Bekijk volle/desktop versie : Islamtitisch bankieren



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

09-02-2011, 12:25
Salam wa3alaikoum,

Ik wil in de toekomt graag een huis kopen, maar wil hiervoor geen hypotheek voor afsluiten vanwege Riba.
Ik heb laatst iets gehoord over islamitisch bankieren, maar weet nog steeds niet hoe dit precies in zijn werking gaat.

Mijn vraag is of deze vorm van bankieren wel halal is. Het schijnt dat je hoger bedrag betaalt voor het huis dan het waard is? Weet iemand of dit klopt?
En hoe staat het ervoor met de garantie? Ik weet hier echt weinig vanaf. Wellicht dat iemand me kan helpen met deze vragen?

Bij voorbaat dank,

Newbruid2011

09-02-2011, 12:29



Citaat door Newbruid2011:
Salam wa3alaikoum,

Ik wil in de toekomt graag een huis kopen, maar wil hiervoor geen hypotheek voor afsluiten vanwege Riba.
Ik heb laatst iets gehoord over islamitisch bankieren, maar weet nog steeds niet hoe dit precies in zijn werking gaat.

Mijn vraag is of deze vorm van bankieren wel halal is. Het schijnt dat je hoger bedrag betaalt voor het huis dan het waard is? Weet iemand of dit klopt?
En hoe staat het ervoor met de garantie? Ik weet hier echt weinig vanaf. Wellicht dat iemand me kan helpen met deze vragen?

Bij voorbaat dank,

Newbruid2011



Het zit zo:

De bank waarvan je het geld gaat lenen. Berekent de rente die je uiteindelijk zou betalen. Dus stel je wilt een huis van 100.000 euro. Rente zal 5% bedragen dan berekent de bank wat je zou betalen aan rente+het eigenlijke bedrag(100.000 euro), en dat zal dan het bedrag zijn die je moet terug betalen.

Zover ik het weet wordt dit niet aangeboden in NL. In Engeland al wel maar hier nog niet.

09-02-2011, 12:42

Citaat door Maroc_Makelaar:
Het zit zo:

De bank waarvan je het geld gaat lenen. Berekent de rente die je uiteindelijk zou betalen. Dus stel je wilt een huis van 100.000 euro. Rente zal 5% bedragen dan berekent de bank wat je zou betalen aan rente+het eigenlijke bedrag(100.000 euro), en dat zal dan het bedrag zijn die je moet terug betalen.

Zover ik het weet wordt dit niet aangeboden in NL. In Engeland al wel maar hier nog niet.


Allereerst bedankt voor je uitleg.
Je betaalt de rente dus sowieso. Is dit niet haram?
Oke, ik hoorde dat het hier ook op komst was. Het is vast onmogelijk om daar iets af te sluiten voor een huis hier in NL?

09-02-2011, 13:01

Citaat door Newbruid2011:
Allereerst bedankt voor je uitleg.
Je betaalt de rente dus sowieso. Is dit niet haram?
Oke, ik hoorde dat het hier ook op komst was. Het is vast onmogelijk om daar iets af te sluiten voor een huis hier in NL?



Naar mijn mening betaal je alsnog de rente. Maar je kan het ook anders zien.

De bank bij wie jij leent, koopt inwezen het huis, daar betalen zij rente over. En jij koopt het huis weer van de bank zonder rente.

Ik heb juist gehoord dat een aantal instellingen het al hebben geprobeerd maar dat dit geen succes was. En nee zover ik weet kan je geen hypotheek daar nemen voor een huis hier.

09-02-2011, 13:03



Citaat door Newbruid2011:
Allereerst bedankt voor je uitleg.
Je betaalt de rente dus sowieso. Is dit niet haram?
Oke, ik hoorde dat het hier ook op komst was. Het is vast onmogelijk om daar iets af te sluiten voor een huis hier in NL?

Ja wat wil je nou?

