Bekijk volle/desktop versie : "U verdient het beter om onze leider te zijn dan Umar!!!"



01-01-2011, 23:35
Zayd Ibn Aslam heeft op gezag van zijn vader overgeleverd:

"Ik ging naar buiten met Umar Ibn al-Khattaab richting hurratu waaqim totdat wij aankwamen bij Siraar. Er was (in de verte) een vuur aangestoken. Umar zei: "O Aslam, ik denk dat zij reizigers zijn, die beperkt zijn door de nacht en de kou (om hun reis te vervolgen)". Wij liepen snel naartoe tot wij dichtbij hun kwamen. Het bleek een vrouw te zijn met haar kinderen. Zij had een kookpan op het vuur gezet en haar kinderen maakten ruzie.

فقال عمر: السلام عليكم يا أصحاب الضوء وكره أن يقول: يا أصحاب النار، قالت: وعليك السلام، قال: أأدنوا؟ قالت: ادن بخير أو دع
Umar zei: "As-Salaamu 'Alaykum, O mensen van het licht" en hij had een afkeer van het zeggen: "O mensen van het vuur!" De vrouw zei: "Wa 'Alayka as-Salaam". Umar zei: "Mogen wij dichterbij komen?" De vrouw zei: "Kom dichtbij met het goede anders neem afstand". Dus wij gingen (met haar toestemming) dichterbij ...

فقال: ما بالكم؟ قالت: قصر بنا الليل والبرد، قال: فما بال هؤلاء الصبية يتضاغون؟ قالت: الجوع، قال: وأي شيء في هذا القدر؟ قالت: ماء أسكتهم به حتى يناموا، الله بيننا وبين عمر! قال: أي رحمك الله، ما يدري عمر بكم! قالت: يتولى أمرنا ويغفل عنا!
Umar vroeg: "Wat is er met jullie?" De vrouw zei: "Wij zijn beperkt door de nacht en de kou". Umar vroeg: "En waarom maken deze kinderen ruzie?" De vrouw zei: "Door de honger". Umar vroeg: "Wat is er in deze pan?" De vrouw zei: "Ik verhit slechts water daarin zodat zij in slaap vallen (denkend dat er eten in zit)! Allah zal beslissen tussen ons en Umar!" Umar vroeg: "Moge Allah u genadig zijn! En hoe kan Umar van uw toestand op de hoogte zijn?" De vrouw zei: "Hij neemt de heersschappij over ons en vergeet ons (vervolgens)?!"

{Zij wist niet dat zij tegen Umar zelf zat te praten ... }

Umar draaide zich naar mij toe en zei: "Loop". Hij rende naar het Huis van meel. Hij haalde daar meel en olie uit en ging weer teruglopen. Ik zei tegen hem: "Laat mij het voor u dragen ya amieral mu'minien!" Umar zei:

"NEE, zal jij mijn zondes dragen op dag der opstanding?!"

Ik plaatste het meel en olie op hem en wij gingen rennen totdat wij bij de vrouw en haar kinderen aankwamen. Hij legde het meel en olie bij haar en zei tegen haar: "Gooi (het meel) beetje bij beetje terwijl ik roer".

Vervolgens ging hij blazen onder de kookpan - hij had een lange en dikke baard - totdat ik het licht van het vuur zag schijnen door zijn baard. Daarna legde hij het pan op het vuur. Vervolgens zei hij: "Overhandig mij iets (om eten op te dienen)". Zij gaf hem een dienblad en hij schepte het eten daarop. Hij zei tegen haar: "Geef hun te eten en ik zal verder gaan met eten maken". Umar ging verder totdat de kinderen genoeg hadden. Hetgeen wat overbleef liet hij achter bij haar. Toen stond hij op en vertrok en ik vertrok met hem ...

De vrouw zei:

جزاك الله خيراً! أنت أولى بهذا من أمير المؤمنين! فيقول: قولي خيراً، إنك إذا جئت أمير المؤمنين وجدتني هناك إن شاء الله
"Jazaka Allahu Khayran, u verdient het beter om onze leider te zijn dan Umar!" Umar zei: "Spreek het goede! Als u bij amirul mu'minien komt zult u mij daar treffen Insha'Allah".

Toen lieten wij hun achter en gingen wij hun vanuit de verte in de gaten houden.

Ik sprak hem toen aan en zei: "U heeft andere zaken behalve hun" en hij antwoordde mij niet totdat hij de kinderen weer blij zag spelen en zij gingen slapen. Hij zei tegen mij: "O Aslam, de honger liet hun niet slapen en heeft hun doen huilen. Ik kon niet weggaan voordat ik hetgeen zag ik net zag".

{"Tariekh al-Tabari", 2/568}.

08-02-2011, 19:21


BarkhAllaah oufeek broeder!

08-02-2011, 21:26

Citaat door Touzinetje_:
BarkhAllaah oufeek broeder!


08-02-2011, 23:12
Subhana´Allah!


Dat waren nog eens echte leiders. Moge Allah (subhana wa ta´ala) hem belonen met djennat Al-Firdaws, Ameen!

09-02-2011, 21:28



Citaat door Abu_Hudhayfa:
Zeker SoubhanAllah, weet je wat ook heel mooi is van hem...

