Bekijk volle/desktop versie : 'IND gelooft niemand en laat niemand toe'



17-09-2004, 19:36


Gepubliceerd op vrijdag 17 september 2004

Asieladvocaat Pieter Bogaers vecht al 18 jaar tegen de wantoestanden binnen de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Hij heeft goede hoop dat een grote doorbraak niet lang meer op zich laat wachten, nu twee tolken van de dienst openlijk hun beklag over de IND hebben gedaan .

"De IND heeft twee uitgangspunten: geloof niemand en laat niemand toe," vertelt hij aan Planet Internet. Pieter Bogaers heeft geen goed woord over voor de werkwijze van de dienst die bepaalt of een asielzoeker in Nederland mag worden toegelaten. Als 'IND-watcher' verzet hij zich al jaren tegen de wijze waarop de dienst, een onderdeel van het ministerie van Justitie, te werk gaat.

Ook afgelopen zomer had hij het druk: in een verweer van 118 pagina's verzamelde hij onder andere krantenartikelen, sympathieverklaringen en ooggetuigenverslagen over de wantoestanden binnen de IND. Ook deelde hij op verschillende plaatsen stickers uit met de teksten 'IND kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood' en 'IND brengt u en anderen ernstige schade toe'. De IND noemde de teksten 'grievend' en diende een klacht tegen de advocaat in; een zaak die momenteel nog steeds loopt.

Tolken
De laatste tijd klinken er steeds meer wanklanken over de immigratiedienst. In augustus schreef de Nationale Ombudsman al een brief aan minister Verdonk van Vreemdelingenbeleid, waarin werd gewezen op het feit dat de IND asielzoekers nog steeds veel te lang laat wachten op een besluit over hun verblijfsvergunning. Vrijdag deden twee tolken hun verhaal in het Algemeen Dagblad.

Het gaat om de tolk Jamshid Rahimdoust, die bij de IND tien jaar lang voor Iraniërs getolkt heeft maar onlangs wegens gewetensbezwaren is gestopt. De tweede 'klokkenluider' is een anonieme tolk die nog steeds bij de IND werkt. De twee zeggen dat ze al vaker aan de bel hebben getrokken, maar steeds niet serieus werden genomen door de IND.

De tolken vertaalden jarenlang de verhoren waarin asielzoekers hun asielaanvraag konden motiveren. De asielzoekers zouden vaak geen enkele kans krijgen om hun verhaal te vertellen. Het IND zou haar ambtenaren aanmoedigen om de immigranten te intimideren en zoveel mogelijk dwars te zitten . De tolken beweren dat de IND tot doel heeft zoveel mogelijk mensen buiten de deur te houden. Veel asielaanvragen zouden worden afgewezen op basis van 'gekleurde' en onvolledige rapporten. Er zou een oordeel worden geveld op basis van globale samenvattingen.

Topje van de ijsberg
Volgens Bogaers komt de verklaring van de tolken precies overeen met wat hijzelf de afgelopen 18 jaar heeft ervaren. "Dit is echter nog maar het topje van de ijsberg. Gedurende de jaren dat ik me hiermee bezig houd, is het altijd al zo gegaan. Het beleid van het IND is er inderdaad volledig op gericht om asielzoekers buiten de deur te houden. Het heeft geen enkele interesse in de achtergrond van de asielaanvragen. Zelfs als het IND er 100 procent zeker van is dat iemand terecht politiek asiel aanvraagt, doet ze er alles aan om hem of haar niet toe te laten ."

Ook zouden werknemers onder druk worden gezet door de top van de organisatie. "Ik kan verschillende voorbeelden noemen van mensen die of weggepest zijn, of ziek thuis zijn gebleven, omdat ze zich kritisch over de IND hebben uitgelaten. Dat is ook de reden dat al die jaren de werknemers er nauwelijks mee naar buiten zijn getreden: angst voor repressailles." Hij is dan ook verheugd over het feit dat er nu wel (voormalig) werknemers met hun verhaal naar buiten zijn gekomen.

Optimistisch
Bogaers constateert dat er de laatste maanden weer steeds meer aandacht is voor het IND, en is dan ook optimistisch dat over niet al te lange tijd de kogel door de kerk zal gaan en er wellicht een parlementaire enquete zal worden ingesteld. Als het aan de asieladvocaat ligt, wordt de IND volledig opgedoekt en krijgen instanties als Vluchtelingenwerk veel meer invloed op het asielbeleid.

Tot het zover is, zal Bogaers zich blijven verzetten tegen de organisatie die er volgens hem de oorzaak van is dat momenteel nog maar 0,5 procent van de asielaanvragen wordt gehonoreerd. "Als het zo doorgaat, komt straks helemaal niemand meer ons land binnen. Zowel asielaanvragers als werknemers van het IND worden radeloos en ziek van dit beleid en daar moet een einde aan komen."

Bronnen: IND, Algemeen Dagblad, Volkskrant



Vraag me af of hier iemand een aanvraag heeft ingediend
voor het overlaten halen van een partner..

17-09-2004, 19:39



Citaat:
Origineel gepost door bonobono
Er worden nog steeds vele asielzoeker toegelaten dus IND mag nog wel wat beter zijn best doen.
Beter lezen, het gaat hier niet enkel over asielzoekers..

17-09-2004, 19:45
Ik ben hier geboren.
Het lukt me wel hoor.
Dank je.
Dag he.

17-09-2004, 19:49

Citaat:
Origineel gepost door gEwE
Ik ben hier geboren.
Het lukt me wel hoor.
Dank je.
Dag he.

Kort maar krachtig
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van onze
Mgharba omtrent dit onderwerp..

17-09-2004, 20:15



Citaat:
Origineel gepost door bonobono
en en imortbruiden en zo dat zijn gewoon verkapte fortune zoekers, die trouwen gewoon iedereen die er uitziet als een zak met geld.
Ja..geen asielzoekers..

17-09-2004, 20:21

Citaat:
Origineel gepost door bonobono
Naampje is anders motivatie hetzelfde.
Nee ..zelfs de motivatie is anders (kan gelijkenissen vertonen
maar lang niet altijd)

17-09-2004, 20:52

Citaat:
Origineel gepost door bonobono
de hoofd motivatie is: GELD!

simpel,

De een doet het onder het mom van liefde, die dat persoon in eigenland ook wel kan vinden.

De ander doet het onder het mom van veiligheid en dat had dit persoon veel makkelijker in bijvoorbeeld een buurland ook kunnen vinden.
Jij hebt makkelijk praten, niet zo gek he dat mensen aldaar economische motieven hebben, jij zou precies hetzelfde hebben gedaan in hun schoenen...