Bekijk volle/desktop versie : izjen prachtige uitspraak!



Pagina's : [1] 2

14-02-2011, 10:25
Vooral nu zeer relevant!

"Een groep moslims kwam naar al-Hasan al-Basri voor een uitspraak (oordeel),om te kunnen rebelleren tegen al-Hajjaaj [een tirannieke heerser]. Dus zeiden zij,"O Abu Sa'eed! Wat zegt u over het bevechten van deze onderdrukker, die op onrechtmatige wijze bloed heeft vergoten en op onrechtmatige wijze bezit heeft afgenomen en dit en dat heeft gedaan?" Al-Hasan zei dus, "Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah
oordeelt, en Hij is de beste der Rechters." Zij verlieten al-Hasan dus, waren het oneens met hem en rebelleerden tegen al-Hajjaaj - al-Hajjaaj doodde hen allemaal. Al-Hasan was gewoon te zeggen, "Indien de mensen geduld hebben, wanneer zij worden beproeft door hun onrechtvaardige heerser, dan zal het niet lang duren voordat Allaah hen een uitweg geeft. Echter haasten ze zich altijd naar hun zwaarden, dus worden ze gelaten met hun zwaarden. Bij Allaah! Ze hebben niet eens één dag iets goeds voortgebracht."

14-02-2011, 11:09


kvraag me af hoeveel dit ken slaan op de situatie momenteel,

14-02-2011, 12:06

Citaat door temporary:
Vooral nu zeer relevant!

"Een groep moslims kwam naar al-Hasan al-Basri voor een uitspraak (oordeel),om te kunnen rebelleren tegen al-Hajjaaj [een tirannieke heerser]. Dus zeiden zij,"O Abu Sa'eed! Wat zegt u over het bevechten van deze onderdrukker, die op onrechtmatige wijze bloed heeft vergoten en op onrechtmatige wijze bezit heeft afgenomen en dit en dat heeft gedaan?" Al-Hasan zei dus, "Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah
oordeelt, en Hij is de beste der Rechters." Zij verlieten al-Hasan dus, waren het oneens met hem en rebelleerden tegen al-Hajjaaj - al-Hajjaaj doodde hen allemaal. Al-Hasan was gewoon te zeggen, "Indien de mensen geduld hebben, wanneer zij worden beproeft door hun onrechtvaardige heerser, dan zal het niet lang duren voordat Allaah hen een uitweg geeft. Echter haasten ze zich altijd naar hun zwaarden, dus worden ze gelaten met hun zwaarden. Bij Allaah! Ze hebben niet eens één dag iets goeds voortgebracht."



Bismillaah.....................

Is er hier misschien ook een Arabische bron van baaraka Allahu feekoum?

14-02-2011, 12:49
Ibn Battal zegt:
إذا وقع من السلطان الكفر الصريح فلا تجوز طاعته في ذلك بل تجب مجاهدته لمن قدر عليها
“Als een sultaan (heerser) duidelijke kufr toont (kufr al-sareeh), dan is het niet meer verplicht om hem te gehoorzamen, integendeel, het wordt wajib op degenen die de mogelijkheden hebben om tegen hem in opstand te komen!”
{“Fath al-Baari”, 13/7}.

Imam Al-Nawawi zegt:
قال القاضي: فلو طرأ عليه كفر وتغيير للشرع أو بدعة خرج عن حكم الولاية وسقطت طاعته ووجب على المسلمين القيام عليه وخلعه ونصب إمام عادل إن أمكنهم ذلك
“Al-Qaadhi (Iyaadh) heeft gezegd: “Als van hem openlijke kufr wordt gezien, of als hij de shariat verandert of innoveert, dan vervalt gehoorzaamheid aan hem en het wordt wajib op elke moslim om tegen hem in opstand te komen en hem met een oprechte leider te vervangen als zij daartoe in staat zijn”.
{“Sharh al-Sahih Muslim”, 12/229}.