Dat de bank jou een hypotheek van 100 000 geeft en dat je uiteindelijk ook precies 100 000 aan de bank terugbetaalt. Hoe moet een bank hieraan verdienen dan? Een bank moet het geld ook op de kapitaalmarkt lenen, en moet hier ook rente over betalen.

Waar islamitisch bankieren op neer komt is dat de bank voor jou een huis van 100 000 koopt. En het voor bijvoorbeeld 140 000 aan jou verkoopt. Wat je in termijnen mag afbetalen.

In feite dus precies hetzelfde als een normale hypotheek, alleen wordt het woordje rente niet gonoemd. Noem het een woordspelletje

09-02-2011, 13:38

Citaat door Maroc_Makelaar:
Naar mijn mening betaal je alsnog de rente. Maar je kan het ook anders zien.

De bank bij wie jij leent, koopt inwezen het huis, daar betalen zij rente over. En jij koopt het huis weer van de bank zonder rente.

Ik heb juist gehoord dat een aantal instellingen het al hebben geprobeerd maar dat dit geen succes was. En nee zover ik weet kan je geen hypotheek daar nemen voor een huis hier.


Oke, bedankt voor je antwoord.
Heb je toevallig namen van een soortgelijke instelling? Dan kan ik wat meer informatie opzoeken.

09-02-2011, 13:39

Citaat door tweetiee:
Ja wat wil je nou?

Dat de bank jou een hypotheek van 100 000 geeft en dat je uiteindelijk ook precies 100 000 aan de bank terugbetaalt. Hoe moet een bank hieraan verdienen dan? Een bank moet het geld ook op de kapitaalmarkt lenen, en moet hier ook rente over betalen.

Waar islamitisch bankieren op neer komt is dat de bank voor jou een huis van 100 000 koopt. En het voor bijvoorbeeld 140 000 aan jou verkoopt. Wat je in termijnen mag afbetalen.

In feite dus precies hetzelfde als een normale hypotheek, alleen wordt het woordje rente niet gonoemd. Noem het een woordspelletje


Hmm, oke.
Bedankt voor je uitleg.

09-02-2011, 13:50

Citaat door Newbruid2011:
Oke, bedankt voor je antwoord.
Heb je toevallig namen van een soortgelijke instelling? Dan kan ik wat meer informatie opzoeken.



Je kan het bij HSBC proberen. HSBC Amanah is de islamitische afdeling. Check dat even en er is 1 HSBC kantoor in NL en die zit in Amsterdam zuid-oost. Maar zover ik weet gaan hun niet over het islamitische gedeelte.

09-02-2011, 14:13

Citaat door tweetiee:
Ja wat wil je nou?

Dat de bank jou een hypotheek van 100 000 geeft en dat je uiteindelijk ook precies 100 000 aan de bank terugbetaalt. Hoe moet een bank hieraan verdienen dan? Een bank moet het geld ook op de kapitaalmarkt lenen, en moet hier ook rente over betalen.

Waar islamitisch bankieren op neer komt is dat de bank voor jou een huis van 100 000 koopt. En het voor bijvoorbeeld 140 000 aan jou verkoopt. Wat je in termijnen mag afbetalen.

In feite dus precies hetzelfde als een normale hypotheek, alleen wordt het woordje rente niet gonoemd. Noem het een woordspelletje



Meneer houdt zich van de domme.. ze3ma je weet niet hoe Rente werkt. wat een walgelijk figuur ben jij zeg. mensen expres op de verkeerde been zetten.

Je haat richting shariah en alles wat met islaam te maken heeft is wel duidelijk.

09-02-2011, 14:40

Citaat door Tangerino:
Meneer houdt zich van de domme.. ze3ma je weet niet hoe Rente werkt. wat een walgelijk figuur ben jij zeg. mensen expres op de verkeerde been zetten.

Je haat richting shariah en alles wat met islaam te maken heeft is wel duidelijk.


