Bekijk volle/desktop versie : laatste woorden van Profeet Mohammed(VZMH)



Pagina's : [1] 2

14-01-2011, 20:43
>-Druk me het dagelijkse leven, vergeten we vaak waar het ECHT om draait<-


De Laatste Preek van de Boodschapper van Allah , Muhammad, vrede zij met hem.

Nadat de Profeet Muhammad, vrede zij met hem, Allah had geprezen en bedankt, zei hij:


'Oh mensen, geef me een luisterend oor, want ik weet niet of ik na dit jaar ooit nog onder u zal zijn. Luister daarom heel aandachtig naar wat ik te zeggen heb en GEEF DEZE WOORDEN OVER AAN DEGENEN DIE HIER VANDAAG NIET AANWEZIG KONDEN ZIJN.

Oh mensen, zoals u deze maand, deze dag en deze stad als Heilig ervaart, ervaar op die manier het leven en het bezit van elke Moslim als een kostbaar geschenk. Geef de goederen, die u zijn toevertrouwd, terug aan hun rechtmatige bezitters. Kwets niemand zodat niemand u zal kwetsen. Herdenk dat u inderdaad uw HEER zult ontmoeten en dat Hij uw daden inderdaad zal beoordelen.

Allah heeft u verboden om rente te nemen, daarom zijn vanaf heden alle rente en obligaties ongeldig. Uw kapitaal is voor u om te houden.

U zult geen ongelijkheid veroorzaken noch zult u ongelijkheid lijden. Allah heeft geoordeeld dat er geen rente zal zijn en u bent hierbij gevrijwaard van het betalen van rente, verschuldigd aan Abbas ibn Abd al-Muttalib (de oom van de Profeet, saw).

Elk recht, voortvloeiende uit de moorden in de pre-Islamitische dagen, zijn hierbij ongeldig en het eerste recht dat ik ongeldig verklaar is die, voortkomende uit de moord op Rabiah ibn al Harithibn.

O mannen, de ongelovigen doen zich te goed aan het vervalsen van de kalender om toegestaan te maken, wat Allah heeft verboden, en om te verbieden wat Allah heeft toegestaan. Allah's maanden zijn twaalf in getal. Vier van deze maanden zijn Heilig en drie van deze maanden volgen elkaar op en één bevindt zich tussen de maand Jumada en Sha3baan.

Pas op voor de shaytaan, voor de veiligheid van onze Religie. Hij heeft de hoop verloren dat hij u zal kunnen laten dwalen in de grote zaken, dus pas ervoor op dat u hem niet volgt in de kleine zaken.

Oh mensen, het is waar dat u bepaalde rechten over uw vrouwen heeft maar zij hebben die rechten ook over u. Herdenk dat u hen alleen onder Allah's Wil en onder Zijn toestemming, als uw vrouwen hebben genomen. Als zij goed voor u doen, dan behoort aan hen het recht om gevoed en gekleed te worden in goedheid. Behandel uw vrouwen goed en wees lief voor hen omdat zij uw partners zijn en uw toegewijde helpers. En het is uw recht dat zij geen vriendschap hebben met iemand die u niet goedkeurt, en dat zij nooit onzedelijk zullen zijn.

Oh mensen, luister naar mij in oprechtheid, aanbid Allah zeg uw gebeden vijf maal per dag, vast gedurende de maand Ramadan en geef van uw rijkdommen in Zakaat. Verricht de Hadj indien u het kunt betalen.

De gehele mensheid komt van Adam en Eva, een Arabier is niet superieur aan een niet-Arabier noch is een niet-Arabier superieur aan een Arabier; ook is een blanke niet superieur aan een donkere persoon noch is een donkere persoon superieur aan een blanke, behalve in religieuze toewijding en goede daden.

Leer dat elke Moslim een broeder is voor elke Moslim en dat de Moslims één Broederschap vertegenwoordigen. Niets zal toegestaan zijn voor een Moslim dat toebehoort aan een andere Moslim tenzij het vrijwillig en uit vrije wil was gegeven. Doe daarom uzelf geen onrecht aan. Herdenk dat u op een dag Allah zult ontmoeten en dan rekenschap zult afleggen over uw daden. Dus pas op dat u niet afdwaalt van het Pad van Goedheid, nadat ik weg ben.

