Bekijk volle/desktop versie : Islam Salaat elistigara????



31-12-2010, 22:05
wie heeft daar ervaring mee?
Hoe gaat dat in zijn werk?

31-12-2010, 22:22


iemand?

31-12-2010, 22:28
Mensen, het is echt van levensbelang

kom op!

31-12-2010, 22:42
HET ISTICHARA GEBED

Hoe verricht je dat ...?


Een moslim/ moslima die wil weten of een bepaald voornemen wat hij/ zij heeft juist of onjuist is, of dat hij/ zij met een bepaald iets moet doorgaan of niet (dit kan van alles zijn), kan een gebed van twee Rak'aat verrichten voordat hij/ zij gaat slapen.

In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fâtihah, Soerah Al-Kâfirûn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlâs.
Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichâra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.

In een Hadith kunnen we lezen dat Djâbir ibn Abdoellah heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) de tekst van de Istichâra-Doe'a onderwees alsof het een hoofdstuk van de Qor'aan betrof. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als iemand van jullie zich heeft voorgenomen een bepaald werk uit te voeren, laat hij dan een twee rak'aat gebed verrichten en de Doe'a Istichâra lezen/ voordragen."


Soerah Al-Fâtihah

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
Ar-rahmaani-r-rahiem
Maaliki yawmi-d-dien
Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
ghairi-l-maghdûbi 'alaihim wa la-d-daallien
Amien



Soerah Al-Kâfirûn

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul yaa ayyuha-l-kaafirûn
Laa a'budu maa ta'budûn
Wa laa antum 'abidûna maa a'bud
Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
Wa laa antum 'aabidûna maa a'bud
Lakum dienukum waliya dien



Soerah Al-Ichlâs

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul huwa-l-laahu ahad
Allahu-s-samad
Lam yalid wa lam yûlad
Wa lam yaku-l-lahû kufuwan ahad



Doe'a Istichâra

Allahoemma innie astachieroeka bi 'ilmika
wastaqdiroeka bi qoedratika
wa asaloeka min fadlikal-'aziem
fa innaka taqdiroe wa Lâa aqdiroe wa t'alamoe
wa lâa 'alamoe wa anta 'alâmoel-ghoeyôeb
Allahoemma in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra ( noem hier dan de zaak waarover besloten moet worden)
chayroellîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe
wa 'âqibati amrîe faqdirhoe lîe
wa yassirhoe lîe soemma bâriek lîe fîehie
wa in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra sjarroel
lîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe wa 'âqibati amrîe
fasrifhoe 'annîe wasrifnîe 'anhoe
waqdirliel-chayr haisoe kâna soemma raddinîe bihie

Betekenis

O mijn Allah! Omdat U weet, vraag ik U om mij te laten weten wat voor mij het beste is. En omdat Uw Kracht voldoende is, vraag ik kracht van U, en om goedheid te bereiken, smeek ik om Uw Edele Gunst.
Want zeker! U bent Almachtig en ik machteloos. U bent Alwetend en ik zonder kennis. U bent de Kenner van het verborgene!
O mijn Allah! Als U weet dat deze zaak goed is voor mij, voor mijn geloof en mijn materieel welzijn en voor de resultaten van mijn zaak, maak het dan mogelijk voor mij, maak het makkelijk voor mij, en laat er voor mij een zegen in zijn. Maar als U weet dat deze zaak slecht is voor mij, mijn geloof en mijn materieel welzijn, en de resultaten van mijn zaak, houdt het dan weg van mij en weerhoud mij ervan. Bepaal het goede voor mij, waar het ook moge zijn, en maak mij daar tevreden mee.


















Als men een keuze wil maken tussen twee zaken, dan is het ZEER belangrijk om Allah s.w.t Zijn leiding te vragen.

Hadieth Overgeleverd door Jabir bin Abdullah r.a:

"De profeet van Allah, a.s leerde ons istigara, hij a.s zei: "Als iemand van jullie de intentie heeft om iets te doen, laat hem doen twee rakaats bidden--anders dan de verplichte gebeden- -en dan zeggen:

"Allahoma inie astagiroeka bih(3)ilmik,
wa astaq(1)diroeka biq(1)oedratik
wa asalloeka mien fadh(4)lik al h(3)adh(5)iem
fa inakka taq(1)diroe wa la aq(1)dier
wa tah(3)lamoe wa la ah(3)lam
wa anta h(3)alamoel gh(2)oejoeb
Allahoma in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr:

xxxxxdu3a over onderwerpxxxxxxx

gairoen lie fie dinie wa mah(3)asjie wa h(3)aq(1)ibatie amrie
faq(1)doerhoe lie wa jassiroe lie th(8)oma barik lie fie
wa in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr:

xxxxxdu3a over onderwerpxxxxxxx

Echter alleen de eerste keer mag ook !!!!Ik bedoel na Allahoma in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr !!!

sjaroen lie fie dinie wa mah(3)asjie wa h(3)aq(1)ibatie amrie
fasrifhoe h(3)anie wa asrifnie h(3)anhoe
wa aq(1)doerlil gair
h(7)aith(8)oe kana th(8)oema ardinie bie"

Legenda; cijfers aangegeven i.v.m uitspraak !

