Bekijk volle/desktop versie : 'Tanden van buidelkikker teruggeëvolueerd'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

31-01-2011, 14:40
Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat de ondertanden van een specifieke soort buidelkikker in de loop van de evolutie zijn verdwenen en daarna weer terugkeerden.
Buidelkikkers van de soort Gastrotheca guentheri zijn de enige kikkers met tanden op hun boven- en onderkaak. De ondertanden van het dier zijn waarschijnlijk teruggekeerd in de evolutie na een afwezigheid van ruim 200 miljoen jaar.

Dat schrijven wetenschappers van de Stony Brook University in het wetenschappelijk tijdschrift Evolution.




Dollo

Het feit dat de tanden na een lange afwezigheid weer zijn geëvolueerd, is in tegenspraak met de zogenaamde Wet van Dollo. Volgens deze theorie zullen eigenschappen die verloren gaan bij de voorouders van een organisme later in de evolutie niet meer terugkeren.

De wetenschappers kwamen tot de nieuwe bevindingen door het DNA van de buidelkikkers te analyseren en te onderwerpen aan een statistische analyse.

“Ik heb gegevens van fossielen en DNA-sequenties gecombineerd met nieuwe statistische methodes en op die manier aangetoond dat de kikkers de tanden op hun onderkaak meer dan 230 miljoen jaar geleden verloren, maar dat ze opnieuw zijn verschenen in de afgelopen 20 miljoen jaar”, verklaart hoofdonderzoeker John Wiens op BBC News.


Mechanismen

“Het verlies van de ondertanden bij de voorouders van moderne kikkers en de verschijning van die tanden bij Gastrotheca guentheri vormt een sterk bewijs voor het controversiële idee dat anatomische eigenschappen die verloren gaan in de evolutie later opnieuw kunnen evolueren”, aldus Wiens.

Volgens de wetenschapper toont zijn onderzoek aan dat er gaten zitten in de Wet van Dollo. Bij het opnieuw ontwikkelen van ondertanden maakte de door hem bestudeerde buidelkikker waarschijnlijk gebruik van evolutionaire mechanismen die al aanwezig waren in zijn lichaam.


Andes

“Deze buidelkikker heeft weer tanden gekregen op zijn onderkaak, zonder dat de mechanismen voor het ontwikkelen van tanden weer opnieuw tot stand hoefden te komen”, aldus Wiens.

De buidelkikker Gastrotheca guentheri komt voor op de bosrijke hellingen van de Andes in Colombia en Ecuador. De soort wordt met uitsterven bedreigd.

http://www.nu.nl/wetenschap/2435594/tanden-van-buidelkikker-teruggeevolueerd--.html

31-01-2011, 14:40


Even apeldoorn bellen?

31-01-2011, 14:53

Citaat door Banaanie:
evolutie is een grote leugens. islam is de enige waarheid.


Als dit geen bewijs is tegen evolutie , dan weet ik het ook niet meer

31-01-2011, 14:55
heey dat is vreemd, evolutie was toch onomkeerbaar?


31-01-2011, 14:59



Citaat door Marouan_22:
heey dat is vreemd, evolutie was toch onomkeerbaar?



Ze reageren op al mijn topics, maar deze wordt toevallig genegeerd

31-01-2011, 15:02

Citaat door broodjeizan3:
Als dit geen bewijs is tegen evolutie , dan weet ik het ook niet meer


Het feit dat een soort zijn tanden is verloren, door middel van evolutie, en deze later blijkbaar weer terug heeft gekregen door middel van evolutie?

Ja spreekt ontzettend tegen evolutie

31-01-2011, 15:04
Op 1 april beet Alva een kikker in z'n bil..toen had Alva pech..de kikker was met Alva z'n tanden weg

31-01-2011, 15:11

Citaat door broodjeizan3:
Als dit geen bewijs is tegen evolutie , dan weet ik het ook niet meer

Volgens je titel niet hoor!

Maar wat is jouw theorie?
Allah heeft die kikker zn tanden teruggegeven?

31-01-2011, 15:13

Citaat door broodjeizan3:
Als dit geen bewijs is tegen evolutie , dan weet ik het ook niet meer


Je weet het inderdaad niet meer.

31-01-2011, 15:13
de schepper weet ook niet wat hij wil. al doet al dat getwijfel eerder denken aan een "zij" ..
zal ik die kiker nou wel of geen tanden geven. euhhh ..

31-01-2011, 15:18

Citaat door Banaanie:
jij moet niet twijfelen aan de schepper. ik voel dat het niet voor jou goed gaat aflopen in het hiernamaals.



ik twijfel ook niet aan de haar ..

31-01-2011, 15:29

Citaat door Banaanie:
het is hij. en hij is de koning.

bekeer je maar tot de islam. en ga een keer naar de moskee.



al dat getwijfel, wel of geen tanden. wel of geen alcohol en regelmatig eens pestbui, dat kan alleen maar een vrouw zijn.

moskee ben ik al zo vaak geweest mathijs. jij ook ?

31-01-2011, 15:37



Citaat door _Q_:
Volgens je titel niet hoor!

Maar wat is jouw theorie?
Allah heeft die kikker zn tanden teruggegeven?

de perfecte creatie was toch perfecter met tanden
na 200 miljoen jaar weet je ook niet meer waarom je die tanden eruit gehaald had

31-01-2011, 15:57

Citaat door _Q_:
Hey weten wij veel wat allah allemaal met tandeloze kikkers doet?

Maar als er ineens een schapensoort zn tanden verliest heb ik wel een idee..


Citaat door Ananda:
hmmm
laat dat topic nog maar even open


dit topic zuigt

31-01-2011, 15:59

Citaat door broodjeizan3:
Als dit geen bewijs is tegen evolutie , dan weet ik het ook niet meer

Is het niet gewoon evolutie?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7