Oh mensen, geen Profeet of Apostel zal na mij komen en geen nieuwe religie zal ontstaan. Denk daarom goed na, oh mensen, en begrijp de woorden die ik aan u openbaar. Ik zal twee dingen achterlaten, de QURAAN en mijn SUNNAH en als u deze twee zaken volgt dan zult u nimmer dwalen.

Al die naar mij luistert zal mijn woorden doorgeven aan anderen en die anderen zullen dat ook doen; en moge de laatsten mijn woorden beter begrijpen dan de mensen die ze van mij hebben gehoord.

Wees mijn Getuige, O Allah, dat ik Uw Boodschap aan Uw mensen heb overgedragen.'

Salam alaikum wa rahmatullaah

14-01-2011, 20:47


MashaAllah !

14-01-2011, 20:53
Masha Allah prachtig

Djazaak Allahoe Gairan voor het plaatsen!

14-01-2011, 20:56
Mashallah!! uppp

14-01-2011, 20:56



Citaat door LadyxX:
Masha Allah prachtig

Djazaak Allahoe Gairan voor het plaatsen!



shokran

14-01-2011, 21:01
Ik denk heel vaak:"
Leefde ik maar in de tijd van de profeet.
Stel je voor hoe 't leven zou zijn.

Thank You voor 't plaaatsen

14-01-2011, 21:02

Citaat:
Al die naar mij luistert zal mijn woorden doorgeven aan anderen en die anderen zullen dat ook doen; en moge de laatsten mijn woorden beter begrijpen dan de mensen die ze van mij hebben gehoord.
Er zijn meerdere versies van zijn laatste toespraak in het openbaar.

Maar die laatste zin, daar schuilt heel veel wijsheid in

14-01-2011, 21:04
Prachtige tekst.. dit wist ik niet eens.
Djazaka allahu gaira

14-01-2011, 21:09

Citaat door Jackpot:
Er zijn meerdere versies van zijn laatste toespraak in het openbaar.

Maar die laatste zin, daar schuilt heel veel wijsheid in



met die laaste zin bedoelt (en hoopt)de profeet Mohammed(vzmh),dat de Imaan die toendertijd in de mensen zaten even sterk is al de dag van vandaag

14-01-2011, 21:11
Baraka Allahu feek voor het plaatsen hiervan.

Djazaka Allahu gairan!

14-01-2011, 21:12

Citaat door zakaro28:
met die laaste zin bedoelt (en hoopt)de profeet Mohammed(vzmh),dat de Imaan die toendertijd in de mensen zaten even sterk is al de dag van vandaag


Dat kan ik er helaas niet direct uit halen!

Tenzij de profeet zelf een toelichting er op heeft gegeven begrijp ik niet waarop je dat baseert?

14-01-2011, 21:14

Citaat door Jackpot:
Dat kan ik er helaas niet direct uit halen!

Tenzij de profeet zelf een toelichting er op heeft gegeven begrijp ik niet waarop je dat baseert?



Al die naar mij luistert zal mijn woorden doorgeven aan anderen en die anderen zullen dat ook doen; en moge de laatsten mijn woorden beter begrijpen dan de mensen die ze van mij hebben gehoord.

deze woorden bedoelde jij toch?

of bedoelde je iets anders?

14-01-2011, 21:15


barakalah ouh feek

14-01-2011, 21:18

Citaat door zakaro28:
Al die naar mij luistert zal mijn woorden doorgeven aan anderen en die anderen zullen dat ook doen; en moge de laatsten mijn woorden beter begrijpen dan de mensen die ze van mij hebben gehoord.

deze woorden bedoelde jij toch?

of bedoelde je iets anders?


Ja die woorden.

Iedereen interpreteert het op een andere manier zullen we maar zeggen.

14-01-2011, 21:59
Prachtig..

Dank u voor het plaatsen.

Pagina's : [1] 2