Bekijk volle/desktop versie : Biografie: Iemaam Aboe Mohammad al-Hasan ibn ‘Alie ibn Khalaf al-Berbehaarie



18-02-2011, 18:59

Iemaam Aboe Mohammad al-Hasan ibn ‘Alie ibn Khalaf al-Berbehaarie [/FONT]

[/SIZE]

[SIZE="4"]_____________________[/SIZE]

[SIZE="2"][FONT="Tahoma"][SIZE="2"]Bismi l-Laahi r-Rahmaani r-Raheem[/SIZE]

[SIZE="4"]_____________________[/SIZE]

[SIZE="3"]Zijn Naam, Koenyah en Afkomst:[/SIZE]

Hij is de Iemaam, het voorbeeld, de Moedjaahid, de Shaykh van de Hanbalie geleerden en de grootste van hen in zijn tijd: Aboe Mohammad al-Hasan ibn ‘Alie ibn Khalaf al-Berbehaarie – een toeschrijving naar Berbehaar wat medicijnen waren die geïmporteerd werden vanuit India. (1)

[SIZE="3"]Zijn Geboorteplaats[/SIZE]:

De beschikbare informatie vermeldt niets over zijn geboorte en prille leven maar het blijkt dat hij geboren en opgeroeid is in Bagdad. Dit blijkt duidelijk uit zijn bekendheid onder een groot publiek, niet te vergeten zijn geleerde. Verder zat al-Berbehaarie met een groep van metgezellen van de Iemaam van Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah Ahmed ibn Hanbal (rahimahu l-Laah). Hij studeerde onder hen en de meeste van hen kwamen uit Bagdad zoals zal worden verklaard. Dit bewijst dat hij opgroeide in een omgeving van kennis en aanhankelijkheid aan de Soennah. Dit had klaarblijkelijk een grote invloed op zijn persoonlijkheid.

[SIZE="3"]Zijn Leraren en Studie:[/SIZE]

Al-Berbehaarie was uitmuntend in het zoeken naar kennis en spande zich enorm in om het te verkrijgen. Hij deed zijn kennis op van een groep van de voornaamste studenten van Iemaam Ahmed ibn Hanbal, behalve dat jammer genoeg de informatie die tot ons beschikbaar is slechts twee van hen zijn:

• Ahmed ibn Mohammad ibn oel-Hadjaadj ibn ’Abdoel-‘Aziez, Aboe Bakr al-Marwazie. De voorbeeldige Iemaam, geleerde en Moehaddith, een student van Iemaam Ahmed. Hij stierf op de zesde van Djoemaadal-Oelaa in het jaar 275na de Profetische Hiedjrah. (2)

• Sahl ibn ‘ Abdullaah ibn Yoenoes at-Tusterie, Aboe Mohammad. De Iemaam, aanbidder en een die erom bekend stond om zijn ascetisme in deze wereld. Vele wijze woorden zijn overgeleverd van hem en vele opmerkelijke gebeurtenissen en wonderen. Hij stierf in Moeharram in het jaar 283 na de Profetische Hiedjrah, op de leeftijd van ongeveer 80 jaar. (3)

[SIZE="3"]Zijn wetenschappelijk niveau en de Lofprijzingen van een aantal geleerden over Hem:[/SIZE]

Iemaam al-Berbehaarie, rahimahu l-Laah, was een formidabele en imposante Iemaam, die de waarheid sprak en uitnodigde naar de Soennah en het volgen van de overleveringen. Hij had eveneens faam en (verkreeg) het respect van de heerser. Bij zijn bijeenkomsten werden er verschillende kringen voor het studeren van hadieth, de overleveringen en fiqh gehouden. Deze werden bijgewoond door vele van de geleerden van hadieth en fiqh. (4)

Aboe `Abdoellaah al-Faqieh, rahimahu l-Laah heeft gezegd:

”Als je een persoon uit Bagdad ziet die houdt van Aboel-Hasan ibn Bashshaar en Aboe Mohammad al-Berbehaarie weet dan dat hij een persoon van de Soennah is.” (5)

Zijn hoge status wordt getoond door wat zijn student Ibn Battah (6), rahimahu l-Laah, heeft gezegd:

”Ik hoorde hem – bedoelde daarmee al-Berbehaarie-, zeggen toen de mensen belet werden van het maken van Hadj: O mensen! Als iemand hulp nodig heeft tot het niveau van honderduizend Dienaars en honderduizend Dienaars en honderduizend Dienaars – vijf keer – dan zal ik hem te hulp schieten.”

