Zaken die iemands Woedhoe (kleine reiniging) verbreken
[/SIZE][SIZE="2"]
Geschreven door Shaych `Abdoellaah bin Saalih al-`Obaylaan hafidhahu l-Laah
Wat betreft de Nawaaqied van de woedhoe, die zaken die iemands woedhoe teniet doen en waardoor een persoon de woedhoe opnieuw moet verrichten, dat zijn de volgende soorten:
Al hetgeen dat wordt afgescheiden door de twee prive delen: Dit is gebaseerd op Allaah`s uitspraak:
“En als jullie ziek zijn of op reis, of degene van jullie die terugkeert nadat hij zijn behoefte heeft gedaan...”[1]
Hetgeen wat dit indiceert is de hadieth van Safwaan bin `Assaal, die heeft gezegd:
“Wanneer we op een reis waren, beval de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) ons om onze khoef (leren sokken) niet uit te doen (i.e. om over hen heen te wrijven voor woedhoe) voor drie dagen en nachten - behalve (wanneer wij) in de staat van Djanabaah (waren), (seksuele onreinheid, waarvoor het verplicht werd Ghoesl (te verrichten)) - maar wel bij ontlasting, urineren en slaap.”[2]
En er is ook de hadieth van Aboe Hoerayrah (radiallaahoe `anhoe) die overlevert dat Allaah`s Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:
“Als iemand van jullie iets ervaart in zijn maag en hier twijfels over heeft of er iets is afgescheiden of niet (i.e. het laten van een wind), laat hem dan niet de moskee uitgaan totdat hij iets hoort of iets ruikt.”[3]
Wat tevens de woedhoe verbreekt, is wanneer er voorvocht wordt afgescheiden. Dit is gebaseerd op de hadieth van `Alie (radiallaahoe `anhoe), die heeft gezegd:
“Ik was een man die veelvuldig afscheidingen had uit mijn geslachtsdeel, dus ik vroeg al-Miqdaad om de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) erover te vragen. Dus hij vroeg het hem, en hij antwoordde: “Woedhoe wordt noodzakelijk hierdoor.”[4]
En van de zaken die iemands woedhoe verbreken is slaap, als iemand in diepe slaap is, met als resultaat dat hij niet voelt wat er om hem heen gebeurt en hij niet bewust is van zichzelf en of hij zijn woedhoe verbreekt. Dit is gebaseerd op de voorheen genoemde hadieth van Safwaan bin `Assaal, waarin de volgende woorden voorkomen: “...maar wel bij ontlasting, urineren en slaap.”
Hetgeen wat ook de woedhoe verbreekt, is het eten van kamelenvlees, dit is gebaseerd op wat Moslim heeft overgeleverd vanuit de hadieth van Djaabir bin Samoerah waarin een man de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) vroeg:
“Zal ik woedhoe maken na het eten van geitenvlees?
Hij zei: “Als je wil.”
Dus de man zei: “Zal ik woedhoe maken na het eten van kamelenvlees?
Hij zei: “Ja.”
Dus de man maakte woedhoe vanwege het kamelenvlees.
Het is aanbevolen om woedhoe te maken bij het aanraken van het mannelijke [maar ook vrouwelijke] geslachtsdeel, gebaseerd op de hadieth van Boeshra bint Safwaan (radiallaahoe `anha) waarin Allaah`s Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:
“Diegene die zijn penis aanraakt, die moet de woedhoe verrichten.”[5]
Wij zeggen alleen maar dat het is aanbevolen vanwege de hadieth van Talq bin `Alie (radiallaahoe `anhoe) die heeft gezegd:
“Een man zei: “Ik heb mijn penis aangeraakt’ of hij zei ‘als een man zijn penis aanraakt terwijl hij bidt moet hij dan de woedhoe opnieuw verrichten?” De Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) zei: “Nee (het is niet verplicht voor hem om woedhoe te verrichten), het is alleen maar een gedeelte van je (i.e. je lichaam).””[6]
Een persoon die niet in de staat van woedhoe is, voor hem is het verboden om de Moeshaf (Qor`aan) aan te raken, dit is gebaseerd op de hadieth van `Abdoellaah bin Abie Bakr over de brief die Allaah`s Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) schreef naar `Amr bin Hazm waarin hij schreef:
“Niemand moet de Qor`aan aanraken behalve een gereinigde.”[7]
Het is een bekende brief, die de geleerden hebben geaccepteerd. Het heeft ook een ondersteunde bewijs in de hadieth van `Othmaan bin Abil `Aas, overgeleverd door at-Tabaraanie. Het is niet erg om het te gebruiken als ondersteunend bewijs.
Bron: Zijn boek As-Salaat (pagina 20-22)
__________________________________
[1] Soerah an-Nisaa: 43
[2] Overgeleverd door an-Nasaa`ie en at-Tirmidhie. Het is een authentieke hadieth en authentiek verklaard door al-Boechaarie.
[3] Overgeleverd door Moslim
[4] Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim
[5] Overgeleverd door Ahmed, Aboe Dawoed, an-Nasaa`ie, at-Tirmidhie en ibn Maadjah, en het is een authentieke hadieth.
[6] Overgeleverd door Ahmed, Aboe Dawoed, an-Nasaa`ie, at-Tirmidhie en ibn Maadjah, en het is een authentieke hadieth.
[7] Overgeleverd door Maalik, en an-Nesaa`ie van hem.