Actie-voor-Marokko
16-01-2011, 16:07
Tot hoever mag je door vertellen over je privé leven..
De Profeet had een geheim aan ‘Aishah en Hafsah verteld en vertrouwden het aan hen toe, maar zij onthulden het geheim en Allah berispte hen daarvoor. Allah zei (interpretatie van de betekenis): “En (gedenkt) toen de Boodschapper in het geheim een gebeurtenis aan één van zijn vrouwen toevertrouwde. En toen zij dit vertelde en Allah dit aan hem openbaar maakte, maakte hij er een gedeelte van bekend en liet er een gedeelte van onbesproken. Toen hij het haar (Hafsah) vertelde, zei zij: “Wie heeft jou dit verteld?” Hij zei: “De Kenner, de Alwetende, heeft mij op de hoogte gebracht.” [al-Tahreem 66:3].
Toen zei Allah (interpretatie van de betekenis): “Als jullie beiden (Hafsah en ‘Aishah) Allah berouw tonen (is dat beter voor jullie), dan neigen jullie harten waarlijk (naar het goede). Maar als jullie elkaar bijstaan tegen hem (de Boodschapper), dan is Allah waarlijk zijn Helper, en Djibriel en de rechtschapen gelovigen en daarnaast de Engelen zullen helpers zijn.” [al-Tahreem 66:4].
Toen trok de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zich een maand terug van zijn vrouwen vanwege het geheim dat Hafsah aan ‘Aishah had onthuld. (Al-Bukhari, 5191). Ibn hajar (rahimahullah) heeft over deze hadith gezegd: “Dit wijst erop dat degene die een geheim onthult op een passende manier gestraft mag worden.”
Dus ook de Profeet vertelde wel eens geheimen. Uit deze overlevering en quranteksten kunnen we leren dat we voorzichtig moeten zijn in het vertellen van privézaken. Dit omdat Shaitan altijd op de loer is. Hij pakt mensen wanneer ze zwak zijn en probeert zo een vijandschap te creeëren onder de mensen. We weten dat de Iblies de shaitan die echtscheidingen veroorzaakt uitriep tot de beste van zijn werkers!!! Dus dat is een reden dat we voorzichtig moeten zijn.
Daarnaast is er een duidelijke waarschuwing voor het verspreiden van dingen die niet verspreid mogen worden, deze omvat de veroordeling van degene die huwelijksgeheimen verspreidt. Hij wordt beschouwd als één van de slechtste mensen voor Allah. Het is overgeleverd dat Abu Sa’eed (radiAllahu anhu) heeft gezegd: De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “Onder de slechtste mensen voor Allah op de Dag der Opstanding, zal een man zijn die intiem is met een vrouw en zij met hem, die vervolgens haar geheim verspreidt.” (Overgeleverd door Muslim, 1437).
Volgens een andere overlevering door Muslim, 1437: “Eén van de grootste vertrouwelijkheden voor Allah op de Dag der Opstanding zal een man zijn die intiem was met zijn vrouw en zij met hem, die vervolgens haar geheim verspreidde.” Wat bedoeld wordt met “één van de grootste vertrouwelijkheden” is één van de grootste schendingen van vertrouwen.
Al-Tirmidhi (1959) heeft overgeleverd van Jaabir ibn ‘Abd-Allah dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “Als iemand je iets vertelt en dan rondkijkt, is het iets vertrouwelijks.” (Geclassificeerd als hasan door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi).
Om terug te komen op je vraag over hoe ver je kan gaan in het vertellen.. Daar is geen pasklare antwoord op. Het ligt eraan aan wie, wat en waarom.
Wie vertel je het? Is de persoon te vertrouwen. Is het een praktiserende gelovige met taqwa dan kun je misschien meer toevertrouwen dan aan iemand anders. Is het je vrouw of gewoon een vriend. Daar liggen grote verschillen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “En komt de belofte na. Voorwaar, over de belofte worden jullie (op de Dag der Opstanding) ondervraagd.” [al-Isra’ 17:34].
En ook (interpretatie van de betekenis): “Voorwaar, Allah gebiedt u het u toevertrouwde over te geven aan hen die er recht op hebben.” [al-Nisa’ 4:58].
Diegene die de Quran en sunnah volgen zullen zich houden aan deze woorden. Derhalve kan je wel geheimen delen.
Wat vertel je? Zonden bijvoorbeeld zijn tussen jou en jou Schepper. Het is niet goed de zonden te verhullen aan anderen. Dus vertellen wat je zondes waren (zoals het opbiechten bij het christendom). Allah is de enige aan wie je opbiecht en tot berouw keert. Wel is het goed eerlijk te zijn wanneer je onrechtmatig bent geweest ten opzichte van iemand. Je kan om excuses vragen.
