Bekijk volle/desktop versie : 'Israël bereidt zich voor op grote oorlog'



03-01-2011, 00:58
JERUZALEM - De strijdkrachten van Israël bereiden zich voor op een grootschalige oorlog in het Midden-Oosten, waarschijnlijk tegen de Palestijnse Hamasbeweging in de Gazastrook of tegen de militanten van Hezbollah in het buurland Libanon. Dat blijkt uit een document, dat is verspreid door de klokkenluiderssite WikiLeaks.

De Noorse krant Aftenposten publiceerde zondag een verhaal, dat is gebaseerd op een verslag van de Amerikaanse ambassade in Tel Aviv over een onderhoud met de Israëlische chef-staf, luitenant-generaal Gabi Ashkenazi. „Ik bereid het Israëlische leger voor op een grootschalige oorlog, omdat het gemakkelijker is om terug te schakelen naar een kleinere operatie, dan om het tegenovergestelde te doen”, zo wordt Ashkenazi geciteerd.

Het door WikiLeaks gelekte document is gedateerd 15 november 2009. „De raketdreiging tegen Israël is serieuzer dan ooit”, zou Ashkenazi hebben gezegd tegen een groep Amerikaanse diplomaten. „Daarom legt Israël zoveel nadruk op verdediging tegen raketten.”

Iran, de aartsvijand van Israël, zou volgens Ashkenazi beschikken over circa driehonderd raketten met voldoende bereik om Israëlische doelen te treffen. In het geval van een aanval door Iran zouden de autoriteiten in Israël slechts 12 tot vijftien minuten de tijd hebben om burgers te waarschuwen.

Het Amerikaanse document maakt verder melding van het wapenarsenaal van Hezbollah. Deze beweging, die steun krijgt van Iran, zou beschikken over meer dan 40.000 raketten. In het afgelopen jaar zou dat aantal volgens bronnen binnen het Amerikaanse regeringsapparaat zijn opgelopen tot ongeveer 50.000.

Bron

03-01-2011, 01:04


Mensen die zich druk maken om nutteloze zaken, op een dag zijn we dood en wat betekent Israel/Palestina dan nog voor ons?

03-01-2011, 01:11

Citaat door Maserati2:
Mensen die zich druk maken om nutteloze zaken, op een dag zijn we dood en wat betekent Israel/Palestina dan nog voor ons?


Ik maak me hier niet druk om hoor, geloof me.
Al voor 70 jaar maakt niemand in de wereld zich druk om Palestina , dus hoe ga ik me daar druk om moeten maken?

03-01-2011, 01:17
Hitler is er een paar vergeten

03-01-2011, 01:29


Oh, kut. Nu kloppen die complottheorieën niet meer.