1: Q(af); Koran; Qadr
2: gh(ien): als in Al Ma(gh)rib
3: 3ain; net als in du3a
4: dhad; net als in dhalien
5: dha: net als in al 3a(dh)iem
6: th(al): net als in thalika of "that" man
7: 7aa; net als in Hassan
8: th(a), net als in think ( denken ); thoma

Vertaling:

O Allah ik raadpleeg U omdat U de AlWetende bent, en ik spreek tot U om mij kracht te schenken daar U Almachtig bent. Ik vraag U voor U grote Gunst daar U de kracht heeft en ik die niet heb, en U weet al de verborgen zaken.
O Allah, als U weet dat deze zaak goed is voor mij in mijn religie, mijn leven en mijn leven in het hiernamaals, maak het dan makkelijk voor mij en zegen het voor mij. En als U weet dat deze zaak niet goed is voor mij in mijn religie, mijn leven en in mijn leven in het hiernamaals, houdt het dan weg van mij, en haal mij ervan weg, en kies wat goed is voor mij, waar het ook is en stel mij ermee tevreden." Overgeleverd door Al Bucharie

De profeet s.w.s leerde de sa7aba deze du3a ( in samenhang met twee rakaats vooraf ) net als dat hij a.s de sa7aba onderichte in de hoofdstukken van de Qoran.

Kort gezegt gaat het als volgt:

-nijah ( intentie ) om twee rakaats istigara te bidden aannemen, niet hardop uitspreken ( bid3a )!!!!
-twee rakaats ( siran: stil ) bidden
-na de tasliem lees je de du3a ( voor de tasliem en na tahiyaat mag ook !!!!! )...
- waar ik de xxxxaangeef( twee keer na "hathal amr ) doe je een smeekbede over het onderwerp.. Of alleen bij de eerste xxxxx

Na deze salat en de du3a zal je hart opengaan en zal Allah s.w.t je leiden naar de juiste keuze, welke je sterk voelt dat de keus juist is. Dan moet je daar naar handelen....

Sommigen mensen krijgen een droom, anderen een antwoord, nieuws, een gevoel ( dat sterk is ) etc. Je moet niet teveel zoeken naar de droom; ik zal hierna nog een post zenden met uitleg over de keuze na istigara !

Deze du3a kan gedaan worden voor praktisch alles: bijv. reis, huwelijk,
werk, kopen van een auto/ huis etc.

Het gebed kan op ieder tijdstip verricht worden, normaal gesproken behalve na :

-al Fajr tot shoroq ( zonsopgang );
-vlak voor Dohr;
-na al 3asr tot al Magrb !!!

In gevallen dat er snel gehandeld moet worden kan het op elk tijdstip. maar beter buiten de drie bovengenoemde tijden.

31-12-2010, 22:43


ik hoop dat ik je geholpen heb

31-12-2010, 22:53
Inchallah, dankje wel zuster.

Ik heb nog een vraag. ik bid eigenlijk op dit moment niet, het liefst was ik er allang mee begonnen. maar wij vrouwen kunnen dat niet altijd, als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu heb ik besloten om 1 van deze dagen inchallah weer mijn gebed te verrichten en zou salaat istigara ook willen uitproberen voor een belangrijk iets in mijn leven.
Zou het dan acceptabel zijn? en zou ik het goede'teken/antwoord op mijn vraag krijgen. Nu lijkt het wel als of ik alleen maar daarvoor wil gaan bidden. maar dat is dus totaal niet het geval!

31-12-2010, 23:00
ja ik weet wat je bedoelt maar als je weer kan bidden inchallah dan houd je niks tegen

lees dit effe goed door en hopend dat je t begrijpt

Als men een keuze wil maken tussen twee zaken, dan is het ZEER belangrijk om Allah s.w.t Zijn leiding te vragen.

Hadieth Overgeleverd door Jabir bin Abdullah r.a:

"De profeet van Allah, a.s leerde ons istigara, hij a.s zei: "Als iemand van jullie de intentie heeft om iets te doen, laat hem doen twee rakaats bidden--anders dan de verplichte gebeden- -en dan zeggen


Na deze salat en de du3a zal je hart opengaan en zal Allah s.w.t je leiden naar de juiste keuze, welke je sterk voelt dat de keus juist is. Dan moet je daar naar handelen....