Het vertellen van bedgeheimen is sterk afgeraden zoals je kan lezen in de bovengenoemde hadith. Ook praten over zaken die jou niet aangaan is sterk afgeraden:
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'Als men zich niet bemoeit met zaken die hem niet aangaan is dat een teken dat men zich goed aan de regels van de Islam houdt.' [Een betrouwbare hadith, overgeleverd door Termidhi en anderen]
Waarom vertel je het? Wat is je intentie? Wil je iemand zijn advies of wil je geheimen delen om te roddelen. Roddelen is b.v. haraam. Wil je iets vertellen omdat je gewoon onzinnig wil praten of heb je steun nodig. Daar liggen grote verschillen.
Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet heeft gezegd: 'Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?' Zij antwoordden: 'Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn'. De Profeet zei: 'Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt'. Iemand vroeg daarop: 'Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?'. Hij zei: 'Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Ibn Mas'ud heeft overgeleverd: "de Profeet heeft gezegd: 'Vertel uitsluitend de waarheid want deze leidt tot vroomheid en vervolgens tot het paradijs. Men behoort de waarheid te blijven vertellen en ernaar op zoek te zijn totdat men bij Allah, de Verhevene, bekend staat als een oprecht mens. Wees behoedzaam en vertel geen onwaarheden want dit leidt tot overtredingen en uiteindelijk tot de hel. Als men toch onwaarheden blijft vertellen en ernaar op zoek is, dan komt men bij Allah, de Verhevene, vanzelf bekend te staan als verteller van onwaarheden'." [Uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]
Overgeleverd door Aboe hourayra dat De Profeet zei: Vermijd kwade vermoedens (O mensen), daar kwade vermoedens de meeste leugenachtige vorm van spreken is. (Boekharie en Moesliem)
Je moet jezelf dus goed afvragen waarom je iets verteld en met welke NIA, intentie. De daden worden beloond volgens de intentie. Op deze manier probeer ik zelf een duidelijk oordeel te vellen over mijn eigen gedrag en wat ik mensen vertel of niet. En daarnaast zegt de Profeet : 'spreek het goede of zwijg'. Dus alles bij elkaar moet je een goed beeld kunnen krijgen van wat geoorloofd is en wat is afgeraden.
En Allah weet het het beste!
Bani Adam
2 de koe 286
God legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij verdiend heeft en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan. Onze Heer, reken het ons niet aan als wij vergeten of fouten maken. Onze Heer, leg ons niet een zware last op zoals U die aan hen hebt opgelegd die er voor onze tijd waren. Onze Heer, leg ons niet iets op waarvoor wij geen kracht hebben en schenk ons vergiffenis, vergeef ons en heb erbarmen met ons. U bent onze beschermheer, help ons dan tegen de ongelovige mensen.
De Profeet had een geheim aan ‘Aishah en Hafsah verteld en vertrouwden het aan hen toe, maar zij onthulden het geheim en Allah berispte hen daarvoor. Allah zei (interpretatie van de betekenis): “En (gedenkt) toen de Boodschapper in het geheim een gebeurtenis aan één van zijn vrouwen toevertrouwde. En toen zij dit vertelde en Allah dit aan hem openbaar maakte, maakte hij er een gedeelte van bekend en liet er een gedeelte van onbesproken. Toen hij het haar (Hafsah) vertelde, zei zij: “Wie heeft jou dit verteld?” Hij zei: “De Kenner, de Alwetende, heeft mij op de hoogte gebracht.” [al-Tahreem 66:3].
Toen zei Allah (interpretatie van de betekenis): “Als jullie beiden (Hafsah en ‘Aishah) Allah berouw tonen (is dat beter voor jullie), dan neigen jullie harten waarlijk (naar het goede). Maar als jullie elkaar bijstaan tegen hem (de Boodschapper), dan is Allah waarlijk zijn Helper, en Djibriel en de rechtschapen gelovigen en daarnaast de Engelen zullen helpers zijn.” [al-Tahreem 66:4].
Toen trok de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zich een maand terug van zijn vrouwen vanwege het geheim dat Hafsah aan ‘Aishah had onthuld. (Al-Bukhari, 5191). Ibn hajar (rahimahullah) heeft over deze hadith gezegd: “Dit wijst erop dat degene die een geheim onthult op een passende manier gestraft mag worden.”
Dus ook de Profeet vertelde wel eens geheimen. Uit deze overlevering en quranteksten kunnen we leren dat we voorzichtig moeten zijn in het vertellen van privézaken. Dit omdat Shaitan altijd op de loer is. Hij pakt mensen wanneer ze zwak zijn en probeert zo een vijandschap te creeëren onder de mensen. We weten dat de Iblies de shaitan die echtscheidingen veroorzaakt uitriep tot de beste van zijn werkers!!! Dus dat is een reden dat we voorzichtig moeten zijn.
Daarnaast is er een duidelijke waarschuwing voor het verspreiden van dingen die niet verspreid mogen worden, deze omvat de veroordeling van degene die huwelijksgeheimen verspreidt. Hij wordt beschouwd als één van de slechtste mensen voor Allah. Het is overgeleverd dat Abu Sa’eed (radiAllahu anhu) heeft gezegd: De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “Onder de slechtste mensen voor Allah op de Dag der Opstanding, zal een man zijn die intiem is met een vrouw en zij met hem, die vervolgens haar geheim verspreidt.” (Overgeleverd door Muslim, 1437).
