Bekijk volle/desktop versie : Bankieren volgens de wetten van de sharia als oplossing Ned 2 20:55



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

21-02-2011, 18:29
Na de crash van ons Westerse financiële stelsel wordt het wellicht eens tijd om om ons heen te kijken naar andere vormen van bankieren. Wereldwijd zijn er diverse alternatieven voorhanden, een daarvan is het Islamitisch bankieren. Oftewel bankieren volgens de wetten van de Shariah.

In grote delen van de wereld wordt deze vorm van handeldrijven al eeuwenlang uitgeoefend. Islamitisch bankieren is al zo oud als de Zijderoute. Recentelijk is er echter een nieuwe opleving te bespeuren, vooral bij emerging economies, zoals Maleisië, Indonesië en de Golfstaten, waar men na de financiële crisis naarstig op zoek is naar een nieuw paradigma voor groei.

Tegenlicht bezocht de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur, dat zichzelf op de kaart wil zetten als het internationale centrum voor het Islamitisch bankieren. Opvallend genoeg drijft het Maleisische succes voor een groot deel op een aantal topvrouwen die in deze branche de toon zetten. Zo is de gouverneur van de Centrale Bank in Maleisië een vrouw, het hoofd van de Securities and Exchange Commissie is een vrouw, de directeur van de Islamitische Stock Exchange is een vrouw, en zijn er in Maleisië verschillende vrouwelijk CEO's te vinden van islamitische banken.

Tegenlicht is op zoek naar de Female Touch in het Islamitisch bankieren in Maleisië en volgde daarvoor een vrouwelijke bankdirecteur Fozia Amanulla (Chief Executive EonCap Islamic Bank), de vrouwelijk directeur van de Islamitische Stock Exchange Raja Teh Maimunah, de vrouwelijke directeur van een van de grootste Aziatische vermogensbeheerders Datuk Noripah Kamso (Chief Executive CIMB-Principal Islamic Asset Management) en de vrouwelijke Baljeet Kaur Grewal werkzaam als hoofd-Econoom bij de Maleisische branche van het Kuweit Finance House (KFH).

Uitzending: 21 februari 2011
Regie: Shuchen Tan
Productie: Bella Boender
Eindredactie: Henneke Hagen / Jos de Putter

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/the-future-of-finance/allah-vrouwen-en-de-bank.html

http://www.beursduivel.be/nieuws/101692/Kijktip_Allah,_vrouwen_en_de_bank

Hier kun je het terugbekijken

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1065239-allah-vrouwen-en-de-bank

21-02-2011, 18:30


'Nederland moet spil van islamitisch bankieren worden'Gepubliceerd:

Nederland moet zich ontwikkelen tot financieel centrum voor islamitisch bankieren. Het ministerie van Financiën onderzoekt hoe de markt voor islamitisch bankieren verder kan groeien.
Minister Bos (Financiën, PvdA) spreekt van een solide financieel beleid.
(Foto WFA) Dit schrijft minister Bos (Financiën, PvdA) in antwoord op Kamervragen van Wilders en Van Dijck (beiden PVV).

„Dubai en Londen ontwikkelen zich momenteel tot internationale centra voor islamitisch bankieren. Nederland is geschikt om hier ook een rol in te vervullen”, aldus Bos. Volgens de minister voldoet islamitisch bankieren aan een toenemende vraag van in Nederland woonachtige moslims. Verbieden van islamitisch bankieren uit een oogpunt van terreurbestrijding kan ertoe leiden dat geldstromen via alternatieve kanalen aan het zicht van de overheid onttrokken worden.

Bij islamitisch bankieren is sprake van naleving van de sharia, de islamitische plichtenleer. Aanbieders van financiële diensten mogen geen rente berekenen, want dat is in de Koran verboden. De vergoeding op spaargeld wordt daarom op een andere wijze geregeld. Verder mag geen geld belegd worden in bedrijfstakken die zich bezighouden met de verwerking van varkensvlees of de productie van alcoholische dranken.