?

Ken jij deze lid Tweetie?

09-02-2011, 14:45

Citaat door Tangerino:
Meneer houdt zich van de domme.. ze3ma je weet niet hoe Rente werkt. wat een walgelijk figuur ben jij zeg. mensen expres op de verkeerde been zetten.

Je haat richting shariah en alles wat met islaam te maken heeft is wel duidelijk.


Als ik me op het niveau van walgelijk en schijnheiligheid zou willen begeven, dan zijn die termen meer op jou van toepassing. Maar mijn trots en eer laten het niet toe mensen met die termen te benoemen. Ik blijf graag met beide voeten op de grond staan, dan me dag in dag uit vromer dan de Paus voor te doen.

Ik ben een realist, islamitisch bankieren is anno 2011 praktisch niet mogelijk. Linksom of rechtsom betaal je een percentage bovenop het geleende bedrag. Dit is ook niet meer dan normaal in een financieel systeem wat gebasseerd is op het kapitalistisch systeem. En als iemand het tegendeel bewijst laat hem dan een voorbeeld geven van een 'islamitische' hypotheek waatbij je EXACT het geleende bedrag terug betaalt in termijnen zonder toeslag.

Riba is een term die in het Arabie van 1400 jaar gelden synoniem stond aan woekkerrentes. Waarbij dikwijls mensen hun kinderen moesten afstaan aan schuldeisers als ze de Riba niet konden opbrengen.

Als iemand daadwerkelijk de intentie heeft om een huis te kopen conform de Shariaa, laat hem dan het gehele bedrag EERST bij elkaar sparen. En daarna pas over te gaan tot aanschaf.
In plaats van de hypocriet uit te hangen. En op zoek te gaan naar iets wat niet mogelijk is.

k

09-02-2011, 14:58
Even voor de goede orde....islamitische bankieren BESTAAT NIET.... het is niets anders dan jezelf voor de gek houden.

Het hele financiele stelsel in de wereld is gebaseerd op rente, dat sommige moslims slim inspelen op het feit dat je diezelfde rente een ander naampje kunt geven wil niet zeggen dat je die rente niet betaald. In het geval van een islamitische bank, betaal je net als elke andere bank rente alleen noemen ze het anders. Maar het princiepe is precies hetzelfde

09-02-2011, 15:02


Dat hun het huis duurder aan jou doorverkopen is handel. (Dat is toegestaan)

Rente is oneerlijk, als jij verlies maakt, maakt de bank alsnog winst.

Als jij het niet meer kan betalen, kom je steeds meer in de problemen met rente, het is stukje onrecht.

09-02-2011, 15:33
rente=riba riba is haram daar bestaat geen discussie over.

voor de twijfelaars:

Allah de Verhevene zegt: Oh jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van (het vragen van) rente overblijft, als jullie gelovigen zijn. En wanneer jullie dit niet doen, weest op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper. [2:279]

Allah swt zegt ook:

Allah de Verhevene zegt:

{Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan als degene die opstaat en door de Satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggene handel is te vergelijken met rente. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. En wie nadat de vermaning van zijn Heer tot hem is gekomen stopt: voor hem is wat hij al heeft, zijn zaak is aan Allah, maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de hel. Zij zijn daarin eeuwig levenden. Allah zal de rente al zijn zegeningen ontnemen en Hij zal (de zegeningen) van de liefdadigheid vermeerderen en Hij houdt van geen enkel ondankbare zondaar.} [soerah 2, vers 275-276]

Simpel

Wil je een huis kopen dan is kopen via het "westers" systeem niet halal.
Wat is het verschil met islamitisch bankieren? In Jip en Janneke taal:
Jij als huiskoper klopt aan bij een islamtische bank en geeft aan een bepaald huis te willen kopen. De bank koopt het huis voor jou laten we zeggen voor 2ton vervolgens verkoopt de bank het huis door aan jou met een vaste winst laten we zeggen voor 210.000 wat jij vervolgens in termijnen gaat aflossen. Geen rentes die fluctureren geen complexe hypotheek constructies gewoon helder en duidelijk inkoop verkoop. Handig om te weten is dat een islamitische bank ook niet handelt in alcohol, sex, wapens, rentes en dus niks van een crisis zoals nu merken.

