Bekijk volle/desktop versie : ‘Waarom Chinese moeders superieur zijn’



Pagina's : [1] 2

12-01-2011, 20:06
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/12/waarom-chinese-moeders-superieur-zijn/


In Nederland begint bij sommige ouders de race om hun kind op de juiste school te krijgen al bij de peuterspeelzaal, die immers een speciale band heeft met die lagere school waar zij hun kind graag heen sturen, die weer de beste voorbereiding is op de middelbare school, etc. Maar alles wat hier in Nederland gebeurt valt in het niet bij de prestaties van ‘de Chinese moeder’.

‘Why Chinese Mothers Are Superior’, is de alles zeggende titel van een spraakmakend artikel van de Chinees-Amerikaanse Amy Chua in The Wall Street Journal afgelopen weekend. “Chinese ouders kunnen hun kind opdracht geven om tienen te halen. Westerse ouders kunnen een kind hooguit vragen om zijn best te doen.” Het stuk is een introductie tot haar boek over opvoeden dat binnenkort ook in Nederlandse vertaling uitkomt onder de titel: ‘Strijdlied van een tijgermoeder.’

Chua, hoogleraar rechten aan de universiteit van Yale, beschrijft in het artikel hoe zij haar eigen dochters heeft opgevoed. Om te beginnen was het Sophia en Louisa absoluut verbóden om ooit:

• attend a sleepover
• have a playdate
• be in a school play
• complain about not being in a school play
• watch TV or play computer games
• choose their own extracurricular activities
• get any grade less than an A
• not be the No. 1 student in every subject except gym and drama
• play any instrument other than the piano or violin
• not play the piano or violin.

Ofwel, de twee meisjes moesten alles doen wat mama zei, tot ze er letterlijk bij neervielen. Sophia heeft, blijkt uit een foto bij het artikel, inmiddels al wel piano gespeeld in de Carnegie Hall.

Het artikel kan gelezen worden als één grote, soms humoristische hyperbool rond het thema:

“What Chinese parents understand is that nothing is fun until you’re good at it. To get good at anything you have to work, and children on their own never want to work, which is why it is crucial to override their preferences.”

Maar lang niet iedereen ziet humor in het stuk. Felle reacties zijn Chua ten deel gevallen, zoals van Betty Ming Liu die schrijft dat moeders als Chua de reden zijn dat Aziatische Amerikanen als zij in therapie zijn. Of Christine Lu die een herinnering ophaalt aan haar oudere zus die zij als kind vroeger jaloers betitelde als “every Asian parents wet dream come true”. Altijd de beste cijfers, Harvard MBA, salaris van zes cijfers, man met een doctorstitel. En dan:

“Committed suicide a month after her wedding at the age of 30 after hiding her depression for 2 years. She ran a plastic tube from the tailpipe of her car into the window. Sat there and died of carbon monoxide poisoning in the garage of her new home in San Francisco. Her husband found her after coming home from work. A post-it note stuck on the dashboard as her suicide note saying sorry and that she loved everyone.
Mine is an extreme example of course. But 6 years since her passing, I can tell you that the notion of the “superior Chinese mother” that my mom carried with her also died with my sister on October 28, 2004.”

12-01-2011, 23:48


mooi artikel, jammer dat er weinig reacties op zijn. veel mensen geilen op israel/islam/widlers topics.

12-01-2011, 23:56
dat is inderdaad superieur, of toch kindermishandeling?
kind opdracht geven om een tien te halen? en als het kind nou niet slim genoeg is, wat dan? gaan ze dan ernstige maatregelen nemen..

Een kind moet ook kind kunnen zijn en geen orders van baby afaan, al opvolgen.

Vind er niets humanitairs aan.

12-01-2011, 23:58
je eigen kind tot slavenarbeid dreigen, dan ben je toch niet helemaal in orde!

hoge verwachtingen op het moment dat je geboren wordt. continue druk, je draait gewoon door!

thuis hoort en veilige haven te zijn, geen strijd.

13-01-2011, 00:00


Ach, kom op, ik neem een keer m'n petje af voor Serendipity84.

13-01-2011, 00:06

Citaat door Beelzebozo:
Ach, kom op, ik neem een keer m'n petje af voor Serendipity84.


Dank je wel, maar ik boek je niet als clown voor kinderfeestje.. daar vind ik je een te enge clown voor..