Ibn Battah zei tevens: ”Als hij het had gewild dan zouden de mensen het aan hem gegeven hebben.”

Betreffende het lof dat de geleerden over hem uitgesproken hebben dan is daarvan een groot gedeelte gerapporteerd.

Ibn Abie Ya’laa heeft gezegd:

”....Shaykh van de gemeenschap in zijn tijd en de belangrijkste van hen in het bekritiseren van de mensen van innovatie en in het bestrijden van hen met zijn handen en tong, en hij had faam bij de heerser en vooraanstaandheid onder de mensen van kennis en hij was een van de wijze geleerden, een grote en precieze onthouder van de tekst en de betrouwbare gelovigen.”

Adh-Dhahabie, rahimahu l-Laah, zegt in al-Ibar:

”....de voorbeeldige geleerde, Shaykh van de Hanbalies in Irak, in toespraak, handeling en het vastklampen naar wat toegestaan is. Hij was zeer beroemd en men had veel respect voor hem......”

Ibnoel-Djawzie, rahimahu l-Laah, heeft gezegd:

”....hij vergaarde kennis en onthouding op deze wereld (zoehd)... en was sterk tegen de mensen van innovatie.”

Ibn Kathier, rahimahu l-Laah, heeft gezegd:

”De asceet, man van de kennis, de Hanbalie geleerde, de vermaner.... en hij was streng (hard) tegen de mensen van innovatie en zondes. Hij had een grote reputatie en werd gerespecteerd door zowel de elite als de gewone mensen.”

[SIZE="3"]Zijn Devotie en Ascetisme (Zoehd): [/SIZE]

Iemaam al-Berbehaarie, rahimahu l-Laah, was bekend om zijn devotie en ascetisme. Dit wordt getoond door wat Aboel-Hasan ibn Bashshaar, rahimahu l-Laah vermelde:

”Al-Berbehaarie vermeed zeventigduizend dirhams welke hij erfde van zijn vader.”

Ibn Abie Ya’laa, rahimahu l-Laah heeft gezegd:

”Al-Berbehaarie spande zich vele malen sterk in en bleef standvastig op de religie.”

[SIZE="3"]Zijn Standpunt tegenover Ahloel-Bid’ah:[/SIZE]

Iemaam al-Berbehaarie, rahimahu l-Laah, was zeer hard tegenover Ahloel-Bid’ah en begeerten, hij bestreed hen met zijn tong en handen, continue in overeenstemming met de manieren van Ahloes-Soennah wal Djamaa’ah betreffende het behandelen van Ahloel-Bid’ah en begeerten. Hij zette zich in voor het feit dat deze religie puur zou blijven, vrij van al hetgeen de mensen van Bid’ah en begeerten eraan toevoegen, hetzij het geloof van de Djahmiyyah, de Mo’tazilah, de Ash’aries, de Soefies of de Shie’ah en Raafidah…

Hij maakt de methoden duidelijk die door de mensen van Bid’ah gebruikt worden om hun innovaties te verspreiden en hij waarschuwt ons voor het vallen in hun manieren en methodes. Hij heeft voor ons duidelijke en heldere hoofdpunten klaargezet waarin hij de mensen van Ahloel-Bid’ah beschrijft. Het is alsof je rechtstreeks naar hen kijkt. Samenvattend was zijn positie met betrekking tot de mensen van Ahloel-Bid’ah duidelijk een positie van verzet en hardheid wegens zijn bezorgdheid en liefde voor de Soennah en wegens de inspanningen van elke afwijkende vernieuwer om het aan te vallen. Zijn positie is met recht gezien een goed voorbeeld voor de positie van de Iemaams van Ahloes-Soennah met betrekking tot de mensen van innovatie, afwijking en misleiding.

[SIZE="3"]Zijn Studenten:[/SIZE]

Een groot aantal studenten heeft van deze Iemaam geleerd en hebben baat gehad van hem aangezien hij een voorbeeld was in zowel woord als daad, een aantal van deze studenten zijn:

• De voorbeeldige Iemaam en geleerde, Aboe `Abdoellaah ibn `Oebaydoellaah ibn Mohammad al-`Oekbarie, beter bekend als Ibn Battah die stierf in Moeharram in het jaar 387 na de Profetische Hiedjrah. (7)

• De voorbeeldige Iemaam, bekend door zijn wijze woorden, Mohammad ibn Ahmed ibn Isma’iel al-Baghdaadie, Aboel-Hoesain ibn Sam’oen, de waarschuwer, beroemd om zijn daden en gesteldheid. Hij stierf in het midden van Dhil-Qa’dah in het jaar 387 na de Profetische Hiedjrah. (8)

• Ahmed ibn Kaamil ibn Khalaf ibn Shajarah, Aboe Bakr. Hij is de overleveraar van het boek van de auteur.

