Bekijk volle/desktop versie : Voor alle marokkaanse mannen



23-01-2011, 18:31

Citaat:
De Marokkaanse huwelijksmarkt is al tijden in rep en roer. De ellende begon toen Roestige Rita van de één op de andere dag de internationale ‘huwelijkshandelsbalans’ opblies, door van importeren een praktisch Marokkaans-Belgisch onderonsje te maken. Opeens moest je als Marokkaanse straatanarchist een bovenmodaal inkomen verdienen (nog belangrijker: een wit inkomen!), wat in de praktijk voor de meeste Marokkanen, twee banen betekende. Of je ging voor de omslachtige België-route. Wat je tegenwoordig allemaal wel niet moet doen, voor een beetje traditioneel kokende toverknol!

Onze trouwlustige jongeren werden gedwongen om – sommigen met een blik vol van afgrijnzen – te kijken naar wat de binnenlandse markt aan huwelijkskandidaten te bieden had. Dat is, met alle respect, niet veel soeps: en dan heb ik het in het bijzonder over de Marokkaanse man. Want het imago van de Marokkaanse man is al jaren aan erosie onderhevig.

Er werd eens in vervlogen tijden heel anders over dé Maghrebijn gesproken… wat zeg ik, hij werd bezongen! Vooral de Algerijnse vrouwen hadden er hun mond van, wanneer zij hun eigen lapzwansen vermanend toespraken. Die Riffijnse avonturiers, dát waren pas mannen! Marokkanen die met één gefronste wenkbrauw hele Spaanse garnizoenen verlamden! Mannen die trouwden wanneer zij daar behoefte aan hadden: besluitvaardige mannen, trots en zwijgzaam ploeterend, verantwoordelijk en vol van eer! Die mannen… die mannen bestaan niet meer.

Hoe zou je de Marokkaanse man van nu moeten typeren? Is hij agressief of juist beschermend, intelligent of juist heel dom? Is hij grappig, gezellig en beschikt hij over een flinke dosis gekkigheid? Verrassend is hij zeer zeker te noemen: een groot deel van hen is namelijk schizofreen, dus je weet nooit wie er tegenover je zit.

De Marokkaanse man van nu wordt ook verscheurd door twijfels. Draag ik vandaag een versleten spijkerbroek, of een pantalonbroek met opgestikte naad? Ga ik mijn nagelriemen verzorgen, of eerst mijn wenkbrauwen epileren? Zal ik wél, of niet met haar trouwen? Vooral die laatste vraag bezorgt menig Marokkaanse vrouw haaruitval: zijn gebrek aan daadkracht. De Marokkaanse man van nu is een zachtgekookt ei, een opgedirkte metroman die continue in een kledingstijl-battle met vrouwen verkeert. Met als absoluut dieptepunt de trombose-bevorderende skinny-jeans. Hypocriet is hij ook. Hij eist wel van zijn vrouw dat zij maagd is, maar de kans dat hij het is, is nog kleiner dan de kans dat Wilders de bedevaart naar Mekka verricht. Ik vergeet bijna zijn haast kinderlijke hang naar zijn moeder, alsof hij aan een kilometerslang onzichtbare navelstreng vastzit. Zijn mannelijkheid is verdwenen, en dat is júist waar de vrouwen van nu naar smachten!

De vrouwen van nu willen een échte man, een hoeder van het gezin. Een praktiserende man, die weet wat hij wil. Een strenge man, doch rechtvaardig. Een man die oog heeft voor de lange termijn, maar ook naar zijn vrouw luistert wanneer deze zeurt om een nieuwe magnetron. Een attente man, die laat zien dat hij zijn vrouw waardeert en om haar geeft, en af en toe helpt in het huishouden. Een man die niet zeurt om de helft van haar salaris, omdat hij het anders zogenaamd niet redt. Waar vind je in hemelsnaam zo’n man? De spoeling wordt steeds dunner, en er zijn nog meer kapers op de kust. Varend onder dezelfde vlag als de onverschrokken zeeschuimer Piet Hein… en dan heb ik het over de bekeerlingen natuurlijk, compleet en al met de geroemde VOC-mentaliteit.

Een fenomeen, deze Nederlandse bekeerlingen. Het Marokkaans cultuurislamisme is hen vreemd! Onpragmatisch, vurig… zoals ze voor de Palestijnse zaak opkomen! Met de rode blosjes op de wangen, en het speekselschuim dat in de rondte vliegt… waren onze vrouwen maar zo onbevangen! Zo rein, zo fijn, zo heerlijk puriteins! Menig praktiserend hart is daarvoor gevallen. De Marokkaanse vrouwen blijven echter tandenknarsend achter: ‘Zij pakken al onze goede mannen af, en wij blijven zitten met de mongolen!’