Haafiz Ibn Hajar zegt:
وملخصه أنه ينعزل بالكفر إجماعاً فيجب على كل مسلم القيام في ذلك فمن قوي على ذلك فله الثواب ومن داهن فعليه الإثم ومن عجز وجبت عليه الهجرة من تلك الأرض
“Er is een Ijma’aa (consensus) dat hij afgezet moet worden wegens zijn kufr. Het is wajib op elke moslim om tegen hem in opstand te komen. Wie zichzelf hiervoor inzet zal beloond worden en wie zich van deze verplichting afkeert zal een zondaar zijn. En als zij de mogelijkheid niet hebben (om hem te bevechten), dan moeten zijn hijrah doen (emigreren) van dat land”.
{“Fath al-Bari”, 13/123}.



16-02-2011, 17:37



Citaat door dompteurrr:
kvraag me af hoeveel dit ken slaan op de situatie momenteel,


Momenteel heb je vele landen met onrechtvaardige heersers en vele opstanden tegen hen.

16-02-2011, 17:40

Citaat door breakd:
Bismillaah.....................

Is er hier misschien ook een Arabische bron van baaraka Allahu feekoum?


Ik heb de arabische tekst niet maar dit is de bron waar je de arabische tekst kan terugvinden : Ibn Sa'd - Tabaqaat al-Kubraa (7/163-165):

16-02-2011, 17:45

Citaat door moewahhid:
Ibn Battal zegt:
إذا وقع من السلطان الكفر الصريح فلا تجوز طاعته في ذلك بل تجب مجاهدته لمن قدر عليها
“Als een sultaan (heerser) duidelijke kufr toont (kufr al-sareeh), dan is het niet meer verplicht om hem te gehoorzamen, integendeel, het wordt wajib op degenen die de mogelijkheden hebben om tegen hem in opstand te komen!”
{“Fath al-Baari”, 13/7}.

Imam Al-Nawawi zegt:
قال القاضي: فلو طرأ عليه كفر وتغيير للشرع أو بدعة خرج عن حكم الولاية وسقطت طاعته ووجب على المسلمين القيام عليه وخلعه ونصب إمام عادل إن أمكنهم ذلك
“Al-Qaadhi (Iyaadh) heeft gezegd: “Als van hem openlijke kufr wordt gezien, of als hij de shariat verandert of innoveert, dan vervalt gehoorzaamheid aan hem en het wordt wajib op elke moslim om tegen hem in opstand te komen en hem met een oprechte leider te vervangen als zij daartoe in staat zijn”.
{“Sharh al-Sahih Muslim”, 12/229}.

Haafiz Ibn Hajar zegt:
وملخصه أنه ينعزل بالكفر إجماعاً فيجب على كل مسلم القيام في ذلك فمن قوي على ذلك فله الثواب ومن داهن فعليه الإثم ومن عجز وجبت عليه الهجرة من تلك الأرض
“Er is een Ijma’aa (consensus) dat hij afgezet moet worden wegens zijn kufr. Het is wajib op elke moslim om tegen hem in opstand te komen. Wie zichzelf hiervoor inzet zal beloond worden en wie zich van deze verplichting afkeert zal een zondaar zijn. En als zij de mogelijkheid niet hebben (om hem te bevechten), dan moeten zijn hijrah doen (emigreren) van dat land”.
{“Fath al-Bari”, 13/123}.





2 essentiele punten die door hen alle 3 worden opgenoemd zijn (duidelijke) koefr en het bezitten van de mogelijkheden.

Deze twee termen moeten eerst uitgelegd worden voordat deze uitspraken goed kunnen worden begrepen.

17-02-2011, 02:38
Baaraka'llaahu feekoum voor de bronvermelding, ik heb het gevonden elhamduli'llaah...ik weet niet wie dit vertaald heeft, maar ik vermoed dat dit niet vertaald is vanuit het Arabisch, de vertaling komt namelijk niet volledig overeen zie ik als leek wa Allahu A3lem....


"Een groep moslims kwam naar al-Hasan al-Basri voor een uitspraak (oordeel),om te kunnen rebelleren tegen al-Hajjaaj [een tirannieke heerser]. Dus zeiden zij,"O Abu Sa'eed! Wat zegt u over het bevechten van deze onderdrukker, die op onrechtmatige wijze bloed heeft vergoten en op onrechtmatige wijze bezit heeft afgenomen -wa taraka salah- en dit en dat heeft gedaan?" Al-Hasan zei dus, "Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah
oordeelt, en Hij is de beste der Rechters." Zij verlieten al-Hasan dus, waren het oneens met hem en rebelleerden tegen al-Hajjaaj - al-Hajjaaj doodde hen allemaal.