• Mohammad ibn Mohammad ibn `Othmaan, Aboe Bakr. Over wie al-Khatieb (al-Baghdaadie) gezegd heeft: “Het heeft mij bereikt dat hij het leven beleed van een asceet en op het goede was behalve dat hij sommige dingen heeft overgeleverd die zwak waren en zonder basis.

[SIZE="3"]Zijn beproevingen en zijn overlijden:[/SIZE]

Iemaam al-Berbehaarie, rahimahu l-Laah, was beroemd en had een positie van grote eerbied bij de gewone man en de elite en had eveneens een status in de ogen van de heerser. Echter zijn vijanden van de mensen van Ahloel-Bid’ah hielden niet op met hun inspanningen om de heerser tegen hem op te hitsen en het veroorzaken van woede in zijn hart tegen hem, tot het punt dat in het jaar 321 na de Profetische Hiedjrah, de Chaliefah al-Qaahir zijn minister ibn Moeqlah het bevel gaf om al-Berbehaarie en zijn studenten te arresteren. Al-Berbehaarie verborg zich, echter werd er een groep van zijn belangrijke studenten gevangen genomen en overgebracht naar Basrah. Allaah, de Allerhoogste, bestrafte Ibn Moeqlah voor deze daad door het veroorzaken dat al-Qaahir Billaah boos op hem werd, waarna Ibn Moeqlah vluchtte en werd verwijderd van zijn functie en zijn huis werd in brand gestoken. Vervolgens werd al-Qaahir Billaah zelf gevangen gezet op de zesde van Djoemaadal-Aakhirah, 322 na de Profetische Hiedjrah. Hij werd ontdaan van zijn functie en blind in beide ogen. Waarna Allaah, de Allerhoogste, al-Barbahaarie verleende om terug te keren naar zijn plaats van eer.

[SIZE="3"][Zie onder voor vervolg][/SIZE]


18-02-2011, 19:00


Toen Aboe ‘Abdoellaah ibn ‘Arafah, beter bekend als Niftawayh, stierf, werd zijn begrafenis bijgewoond door vele prominente mensen en geleerden en de congregatie werd geleid door al-Berbehaarie dit gebeurde in Safar in het jaar 323 na de Profetische Hiedjrah. Het was eveneens in dat jaar dat al-Berbehaarie’s status groeide en zijn woorden een groter gewicht droegen en zijn studenten werden duidelijk en uitgespreid onder de mensen, zij waren afkeurenswaardig tegen de innoveerders. Het bereikte het punt dat eens toen al-Berbehaarie in het westen van de stad was, terwijl hij nieste, zodoende dat zijn studenten hem antwoordden (het waren er zoveel) en het geluid dat zij maakte werd gehoord door de Chaliefah in zijn appartement, hij vroeg naar wat er was gebeurd toen hij erover werd geïnformeerd werd hij bang.

De innoveerders hielden niet op met het proberen om het hart van de Chaliefah Ar-Raadie tegen al-Berbehaarie te keren tot het punt dat ar-Raadie het bevel aan Badr ul-Harasie, zijn hoofd van de politie, gaf om publiekelijk een rit te maken door Baghdad met de verklaring dat het niet toegestaan was voor twee studenten van al-Berbehaarie om elkaar te ontmoeten. Opnieuw verstopte hij zich, waar hij zich voordien vestigde in het westen van de stad nu hij in het geheim naar het oosten verhuisde. Hij stierf in deze staat in het jaar 329 NH.

Ibn Abie Y’alaa, rahimahu l-Laah heeft gezegd:

“Mohammad ibn al-Hasan al-Moqrie heeft aan mij overgeleverd: “Mijn grootvader en mijn grootmoeder hebben aan mij verteld dat Aboe Mohammad al-Berbehaarie zich schuil hield bij de zus van Toezoen in het oosten van de stad in de steeg van het openbare badhuis…….hij verbleef daar ongeveer een maand toen zijn bloed ophield met stromen. Toen al-Berbehaarie rustig stierf in zijn schuilplaats, zei de zus van Toezoen tegen haar bediende: " Zoek iemand om hem te wassen." Derhalve kwam iemand om hem te wassen en de deur werd op slot gehouden zodat niemand erachter zou komen. Hij alleen stond voor het gebed voor hem maar toen de vrouw (de eigenaresse van het huis) keek, zag zij dat het vol was met mannen die in het wit en groen gekleed waren. Nadat hij klaar was met het (begrafenis) gebed zag zij niemand meer, zij riep haar bediende en vroeg hem: "Je hebt mij en mijn broer vernietigt!" Waarna hij zei: "Heb jij niet gezien wat ik heb gezien?" Ja, antwoordde zij. Hij zei: "Hier zijn de sleutels van de deur en het is nog steeds op slot." Waarna zij zei: "Begraaf hem in mijn huis en als ik sterf, begraaf mij dan naast hem…."””