13-01-2011, 00:08
Chinesen overdrijven misschien maar ik vind het wel prima dat ouders veel van hun kind verw8en.

13-01-2011, 00:11

Citaat door JuztMe_:
Chinesen overdrijven misschien maar ik vind het wel prima dat ouders veel van hun kind verw8en.



Er is een verschil tussen veel van je kind verwachten in de zin van, er alles uithalen wat erin zit.
maar je kunt ook overdrijven!!
Veel chinezen overdrijven, en de kinderen draaien op latere leeftijd door.

13-01-2011, 00:14

Citaat door Serendipity84:
Dank je wel, maar ik boek je niet als clown voor kinderfeestje.. daar vind ik je een te enge clown voor..

Ach, ik zou je kinderen toch maar leren roken..

13-01-2011, 00:17

Citaat door Beelzebozo:
Ach, ik zou je kinderen toch maar leren roken..



Beter roken, dan een enge clown. dan maar dood door iets wat ze jarenlang zelf hebben gedaan, dan zich plotseling doodschrikken door een enge clown..

Liever dood door bewuste eigen schuld, dan dood door een enge clown..

13-01-2011, 00:19
Arme mannen die met Chinese vrouwen getrouwd zijn met piepkleine kont.
lol

13-01-2011, 00:19

Citaat door Serendipity84:



Beter roken, dan een enge clown. dan maar dood door iets wat ze jarenlang zelf hebben gedaan, dan zich plotseling doodschrikken door een enge clown..

Liever dood door bewuste eigen schuld, dan dood door een enge clown..

Tjesus, hier wordt Beelzebozo wel een beetje verdrietig van.

13-01-2011, 01:09


Zelfmoord is niet voorbehouden aan de kinderen van strenge ouders. Het komt ook voor onder de kinderen van vrije ouders, en is daarom geen argument tegen een strenge opvoeding.

De extreme prestatiedrang onder Chinezen (en eigenlijk Oosterlingen in het algemeen) is wellicht verstikkend op jonge leeftijd, maar vanaf een jaar of 25 betaalt zich dat uit in een volle portemonnee, aanzien, intellectuele ontplooiing en een weinig zorgelijk bestaan. Het is een investering, niet alleen voor het kind zelf, maar voor een heel volk.

Hoewel een kind dat niet zal beseffen, is het een voorrecht om strenge ouders te hebben. Medelijden moeten we juist hebben met de vele Marokkaanse en Turkse kinderen wiens ouders niet eens op oudersavondjes komen opdagen...

13-01-2011, 01:19

Citaat door Ozer:
Zelfmoord is niet voorbehouden aan de kinderen van strenge ouders. Het komt ook voor onder de kinderen van vrije ouders, en is daarom geen argument tegen een strenge opvoeding.

De extreme prestatiedrang onder Chinezen (en eigenlijk Oosterlingen in het algemeen) is wellicht verstikkend op jonge leeftijd, maar vanaf een jaar of 25 betaalt zich dat uit in een volle portemonnee, aanzien, intellectuele ontplooiing en een weinig zorgelijk bestaan. Het is een investering, niet alleen voor het kind zelf, maar voor een heel volk.

Hoewel een kind dat niet zal beseffen, is het een voorrecht om strenge ouders te hebben. Medelijden moeten we juist hebben met de vele Marokkaanse en Turkse kinderen wiens ouders niet eens op oudersavondjes komen opdagen...

Mijn god, wat een ouwemannensokkengelul zeg.
Niet alleen voor het kind, maar ook voor het volk. Psychisch in de war, maar wel met een volle portemonnee.

13-01-2011, 01:27

Citaat door Beelzebozo:
Mijn god, wat een ouwemannensokkengelul zeg.
Niet alleen voor het kind, maar ook voor het volk.
Misschien, héél misschien, is dat ouwemannensokkengelul wel de reden dat China en India jaar in jaar uit explosieve groeicijfers noteren, terwijl het oh zo vrijzinnige, liberale Westen in de rode cijfers zwemt. Misschien hoor.

Citaat:
Psychisch in de war, maar wel met een volle portemonnee.
Ik val in herhaling, maar psychotische aandoeningen zijn niet voorbehouden aan kinderen van strenge ouders. Als je geen valide tegenargument kunt bedenken, mag je dat best toegeven hoor.

Pagina's : [1] 2