Bekijk volle/desktop versie : Doorvechten voor homorechten in Oeganda



18-02-2011, 17:01
Door redacteur Lara Rense

De presidentsverkiezingen vandaag in Oeganda bieden weinig hoop voor homoseksuelen in het Oost-Afrikaanse land. President Yoweri Museveni zit al 25 jaar stevig in het zadel en zal niets doen tegen de hevige homohaat in het land. Van zijn tegenstrevers valt in dat opzicht ook weinig te verwachten. Slecht nieuws voor de lesbische Pepe Onziema en haar vrienden. Hen rest niets anders dan eenzaam te vechten tegen alle vooroordelen, de strafbaarheid van homoseksualiteit en tegen bedreigingen en geweld.

Homorechten-activiste Pepe Julian Onziema was een paar dagen in Amsterdam, om bij te komen na een zeer bedreigende periode in Oeganda. In een openhartig gesprek vertelt Pepe over het leven in haar land. Over de brute moord op haar vriend David Kato, de bedreigingen die ze kreeg en over de diepgevoelde angst de volgende te zijn.

Pepe Onziema's wereld stortte in toen ze hoorde van de gewelddadige dood van haar homoseksuele vriend. De Oegandese kreeg een telefoontje, of ze gehoord had dat er iets mis was met David? Pepe wist van niets, ze had hem bovendien pas nog gesproken. Maar toen ze opnieuw zijn nummer probeerde, kreeg ze geen gehoor meer. Langzaam drong de harde realiteit tot haar door, er was wel degelijk iets vreselijks gebeurd.

Volgens de politie was het een roofmoord, maar dat gelooft Pepe niet. Er klopt niets van het verhaal van de verdachte zegt ze en bovendien kreeg David vlak voor zijn dood de ene doodsbedreiging na de andere. Hij is vermoord omdat hij homo is denkt Pepe.

Hoofdredacteur
En dat heeft volgens de Oegandese alles te maken met die ene dag in oktober vorig jaar. De hoofdredacteur van de lokale krant Rolling Stone opende de jacht op homo's in de hoofdstad Kampala. Hij verklaarde ze vogelvrij door foto's, namen en adresgegevens te publiceren van honderd homo's en lesbiennes. Boven de foto's plaatste hij de schokkende tekst 'HANG ZE OP'. Tegenover CNN vertelde de hoofdredacteur, Giles Muhame, dat hij homo's erger vindt dan terroristen en dat ze eigenlijk geen rechten hebben.

Ook Pepe en David Kato kwamen in de krant. David zelfs met zijn foto op de voorpagina. Hun leven werd een hel en dat van David was in gevaar. Beide activisten besloten een rechtszaak te beginnen tegen Rolling Stone. Het was genoeg, dit moest stoppen. Ze wonnen de zaak, de krant moest ophouden met publiceren.

Maar hun overwinning had wel een keerzijde. De bedreigingen en het geweld namen volgens Pepe toe. Het komt erop neer, vertelt ze, dat mensen het idee hadden dat de rechtbank bepaalde dat homoseksuelen ook rechten hebben. En dat viel niet goed in een land waar de haat tegen homo's groot is. Pepe durfde daarna haar huis nauwelijks nog uit. En een maand geleden werden al haar angsten bewaarheid toen haar vriend werd vermoord.

Bloed
De politie vroeg haar mee te komen naar zijn huis, vlak na de tragedie. En wat ze daar zag, achtervolgt haar tot op de dag van vandaag. "Ik zag bloed, zoveel bloed. Overal, ook op zijn bed. Er was een worsteling geweest... en ik zag een stuk van zijn hersenen liggen." De Oegandese kan er nog altijd niet van slapen. Ze is bang dat haar hetzelfde zal overkomen. "Ik heb me sinds de dood van David geen moment meer veilig gevoeld en kijk steeds over mijn schouder.'"

De paar dagen in Amsterdam waren voor haar dan ook bevrijdend. Maar ze wil daar niet te veel aan wennen. Pepe Onziema wil door, ze wil blijven vechten voor haar rechten en die van andere homoseksuelen in Oeganda. "Ik moet er alles aan doen wat ik kan om dingen te veranderen", vertelt ze strijdvaardig.

Pepe zal vandaag niet stemmen. Er is geen enkele presidentskandidaat die op komt voor rechten van homo's. Steun komt vooral uit het buitenland. Bijvoorbeeld van Nederlandse mensenrechtenorganisaties en van de Nederlandse ambassade. Ze hebben geholpen naar Nederland te komen. Daar is ze iedereen dankbaar voor, het sterkt haar in het gevoel dat ze door moet gaan.

Over twee weken een uitgebreid interview van Lara Rense met Pepe Julian Onziema, in het tijdschrijft Zij aan Zij.

http://nos.nl/artikel/219902-doorvechten-voor-homorechten-in-oeganda.html


Oegandese homo-activist David Kato vermoord:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3661933

19-02-2011, 02:55


Ugandans have been going to the polls, with President Yoweri Museveni hoping to extend his 25 years in office.

Counting is under way and voting was generally smooth but a journalist was shot in the east when soldiers opened fire at an opposition politician.

Mr Museveni's former doctor, Kizza Besigye, is standing against him for the third time and has warned of protests if he is "cheated" of victory.

But Mr Museveni said Egyptian-style protests could not happen in Uganda.

MEER:
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-12496701