Bekijk volle/desktop versie : Premier Leterme op interreligieus ontbijt



Pagina's : [1] 2 3

06-02-2011, 17:56
Premier Yves Leterme heeft deze voormiddag in Antwerpen een ontbijtontmoeting bijgewoond van verantwoordelijken en vertegenwoordigers van de christelijke, joodse en islamitische gemeenschappen van ons land.

"Ik wil het belang onderstrepen dat ikzelf en de overheden van dit land hechten aan het creëren van ruimtes voor interreligieuze ontmoeting", zei de eerste minister.

"Overal ter wereld zie je dat godsdiensten opkomen voor godsdienstvrijheid, en dat is belangrijk voor de cohesie van moderne samenlevingen. Een open en pluralistische samenleving als de onze mag zeker niet verzanden in (religieuze) onverschilligheid. Dat is een fout die soms wordt gemaakt."

Het "Interfaith Harmony Breakfast" was georganiseerd door de Gemeenschap van Sant'Egidio in het kader van de "World Interfaith Harmony Week". Op initiatief van de koning van Jordanië hebben de Verenigde Naties sinds kort de eerste week van februari immers uitgeroepen tot de tijd om overal ter wereld interreligieuze dialooginitiatieven te promoten.

Meer dan vijftig vertegenwoordigers van de monotheïstische godsdiensten in ons land woonden de ontmoeting bij. Onder hen Johan Bonny, bisschop van Antwerpen, Giacinto Berloco , de vertegenwoordiger van de Heilige Stoel in ons land, Semsettin Ugurlu, voorzitter van de moslimexecutieve, en Laurent Trau, voorzitter van de Shomre Hadas gemeente van de joodse gemeenschap. Ook de partners van de zogenaamde Antwerpse trialoog - rabbijn Aharon Malinsky, kanunnik Hendrik Hoet en imam Jamal Maftouhi - waren van de partij

Aan verschillende tafels werden trialooggesprekken gevoerd : niet alleen theologen, priesters rabbijnen en imams, maar ook journalisten van verschillende geloofsovertuiging, vrouwen, en ziekenhuispastors gingen met elkaar in gesprek. Aan het einde van de ontmoeting plantten de vertegenwoordigers samen een olijfboom, als teken van hun hoop op een toekomst van vrede.

Organisator Jan De Volder stelde dat voor Sant'Egidio de uitdaging van de 21ste eeuw niet is "de botsing van de beschavingen uit te vechten", maar integendeel te ijveren voor de uitbouw van een "beschaving van het samenleven". Hij onderstreepte ook dat er wel vaak over de noodzaak van interreligieuze dialoog wordt gesproken, maar dat die in de praktijk nog veel te weinig wordt gevoerd. De gemeenschap van Sant'Egidio zet zich zowel lokaal als internationaal in voor verzoening en vrede, met name door de ontmoeting tussen mensen van verschillende culturen en levensbeschouwingen te bevorderen. (belga/kve)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1218668/2011/02/06/Premier-Leterme-op-interreligieus-ontbijt.dhtml

06-02-2011, 19:27


Had ie zijn maîtresse niet mee? Die duikt toch overal op waar hij is?

06-02-2011, 19:29
Ik heb echt medelijden met die vent Die is sinds hij premier is geworden 20jaar verouderd..

06-02-2011, 20:03

Citaat door renee:
Had ie zijn maîtresse niet mee? Die duikt toch overal op waar hij is?



wie

06-02-2011, 20:13



Citaat door renee:
Had ie zijn maîtresse niet mee? Die duikt toch overal op waar hij is?


Die roddel doet al een tijdje de ronde.
Maar ben die naam van die madam kwijt

06-02-2011, 20:14

Citaat door MiszGantoise:
Ik heb echt medelijden met die vent Die is sinds hij premier is geworden 20jaar verouderd..


Premier van België een echte hondenstiel Hij liever dan ik

06-02-2011, 23:22

Citaat door AirbusA380:
Die roddel doet al een tijdje de ronde.
Maar ben die naam van die madam kwijt


Laurette... en nog iets .. ik kom er ook niet op..

Kheb leterme onlangs gezien in destandaard in brussel, ik had een handtekening moete vragen voor mijn opa

06-02-2011, 23:24

Citaat door AirbusA380:
Premier van België een echte hondenstiel Hij liever dan ik

Bescheiden als ik ben, ik denk wel dat ik het goed zou doen

06-02-2011, 23:26
Interreligieus ontbijt? Laat hij nou eerst maar eens. En fatsoenlijk en levensvatbaar kabinet formeren voordat hij deze taaie klus ter hand neemt...

06-02-2011, 23:29

Citaat door MiszGantoise:
Bescheiden als ik ben, ik denk wel dat ik het goed zou doen


op dit moment is het dan ook niet veel meer dan 'op de winkel passen' eh

06-02-2011, 23:49

Citaat door THE_WHAT:
op dit moment is het dan ook niet veel meer dan 'op de winkel passen' eh

Haha idd .. maar ik zou het nooit zover hebben laten komen + stel het zou zover zijn gekomen.. damn het zou al lang opgelost gwst zijn.

Trouwens die lourette onkelinx f-you-vinger in je OT is HI-LA-RISCH.

07-02-2011, 00:21

Citaat door MiszGantoise:
Haha idd .. maar ik zou het nooit zover hebben laten komen + stel het zou zover zijn gekomen.. damn het zou al lang opgelost gwst zijn.

Trouwens die lourette onkelinx f-you-vinger in je OT is HI-LA-RISCH.


ah ja hoe zou ge het dan oplossen eh?

thx ik zat al in spanning te wachten op het eerste compliment lool

07-02-2011, 00:26


Is tie dan premier, denk het niet toch...
Of leze gij geen kranten.

07-02-2011, 01:19

Citaat door THE_WHAT:
ah ja hoe zou ge het dan oplossen eh?

thx ik zat al in spanning te wachten op het eerste compliment lool

Euuhhhm.. (haha).. meer toegevingen doen ten voordele van de Walen waardoor zij ook meer geneigd zullen zijn toe te geven.. da's al een mooi begin. Dat vinger-wijzen-kinderachtige-politiek werkt serieus op mijn zenuwen.

Eerste complimentje LOOOOOOL. don't get used to it.

07-02-2011, 01:21

Citaat door tamar:
Is tie dan premier, denk het niet toch...
Of leze gij geen kranten.

Jawel smartass. Dat doe jij dus duidelijk niet.
Hij is ontslagnemend premier, dus zolang er geen regering is, blijft hij belgisch premier.

Pagina's : [1] 2 3