فدخلوا على الحسن فقالوا يا أبا سعيد ما تقول في قتال هذا الطاغية الذي سفك الدم الحرام وأخذ المال الحرام وترك الصلاة وفعل وفعل قال وذكروا من فعل الحجاج قال فقال الحسن أرى أن لا تقاتلوه فإنها إن تكن عقوبة من الله فما أنتم برادي عقوبة الله بأسيافكم وإن يكن بلاء فاصبروا حتى يحكم الله وهو خير الحاكمين قال فخرجوا من عنده وهم يقول نطيع هذا العلج قال وهم قوم عرب قال وخرجوا مع بن الأشعث قال فقتلوا جميعا [/SIZE]




Al-Hasan was gewoon te zeggen, "Indien de mensen geduld hebben, wanneer zij worden beproeft door hun onrechtvaardige heerser, dan zal het niet lang duren voordat Allaah hen een uitweg geeft. Echter haasten ze zich altijd naar hun zwaarden, dus worden ze gelaten met hun zwaarden. Bij Allaah! Ze hebben niet eens één dag iets goeds voortgebracht."

[SIZE="3"]
قال سمعت الحسن يقول لو أن الناس إذا ابتلوا من قبل سلطانهم صبروا ما لبثوا أن يفرج عنهم ولكنهم يجزعون إلى السيف فيوكلون إليه فوالله ما جاؤوا بيوم خير




bron: http://www.islamport.com/w/trj/Web/2947/3010.htm#

18-02-2011, 17:37

Citaat door breakd:
Baaraka'llaahu feekoum voor de bronvermelding, ik heb het gevonden elhamduli'llaah...ik weet niet wie dit vertaald heeft, maar ik vermoed dat dit niet vertaald is vanuit het Arabisch, de vertaling komt namelijk niet volledig overeen zie ik als leek wa Allahu A3lem....


"Een groep moslims kwam naar al-Hasan al-Basri voor een uitspraak (oordeel),om te kunnen rebelleren tegen al-Hajjaaj [een tirannieke heerser]. Dus zeiden zij,"O Abu Sa'eed! Wat zegt u over het bevechten van deze onderdrukker, die op onrechtmatige wijze bloed heeft vergoten en op onrechtmatige wijze bezit heeft afgenomen -wa taraka salah- en dit en dat heeft gedaan?" Al-Hasan zei dus, "Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah
oordeelt, en Hij is de beste der Rechters." Zij verlieten al-Hasan dus, waren het oneens met hem en rebelleerden tegen al-Hajjaaj - al-Hajjaaj doodde hen allemaal.


فدخلوا على الحسن فقالوا يا أبا سعيد ما تقول في قتال هذا الطاغية الذي سفك الدم الحرام وأخذ المال الحرام وترك الصلاة وفعل وفعل قال وذكروا من فعل الحجاج قال فقال الحسن أرى أن لا تقاتلوه فإنها إن تكن عقوبة من الله فما أنتم برادي عقوبة الله بأسيافكم وإن يكن بلاء فاصبروا حتى يحكم الله وهو خير الحاكمين قال فخرجوا من عنده وهم يقول نطيع هذا العلج قال وهم قوم عرب قال وخرجوا مع بن الأشعث قال فقتلوا جميعا [/SIZE]




Al-Hasan was gewoon te zeggen, "Indien de mensen geduld hebben, wanneer zij worden beproeft door hun onrechtvaardige heerser, dan zal het niet lang duren voordat Allaah hen een uitweg geeft. Echter haasten ze zich altijd naar hun zwaarden, dus worden ze gelaten met hun zwaarden. Bij Allaah! Ze hebben niet eens één dag iets goeds voortgebracht."

