Bekijk volle/desktop versie : Rechter mailt strafblad vriend van dochter door



12-02-2011, 12:14
door Jolande van der Graaf
DEN HAAG - Een rechter in Zwolle heeft zeer waarschijnlijk criminele antecedenten en informatie over de vriend van de dochter van een bevriend echtpaar gelekt.

Tegen de magistraat, Harbert Schimmel, is gisteren aangifte gedaan. „We bekijken of een strafrechtelijk onderzoek dient te volgen”, zegt het openbaar ministerie. De president van de rechtbank bevestigt dat de rechter informatie doorvertelde en onderzoekt het schandaal eveneens.

Justitie is enorm in verlegenheid gebracht vanwege e-mailberichten die vorige maand vanaf het mailadres van de rechter over de 35-jarige Koerd Adil Kaya zijn verstuurd. De digitale post ging naar vrienden van Schimmel, de ouders van Kaya’s 23-jarige vriendin Charlotte die het niet met de partnerkeuze van hun dochter eens zijn. Schimmel lijkt voor zijn kennissen het strafblad van de Koerd te hebben laten lichten en ook bij de politie te hebben aangeklopt.

Vuurgevaarlijk

In een door de rechter en zijn vrouw ondertekende mail wordt benadrukt dat het bericht meteen moet worden gewist en dat de bron niet mag worden prijsgegeven. Vervolgens doet de rechter uit de doeken voor welke misdrijven Kaya vastzat. Schimmel briefde ook actuele politie-informatie door en schrijft: ’er wordt specifiek gemeld dat het een hele slimme jongen is, vuurgevaarlijk en een zware jongen.’ De rechter laat weten dat de politie nu wacht op een aangifte door Charlotte tegen haar vriend Adil Kaya wegens mensenhandel.

Kaya kreeg de mailwisseling in handen en schakelde zijn advocaat in. „Ik ben geen lieve jongen geweest en heb in het verleden heel wat uitgevreten. Maar mijn strafblad mag niet door toedoen van een rechter op straat belanden”, zegt hij. Zijn vriendin Charlotte is laaiend. „Het is belachelijk. Ik ben geen slachtoffer van mensenhandel en heb uit vrije wil voor Adil gekozen.”

Ambtsgeheim

Kaya’s advocaat Job Knoester deed aangifte wegens smaad en schending van het ambtsgeheim. „Met het verzoek om de procureur-generaal van de Hoge Raad te laten onderzoeken of deze rechter strafrechtelijk vervolgd moet worden.” Ook de president van de rechtbank, Robert Croll, verricht inmiddels naspeuringen. „Het is juist dat de rechter gegevens doorvertelde. Volgens Schimmel verstuurde zijn vrouw de mail. Waarom hij de informatie over Kaya opvroeg, weet ik nog niet. Verder is nog onduidelijk hoe de rechter aan de gegevens kwam, omdat die afkomstig zijn uit een computersysteem waartoe ook Schimmel niet zelf toegang heeft.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8998490/__Rechter_brieft_strafblad_door__.html?p=10,1

12-02-2011, 12:26


Betrouwbare rechtssysteem hier in Nederland