Bekijk volle/desktop versie : Zwaartekracht: ook maar een theorie



24-02-2011, 12:01
Opnieuw ondersteuning gevonden voor alternatieve zwaartekrachttheorie[/SIZE]

(bron: nu.nl)

AMSTERDAM - Massabepalingen van 47 gasrijke sterrenstelsels lijken ondersteuning te bieden aan een alternatieve zwaartekrachttheorie. Dat schrijft een sterrenkundige van de Universiteit van Maryland in een artikel dat volgende maand in Physical Review Letters verschijnt.

Stacy McGaugh bepaalde de massa van de sterrenstelsels op basis van de waargenomen eigenschappen van het gas - een methode die nauwkeuriger bleek te zijn dan de bepaling van de massa van stelsels die veel minder gas bevatten.

Vervolgens vergeleek hij die massa's met de voorspellingen van de MOND-theorie (MOdified Newtonian Dynamics), een alternatieve zwaartekrachttheorie die in 1983 is opgesteld door de Israelische astrofysicus Mordechai Milgrom.

MOND is een zwaartekrachttheorie waarin de beroemde wetten van Newton niet opgaan in situaties waarin sprake is van extreem geringe zwaartekrachtversnellingen.

[SIZE="3"]Verklaring[/SIZE]

De theorie biedt een verklaring voor de waargenomen rotatie-eigenschappen van sterrenstelsels zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op de mystrerieuze donkere materie.

En MOND doet ook heel concrete uitspraken over de relatie tussen de massa van een sterrenstelsel en die rotatie-eigenschappen. In zijn artikel laat McGaugh zien dat de gemeten massa's van de 47 stelsels nauwkeurig overeenkomen met de voorspellingen van MOND op basis van de waargenomen rotatie-eigenschappen van de stelsels.

[SIZE="3"]Nauwkeurige voorspellingen

Geen enkel standaard donkeremateriemodel doet vergelijkbare nauwkeurige voorspellingen. Overigens wordt MOND door het merendeel van de astronomen en kosmologen hooguit gezien als een curieus idee, en vrijwel niet als een serieus alternatief voor de zwaartekrachtwetten van Newton.

Zo is de theorie bijvoorbeeld weer niet in staat om de zwaartekrachtseigenschappen van zeer grote structuren (zoals superclusters van sterrenstelsels) te verklaren zonder een beroep te doen op donkere materie.


24-02-2011, 12:09


The mind reels!

24-02-2011, 13:42
Ze blijven het proberen he, dat ze nog met zwaartekracht durven aan te komen, hoe dom kan je zijn! Ze moeten steedss weer nieuwe theorietjes verzinnen, muhaahaaha!

24-02-2011, 13:59
Sorry, ik kan er weinig meer zinnigs over zeggen.

De MOND-theorie komt een beetje op me over als een geavanceerde Ptolemaeus-achtige theorie, die wel bepaalde details kan verklaren, maar uiteindelijk misleidend is.

Maar misschien heb ik het helemaal mis. Is er een expert in de zaal?

24-02-2011, 13:59



Citaat door Hominid:
Ze blijven het proberen he, dat ze nog met zwaartekracht durven aan te komen, hoe dom kan je zijn! Ze moeten steedss weer nieuwe theorietjes verzinnen, muhaahaaha!



Allah laat vliegen wie hij wil

24-02-2011, 14:03

Citaat door Hominid:
Sorry, ik kan er weinig meer zinnigs over zeggen.

De MOND-theorie komt een beetje op me over als een geavanceerde Ptolemaeus-achtige theorie, die wel bepaalde details kan verklaren, maar uiteindelijk misleidend is.

Maar misschien heb ik het helemaal mis. Is er een expert in de zaal?


Ik heb eigenlijk geen idee, maar het lijkt er wel op dat MOND enkel in bepaalde situaties gebruikt kan worden.

Eens meer lezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Modified_Newtonian_dynamics

24-02-2011, 14:04

Citaat door Stavast:


Allah laat vliegen wie hij wil


Adobe ook.

24-02-2011, 14:32
Volgens mij zei ik nog tegen Seal97 in een discussie dat zwaartekracht een theorie is en geen feit. Toen lachte je mij uit.

24-02-2011, 14:33

Citaat door Najibsri:
Volgens mij zei ik nog tegen Seal97 in een discussie dat zwaartekracht een theorie is en geen feit. Toen lachte je mij uit.


Zwaartekracht is ook geen theorie, maar een feit.

24-02-2011, 14:34

Citaat door Hominid:
Zwaartekracht is ook geen theorie, maar een feit.



In jouw wereld ja.

24-02-2011, 14:35

Citaat door Najibsri:
Volgens mij zei ik nog tegen Seal97 in een discussie dat zwaartekracht een theorie is en geen feit.Toen lachte je mij uit.


Wees niet bang: nu nog steeds hoor.


Citaat door Najibsri:
In jouw wereld ja.


Moet dat niet zijn "op jouw wereld"?

24-02-2011, 14:35
In China is meer dan 80% van de gevallen van zwaartekracht vervalst!

24-02-2011, 14:36



Citaat door Najibsri:
In jouw wereld ja.


Het is een verschijnsel dat bestaat. Niet alleen in mijn wereld.

Om te beschrijven hoe het werkt, heb je een theorie nodig.

24-02-2011, 14:37

Citaat door Seal97:
Wees niet bang: nu nog steeds hoor.





Weet ik. Ik zeg ook niet anders. Leren lezen, pedo.

24-02-2011, 14:44

Citaat door Najibsri:
Weet ik. Ik zeg ook niet anders. Leren lezen, pedo.