[SIZE="3"]
قال سمعت الحسن يقول لو أن الناس إذا ابتلوا من قبل سلطانهم صبروا ما لبثوا أن يفرج عنهم ولكنهم يجزعون إلى السيف فيوكلون إليه فوالله ما جاؤوا بيوم خير




bron: http://www.islamport.com/w/trj/Web/2947/3010.htm#



masha'allah .. dat zou best kunnen, volgens mij hebben ze het uit het engels vertaald, hier kun je het volledige artikel lezen:

http://www.sincerehearts.nl/lessen/hassanalbasrihajjaaj.pdf

22-02-2011, 21:40

Citaat door breakd:
Baaraka'llaahu feekoum voor de bronvermelding, ik heb het gevonden elhamduli'llaah...ik weet niet wie dit vertaald heeft, maar ik vermoed dat dit niet vertaald is vanuit het Arabisch, de vertaling komt namelijk niet volledig overeen zie ik als leek wa Allahu A3lem....


"Een groep moslims kwam naar al-Hasan al-Basri voor een uitspraak (oordeel),om te kunnen rebelleren tegen al-Hajjaaj [een tirannieke heerser]. Dus zeiden zij,"O Abu Sa'eed! Wat zegt u over het bevechten van deze onderdrukker, die op onrechtmatige wijze bloed heeft vergoten en op onrechtmatige wijze bezit heeft afgenomen -wa taraka salah- en dit en dat heeft gedaan?" Al-Hasan zei dus, "Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah
oordeelt, en Hij is de beste der Rechters." Zij verlieten al-Hasan dus, waren het oneens met hem en rebelleerden tegen al-Hajjaaj - al-Hajjaaj doodde hen allemaal.


فدخلوا على الحسن فقالوا يا أبا سعيد ما تقول في قتال هذا الطاغية الذي سفك الدم الحرام وأخذ المال الحرام وترك الصلاة وفعل وفعل قال وذكروا من فعل الحجاج قال فقال الحسن أرى أن لا تقاتلوه فإنها إن تكن عقوبة من الله فما أنتم برادي عقوبة الله بأسيافكم وإن يكن بلاء فاصبروا حتى يحكم الله وهو خير الحاكمين قال فخرجوا من عنده وهم يقول نطيع هذا العلج قال وهم قوم عرب قال وخرجوا مع بن الأشعث قال فقتلوا جميعا



Scherp opgemerkt. Degene die het gebed nalaat is een kaafir volgens de heersende mening van de rechtsschool van Imam Ahmad bin Hanbal. Wat dus zou betekenen dat Hajjaj een kaafir zou zijn volgens de Hanabila.

Waarom o waarom zou dat weggelaten zijn. Of er zouden verschillende versies ervan moeten zijn.

22-02-2011, 22:03
Ik heb geen antwoord op je vragen, Allahu A3lem.

Almoehiem, feit blijft wel dat zijn oordeel erover duidelijk was, namelijk:

"Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah oordeelt, en Hij is de beste der Rechters."

22-02-2011, 22:26

Citaat door breakd:
Ik heb geen antwoord op je vragen, Allahu A3lem.

Almoehiem, feit blijft wel dat zijn oordeel erover duidelijk was, namelijk:

"Ik ben van mening dat hij niet bevochten dient te worden. Indien dit een bestraffing van Allaah is, dan zullen jullie niet in staat zijn om het te verwijderen met jullie zwaarden. Indien dit een beproeving is van Allaah, wees dan geduldig totdat Allaah oordeelt, en Hij is de beste der Rechters."



Na3am dat was zijn mening, en we hebben ook de khuruj van Husayn ibn Ali(de zoon van Ali ibn abi Talib en sahabi)tegen Yazeed ibn Mu'awiyyah en van Abdullah ibn Jubair(grote Sahabi) en Sa'd ibn Jubair(grote imaam van de tabi'een) tegen Al-Hajjaj en deze hebben khuruj gedaan en sommige zelfs takfeer gedaan op Al-Hajjaaj. Dus dit is een zaak waarin deze grote mannen van mening verschilden, in die tijd was er ook Ibn Umar en ander grote metgezellen, wat is het verschil tussen deze Salaf en zij die zich nu toe-eigenen naar de Salaf?