Tóch zijn wij Marokkanen tot elkaar veroordeeld. We kiezen namelijk voor gemeengoed. We kiezen voor het gemak. Het is toch prettig als beide families elkaar begrijpen, en vlot met elkaar kunnen communiceren. We hebben hetzelfde geloof, dezelfde humor, dezelfde tradities. We zijn eigenlijk best tevreden met elkaar. Zoals een goede vriend mij ooit vertelde:

‘Ik heb liever een eenvoudige vrouw uit mijn dorp, dan een geleerde uit Europa’.



Abdelhakim Chouaati
TOP-columnist!

23-01-2011, 18:36


Teveel tekst joh

23-01-2011, 18:37
Jazeker, alleen hij schrijft helaas niet vaak genoeg.

23-01-2011, 18:37

Citaat door MoDiesel:
Teveel tekst joh



Gewoon lezen al is het maar een stukje, gaat je nederlands nog van vooruit ook.

23-01-2011, 18:39



Citaat door Douniiaa-010:
Gewoon lezen al is het maar een stukje, gaat je nederlands nog van vooruit ook.

Hahaha, het is gewoon beetje negatief over de Marokkaanse mannen ..

23-01-2011, 18:40
Ik had hem al eens gelezen en hij is inderdaad goed.
Het kan alleen wat vileiner en scherper gesteld worden.
Voor zij die het NL niet goed genoeg machtig zijn, valt zijn boodschap in dovemansoren daar ze Oost-Indisch doof zullen blijven...
Wie is de schrijver trouwens van de column en publiceert hij al? Zo ja, waar?

Groeten

23-01-2011, 18:40

Citaat door Ricky_3allal:
Jazeker, alleen hij schrijft helaas niet vaak genoeg.



Klopt hij is nog opkomend, hij heeft wel een columnbundel; Tweede vrouw, geen bezwaar & andere losse columns.

23-01-2011, 18:42

Citaat door Wahim:
Ik had hem al eens gelezen en hij is inderdaad goed.
Het kan alleen wat vileiner en scherper gesteld worden.
Voor zij die het NL niet goed genoeg machtig zijn, valt zijn boodschap in dovemansoren daar ze Oost-Indisch doof zullen blijven...
Wie is de schrijver trouwens van de column en publiceert hij al? Zo ja, waar?

Groeten



Ik vind zijn columns juist makkelijk lezen, maargoed ik denk dat dit een antwoord op je vraag is:
http://www.abdelhakim.nl/wordpress/

23-01-2011, 18:44

Citaat door Douniiaa-010:
Klopt hij is nog opkomend, hij heeft wel een columnbundel; Tweede vrouw, geen bezwaar & andere losse columns.

Opkomend? Ik meen zijn columns al zeker twee jaar geleden voor het eerst te hebben gelezen. Nogmaals, ik vind hem echt goed. Gewoon compromisloos is die. Maar hij schrijft te weinig.

23-01-2011, 18:44

Citaat door MoDiesel:
Hahaha, het is gewoon beetje negatief over de Marokkaanse mannen ..


Da's waar, maar goed dan mag jij schrijven over het positieve van de Marokkaanse mannen. Zou ik graag willen lezen.

23-01-2011, 18:45

Citaat door Douniiaa-010:
Da's waar, maar goed dan mag jij schrijven over het positieve van de Marokkaanse mannen. Zou ik graag willen lezen.

Die gast heeft gelijk

23-01-2011, 18:46

Citaat door Ricky_3allal:
Opkomend? Ik meen zijn columns al zeker twee jaar geleden voor het eerst te hebben gelezen. Nogmaals, ik vind hem echt goed. Gewoon compromisloos is die. Maar hij schrijft te weinig.


Ja, ik bedoel dat hij nog niet zo bekend is en hij heeft inderdaad talent wat we vaker zouden moeten zien.

23-01-2011, 18:47


Oud artikel en daarnaast is het misselijk makend. Hij probeert over ruggen van Marokkanen en met name de Marokaanse meiden bekendheid te verwerven. Heb begrepen van een aantal zuster dat hij heel beledigend en neerbuigend is naar de Marokkaanse vrouw, met name de zusters met een hijab.

23-01-2011, 18:58

Citaat door CreativeMind:
Oud artikel en daarnaast is het misselijk makend. Hij probeert over ruggen van Marokkanen en met name de Marokaanse meiden bekendheid te verwerven. Heb begrepen van een aantal zuster dat hij heel beledigend en neerbuigend is naar de Marokkaanse vrouw, met name de zusters met een hijab.



Dat heb ik dan weer niet gelezen, maargoed ik vind dit en een aantal andere columns van hem heel erg goedd en ben dat nooit tegengekomen wat jy bedoeld.

Hijkan trouwens hard overkomen, wat je ook wel als kritisch kan opvatten maar welke columnist doet dat niet?