Wa allahu 3hlem

09-02-2011, 15:43

Citaat door Couscous_1:
rente=riba riba is haram daar bestaat geen discussie over.

voor de twijfelaars:

Allah de Verhevene zegt: Oh jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van (het vragen van) rente overblijft, als jullie gelovigen zijn. En wanneer jullie dit niet doen, weest op de hoogte van de oorlog van Allah en Zijn Boodschapper. [2:279]

Allah swt zegt ook:

Allah de Verhevene zegt:

{Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan als degene die opstaat en door de Satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggene handel is te vergelijken met rente. Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden. En wie nadat de vermaning van zijn Heer tot hem is gekomen stopt: voor hem is wat hij al heeft, zijn zaak is aan Allah, maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de hel. Zij zijn daarin eeuwig levenden. Allah zal de rente al zijn zegeningen ontnemen en Hij zal (de zegeningen) van de liefdadigheid vermeerderen en Hij houdt van geen enkel ondankbare zondaar.} [soerah 2, vers 275-276]

Simpel

Wil je een huis kopen dan is kopen via het "westers" systeem niet halal.
Wat is het verschil met islamitisch bankieren? In Jip en Janneke taal:
Jij als huiskoper klopt aan bij een islamtische bank en geeft aan een bepaald huis te willen kopen. De bank koopt het huis voor jou laten we zeggen voor 2ton vervolgens verkoopt de bank het huis door aan jou met een vaste winst laten we zeggen voor 210.000 wat jij vervolgens in termijnen gaat aflossen. Geen rentes die fluctureren geen complexe hypotheek constructies gewoon helder en duidelijk inkoop verkoop. Handig om te weten is dat een islamitische bank ook niet handelt in alcohol, sex, wapens, rentes en dus niks van een crisis zoals nu merken.

Wa allahu 3hlem



Er zit één probleem in je simpele uitleg van de islamitische manier van hypotheek.

Een islamitische bank in westerse landen moeten toestemming krijgen van een nationale bank... dat wil zeggen dat ze genoeg kapitaal moeten bezitten om zichzelf als bank te presenteren. Een bank die op het zelfde moment zoveel kapitaal heeft om alle moslim te voorzien van een hypotheek zoals jij dat noemt kan niet, dus moeten deze banken geld lenen bij de nationale bank...dit geld lenen kost geld, dus ze moeten rente betalen voor de tijd dat ze dat geld niet afgelost hebben, die rente die zij betalen berekenen ze door aan hun klant.

voorbeeld:

islamitische bank koopt voor jou een huis van 2ton, ze lenen geld bij de Nederlandse Bank, tegen een rente van x % hun winst op die 2ton noemen we y dan zeggen ze tegen jou u kunt een islamitische hypotheek krijgen, van 2ton+x+y dat is wat jij als moslim moet betalen, het enige voordeel is dat je af bent van de variabele rente, maar tegenwoordig kun je de waarde vast zetten en dat doen die banken ook op het moment dat ze een lening aangaan.

Het hele financieel systeem waar alle banken in de wereld deel uit maken is gebaseerd op rente...daar kun je niet omheen er is geen ander financieel systeem. Als je dit snapt zul je ontdekken dat islamitisch bankieren eigenlijk niets anders is dan een mooie verpakking van rente en winst meer is het niet.

als moslim is er maar één optie om renteloos iets te betalen dat is lenen van vrienden en familie......maar ga jij maar eens 2 ton ophalen ban vrienden en familie

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6