Bekijk volle/desktop versie : Succesvolle Marokkaan Emfddal Amrani (65) weet wel raad met lastige landgenoten



Pagina's : [1] 2 3 4 5

17-01-2011, 11:36
Succesvolle Marokkaan Emfddal Amrani (65) weet wel raad met lastige landgenoten
’TIJD VOOR DISCIPLINE’
• Emfddal Amrani windt er geen doekjes om wat hij vindt van het gedrag van Marokkaanse probleemjongeren. „Voorbij met het gehang en intimidaties. Dat scheelt Nederland miljoenen aan sociaalwerkers, wazige stichtingen en kosten die justitie maakt om ze achter de tralies te FOTO’S: RICHARD MOUW, DE TELEGRAAF

HIJ HEEFT ZIJN NAAM mee. Emfddal (betekent: gunstig) Amrani. Op de levensteller van deze gunstige Marokkaan staan 65 intensieve jaren, waarvan hij er 45 in Nederland versleet. Hij werkte zich als een van de eerste gastarbeiders omhoog door studie, bloed, zweet en tranen. Van constructiewerker in een ijzergieterij, via rijinstructeur tot beëdigd tolk/vertaler en vlieger. Hij adviseerde burgervader Han Polman van Bergen op Zoom om alle coffeeshops te sluiten. „Drugs leiden tot inbraken en roof. Weg ermee.” Amrani kijkt als strenge oom naar zijn jonge landgenoten „Nederland, een prachtig land dat naar de sodemieter is geholpen. Oplossing? Vriendjes worden met Marokko.”



Bij ons afscheid stopt Emfddal Amrani (65) Hollandse appels samen met Marokkaanse sinaasappels in een smetteloze witte plastic zak. „Voor thuis. De vruchten hebben beide een andere achtergrond, maar daar merk je niets van als je ze eet.” Misschien is het stille ironie of een onderstreping van ons urenlange gesprek waar één ding heel duidelijk werd: met Marokko gaat het momenteel economisch goed, met Nederland gaat het slecht.

Volgens de wetten der logica kwam dat uiteindelijk op een boude stelling in Huize Amrani. De kleine man die zo rustig sprak, met twee handen devoot in elkaar gevouwen, stond uiteindelijk op als een veldheer en hield zijn opvallend heldere donderpreek: „Stuur alle Marokkaanse jongeren met een strafblad terug naar Marokko. We kunnen ze goed gebruiken op het land, in de fabrieken, bij de wegenbouw. En ze worden niet met van die zachte handschoentjes aangepakt. Wij onze werknemers, jullie van de kostbare problemen af. Ja, een soort gastarbeiders in tegengestelde richting. Het wordt tijd voor discipline. Voorbij met het gehang en intimidaties. Dat scheelt Nederland miljoenen aan sociaal werkers, wazige stichtingen en kosten die justitie maakt om Marokkaanse reljongeren achter de tralies te krijgen. Tel uit je winst. Een dag cel kost duizend euro.”

Het zijn geen grote woorden van een kleine man zonder gezag. Als tolk/vertaler kwam Amrani vaak in contact met rechters, officieren van justitie en politie. „Op het paleis van justitie in Breda vroegen ze vaak wat ik vond van het probleem met de Marokkaanse jongeren en hoe het opgelost kon worden. Ook met burgervaders heb ik regelmatig om de tafel gezeten. Ik was toch de man met culturele inzichten. Nee, ik heb de club van twaalf, rechters en burgemeesters, niet laten afreizen naar het noordoosten van Marokko om daar ter plaatste te ervaren hoe de verhoudingen tussen jeugd en ouders zijn. Daar kozen ze zelf voor.” Glimlach: „Ik heb het wel van harte aanbevolen…”

Remigratieplan

Voorwaarde voor zijn laatste en ambitieuze remigratieplan is wél het herstel van de politieke banden tussen Nederland en het land van koning Mohammed VI. Die zijn niet al te best sinds koningin Beatrix een aantal jaren geleden zich uitgesproken uitliet over de vereniging met de Westelijke Sahara en Rita Verdonk op de deur klopte met de eis dat Marokkanen afstand moesten doen van hun Marokkaanse paspoort, wonend in Nederland.

„En dat is exact jullie probleem. Nederlanders zijn eenvoudige hardwerkende mensen, maar politiek te correct, te netjes en men bemoeit zich te veel met de buitenlandse politiek terwijl jullie intern zo veel zaken hebben om op te lossen. Nu weer dat idee om in Afghanistan politie en justitie te gaan trainen. Je kunt geen analfabeten trainen. Begrijp dat nou. Zo’n Wilders ook. Beetje domme vent, maar wel met een aantal strakke ideeën. Nederland, de huizen hier, zijn inderdaad niet gemaakt op buitenlandse gezinnen met acht kinderen. En ja, Nederland is al genoeg uitgekleed door stuurgroepjes, stichtingen, PvdA-pluizen. En wat hij over boerka’s en hoofddoekjes zegt, is prima. Je kunt toch geen rechter, advocaat of leraar in een boerka zijn werk laten doen! Ook die hoofddoekjes. Waarom moeten die zo nodig? Gevaarlijk in het verkeer. Kom naar Marokko. Daar zie je ze niet. Maar meneer Wilders reist ook alweer de gehele wereld af met zijn boodschappen. Blijf in je eigen land, man. Los het hier op.”

