Bekijk volle/desktop versie : Dadels



10-01-2011, 15:06
Salaam moe3alikoem broeders en zusters,

Ik kwam dit tegen en ik vroeg me af wie ook elke dag dadels eet.






Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

De onvermoede zegeningen van het eten van dadels : genezing van bepaalde ziektes en vermeerdering van zegeningen thuis. Vooral in deze gezegende maand, waarin er veel dadels geconsumeerd zullen worden een ware wetenswaardigheid. SubhanAllah! Lees en doe er je voordeel me.


Dadels :


De Profeet saws zei:

‘De beste dadels zijn de al-Boerniy dadels, die ziekte verdrijven.”

En er is door Aboe Hoerairah overgeleverd: “In de zoetheid van de al-Boerniy dadels is geen ziekte.”

De Profeet saws heeft ook gezegd:

“Julie vrouwen moeten dadels eten, want wie dadels tot zijn voedsel maakt, zal gemakkelijk kinderen krijgen.”

Verse dadels waren het voedsel voor Maryam en als er beter voedsel was geweest, had zij dat zeker gegeten.

Allah de Almachtige zei:
“En schud de stam van de palmboom naar u toe, deze zal verse, rijpe dadels op u doen neervallen.” (Qor’aan 19:25)

De metgezellen lieten wat dadels voor de Profeet saws weken en hij dronk het sap de volgende dag -
en de volgende dag vroeg hij er weer om, dronk er van en gooide weg wat er over was.


Onder de hadiths is de uitspraak dat het eten van dadels tegen buikpijn beschermt.

Ibn Abbas zei:

“De Profeet saws hield van het soort dadels dat ‘Ajwat’ genoemd werd"




Van Sa’id ibn Abi Waqas komt de bekende hadith:

“Wie zeven Ajwatdadels als ontbijt eet zal gedurende de hele dag niet te lijden hebben aan onderdrukking of magie.”

Dit is door al Boechari overgeleverd, die het een degelijke hadith vond.




Onder de goede hadiths is ook de volgende:

“Wie zeven dadels tussen zonsopkomst en zonsondergang eet, zal geen kwaad tussen zonsopkomst en zonsondergang overkomen.”

At-Tirmidhi heeft eenzelfde soort hadith overgeleverd.
Hij zei dat de ‘Ajwat uit de Tuin is en dat er een tegengif is tegen vergif erin.




‘Aisha heeft ook een uitspraak van de Profeet overgeleverd:

“De ‘Ajwat dadel is een uitmuntend geneesmiddel” ; Muslim heeft deze hadith overgeleverd.

Het is soenna voor iemand die vast om zijn vasten met een dadel te verbreken.




De Profeet zei:

“Wie een dadel kan vinden, moet zijn vasten daarmee verbreken - en degene die geen dadels kan vinden moet zijn vasten met water verbreken want het is waarachtig zuiver.”

An-Nasai heeft deze hadith overgeleverd.


De Profeet heeft ook gezegd:

“In een huis waar geen dadels zijn, daar zullen de bewoners waarlijk honger krijgen.”

Dadels zijn heet en droog. Zij bevorderen de seksuele kracht, vooral als zij met pijnboompitten gecombineerd worden. Maar als een lijder aan oogontsteking ze eet dan zal hij hoofdpijn krijgen en andere vervelende bijwerkingen.

De Profeet verbood ‘Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) dadels te eten, want hij had een oogontsteking

De Profeet zei dat droge dadels en gedroogde druiven niet gelijktijdig in water geweekt mogen worden.

Hij verbood ook de consumptie van verse dadels en verse druiven bijelkaar.

De slechte effecten van dadels kunnen geneutraliseerd worden door ze samen met amandelen en papaver te eten.

Wassalamu alaikum.
__________________
Oorspronkelijk geplaatst op forums.xxxxxx.nl

10-01-2011, 21:03


ik hoorde ook zoiets bij een lezing. Maar weet alleen niet meer of het nou 7 dadels zijn of 7 amandelen voor genezing.

15-07-2012, 21:14
7 Ajwa dadels.
Ajwa dadels nu online te bestellen via http://www.NoorDadels.nl Bestel nu eenvoudig. Volg ons op twitter #NoorDadels