Moge Allaah genadig zijn met Iemaam al-Berbehaarie en hem een grote beloning geven. Hij was een Iemaam met de waarheid, een voorbeeld, hij kende Allaah, en was een volger van de Soennah, en een ongeschonden zwaard tegen de mensen van Bid’ah en Ketterij.

[SIZE="3"]Een aantal bronnen waar zijn biografie te vinden is:[/SIZE]

• Tabaqaatul-Hanaabilah (2/18-45), Ibn Abie Ya’laa.


• Al-Moentazam (14/14-15), Ibnoel-Djawzie.


• Al-Kaamil fit-Taariekh (8/378), Ibnoel-Athier.


• Al-‘Ibar Fee Chabar man ghabar (2/33), adh-Dhahabie.


• Siyar A’laamin-Noebalaa’(15/90-93), adh-Dhahabie.


• Taariekh oel-Islaam (blz. 258-260), adh-Dhahabie.


• Al-Bidaayah wan-Nihaayah (11/213-214), Ibn Kathier.


• Al-Waafie bil Wafayaat (12/146-147), as-Safadie.


• Al-Manhadj oel-Ahmed (2/26-39), al-`Aliemie.


• Al-Maqsad oel-Arshad (1/228-230), ibn Moeflih.


• Manaaqib oel-Iemaam Ahmed (blz.512-513), Ibnoel-Djawzie.

[SIZE="4"]____________________[/SIZE]

Voetnoten:

(1) Zie voor zijn afkomst: al-Ansaab van as-Sam’aanie (1/307) en al-lubaab van Ibn oel-Athier (1/133)
(2) Zijn biografie is te vinden in Taariekh Bagdaad (4/423), Tabaqaat ul-Foeqhahaa’ van ash-Shieraazie (blz 170), Tabaqaat ul-Hanaabilah (1/56) en Siyar A’laamin-Nubalaa’ (13/173).
(3) Zijn biografie is te vinden in al-‘Ibr (1/407) en as-Siyar (13/330).
(4) Tabaqaat oel-Hanaabilah (2/64)
(5) Tabaqaat oel-Hanaabilah (2/58)
(6) De schrijver van Al-Iebaanah, -rahimahu l-Laah-.
(7) Zijn biografie is te vinden in al-‘Ibr (2/171) en as-Siyar (16/529)
(8) Zijn biografie kun je vinden in al-‘Ibr (2/172) en as-Siyar (16/505)[/FONT][/SIZE]



[SIZE="2"][FONT="Tahoma"]www.ahloelhadieth.com


22-02-2011, 09:15
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3705509

23-03-2011, 18:24
Moge Allaah deze Imaam van Ahloe-Soennah genadig zijn. Toen ik zijn boek Sharh as-Soennah las, soebhanAllaah, ik vond het meteen het prachtigste boek dat ik ooit had gelezen (na het Boek van Allaah uiteraad) en ik kon niet stoppen met lezen. Niet voor niks hebben vele geleerden van latere tijden dit meesterwerk uitgelegd. Hier kan men de uitleg beluisteren van de weledele geleerde Shaykh Saalih as-Suhaymi (hafidahullaah).

http://www.alharamain.gov.sa/index.cfm?do=cms.scholarsubject&schid=5755&subjid= 6332&audiotype=lectures&browseby=speaker

23-03-2011, 20:18


فائدة نفيسة من شرح الشيخ الفوزان حفظه الله لكتاب السنة للإمام البربهاري [/SIZE]

http://www.sahab.net/forums/index.php?showtopic=119615

[SIZE="4"]الشيخ الفوزان : ( لا تُحدثوا اجتهاداتٍ وآراءً وأقوالاً وعباراتٍ لم تُسبقوا إليها ! )

http://www.sahab.net/forums/index.php?showtopic=110023

23-03-2011, 20:39

Citaat door Guy:
Moge Allaah deze Imaam van Ahloe-Soennah genadig zijn. Toen ik zijn boek Sharh as-Soennah las, soebhanAllaah, ik vond het meteen het prachtigste boek dat ik ooit had gelezen (na het Boek van Allaah uiteraad) en ik kon niet stoppen met lezen. Niet voor niks hebben vele geleerden van latere tijden dit meesterwerk uitgelegd. Hier kan men de uitleg beluisteren van de weledele geleerde Shaykh Saalih as-Suhaymi (hafidahullaah).