17-01-2011, 11:38


Een cynische grimas trekt door zijn gelaat: „Weinig weten en toch meningen hebben. Ik moet de eerste Nederlander nog tegenkomen die echt iets over Marokkanen weet, over bijvoorbeeld de effecten van de Spaanse en Franse bezetters waardoor hele volksstammen in Marokko geen juiste opleiding hebben gekregen, met alle gevolgen van dien. Wat weet men over de ellende rondom het ’niemandsland’ de Westelijke Sahara? Ik ken zelfs mensen die Turkije en Marokko als buurlanden zien. Toegegeven, aan de andere kant: hoeveel Marokkanen, die al tientallen jaren in Nederland wonen, weten iets over Willem van Oranje? Het wordt tijd voor verbroedering tussen de landen. Daar kan veel moois van komen. Sterker nog: daar ligt jullie redding. Met Marokko komt het wel goed, maak je geen zorgen. Ik heb het Nederlandse paspoort nooit aangenomen. Ik was, ben en blijf een gast.”

De tussenwoning van Emfddal Amrani in Bergen op Zoom valt alleen op door de dramatische vitrage, die je in Noord-Afrika tegenkomt. Binnen is alles netjes, schoon, maar achterhaald. Hier woont een man alleen, een man die niet nodeloos consumeert en altijd heeft gewerkt. In de hoek, naast de kooien met parkieten, een Philips grammofoonspeler/radio uit de jaren 70. De boekenkasten puilen uit met onnavolgbare titels in het Arabisch. Het Beste boek voor de Weg staat tussen ’Pelgrimage to Mecca’ en Le Coran. Hoe symbolisch kan zijn leven zijn?

Amrani werd in 1945 in het Noorden van Marokko in het plaatsje Tétouan geboren. Vader was imam en had het niet breed. De jonge Emfddal moest dagelijks twaalf zware kilometers lopen om zijn lagere school te kunnen volgen. ’s Avonds, moe, luisterde hij naar de Wereldomroep. Nieuws werd in het Arabisch vanuit Hilversum naar zijn kleine slaapkamer gestuurd. „In de Koran staat dat God de wereld schiep, maar ik wist toen al dat Nederlanders letterlijk hun eigen land maakten door inpoldering. Fascinerend. En 1953, al die mensen die toen overleden in Zeeland! Vreselijk. Nederland. Ik droomde ervan om ooit eens te gaan kijken.”

Grimas

Dat gebeurde in 1965, toen de jonge Marokkaan met zijn gymnasium op zak liftend naar de Lage Landen kwam, via omwegen als Parijs, Antwerpen en Putten in Brabant. Het enige wat hij had, was een oom om trots op te zijn. Die was namelijk secretaris bij de koning. „Maar daar had niemand natuurlijk een boodschap aan. Eens een Turk altijd een Turk. Sorry, Marokkaan… Toen ik in Bergen op Zoom uitstapte, kwam er een man naar me toe. Of ik op een camping wilde werken? Dat wilde ik wel, want ik had geen cent. Ik was een van de eerste vier gastarbeiders hier.”

Daarna volgde de ijzergieterij in Bergen op Zoom, en daarmee het clichéverhaal van keihard werken, geld opsturen en slapen. Maar de leergierigheid van Amrani liet geen rust toe. „Ik zat op de wc bij een kaarsje te leren anders werden de mannen op mijn slaapzaal wakker. Mijn ontmoeting met boekenhandelaar Stoetzer werd een keerpunt. Hij wilde als arabist graag een paar dialecten leren en hij leerde mij op zijn beurt weer Nederlands. Intellectuele ruilhandel. Ik werd rijinstructeur en later tolk.”

Hij sprint weer naar boven om de ingelijste diploma’s te laten zien. Stof verraadt dat weinig mensen het weten. De verklaring van de arrondissementsrechtbank in Breda wordt wat langer getoond.

In 1971 werd hij door de president beëdigd tot tolk/vertaler in het Spaans, Frans, Arabisch en Nederlands. Het geld begon eindelijk binnen te stromen. Het leven bleef sober. „Ik haalde mijn broer met zijn zes kinderen, analfabeten, naar Nederland. Die kinderen zijn allemaal via de mavo, havo en vwo opgeklommen tot de universiteit. Twee zijn advocaat geworden. Ik was bijzonder streng voor hen en hield nauwlettend in de gaten of ze wel naar school gingen. Kinderen zijn de toekomst en dat vergeten veel Marokkaanse ouders. Die laten ze ’s nachts in groepjes op straat hangen. Als tolk/vertaler heb ik vele honderden strafzaken bijgezeten, van moord tot tasjesroof. Ik deed mijn werk en nam dan geen standpunt in, maar soms had ik last van plaatsvervangende schaamte. Daar stond dan wéér een landgenoot die er een potje van maakte. Buiten mijn werk om blijf ik er wat van zeggen. Als ik ze zie, met die brommertjes en die rare petjes, stap ik op ze af en zeg dat ze naar bed moeten omdat er anders niets van hen terechtkomt. Ik ben voor niemand bang.”