Sommigen mensen krijgen een droom, anderen een antwoord, nieuws, een gevoel ( dat sterk is ) etc. Je moet niet teveel zoeken naar de droom

Deze du3a kan gedaan worden voor praktisch alles: bijv. reis, huwelijk,
werk, kopen van een auto/ huis etc.

Het gebed kan op ieder tijdstip verricht worden, normaal gesproken behalve na :

-al Fajr tot shoroq ( zonsopgang );
-vlak voor Dohr;
-na al 3asr tot al Magrb !!!

In gevallen dat er snel gehandeld moet worden kan het op elk tijdstip. maar beter buiten de drie bovengenoemde tijden.

31-12-2010, 23:07
Dankjewel zuster. Hier heb ik echt wat aan. ben echt blij met jouw hulp.

Moge Allah Ta3ala jou belonen met janat el firdaous inchallah!

31-12-2010, 23:13
amine

ik heb je andere topic gelezen over je geliefde
inchallah komt alles goed en zullen al ruzies overgaan in echte liefde
inchallah

31-12-2010, 23:16

Citaat door dunya22:
amine

ik heb je andere topic gelezen over je geliefde
inchallah komt alles goed en zullen al ruzies overgaan in echte liefde
inchallah



Inchallah amien, Ben die ruzies echt zat wollah. pffff.
Communiceren gaat gewoon helemaal niet
Het doet echt pijn!

01-01-2011, 18:01

Citaat door dunya22:
HET ISTICHARA GEBED

Hoe verricht je dat ...?


Een moslim/ moslima die wil weten of een bepaald voornemen wat hij/ zij heeft juist of onjuist is, of dat hij/ zij met een bepaald iets moet doorgaan of niet (dit kan van alles zijn), kan een gebed van twee Rak'aat verrichten voordat hij/ zij gaat slapen.

In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fâtihah, Soerah Al-Kâfirûn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlâs.
Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichâra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.

In een Hadith kunnen we lezen dat Djâbir ibn Abdoellah heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) de tekst van de Istichâra-Doe'a onderwees alsof het een hoofdstuk van de Qor'aan betrof. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als iemand van jullie zich heeft voorgenomen een bepaald werk uit te voeren, laat hij dan een twee rak'aat gebed verrichten en de Doe'a Istichâra lezen/ voordragen."


Soerah Al-Fâtihah

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
Ar-rahmaani-r-rahiem
Maaliki yawmi-d-dien
Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
ghairi-l-maghdûbi 'alaihim wa la-d-daallien
Amien



Soerah Al-Kâfirûn

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul yaa ayyuha-l-kaafirûn
Laa a'budu maa ta'budûn
Wa laa antum 'abidûna maa a'bud
Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
Wa laa antum 'aabidûna maa a'bud
Lakum dienukum waliya dien



Soerah Al-Ichlâs

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul huwa-l-laahu ahad
Allahu-s-samad
Lam yalid wa lam yûlad
Wa lam yaku-l-lahû kufuwan ahad



Doe'a Istichâra

Allahoemma innie astachieroeka bi 'ilmika
wastaqdiroeka bi qoedratika
wa asaloeka min fadlikal-'aziem
fa innaka taqdiroe wa Lâa aqdiroe wa t'alamoe
wa lâa 'alamoe wa anta 'alâmoel-ghoeyôeb
Allahoemma in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra ( noem hier dan de zaak waarover besloten moet worden)
chayroellîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe
wa 'âqibati amrîe faqdirhoe lîe
wa yassirhoe lîe soemma bâriek lîe fîehie
wa in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra sjarroel
lîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe wa 'âqibati amrîe
fasrifhoe 'annîe wasrifnîe 'anhoe
waqdirliel-chayr haisoe kâna soemma raddinîe bihie

Betekenis

O mijn Allah! Omdat U weet, vraag ik U om mij te laten weten wat voor mij het beste is. En omdat Uw Kracht voldoende is, vraag ik kracht van U, en om goedheid te bereiken, smeek ik om Uw Edele Gunst.
Want zeker! U bent Almachtig en ik machteloos. U bent Alwetend en ik zonder kennis. U bent de Kenner van het verborgene!
O mijn Allah! Als U weet dat deze zaak goed is voor mij, voor mijn geloof en mijn materieel welzijn en voor de resultaten van mijn zaak, maak het dan mogelijk voor mij, maak het makkelijk voor mij, en laat er voor mij een zegen in zijn. Maar als U weet dat deze zaak slecht is voor mij, mijn geloof en mijn materieel welzijn, en de resultaten van mijn zaak, houdt het dan weg van mij en weerhoud mij ervan. Bepaal het goede voor mij, waar het ook moge zijn, en maak mij daar tevreden mee.


















