Bekijk volle/desktop versie : Archeologen openen omstreden tunnel Jeruzalem



25-01-2011, 16:53
JERUZALEM - Israëlische archeologen hebben een historische tunnel opengesteld die vlakbij de heilige Al-Aqsamoskee, binnen de muren van het bezette Oost-Jeruzalem begint. Dat meldden Israëlische autoriteiten dinsdag.

De heilige Al-Aqsamoskee in Jerusalem. Foto: EPA

De restauratie van het 600 meter lange afwateringskanaal zorgde voor ophef vanwege de nabijheid van de Al-Aqsamoskee en de medefinanciering van het project door een belangengroep van Joodse kolonisten.

Volgens de onderdirecteur van de Israëlische Autoriteit van Oudheden, Uzi Dahari, was het project puur archeologisch. „Het was niet de bedoeling interreligieuze spanningen te doen ontsteken, maar om te laten zien hoe de stad eeuwen geleden werkte.”

In 1996 braken grote rellen uit nadat een andere historische tunnel vlakbij de moskee was geopend, daarbij vielen tachtig doden.

De tunnel werd oorspronkelijk tussen het jaar 516 voor Christus en 70 na Christus gebouwd en leidt naar de Stad van David, een archeologisch terrein dat beheerd wordt door Joodse kolonisten.

De Tweede Tempelperiode begon in het jaar 516 voor Christus met de bouw van de Tweede Tempel. Het belangrijke Joodse heiligdom werd 586 jaar later vernietigd door de Romeinen. Zij maakten daarmee een einde aan de Joodse opstand tegen de Romeinen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/8829779/__Tunnel_bij_Jeruzalem_open__.html

25-01-2011, 16:56


2500 jaar oud, interresant, ik zou graag eens kijken daar.

25-01-2011, 17:08

Citaat door Waislamu:
2500 jaar oud, interresant, ik zou graag eens kijken daar.
Prachtig, dat zou ik ook wel willen.

Ze zullen daar denk ik zeer interessante zaken kunnen vinden denk ik.

25-01-2011, 17:40
'...maar om te laten zien hoe de stad eeuwen geleden werkte. MY ASS

Mensen proberen de tempel van Salomon volledig uit te graven zodat hun 'Messias' terug kan komen. Waarom denk je anders dat Moslims zo tegen de gravingen zijn. De Al Aqsamoskee bevindt zich pal boven de gehele tempel. Naast dat er gesodemieterd kan worden met de funderingen van de moskee, is het gewoon religieus/ideologisch fout. Palestijnen graven toch ook geen tunnel onder de klaagmuur om te zien hoe Palestina er vroeger uitzag?

25-01-2011, 17:45



Citaat door Danyalino:
'...

Waarom denk je anders dat Moslims zo tegen de gravingen zijn.



Moslims zijn overal tegen en kunnen zich nergens aanpassen. Daar kan de samenleving geen rekening meer mee houden.

25-01-2011, 19:27

Citaat door Danyalino:
'...maar om te laten zien hoe de stad eeuwen geleden werkte. MY ASS

Mensen proberen de tempel van Salomon volledig uit te graven zodat hun 'Messias' terug kan komen. Waarom denk je anders dat Moslims zo tegen de gravingen zijn. De Al Aqsamoskee bevindt zich pal boven de gehele tempel. Naast dat er gesodemieterd kan worden met de funderingen van de moskee, is het gewoon religieus/ideologisch fout. Palestijnen graven toch ook geen tunnel onder de klaagmuur om te zien hoe Palestina er vroeger uitzag?


Joden woonden er dus al eerder, de tempel heeft oudere rechten