Bekijk volle/desktop versie : Slachtoffer weeshuis Kortrijk: Nonnen ontmaagdden me



06-01-2011, 10:57
KORTRIJK - Bovenop de drie formele klachten over seksueel misbruik in het voormalige Kortrijkse weeshuis Stella Maris, citeert de Belgische krant Het Laatste Nieuws in haar donderdageditie een vierde slachtoffer. Het gaat om een 57-jarige vrouw uit Vlaams-Brabant, die vandaag eveneens een klacht wil indienen bij het Kortrijkse parket.

Dagelijks gooiden de zusters de bedplassers, een veelvoorkomend fenomeen in het weeshuis, in een bad. "Dat was de ideale plaats voor het misbruik", getuigt P.L. "We waren als de dood voor die wasbeurten. De nonnen waren agressief en slingerden allerlei verwensingen naar ons hoofd. Ze wasten ons zeer brutaal en grepen ons tussen de benen. Ik herinner me niet zoveel meer van toen ik klein was, behalve dat het pijn deed."

Aan lot overgelaten

"Ik weet wel nog zeer goed dat een non me penetreerde toen ik een jaar of negen was", vervolgt P.L. "Brutaal, met haar vinger. Ik schreeuwde het uit van de pijn. Ze legde me het zwijgen op. 'Als je nog meer huilt, dan zal ik je in een verbeteringsgesticht steken', brieste ze. Even later pakte ze mijn hand en wreef ermee over haar borsten. 'Ik heb nog iets voor jou', zei ze op zachtere toon. Zo ging dat in Stella Maris. Vreselijk. Wij ondergingen het, omdat we aan ons lot overgelaten werden. Ik heb mijn hele leven gezwegen, maar nu zal ik die zusters aanklagen. Beter laat dan nooit."

Destijds kreeg het weeshuis weliswaar jaarlijks bezoek van een jeugdrechter, maar die wist volgens het slachtoffer van niets. "We werden de dag voordien al verwittigd. 'Pas op, morgen komt de rechter. Als je domme dingen zegt, vlieg je meteen weg'", verduidelijkt ze nog.

Bernadette

Het misbruik dateert opnieuw van de jaran '60. De enige nog levende zuster die in die periode in het tehuis werkte, zuster Bernadette (97), zegt vandaag in andere Vlaamse kranten dat ze in de verste verte geen weet had van de feiten. "Ik heb nooit iets gehoord, nooit iets gezien", luidt het.

De Belgische bisschoppenconferentie neemt voorlopig geen standpunt in. "Alle klagers moeten zich wenden tot het gerecht. We wachten af", zei woordvoerder Toon Osaer aan de krant Het Laatste Nieuws.

06/01/11 08u10


http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/561733/2011/01/06/Slachtoffer-weeshuis-Kortrijk-Nonnen-ontmaagdden-me.dhtml