Als men een keuze wil maken tussen twee zaken, dan is het ZEER belangrijk om Allah s.w.t Zijn leiding te vragen.

Hadieth Overgeleverd door Jabir bin Abdullah r.a:

"De profeet van Allah, a.s leerde ons istigara, hij a.s zei: "Als iemand van jullie de intentie heeft om iets te doen, laat hem doen twee rakaats bidden--anders dan de verplichte gebeden- -en dan zeggen:

"Allahoma inie astagiroeka bih(3)ilmik,
wa astaq(1)diroeka biq(1)oedratik
wa asalloeka mien fadh(4)lik al h(3)adh(5)iem
fa inakka taq(1)diroe wa la aq(1)dier
wa tah(3)lamoe wa la ah(3)lam
wa anta h(3)alamoel gh(2)oejoeb
Allahoma in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr:

xxxxxdu3a over onderwerpxxxxxxx

gairoen lie fie dinie wa mah(3)asjie wa h(3)aq(1)ibatie amrie
faq(1)doerhoe lie wa jassiroe lie th(8)oma barik lie fie
wa in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr:

xxxxxdu3a over onderwerpxxxxxxx

Echter alleen de eerste keer mag ook !!!!Ik bedoel na Allahoma in koenta tah(3)lamoe ana hath(6)al amr !!!

sjaroen lie fie dinie wa mah(3)asjie wa h(3)aq(1)ibatie amrie
fasrifhoe h(3)anie wa asrifnie h(3)anhoe
wa aq(1)doerlil gair
h(7)aith(8)oe kana th(8)oema ardinie bie"

Legenda; cijfers aangegeven i.v.m uitspraak !

1: Q(af); Koran; Qadr
2: gh(ien): als in Al Ma(gh)rib
3: 3ain; net als in du3a
4: dhad; net als in dhalien
5: dha: net als in al 3a(dh)iem
6: th(al): net als in thalika of "that" man
7: 7aa; net als in Hassan
8: th(a), net als in think ( denken ); thoma

Vertaling:

O Allah ik raadpleeg U omdat U de AlWetende bent, en ik spreek tot U om mij kracht te schenken daar U Almachtig bent. Ik vraag U voor U grote Gunst daar U de kracht heeft en ik die niet heb, en U weet al de verborgen zaken.
O Allah, als U weet dat deze zaak goed is voor mij in mijn religie, mijn leven en mijn leven in het hiernamaals, maak het dan makkelijk voor mij en zegen het voor mij. En als U weet dat deze zaak niet goed is voor mij in mijn religie, mijn leven en in mijn leven in het hiernamaals, houdt het dan weg van mij, en haal mij ervan weg, en kies wat goed is voor mij, waar het ook is en stel mij ermee tevreden." Overgeleverd door Al Bucharie

De profeet s.w.s leerde de sa7aba deze du3a ( in samenhang met twee rakaats vooraf ) net als dat hij a.s de sa7aba onderichte in de hoofdstukken van de Qoran.

Kort gezegt gaat het als volgt:

-nijah ( intentie ) om twee rakaats istigara te bidden aannemen, niet hardop uitspreken ( bid3a )!!!!
-twee rakaats ( siran: stil ) bidden
-na de tasliem lees je de du3a ( voor de tasliem en na tahiyaat mag ook !!!!! )...
- waar ik de xxxxaangeef( twee keer na "hathal amr ) doe je een smeekbede over het onderwerp.. Of alleen bij de eerste xxxxx

Na deze salat en de du3a zal je hart opengaan en zal Allah s.w.t je leiden naar de juiste keuze, welke je sterk voelt dat de keus juist is. Dan moet je daar naar handelen....

Sommigen mensen krijgen een droom, anderen een antwoord, nieuws, een gevoel ( dat sterk is ) etc. Je moet niet teveel zoeken naar de droom; ik zal hierna nog een post zenden met uitleg over de keuze na istigara !

Deze du3a kan gedaan worden voor praktisch alles: bijv. reis, huwelijk,
werk, kopen van een auto/ huis etc.

Het gebed kan op ieder tijdstip verricht worden, normaal gesproken behalve na :

-al Fajr tot shoroq ( zonsopgang );
-vlak voor Dohr;
-na al 3asr tot al Magrb !!!

In gevallen dat er snel gehandeld moet worden kan het op elk tijdstip. maar beter buiten de drie bovengenoemde tijden.



Supeeeeeeerrrr.


Ik vroeg me dat ook steeds af hoe je dat verrichten en die Doua van Istichara. Heb het meteen opgeslagen.

Shoukran Oeghti