Bekijk volle/desktop versie : Smet laat islamitische feestdagen toe voor gewettigde schoolafwezigheid



04-01-2011, 19:40
Conform de Vlaamse regelgeving kunnen moslimleerlingen gewettigd afwezig blijven van school op het Suikerfeest en Offerfeest. Omdat Turkse en Arabische moslims deze religieuze dagen vaak op aparte data vieren, wil Vlaams onderwijsminister Pascal Smet het mogelijk maken dat hun kinderen op de dag waarop ze deze religieus feesten werkelijk vieren niet naar school moeten gaan. Dat antwoordt hij op een schriftelijke vraag van Fatma Pehlivan (sp.a).
Vlaamse regeringsbesluiten uit 1997 voorzien dat een leerling gewettigd afwezig kan zijn "voor het beleven van feestdagen die inherent zijn aan de door de grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging".

Door een andere berekeningsmethode kunnen de data van de beide islamitische feestdagen verschillen naargelang het gaat om Turkse of Arabische moslims. Momenteel wordt de keuze van de Moslimexecutieve gevolgd, maar volgens Pehlivan is dat deze van de Arabische moslimgemeenschap.

Erkende feestdag
Pascal Smet wil dus in de toekomst tegemoet komen aan de verzuchtingen van de Turkse gemeenschap naar een eigen door het onderwijs erkende feestdag.

"Ik ben van mening dat zowel de Turkse als Arabische moslimleerlingen de mogelijkheid moeten hebben om gewettigd afwezig te blijven op hun betrokken feestdag - op voorwaarde dat er dan geen twee dagen wordt thuisgebleven. De administratie onderwijs zal de omzendbrieven in deze zin aanpassen en deze meedelen aan de schooldirecties", aldus de onderwijsminister.

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/1203400/2011/01/04/Smet-laat-islamitische-feestdagen-toe-voor-gewettigde-schoolafwezigheid.dhtml

04-01-2011, 19:41


Ik zie het gezicht van filip de winter al voor me

05-01-2011, 01:31
sommige vlamingen zijn echt achterlijk je moet eens die reacties lezen ...
"en zij krijgen 2 dagen extra, wéééé" tfoe walgelijke mensen het is net alsof ze geen nederlands kunnen lezen. ze lezen het woordje islam, en zijn meteen blind ...

05-01-2011, 08:01
Pascal Smet kent zijn prioriteiten