Citaat:
[B]Complottheorieën tieren welig in islamitische wereld[/B]
Complottheorieën zijn in Europa na de Tweede Wereldoorlog grotendeels naar de marge van de samenleving verbannen, maar in de moslimwereld is hun invloed in de laatste decennia alleen maar toegenomen. “Sterker nog: weinig westerlingen beseffen dat in de islamitische wereld, met als ‘leidende’ centra Iran en Egypte, complottheorieën in alle lagen van de samenleving - van regeringsleiders, religieuze leiders en predikanten tot de media en de bevolking- de ‘gewone’ verklaring van het wereldgebeuren zijn. Wat er in de wereld ook gebeurt met de geringste band met de islamitische wereld, komt uit de gehaktmolen van de Arabische en islamitische media,(….) als een complot tegen de islam”.
Het artikel van Stefan van Wersch ‘over de werking van het islamitische slachtoffercomplex, samenzweringstheorieën en fundamentalisme’, dat vorig jaar in het maandblad de Internationale Spectator verscheen is juist op dit moment, met een mogelijke oorlog tegen Irak in het vooruitzicht, zeer actueel.
De islamitische media van Marokko tot Indonesië staan bol van de samenzweringstheorieën als verklaring van de ‘ware’ wereldpolitiek.
Deze islamitische samenzweringstheorieën ontlenen elementen aan de westerse. Het zijn vooral de Westerse (Amerikaanse en Britse) imperialisten, de zionisten (Israël en de joden wereldwijd) en de ‘kruisvaarders’ (het westen als christelijk deel van de wereld), die ‘in een nooit aflatend wereldcomplot tegen de islam verwikkeld zijn en daarbij geen enkel middel schuwen’. De samenzweerders zijn dus geen ondermijnend deel van de eigen culturele wereld, maar komen altijd van buiten. Dit in tegenstelling met westerse samenzweringstheorieën.
De islamitische complottheorieën zijn vooral ‘een uiting van een diep cultureel slachtoffercomplex’.
Westerlingen in de islamitische wereld die de kranten lezen vernemen dagelijks informatie over weer nieuwe complotten die de islam bedreigen, tot op het vermakelijke af.
De psychologie achter deze samenzweringstheorieën is “een ‘geef anderen de schuld’ mentaliteit, een eindeloze aanklacht van derden, en daarmee een bevestiging van de eigen positie als onschuldig slachtoffer en een vermijden van verantwoordelijkheid voor eigen daden.(….) De instandhouding van het slachtoffercomplex leidt, niet anders dan in een persoonlijk complex van self-victimization, tot een gevoel van machteloosheid tegen zoveel kwaad, tot woede en haat, en tot een ingrijpende deformatie van de perceptie van de realiteit en de eigen rol daarin”.
Volgens van Wersch is dit slachtoffercomplex ontstaan als gevolg van de hernieuwde confrontatie met het westen sinds de periode van het kolonialisme dat een trauma geworden is, waar de islamitische wereld maar niet overheen komt. En het gevolg van deze antiwesterse ideologie is het islamitisch fundamentalisme.
De eigen identiteit ten opzichte van het westen moest worden geherdefinieerd en het steeds verder groeiende politieke, militaire en culturele minderwaardigheidscomplex moest worden verborgen achter een religieus meerderwaardigheidscomplex, aldus van Wersch. “De laatste decennia heeft de islamitische wereld zich steeds dieper in dit complex ondergedompeld”.
Islamitische complottheorieën zijn het uiterlijk symptoom van een diep gevoeld slachtoffercomplex. “Ze worden gebruikt als verklaringsmodel om de kloof tussen de hoge religieus-culturele pretenties en de feitelijke situatie van de islamitische en Arabische wereld te overbruggen: omdat we goede moslims zijn, zijn wij het slachtoffer geworden van een complot van ongekende boosheid, waartegen iedereen machteloos zou staan”.
“Dit slachtoffercomplex pleegt terechte klachten te overdrijven en te vertekenen, en eigen verantwoordelijkheid te verdonkeremanen”. Bewijzen van het tegendeel worden dus niet of nauwelijks geregistreerd.
Dat bewijst de islamitische berichtgeving over de militaire operatie van de westerse alliantie in Kosovo ten behoeve van grotendeels islamitische Albanezen. “Het complex registreert slechts wat het complex bevestigt”.
De wortels van deze complotmentaliteit zijn volgens van Wersch diep verankerd in de islamitische samenlevingen zelf. Politieke tirannen en despoten in de islamitische wereld maken dankbaar gebruikt van samenzweringstheorieën om hun eigen machtsbasis te verstevigen.
Van Wersch meent dat het islamitische slachtoffercomplex goed te vergelijken is met het Duitse minderwaardigheidsgevoel en het groeiende slachtoffercomplex dat in de jaren dertig door Hitler en de nazi’s is misbruikt en gemanipuleerd voor hun eigen doeleinden.
Ook toen moest er een land ‘weer serieus genomen worden’, een hunkering naar een ‘Platz unter der Sonne’, het onrecht van westerse politici (Versailles) dat gedelgd moest worden, de dolkstootlegende, een virulent anti-joodse ideologie, een economische crisis en de persoonlijke pathologie van de individuele leden van een criminele heerserselite. Paralellen zijn er genoeg.
Op een paar kritische artikelen in de Arabische pers na worden deze complottheorieën niet of nauwelijks bekritiseert. Een Saudische journalist schreef ooit dat ‘het Arabische denken dreigt te bezwijken onder het gewicht van deze hersenschimmen’.
Volgens van Wersch moeten wij de moslims in een respectvolle en genuanceerde, maar vlijmscherpe dialoog aanspreken op hun verantwoordelijkheid. ”In het bijzonder complottheorieën en valse aantijgingen moeten niet langer onbesproken blijven, en andere opruiing in bijvoorbeeld schoolboeken moet constant worden aangekaart. In dat opzicht lijken de Amerikanen tot nu toe veel effectiever dan de Europeanen”. Die reageren direct op aantijgingen in de Arabische en islamitische media.
Het wachten is volgens van Wersch op een ontgoocheld ontwaken van de islamitische wereld uit de fundamentalistische golf waarna er driftig gezocht zal moeten worden naar alternatieve geloofsinterpretaties.
http://www.hetknp.net/articles/viewarticle.php?id=603
Yep, de CIA heeft het weer gedaan. Of de Joden. Of samen