Bekijk volle/desktop versie : Van groep 7 naar het VO



Pagina's : [1] 2 3 4

07-01-2011, 11:56
Wiens kind, of broertje/zusje etc..is vanaf groep 7 naar het voortgezet onderwijs gegaan?

Als een kind al de 12jarige leeftijd heeft bereikt op de basisschool, mag hij/zij naar het VO.
(Doordat het een keer is gedoubleerd).

Is dat een verstandige keuze geweest achteraf of niet?

07-01-2011, 12:02


heb ik nog nooit van gehoord

07-01-2011, 12:04
Hoi Hijaba, moet hij niet eerst de cito doen in groep 8, of wordt er aan de hand van zijn scores over zijn schoolloopbaan een keuze gemaakt voor het vervolg onderwijs?

07-01-2011, 12:06
ieder kind kan als hij/ zij wilt eerder naar het vo. Alleen is het maar de vraag of een vo school hem/haar aan wilt nemen.

Als je dit wilt zou ik het snel met school bespreken zodat hij cito-toets nog mee kan doen.

07-01-2011, 12:12


een citotoest is in Nederland niet verplicht om te maken.

Velen kiezen er juist niet voor , voor hun kind..bijvoorbeeld omdat het dislectisch is, en een hoge intelligentie heeft.

In groep 7 maken ze een cito-entree toets.
Als een kind 12 jaar is en in groep 7 zit, en de ouders kiezen ervoor om voor hun kind een citotoest bij groep 8 te laten doen, kan/mag dat ook.

07-01-2011, 12:14

Citaat door xXxwolkjexXx:
ieder kind kan als hij/ zij wilt eerder naar het vo. Alleen is het maar de vraag of een vo school hem/haar aan wilt nemen.

Als je dit wilt zou ik het snel met school bespreken zodat hij cito-toets nog mee kan doen.

Vo accepteerd de leeftijd vanaf 12 jaar.

Bij elke basisschool kan dit, de vraag is...is dit wel uitgevallen?

07-01-2011, 12:15
als een kind al een x is blijven zitten, is het kennelijk geen hoogvlieger.
Dus waarom dan nog eens groep 8 laten overslaan?

Los van het feit dat groep 8 een heel leuk jaar is.
Ze ronden de hele schoolperiode af, sommige gaan dan op kamp, voeren musicals op etc..etc..

07-01-2011, 12:15

Citaat door hijabi:
een citotoest is in Nederland niet verplicht om te maken.

Velen kiezen er juist niet voor , voor hun kind..bijvoorbeeld omdat het dislectisch is, en een hoge intelligentie heeft.

In groep 7 maken ze een cito-entree toets.
Als een kind 12 jaar is en in groep 7 zit, en de ouders kiezen ervoor om voor hun kind een citotoest bij groep 8 te laten doen, kan/mag dat ook.



Oh ok.. 12 jaar is een prima leeftijd om naar 't VO te gaan. Groep 8 is echt een herhaling-jaar. In februari maken ze de cito en alles wat dr na komt is eigenlijk afronden..kamp, musical etc. Maar daarbij is dat natuurlijk voor een kind ook een leuk jaar, een jaar om daadwerkelijk afscheid te nemen van je basisschool tijd..

Ook kinderen die dislectisch moeten toch de cito doen, krijgen deze aangeboden via de pc. En de nomering wordt aangepast. Maarja als de huidige school aangeeft dat dit de juiste keuze is, en je als ouders het vertrouwen hebt in de leerkracht etc..waarom zou je die keuze dan niet maken?

07-01-2011, 12:16

Citaat door hijabi:
Vo accepteerd de leeftijd vanaf 12 jaar.

Bij elke basisschool kan dit, de vraag is...is dit wel uitgevallen?



jouw zin klopt niet....

07-01-2011, 12:20

Citaat door hijabi:
Vo accepteerd de leeftijd vanaf 12 jaar.

Bij elke basisschool kan dit, de vraag is...is dit wel uitgevallen?



op de bs van mijn kid´s wel. Deze kinderen gingen wel allemaal naar een opdc school.

OPDC betekent Orthopedagogisch en Didactisch Centrum.

Het centrum is opgericht door het samenwerkingsverband van scholen voor Voortgezet Onderwijs. Het centrum verzorgt onderwijs voor leerlingen op VMBO-niveau.

07-01-2011, 12:23

Citaat door soehayla31:
Oh ok.. 12 jaar is een prima leeftijd om naar 't VO te gaan. Groep 8 is echt een herhaling-jaar. In februari maken ze de cito en alles wat dr na komt is eigenlijk afronden..kamp, musical etc. Maar daarbij is dat natuurlijk voor een kind ook een leuk jaar, een jaar om daadwerkelijk afscheid te nemen van je basisschool tijd..

Ook kinderen die dislectisch moeten toch de cito doen, krijgen deze aangeboden via de pc. En de nomering wordt aangepast. Maarja als de huidige school aangeeft dat dit de juiste keuze is, en je als ouders het vertrouwen hebt in de leerkracht etc..waarom zou je die keuze dan niet maken?

juist ja..
En groep 8 is idd een herhaal (half) jaar.
Ja dislectische kinderen kunnen via pc (kurzweil)of mondeling de cito maken.

Bij ons op school vinden ze het een goed idee..alleen denk ik dat het ook mee te maken heeft met de kinderen die een leerprobleem hebben dat niet in de cito-cijfers van de school komen achteraf.

Maar is het het wel goed voor het kind?

07-01-2011, 12:24

Citaat door mmu2:
jouw zin klopt niet....

, maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch?

07-01-2011, 12:26



Citaat door xXxwolkjexXx:
op de bs van mijn kid´s wel. Deze kinderen gingen wel allemaal naar een opdc school.

OPDC betekent Orthopedagogisch en Didactisch Centrum.

Het centrum is opgericht door het samenwerkingsverband van scholen voor Voortgezet Onderwijs. Het centrum verzorgt onderwijs voor leerlingen op VMBO-niveau.

Ah, oke..
Daar zit een leerwegondersteuning bij toch?

07-01-2011, 12:27

Citaat door hijabi:
juist ja..
En groep 8 is idd een herhaal (half) jaar.
Ja dislectische kinderen kunnen via pc (kurzweil)of mondeling de cito maken.

Bij ons op school vinden ze het een goed idee..alleen denk ik dat het ook mee te maken heeft met de kinderen die een leerprobleem hebben dat niet in de cito-cijfers van de school komen achteraf.

Maar is het het wel goed voor het kind?



Idd, deze kids halen dan het gemiddelde naar beneden.. geen echte reclame voor de school. En dan geeft de school vaak het advies laat de cito maar zitten..

Zo kunnen ze de vmbo's ook nog een beetje vullen..

07-01-2011, 12:28

Citaat door hijabi:
juist ja..
En groep 8 is idd een herhaal (half) jaar.
Ja dislectische kinderen kunnen via pc (kurzweil)of mondeling de cito maken.

Bij ons op school vinden ze het een goed idee..alleen denk ik dat het ook mee te maken heeft met de kinderen die een leerprobleem hebben dat niet in de cito-cijfers van de school komen achteraf.

Maar is het het wel goed voor het kind?



Waarom zou het niet goed zijn Qua leeftijd is het kind er gewoon aan toe om naar het vo te gaan. Zou hij zonder doubleren namelijk ook gegaan zijn.
Verder wat was de rede van het doubleren. en heeft hij dit ingehaald, zit hij nu daadwerkelijk gewoon op groep 7 niveau.
Maar het aller belangrijkste is toch, Wat vind het kind er zelf van.

Pagina's : [1] 2 3 4