Bekijk volle/desktop versie : ieder maandag vasten ?



13-02-2011, 23:31
salaam 3alaikoum wa rahmatoulha wa barakatou

ik heb een vraagje ik ik ben sinds vorige week begonnen met iedere maandag vasten dat is wat ik wil doen elke week alleen ik hoor dus dat morgen de verjaardag of nou ja de dag is dat onze profeet mohamed is geboren mag ik dan nog vasten of is het juist beter om morgen te vasten wat zegt de islam hier over

alvast bedankt en ma3a salama

13-02-2011, 23:34


wil iemand mij asjblieft snel een antwoord kunnen geven

13-02-2011, 23:41

Citaat door moenaa:
salaam 3alaikoum wa rahmatoulha wa barakatou

ik heb een vraagje ik ik ben sinds vorige week begonnen met iedere maandag vasten dat is wat ik wil doen elke week alleen ik hoor dus dat morgen de verjaardag of nou ja de dag is dat onze profeet mohamed is geboren mag ik dan nog vasten of is het juist beter om morgen te vasten wat zegt de islam hier over

alvast bedankt en ma3a salama


Wa aleikum salaam wa rahmatullaahi wa barakaatuhu.

De profeet (sallallahu aleihi wa sallam) heeft in een hadith aangeraden elke maandag en donderdag te vasten. Moge Allaah jou standvastig maken in deze aanbidding en het van jou accepteren.

Wat betreft de geboortedag van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam). Er is niks overgeleverd van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam) dat we op die dag iets speciaals dienen te doen, en zijn metgezellen deden op die dag ook geen aanbiddingen extra of gedenken etc, zoals tegenwoordig gedaan wordt door de Soefies.

Verder verwijs ik je naar het volgende artikel, voor meer info hierover.

De Regelgeving Betreffende de viering van de Profetische geboortedag - Shaykh Bin Baaz (rahimahullaah)
http://www.4shared.com/document/ma_GUxU5/De_Regelgeving_Betreffende_de_.html

Wallaahu a3lem.

13-02-2011, 23:51
Geboortedag is op 15 februari. Niet morgen dus

13-02-2011, 23:59



Citaat door Guy:
Wa aleikum salaam wa rahmatullaahi wa barakaatuhu.

De profeet (sallallahu aleihi wa sallam) heeft in een hadith aangeraden elke maandag en donderdag te vasten. Moge Allaah jou standvastig maken in deze aanbidding en het van jou accepteren.

Wat betreft de geboortedag van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam). Er is niks overgeleverd van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam) dat we op die dag iets speciaals dienen te doen, en zijn metgezellen deden op die dag ook geen aanbiddingen extra of gedenken etc, zoals tegenwoordig gedaan wordt door de Soefies.

Verder verwijs ik je naar het volgende artikel, voor meer info hierover.

De Regelgeving Betreffende de viering van de Profetische geboortedag - Shaykh Bin Baaz (rahimahullaah)
http://www.4shared.com/document/ma_GUxU5/De_Regelgeving_Betreffende_de_.html

Wallaahu a3lem.




hartsikee bedankt! agi fi deen nog een klein vraagje he ik was vergeten voor me isha gebed te besluiten vandaag te vasten is dat wel goed?
want je moet toch voor je isha gebed aangeven dat ej de volgende dag besluit te vasten ik was het vergeten en heb het nu pas besloten

alvast bedankt

14-02-2011, 00:00

Citaat door zangkoor:
Geboortedag is op 15 februari. Niet morgen dus



oo oke bedankt ik dacht morgen omdat iedereen het aangeeft maar is goed dankjewel

ma3a salama

14-02-2011, 00:13

Citaat door moenaa:
hartsikee bedankt! agi fi deen nog een klein vraagje he ik was vergeten voor me isha gebed te besluiten vandaag te vasten is dat wel goed?
want je moet toch voor je isha gebed aangeven dat ej de volgende dag besluit te vasten ik was het vergeten en heb het nu pas besloten

alvast bedankt


Voor het verplichte vasten, dien je in je hart (dit spreek je niet uit) de intentie te hebben dat je gaat vasten voor de begintijd van Salaat al-Fadjr.

Wat betreft het vrijwillige vasten, is de regelgeving ruimer. Je kan dan zelfs na Salaat al-Fadjr de intentie hebben dat je die dag vrijwillig gaat vasten, als je maar nog geen handeling hebt verricht die het vasten van die dag zou verbreken (zoals eten). Bewijs hiervoor is een hadith van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam), waarin hij geen eten aantrof bij zijn vrouwen, en toen besloot om die dag vrijwillig te vasten.

Wallaahu a3lem.

14-02-2011, 00:21

Citaat door Guy:
Voor het verplichte vasten, dien je in je hart (dit spreek je niet uit) de intentie te hebben dat je gaat vasten voor de begintijd van Salaat al-Fadjr.

Wat betreft het vrijwillige vasten, is de regelgeving ruimer. Je kan dan zelfs na Salaat al-Fadjr de intentie hebben dat je die dag vrijwillig gaat vasten, als je maar nog geen handeling hebt verricht die het vasten van die dag zou verbreken (zoals eten). Bewijs hiervoor is een hadith van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam), waarin hij geen eten aantrof bij zijn vrouwen, en toen besloot om die dag vrijwillig te vasten.

Wallaahu a3lem.



Heb je bron? Djazakka'allahougayr voor dit laatste stukje, zo leer ik nog eens wat..

14-02-2011, 00:25

Citaat door Guy:
Voor het verplichte vasten, dien je in je hart (dit spreek je niet uit) de intentie te hebben dat je gaat vasten voor de begintijd van Salaat al-Fadjr.

Wat betreft het vrijwillige vasten, is de regelgeving ruimer. Je kan dan zelfs na Salaat al-Fadjr de intentie hebben dat je die dag vrijwillig gaat vasten, als je maar nog geen handeling hebt verricht die het vasten van die dag zou verbreken (zoals eten). Bewijs hiervoor is een hadith van de profeet (sallallahu aleihi wa sallam), waarin hij geen eten aantrof bij zijn vrouwen, en toen besloot om die dag vrijwillig te vasten.

Wallaahu a3lem.



dankje wel hier heb ik heel veel aan' zo zie je maar dat zelfs laat in de avond ik nog wat kennis op kan doen ik wens iedereen een goeie nachtrust en guy nogmaals bedankt

ma3a salama

14-02-2011, 00:39

Citaat door zangkoor:
Heb je bron? Djazakka'allahougayr voor dit laatste stukje, zo leer ik nog eens wat..


Wa iyyaakoem, akh al-kariem.

Zie bijv de volgende fataawa van Shaykh Bin Baaz (rahimahullaah) hierover:

http://www.binbaz.org.sa/mat/13418

Het is nu laat, maar ik zal incha-Allaah binnenkort een gehele fatwa van de Shaykh hierover vertalen. Ik vertaal nu alleen de hadith die hij als bewijs aanhaalt. Namelijk dat de profeet (sallallahu aleihi wa sallam) binnenkwam bij zijn vrouw Aicha (moge Allaah tevreden zijn met haar) en hij vroeg haar: 'is er iets te eten'. Zij zei: nee. Toen zei hij: 'dan ben ik vastende'. Overgeleverd door Moeslim in zijn Sahieh (Moeslim).

Wallaahu a3lem.