Volgens het jongste kwartaaloverzicht van De Nederlandsche Bank is islamitisch bankieren wereldwijd sterk in opkomst. Deze markt groeit volgens de centrale bank jaarlijks met gemiddeld 15 procent. In Europa is Londen bezig zich tot een centrum van islamitisch bankieren te ontwikkelen. Ook in Nederland hebben financiële instellingen belangstelling om de groeiende groep van rijker wordende moslims als klanten te bedienen.

Minister Bos schrijft in zijn antwoord op de vragen van Wilders en Van Dijck dat hij niet van plan is islamitisch bankieren te verbieden. Islamitische banken of westerse banken die sharia-producten aanbieden, dienen zich wel te houden aan de bestaande regels van financieel toezicht en integriteitseisen. Daarnaast heeft de Financial Action Task Force (FATF, een internationaal samenwerkingsverband van overheden ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering) aanbevelingen opgesteld tegen terrorismefinanciering die Nederland in de nationale wetgeving heeft opgenomen.

De verplichting dat financiële instellingen melding moeten maken van verdachte transacties, geldt ook voor islamitische banken, aldus de minister.

http://vorige.nrc.nl/economie/article1818396.ece/Nederland_moet_spil_van_islamitisch_bankieren_word en

21-02-2011, 18:31
Sorry, ik mag niet religieus geïnspireerd bankieren van m'n geloof.

21-02-2011, 18:33
psychiatrische patienten tellen niet mee in een samenleving, maak je geen zorgen.

21-02-2011, 18:33


Minister Bos

21-02-2011, 18:35
Religieuze reclame voor geld is slecht......


vooral als je een aandeel in het paradijs er mee kunt kopen.

21-02-2011, 18:36
Het gaat niet om een "oplossing" maar om het toe te staan.

21-02-2011, 18:37
ik heb het altijd geweten gister begon ik hierover!

21-02-2011, 18:39

Citaat door Globi:
Het gaat niet om een "oplossing" maar om het toe te staan.


Wel goed lezen ej

Recentelijk is er echter een nieuwe opleving te bespeuren, vooral bij emerging economies, zoals Maleisië, Indonesië en de Golfstaten, waar men na de financiële crisis naarstig op zoek is naar een nieuw paradigma voor groei.

21-02-2011, 18:41

Citaat door Robinson6:
Vroeger was de VPRO een progressieve omroep.., wars van religie.., tegendraads en eigenzinnig...

Nu weet ik niet hoe deze aflevering inhoudelijk gaat bevallen.., maar na het kritiekloze 'Tegenlicht' portret van Khalid Yasin, vrees ik het ergste...

Gelukkig heb ik mijn VPRO-lidmaatschap al jaren geleden opgezegd...



Boe focking hoe

Voor idioten aan jouw kant hebben we WNL en een krat lauw bier

21-02-2011, 18:43

Citaat door BroodjeIzan12:
psychiatrische patienten tellen niet mee in een samenleving, maak je geen zorgen.


Jawel hoor Broodje. Ook jíj telt mee!

21-02-2011, 18:44

Citaat door BroodjeIzan12:
Wel goed lezen ej

Recentelijk is er echter een nieuwe opleving te bespeuren, vooral bij emerging economies, zoals Maleisië, Indonesië en de Golfstaten, waar men na de financiële crisis naarstig op zoek is naar een nieuw paradigma voor groei.


En? Dat heeft niets met het westen te maken. Het is gewoon een markt.

21-02-2011, 18:44



Citaat door Robinson6:
Vroeger was de VPRO een progressieve omroep.., wars van religie.., tegendraads en eigenzinnig...

Nu weet ik niet hoe deze aflevering inhoudelijk gaat bevallen.., maar na het kritiekloze 'Tegenlicht' portret van Khalid Yasin, vrees ik het ergste...

Gelukkig heb ik mijn VPRO-lidmaatschap al jaren geleden opgezegd...


Ik vind de insteek, op zoek naar de female touch in islamitisch bankieren, toch wel een aardige.

21-02-2011, 18:45

Citaat door Globi:
En? Dat heeft niets met het westen te maken. Het is gewoon een markt.


Wie heeft het over het westen?

21-02-2011, 18:51

Citaat door Peej:
Jawel hoor Broodje. Ook jíj telt mee!


chwarzimi

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7