Bekijk volle/desktop versie : Recept Oliebollen



31-12-2010, 14:04
Dames,


Ergens was hier een topic over Oliebollen en had Noona een recept geplaatst.

WIE KAN MIJ AAN DIT RECEPT HELPEN???

31-12-2010, 14:53


Kijk eens


En dan bedoel ik niet mijn eigen echte oma. Nee, die zou me om vijf uur in de ochtend wekken om te beginnen met kneden. En net wanneer ik denk dat het deeg soepel genoeg gekneed is, voegt ze er een scheutje water bij.’ Hier wordt het deeg lichter en luchtiger van, doorkneden Najat!’

Natuurlijk wordt het resultaat dan ook kritisch bekeken bij het ontbijt en krijg ik te horen dat ik het nog even moet blijven oefenen om het net zo goed te kunnen als de oudere vrouwen.

Eigenlijk komt dit recept van de Kookgek, een programma dat vroeger op tv kwam. Joop Braakhekke presenteerde het programma en bij dit recept liet ie werkelijk zien wat deeg nodig heeft. Namelijk, liefde! Je moet er goed naar kijken, goed op letten, goed warm houden en vooral letten op de temperatuur van de olie.



Recept:

500g meel
500ml melk
1 ei
1thl suiker
1thl kaneel
zout naar smaak
15 g bakkersgist

verder:

geraspt appeltje (bij voorkeur een groene zure)
krenten en/of rozijnen

Eventueel bigareaux
Bereidingswijze:
Meng de eerste ingrediënten tot een glad beslag. Je kunt dit in de kneedmachine doen met de K-klopper of anders in een hoge kom en flink kloppen met een pollepel.

Voeg daarna de geraspte appel en rozijnen toe.

Laat het beslag op een warme plek, goed ingepakt, 30-45 minuten rijzen.

Voor het bakken:
De olie goed heet laten worden en daarna het vuur halfhoog zetten zodra je wilt beginnen met bakken.

Je kunt een ijsschep gebruiken, gedipt in olie, om het beslag in even grote bollen te bakken. Zodra je een bol in de pan doet draai je hem gelijk om. Dit is zodat de bol gelijkmatig kan bakken.

Succes!