Volgens een andere overlevering door Muslim, 1437: “Eén van de grootste vertrouwelijkheden voor Allah op de Dag der Opstanding zal een man zijn die intiem was met zijn vrouw en zij met hem, die vervolgens haar geheim verspreidde.” Wat bedoeld wordt met “één van de grootste vertrouwelijkheden” is één van de grootste schendingen van vertrouwen.
Al-Tirmidhi (1959) heeft overgeleverd van Jaabir ibn ‘Abd-Allah dat de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: “Als iemand je iets vertelt en dan rondkijkt, is het iets vertrouwelijks.” (Geclassificeerd als hasan door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi).
Om terug te komen op je vraag over hoe ver je kan gaan in het vertellen.. Daar is geen pasklare antwoord op. Het ligt eraan aan wie, wat en waarom.
Wie vertel je het? Is de persoon te vertrouwen. Is het een praktiserende gelovige met taqwa dan kun je misschien meer toevertrouwen dan aan iemand anders. Is het je vrouw of gewoon een vriend. Daar liggen grote verschillen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “En komt de belofte na. Voorwaar, over de belofte worden jullie (op de Dag der Opstanding) ondervraagd.” [al-Isra’ 17:34].
En ook (interpretatie van de betekenis): “Voorwaar, Allah gebiedt u het u toevertrouwde over te geven aan hen die er recht op hebben.” [al-Nisa’ 4:58].
Diegene die de Quran en sunnah volgen zullen zich houden aan deze woorden. Derhalve kan je wel geheimen delen.
Wat vertel je? Zonden bijvoorbeeld zijn tussen jou en jou Schepper. Het is niet goed de zonden te verhullen aan anderen. Dus vertellen wat je zondes waren (zoals het opbiechten bij het christendom). Allah is de enige aan wie je opbiecht en tot berouw keert. Wel is het goed eerlijk te zijn wanneer je onrechtmatig bent geweest ten opzichte van iemand. Je kan om excuses vragen.
Het vertellen van bedgeheimen is sterk afgeraden zoals je kan lezen in de bovengenoemde hadith. Ook praten over zaken die jou niet aangaan is sterk afgeraden:
Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'Als men zich niet bemoeit met zaken die hem niet aangaan is dat een teken dat men zich goed aan de regels van de Islam houdt.' [Een betrouwbare hadith, overgeleverd door Termidhi en anderen]
Waarom vertel je het? Wat is je intentie? Wil je iemand zijn advies of wil je geheimen delen om te roddelen. Roddelen is b.v. haraam. Wil je iets vertellen omdat je gewoon onzinnig wil praten of heb je steun nodig. Daar liggen grote verschillen.
Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet heeft gezegd: 'Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?' Zij antwoordden: 'Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn'. De Profeet zei: 'Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt'. Iemand vroeg daarop: 'Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?'. Hij zei: 'Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]
Ibn Mas'ud heeft overgeleverd: "de Profeet heeft gezegd: 'Vertel uitsluitend de waarheid want deze leidt tot vroomheid en vervolgens tot het paradijs. Men behoort de waarheid te blijven vertellen en ernaar op zoek te zijn totdat men bij Allah, de Verhevene, bekend staat als een oprecht mens. Wees behoedzaam en vertel geen onwaarheden want dit leidt tot overtredingen en uiteindelijk tot de hel. Als men toch onwaarheden blijft vertellen en ernaar op zoek is, dan komt men bij Allah, de Verhevene, vanzelf bekend te staan als verteller van onwaarheden'." [Uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]
Overgeleverd door Aboe hourayra dat De Profeet zei: Vermijd kwade vermoedens (O mensen), daar kwade vermoedens de meeste leugenachtige vorm van spreken is. (Boekharie en Moesliem)
Je moet jezelf dus goed afvragen waarom je iets verteld en met welke NIA, intentie. De daden worden beloond volgens de intentie. Op deze manier probeer ik zelf een duidelijk oordeel te vellen over mijn eigen gedrag en wat ik mensen vertel of niet. En daarnaast zegt de Profeet : 'spreek het goede of zwijg'. Dus alles bij elkaar moet je een goed beeld kunnen krijgen van wat geoorloofd is en wat is afgeraden.
En Allah weet het het beste!
Bani Adam
2 de koe 286
God legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij verdiend heeft en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan. Onze Heer, reken het ons niet aan als wij vergeten of fouten maken. Onze Heer, leg ons niet een zware last op zoals U die aan hen hebt opgelegd die er voor onze tijd waren. Onze Heer, leg ons niet iets op waarvoor wij geen kracht hebben en schenk ons vergiffenis, vergeef ons en heb erbarmen met ons. U bent onze beschermheer, help ons dan tegen de ongelovige mensen.