http://www.alharamain.gov.sa/index.cfm?do=cms.scholarsubject&schid=5755&subjid= 6332&audiotype=lectures&browseby=speaker


Hier kun je de uitleg van Shaykh Saalih Fawzaan (hafidahullaah) vinden:
http://www.sincerehearts.nl/audio/audioarabisch.html

Hier kun je de uitleg van Shaykh Falaah Isma iel al-Mundikaar (hafidahullaah) vinden:
http://www.mandakar.com/ShorohatTapes.asp?CatID=14

23-03-2011, 20:44
Maa shaa Allaah

23-03-2011, 21:24

Citaat door Guy:
Moge Allaah deze Imaam van Ahloe-Soennah genadig zijn. Toen ik zijn boek Sharh as-Soennah las, soebhanAllaah, ik vond het meteen het prachtigste boek dat ik ooit had gelezen (na het Boek van Allaah uiteraad) en ik kon niet stoppen met lezen. Niet voor niks hebben vele geleerden van latere tijden dit meesterwerk uitgelegd. Hier kan men de uitleg beluisteren van de weledele geleerde Shaykh Saalih as-Suhaymi (hafidahullaah).

http://www.alharamain.gov.sa/index.cfm?do=cms.scholarsubject&schid=5755&subjid= 6332&audiotype=lectures&browseby=speaker


Aameen

Djazaak l-Laahu khayran akhee

Ik heb de Sharh van Shaykh Saalih al-Fawzaan beluisterd die heeft de Shaykh erg mooi uitgelegd hafidhahu l-Laah ik zal die van Shaykh as-Suhaymee is beluisteren in-shaa'-Allaah

26-03-2011, 00:58
shaykh falaah heeft een mooie fa'ida op het einde van zijn eerste dars.

29-03-2011, 22:47
Er staat in de biografie niks bij over zijn werken. Is het boek 'Sharh' as-Soennah' het enige boek wat van hem bekend is?

30-03-2011, 00:18
Ik zal even kijken voor je in-shaa'-Allaah

12-05-2011, 20:43
Allaah Ta'ala zegt: "O Profeet, voorwaar, Wij hebben jou gezonden als een getuige en als een brenger van verheugde tijdingen en als een waarschuwer en als een oproeper tot Allaah, met Zijn toestemming, en als een verlichtende lamp." (Al-Ahzaab: 45-46)

Allaah Ta'ala zegt: "En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; maar wat Hij jullie verbiedt, onthoudt je daarvan." (Al-Hasjr: 7)

De Profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem) zegt: "Niemand gelooft werkelijk totdat Ik meer geliefd bij hem ben dan zijn vader, zoon en alle mensen." (Authentieke Hadieth)

Iemaam al-Awzaa'ie heeft gezegd: "Houdt jullie vast aan de overleveringen van de Selef zelfs wanneer de mensen je niet accepteren en wees gewaarschuwd voor de meningen van personen zelfs wanneer zij hun praatjes schoonschijnend maken. (Overgeleverd door al-Aadjoerrie in Ash-Sharie'ah nr. 63)

Mohammed ibn Bindaar es-Sabbaak el-Djardjaanie heeft gezegd: Ik zei ooit eens tegen Ahmed ibn Hanbal: “Werkelijk, het wordt moeilijk voor mij om te zeggen ‘die en die is zwak’ en ‘die en die is een leugenaar’.” Dus Ahmed zei: “Als jij nu stil blijft en ik blijf stil, wie zal dan de onwetende persoon gewaar maken van wat authentiek is en wat defectief is?” (Madjmoe’oel-Fataawaa van ibn Temiejah (28/231))

El-Foedayl ibn `Ijaadh heeft gezegd: ‘De zielen zijn geschapen in groepen die elkaar aantrekken. Diegene die elkaar ontmoet hebben klikken met elkaar terwijl degenen die elkaar niet ontmoet hebben elkaar afstoten! Het is onmogelijk dat een Soennie zich aangetrokken voelt tot een persoon van bid’ah behalve uit hypocrisie!’ Ibn Battah zei vervolgens in zijn commentaar op deze uitspraak van el-Fodayl: ‘el-Fodayl heeft hier gelijk, want we zien dit hedendaags met eigen ogen!’(Al-Iebaanah 2/456).