Bekijk volle/desktop versie : 'Allochtonen durven misbruik niet te melden'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

26-02-2011, 11:59
'Allochtonen durven misbruik niet te melden'


HILVERSUM - Allochtone slachtoffers van misbruik in de jeugdzorg durven zich niet te melden bij de commissie-Samson die onderzoek doet naar het seksueel misbruik in de jeugdzorg. Dat zegt voorzitter Rieke Samson-Geerlings zaterdag in het televisieprogramma Rondom 10.


Van de 470 meldingen die de commissie tot nu toe heeft gekregen, is er niet een afkomstig van allochtone slachtoffers. Samson is er van overtuigd dat die er wel moeten zijn. „Een groot percentage van de cliënten in de jeugdzorg is allochtoon. Als ik moet gissen, zeg ik dat het aantal slachtoffers zeker in de tientallen moet lopen, mogelijk zelfs in de honderden.”

Zij roept in Rondom 10 allochtone slachtoffers op zich te melden bij haar commissie. In de uitzending over misbruik in de jeugdzorg komen slachtoffers en medewerkers uit de jeugdzorg aan het woord.

„Bij autochtone Nederlanders is misbruik inmiddels minder een taboe. Er wordt makkelijker over gesproken, ook door alle recente media-aandacht voor het onderwerp. Maar onder allochtonen is misbruik kennelijk nog veel meer een taboe”, aldus Samson.

De commissie gaat binnenkort ook in media voor allochtonen een oproep doen aan misbruikslachtoffers in de jeugdzorg om zich te melden.

De commissie-Samson onderzoekt in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Veiligheid en Justitie de aard en omvang van seksueel misbruik in instellingen en pleeggezinnen. De commissie is ingesteld door de oud-ministers André Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie). Het eindrapport van Samson wordt voor de zomer van 2012 verwacht.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/9132955/__Allochtonen_durven_niet__.html?sn=binnenland,bui tenland

26-02-2011, 12:25


Om die reden komt ook zo weinig naar buiten over misbruik in gezinnen en lessen van imams.

26-02-2011, 12:31
dat het Nederlands?/christelijk? cultuur is dat zulke dingen gebeuren hoeft niet te betekenen dat dit ook massaal bij allochtonen gebeurd

26-02-2011, 12:36

Citaat door Mocro_Styl0:
dat het Nederlands?/christelijk? cultuur is dat zulke dingen gebeuren hoeft niet te betekenen dat dit ook massaal bij allochtonen gebeurd

Het gebeurt, en doen alsof het niet gebeurt maakt het alleen maar erger. Wil je liever stoer doen tegenover hollanders of wil je liever je zusters en broeders beschermen tegen viezerikken?

26-02-2011, 12:51



Citaat door ToosTandloos:
Het gebeurt, en doen alsof het niet gebeurt maakt het alleen maar erger. Wil je liever stoer doen tegenover hollanders of wil je liever je zusters en broeders beschermen tegen viezerikken?

ik ben realistisch. ik weet dat dit in elk geval veel minder gebeurd in islamitische gezinnen. misschien dat dit in jouw omgeving anders is, ik weet t niet?

stoer doen? nee meisje dat laat ik wel aan anderen over.

26-02-2011, 13:04

Citaat door Mocro_Styl0:
ik ben realistisch. ik weet dat dit in elk geval veel minder gebeurd in de islamitische gezinnen. misschien dat dit in jouw omgeving anders is, ik weet t niet?

stoer doen? nee meisje dat laat ik wel aan anderen over.

Dat zou kunnen, maar dat weten we pas als het geen taboe meer is en iedereen die zoiets verschrikkelijks mee maakt het zonder schroom kan vertellen en er hulp bij kan krijgen. Helaas weet ik het ook van mijn omgeving ook niet, maar als ik het zou weten zou ik er alles aan doen om diegenen die er verantwoordelijk voor zijn gestraft te krijgen en de slachtoffers te helpen.

26-02-2011, 13:18

Citaat door ToosTandloos:
Dat zou kunnen, maar dat weten we pas als het geen taboe meer is en iedereen die zoiets verschrikkelijks mee maakt het zonder schroom kan vertellen en er hulp bij kan krijgen. Helaas weet ik het ook van mijn omgeving ook niet, maar als ik het zou weten zou ik er alles aan doen om diegenen die er verantwoordelijk voor zijn gestraft te krijgen en de slachtoffers te helpen.

Ik zie het al. Dit gaat niet om misbruik in eigen kring maar door de instellingen.
Deze instellingen waar ze in geplaatst worden zijn vaak katholieke instellingen dus misschien dat het wel zo is.

''Bij een speciaal meldpunt over seksueel misbruik van kinderen in de jeugdzorg zijn al meer dan honderd meldingen gedaan. Het gaat om kinderen die door de kinderbescherming waren geplaatst in katholieke instellingen. ''

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/23/binnenland/veel-meldingen-misbruik-jeugdzorg.xml

26-02-2011, 13:30

Citaat door ToosTandloos:
Het gebeurt, en doen alsof het niet gebeurt maakt het alleen maar erger. Wil je liever stoer doen tegenover hollanders of wil je liever je zusters en broeders beschermen tegen viezerikken?



Bij wie moet je misbruik door jeugdzorg melden? Bij jeugdzorg?

26-02-2011, 13:32

Citaat door Fhamator:
Bij wie moet je misbruik door jeugdzorg melden? Bij jeugdzorg?

aangifte doen?

26-02-2011, 13:41

Citaat door Mocro_Styl0:
aangifte doen?


Nou succes daarmee

26-02-2011, 13:46

Citaat door Fhamator:
Nou succes daarmee


Want? Allochtonen worden niet geloofd ofzo?

26-02-2011, 13:47

Citaat door led_zeppelin:
Want? Allochtonen worden niet geloofd ofzo?
veel nsb en pvv gehalte bij de politie

26-02-2011, 13:49



Citaat door Fhamator:
Nou succes daarmee

ik ben nooit misbruikt


begrijp wat je bedoelt maarja wat moet je anders ..

26-02-2011, 13:59

Citaat door Mugabe:
veel nsb en pvv gehalte bij de politie

Alsof de politie een zedenzaak onder het tapijt zou vegen, omdat je allochtoon bent. Wat een slachtofferrol weer.

26-02-2011, 14:09

Citaat door Mocro_Styl0:
Ik zie het al. Dit gaat niet om misbruik in eigen kring maar door de instellingen.
Deze instellingen waar ze in geplaatst worden zijn vaak katholieke instellingen dus misschien dat het wel zo is.

''Bij een speciaal meldpunt over seksueel misbruik van kinderen in de jeugdzorg zijn al meer dan honderd meldingen gedaan. Het gaat om kinderen die door de kinderbescherming waren geplaatst in katholieke instellingen. ''

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/23/binnenland/veel-meldingen-misbruik-jeugdzorg.xml

Het is sowieso zo. Het kan niet zo zijn dat toevallig allochtonen niet misbruikt worden en autochtonen wel. Dit geld in de thuissituatie maar dit geld ZEKER in het geval van jeugdzorg en andere instanties.


Citaat door Fhamator:
Bij wie moet je misbruik door jeugdzorg melden? Bij jeugdzorg?

Je leest toch dat er een commissie is waarbij dat gemeld kan worden. Dat is heel de aanleiding van dat artikel. Autochtonen melden wel, Allochtonen niet.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6