De strijdlust van een islamiet? „Kijk”, zegt de éminence grise op een manier die niets anders duldt dan de juiste aandacht. „Islamiet, christen, jood. We hebben allemaal onze heilige boeken, onze basis. Maar lieve God wat is die Koran door allerlei types verkeerd vertaald en uitgelegd. Ja, er staat dat je iemand mag slaan als je bent geslagen. Maar mensen nodeloos doden en dan als traktatie elf maagden op je bord krijgen? Onzin! Dat staat helemaal niet in de geschriften. Het probleem is: onze taal kent soms zeven synoniemen en als je die vervolgens in een bepaald zinsverband zet, dan kun je allerlei verschillende boodschappen krijgen, zeker als je toehoorders analfabeten zijn en zelf niet nadenken. Dan kun je inderdaad als geestelijk leider ravages aanrichten.”

Aan het einde van de dag wordt de jeugdige man onrustig. Hij wil graag even naar Midden-Zeeland, waar zijn eigen vliegtuig staat, zijn trots, een perfecte Cessna 172 met alles erop en eraan. Een zelfbeloning voor 45 jaren werk. In het natte gras duwen we de bovendekker de hangar uit. Op de stabilo staat: Amrani airlines, nog net niet: van fabrieksarbeider tot vlieger. Zeeland glijdt onder ons door. „Kijk nu toch eens wat een prachtig land met prachtige, eerlijke harde werkers. Ik heb hier veel geld kunnen verdienen met het geven van rijlessen en vooral als zelfstandige tolk bij de rechtbank. Er zijn prachtige kansen en jullie delen graag. Er is één maar: het is doodzonde dat jullie te aardig zijn.”


http://www.detelegraaf.nl
15 januari 2011!!!!!!!!!



Zo zie je maar dat het WEL kan !!!!!!!!!!!!!!!!!!

17-01-2011, 12:30

Citaat door adje:
Volgens de wetten der logica kwam dat uiteindelijk op een boude stelling in Huize Amrani. De kleine man die zo rustig sprak, met twee handen devoot in elkaar gevouwen, stond uiteindelijk op als een veldheer en hield zijn opvallend heldere donderpreek: „Stuur alle Marokkaanse jongeren met een strafblad terug naar Marokko. We kunnen ze goed gebruiken op het land, in de fabrieken, bij de wegenbouw. En ze worden niet met van die zachte handschoentjes aangepakt. Wij onze werknemers, jullie van de kostbare problemen af. Ja, een soort gastarbeiders in tegengestelde richting. Het wordt tijd voor discipline. Voorbij met het gehang en intimidaties. Dat scheelt Nederland miljoenen aan sociaal werkers, wazige stichtingen en kosten die justitie maakt om Marokkaanse reljongeren achter de tralies te krijgen. Tel uit je winst. Een dag cel kost duizend euro.”
deze man heeft goede ideeën!

17-01-2011, 12:56

Citaat door Poitiers:
We maken hem tot minister van Marokkanenzaken. Met uitgebreide bevoegdheden.

Het ministerie van justitie kunnen we dan opheffen.
als ze dan nog roepen dat er sprake is van racisme dan hebben ze echt een bord voor hun kop.

17-01-2011, 13:05


vuile rat is het .

17-01-2011, 13:09

Citaat door pizatiee:
vuile rat is het .



Hoezo ben je bang dat je naar Marokko gestuurt wordt?

17-01-2011, 13:11

Citaat door pizatiee:
vuile rat is het .



Je kent hem persoonlijk..

Of vanuit het gedaagden bankje.

17-01-2011, 13:11
weer zo een verkaasde die indruk wil maken

17-01-2011, 13:12

Citaat door Eva77:
Hoezo ben je bang dat je naar Marokko gestuurt wordt?


stuur me naar iran

17-01-2011, 13:13

Citaat door tostimarok:
Je kent hem persoonlijk..

Of vanuit het gedaagden bankje.



ik ken hem. hij weet dat ik hem niet mag . mijn buurthuis blijft gewoon open .

17-01-2011, 13:13

Citaat door pizatiee:
vuile rat is het .



pizaatje zeg eens eerlijk, je hebt alleen de titel gelezen he?

17-01-2011, 13:13

Citaat door pizatiee:
stuur me naar iran



Tunesie..daar krijg je nu een kans om het over te nemen..dus dat is geschiktere.

17-01-2011, 13:14



Citaat door tostimarok:
Tunesie..daar krijg je nu een kans om het over te nemen..dus dat is geschiktere.



we hebben al genoeg werklozen ja

17-01-2011, 13:14

Citaat door pizatiee:
stuur me naar iran



weet je het zeker?

17-01-2011, 13:15
Dit is zo een mannetje die denkt dat westerlingen hem zullen accepteren...dream on!

Pagina's : [1] 2 3 4 5