Bekijk volle/desktop versie : hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

08-02-2011, 09:57
DEN HAAG - Universiteiten en hogescholen mogen voortaan strenger selecteren. Zo zijn studenten met een hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit. Hogescholen mogen mbo'ers gaan weigeren. © ANP

Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) dinsdag geschreven in en reactie op adviezen van de commissie Veerman.

Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.



Zijlstra wil dat studenten meer te kiezen hebben. Voor mbo'ers die zich verder willen ontwikkelen komen er binnen het hbo meer tweejarige opleidingen, de zogeheten Associate degrees. Om het hbo voor vwo'ers aantrekkelijker te maken, komen er meer programma's voor 'excellente studenten'.

Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.


http://www.nu.nl/binnenland/2441601/-universiteiten-mogen-strenger-selecteren.html


Dat werd tijd zeg.

08-02-2011, 10:13


Zeg dat wel.

08-02-2011, 10:21

Citaat door Just_Hannah:
Zeg dat wel.


Ik heb nooit gesnapt waarom je niet naar de Uni mag na de havo, maar met een jaar HBO op zak ineens wel. Wat voor verandering onderga je of wat leer je nou in je eerste jaar wat je ineens wél geschikt maakt voor de uni? Slaat nergens op.

Salutem

08-02-2011, 10:24
Je moet altijd na het individu kijken, maar je moet ook waakzaam zijn dat het niet een absurde praktijk word van alleen 10en in combinatie met allerlei sociaal wenselijke achtergronden.

08-02-2011, 10:25



Citaat door Disputatio:
Ik heb nooit gesnapt waarom je niet naar de Uni mag na de havo, maar met een jaar HBO op zak ineens wel. Wat voor verandering onderga je of wat leer je nou in je eerste jaar wat je ineens wél geschikt maakt voor de uni? Slaat nergens op.

Salutem
Daarvoor moet men wel bepaalde studiepunten voor halen in het eerste jaar HBO, voordat het naar het Universiteit mag.

Als je een HAVO-diploma hebt mag je ook daarna naar het VWO, twee jaar lang en dan zit je ook daarna weer op de Universiteit. Kun je net zo goed je best doen in het eerste jaar HBO en naar de Universiteit gaan, scheelt mooi zo één jaar.

Hanane_B

08-02-2011, 10:56

Citaat door Hanane_B:
Daarvoor moet men wel bepaalde studiepunten voor halen in het eerste jaar HBO, voordat het naar het Universiteit mag.

Als je een HAVO-diploma hebt mag je ook daarna naar het VWO, twee jaar lang en dan zit je ook daarna weer op de Universiteit. Kun je net zo goed je best doen in het eerste jaar HBO en naar de Universiteit gaan, scheelt mooi zo één jaar.

Hanane_B


In twee jaar VWO krijg je twee jaar lang allerlei vakken zoals wiskunde, Nederlands, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde en afhankelijk van je profiel ook nog eens natuurkunde/biologie/scheikunde of economie/frans/duits etc etc. Als je HBO communicatie gaat doen zie ik niet welke vaardigheden en/of kennis je opdoet die je ineens klaar maakt voor de Uni. Het is vaak te gerichte kennis die niet je basis in zijn algemeenheid sterker maakt, zoals 2 jaar wél VWO doen.

Salutem

08-02-2011, 11:00

Citaat door Disputatio:
Ik heb nooit gesnapt waarom je niet naar de Uni mag na de havo, maar met een jaar HBO op zak ineens wel. Wat voor verandering onderga je of wat leer je nou in je eerste jaar wat je ineens wél geschikt maakt voor de uni? Slaat nergens op.

Salutem


Daarom. Je mist ongelofelijk veel basiskennis. Beter 2 jaar VWO na de HAVO.

08-02-2011, 11:09

Citaat door Hanane_B:
Daarvoor moet men wel bepaalde studiepunten voor halen in het eerste jaar HBO, voordat het naar het Universiteit mag.

Als je een HAVO-diploma hebt mag je ook daarna naar het VWO, twee jaar lang en dan zit je ook daarna weer op de Universiteit. Kun je net zo goed je best doen in het eerste jaar HBO en naar de Universiteit gaan, scheelt mooi zo één jaar.

Hanane_B

1 grote teleurstelling.

08-02-2011, 11:09
Hoogst tijd dat deze achterlijke regel werd teruggedraaid.....

08-02-2011, 11:34

Citaat door Arabianboy:
tijd? wie bepaald dan je toekomst? ik moest havo doen, vanwege mijn gedrag... grootste bullshit argument die er maar kan zijn, want de cito-toets had goed gemaakt en dat was waard voor VWO...

tegenwoordig sturen kaffirs niet alleen allochtonen, maar iedereen naar het vmbo...


Correcties;

x grootste argument DAT er maar kan zijn
x want de cito-toets had IK goed gemaakt
x en dat was VWO waard

VWO gaat niet alleen maar om een cito-toets. Het vereist ook een bepaalde instelling. En blijkbaar had jij die niet.

Het is namelijk nooit goed;

Als iemand het hele jaar goed presteert en bij de cito lager dan normaal scoort, schreeuwt die persoon dat de cito niet representatief is en dat we naar het totaalplaatje moeten kijken.

En als iemand het hele jaar niet al te denderende cijfers en gedrag vertoont, maar op de cito goed scoort, verlangt die persoon die ineens dat de cito veel zwaarder weegt dan het totaalplaatje.


Salutem

08-02-2011, 11:43

Citaat door Arabianboy:
in ben hier geboren en ik weet dat mijn nederlandse taal niet zo best is maar op de basisschool is er veel gebeurd... ik zat meer buiten de lestijden dan in de lokaal. heb zelfs een half jaar aan les gemist in het 4de klas (gezegden, ken er maar 3 ofso: oude koeien uit de sloot halen)

kk kuffar hebben mijn taal stuk gemaakt, maar geeft niet... taal ga ik wel opkrikken, komt goed.


Sorry pop, maar met jouw taalbeheersing hoor je echt niet op een VWO thuis.

08-02-2011, 11:44
gewoon netjes hbo afmaken en dan pas gaan studeren op de uni
propedeuses zijn voor luie mensen

08-02-2011, 11:46



Citaat door Arabianboy:
in ben hier geboren en ik weet dat mijn nederlandse taal niet zo best is maar op de basisschool is er veel gebeurd... ik zat meer buiten de lestijden dan in de lokaal. heb zelfs een half jaar aan les gemist in het 4de klas (gezegden, ken er maar 3 ofso: oude koeien uit de sloot halen)

kk kuffar hebben mijn taal stuk gemaakt, maar geeft niet... taal ga ik wel opkrikken, komt goed.

ps: cijfers waren gewoon goed hoor

terug naar het vmbo jij!

08-02-2011, 11:48

Citaat door Arabianboy:
zoals ik al zei, dit kwam door de basisschool zelf...

- marokkaanse ouders
- 2de generatie marokkaan
- slecht onderwijs
- veel straf
denk je dan dat me taal perfect zou zijn velen lopen altijd te kk over marokkanen dit en dat... maar een grote deel van het probleem ligt bij de kuffar zelf:

- geen acceptatie
- geen kansen


In smoesjes ben je erg goed. Nu je taalbeheersing nog.

08-02-2011, 11:51
ik probeer me te bedenken waar in het alfabet "kk" voorkomt

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8