Zijn omgang met zijn zoon toen hij Amier werd... 'Umar die lied zijn zoon niet handelen en zei tegen hem: "Mensen verkopen aan jou voor de minste prijzen en kopen van je voor de hoogste prijzen, omdat jij de zoon van amier mu'minien bent." [/SIZE]



Masa´Allah wat een inzicht en handelswijze.


De leiders van tegenwoordig eisen juist datgene wat Umar wilde voorkomen.

09-02-2011, 22:16
Op een dag kwam Omar bin Khattab zijn zoon thuis met een stuk brons in zijn handen. toen hij dat zag vroeg hij aan zijn zoon: Waar heb je dat vandaan? Zijn zoon zei dat de man van het geld van de moslims hem dit heeft gegeven. Razend pakte Omar bin Khattab zijn zoon mee naar waar hij het heeft gekregen. Daar aangekomen vroeg hij aan de man die verantwoordelijk is voor het geld van de moslims: Heb jij dit aan mijn zoon gegeven?
De man antwoorde: Ya, amiero almoeminoen, ik heb gekeken en vond alleen goud en zilver. Toen zag ik dit stukje brons en gaf dat aan je zoon.
Omar bin Khattab vroeg hem razend: Heb je geen één huis van de moslims gevonden dan het huis van Omar bin Khattab waar zij haram eten?



2
Een van de sahaba's keek op een zekere hete dag naar buiten. Een dat waarin je met moeite naar de grond kon kijken vanwege de sterke weerkaatsende licht van de hete zon. De stenen straalden hitte uit. Plotselling zag hij een man in de verte heen en weer rennen. Hij vroeg zich af: mashaAllah, wat doet iemand rond deze tijd in deze hitte nog buiten? Terwijl hij zich dat afvroeg liep hij naar buiten en ging wat dichterbij om te zien wie die persoon is, die zo gek is om rond deze tijd buiten heen en weer te rennen. Plotselling toen hij dichterbij kwam zag hij hem, het is Omar!!!
Ya Omar! Wat is er aan de hand? Waarom ben je zo hard aan het rennen?
Omar zei: Het is een kameel van de sadaqah die weg is gelopen, ik ben bang dat hij verwaarloosd zal worden en dat Allah mij om die kameel zal vragen.

De sahabie zei: Kom hier naar de koele schaduw en het koude water, en laat je werkers hem gaan zoeken.
Omar antwoorde daarop: Ga jij maar naar je koele schaduw en je koude water, ga jij mijn fouten dragen op de dag des oordeels?
mashaAllah!!!


3
Toen Omar bin Khattab opweg was naar Palastina om de sleutels van moskee elquds in ontvangst te nemen, kwamen ze in een gebied waar het zand een beetje modderig was (dacht ik). Op dat moment stapte Omar bin Khattab van zijn paard en liep met zijn voeten door de modder.
Zijn generaal vroeg hem: Ya Omar, je loop met je voeten door de modder en je bent onze amiero almoeminoen?
Toen zei omar: Als iemand anders dan jij dat tegen mij zei zou ik hem krom slaan. Ja, ik loop met mijn voeten door de modder. We waren eerst klein, en toen heeft Allah ons met de islaam vereerd. En als we de eer bij iemand anders zoeken dan bij Allah dan zal hij ons verkleinen.


4
De profeet ging eens naa zijn minister van binnenlandse zaken (ben zijn naam even vergeten) om hem een lijst van de moenafiqoen te geven. De profeet zei tegen hem: Hou dit tussen jou en Allah. Wanneer ik dood ben, bid dan niet voor hen op deze lijst wanneer ze dood zijn. Toen Omar bin Khattab hiervan hoorde ging hij snel naar deze sahabie en zei tegen hem: Ik heb gehoord dat de Profeet aan jou de namen van de monafiqoen bekend heeft gemaakt. Ik vraag je bij Allah (naashadtoekaLlaah), is daar de naam ven een persoon die Omar bin Khattab heet?

Toen begon de sahabie te huilen en zei tegen hem: ma3aadaLlaaho ya Omar, ben je vergeten dat je een van de 10 bent die verwittigd is voor zijn plaats in het paradijs? Ben je vergeten dat jij de eerste bent die zijn boek met zijn rechterhand zal aannemen?

Omar: "Als het wordt aangekondigd op de Dag des Oordeels, dat iedereen, behalve één persoon, naar de Hel gaat, zal mijn hoop op de genade Van Allah (Subhana wa ta'ala) zijn, dat ik die ene mag zijn; als het wordt aangekondigd op die dag, dat iedereen, behalve één persoon naar de hemel gaat, dan zullen mijn zonden mij zo'n angst aanjagen, dat ik denk dat ik die vervloekte wel eens zou kunnen zijn."

Omar die soms na het lezen of horen van enkele verzen bewusteloos viel en dagen ziek werd door slechts enkele verzen van de qoraan.

10-02-2011, 16:41
Masa´Allah!

10-02-2011, 19:37
baraka Allahu feek

10-02-2011, 22:43
Bedankt voor de ups !

11-02-2011, 15:01
Mascha'Allaah!

29-03-2011, 01:28
machaAllah!