Iedereen die nu khuruj doet tegen een leider is een khaarijie, een hond van de hel, de regeringleiders zijn verheven op een plaats die niet van hen is, moge ALLAH de ummah leiden. En kijk hoe zei reageerden, heeft ibn Umar de zoon van Ali ibn Abi Talib een khaarijie genoemd? Ibn Umar heeft hem geadviseerd om niet tegen hem in opstand te komen, en vele anderen ook , maar nooit werd er met de term khaariji gestrooid, iets wat nu normaal lijkt, iedereen die khuruj doet is een khaarijie!

wa salaam mu'alajkum,

22-02-2011, 22:26



Citaat door RaiseUp:
Scherp opgemerkt. Degene die het gebed nalaat is een kaafir volgens de heersende mening van de rechtsschool van Imam Ahmad bin Hanbal. Wat dus zou betekenen dat Hajjaj een kaafir zou zijn volgens de Hanabila.

Waarom o waarom zou dat weggelaten zijn. Of er zouden verschillende versies ervan moeten zijn.


Waar doel je precies op?

22-02-2011, 22:55

Citaat door temporary:
Waar doel je precies op?

Het oordeel over het bevechten van Hajjaj zou helemaal veranderen als hij een ongelovige zou zijn. Bin Baz en Uthaymeen zeggen duidelijk dat iemand die het gebed achterwege laat, een afvallige kaafir is.

Dus dit verhaal met deze specifieke vermelding over het gebed gaat tegen die mensen (Salafi Madkhali's, dat zijn de mensen achter die website) in die absolute gehoorzaamheid aan de onrechtvaardige leiders willen bewijzen, zo ver dat ze de tegenpartij die in opstand komen als khariji bestempelen.

Verder is er meningsverschil over de opstand tegen Hajjaj, wat beter was en wat niet. Een duidelijk voorbeeld is Abdullah ibn az-Zubayr die in opstand kwam tegen het leger van de heerser. Maar niemand beschuldigde elkaar ervan om een "Khariji" of "dwalende" te zijn. Het is te vergelijken met enkele Sahaba die niet erop uittrokken bij de slag van Siffin en thuis bleven.

22-02-2011, 23:01

Citaat door mehemed81:
Na3am dat was zijn mening, en we hebben ook de khuruj van Husayn ibn Ali(de zoon van Ali ibn abi Talib en sahabi)tegen Yazeed ibn Mu'awiyyah en van Abdullah ibn Jubair(grote Sahabi) en Sa'd ibn Jubair(grote imaam van de tabi'een) tegen Al-Hajjaj en deze hebben khuruj gedaan en sommige zelfs takfeer gedaan op Al-Hajjaaj. Dus dit is een zaak waarin deze grote mannen van mening verschilden, in die tijd was er ook Ibn Umar en ander grote metgezellen, wat is het verschil tussen deze Salaf en zij die zich nu toe-eigenen naar de Salaf?

Iedereen die nu khuruj doet tegen een leider is een khaarijie, een hond van de hel, de regeringleiders zijn verheven op een plaats die niet van hen is, moge ALLAH de ummah leiden. En kijk hoe zei reageerden, heeft ibn Umar de zoon van Ali ibn Abi Talib een khaarijie genoemd? Ibn Umar heeft hem geadviseerd om niet tegen hem in opstand te komen, en vele anderen ook , maar nooit werd er met de term khaariji gestrooid, iets wat nu normaal lijkt, iedereen die khuruj doet is een khaarijie!

wa salaam mu'alajkum,


Daar heb ik geen kennis over en kan ook niet bevestigen of het klopt wat je zegt of niet. Ik kwam recent dit filmpje tegen waarin shaykh fawzaan een woordje doet over saeed ibn jubair en wat sommige mensen valselijk zeggen over hem.
http://www.youtube.com/watch?v=wE36OkQZnZk

Neem aub de moeite om de volgende teksten te lezen om de kwestie van regeringsleider en hun 'verheven' plaats vanuit een ander kijkpunt te zien.

Woorden van hasan albasri
http://www.sincerehearts.nl/lessen/hassanalbasrihajjaaj.pdf
Woorden van Ibn al-Qayyim
http://www.sincerehearts.nl/lessen/ibnqayyimdadenheersers.pdf
Woorden van Ibn abi-l Izz al-Hanafi
http://www.sincerehearts.nl/lessen/ibnabilizztirannie.pdf

Kijk, moge allah je belonen, niet naar de 'naam van de site' als je daar problemen mee hebt, maar kijk van wie de oorspronkelijke woorden komen.

Pagina's : [1] 2