Bekijk volle/desktop versie : Wie was Luqman?



22-12-2010, 15:12
Salamoe 3alaikom w.t.w.

Wie kan mij vertellen/ oftewel een stuk plaatsen over luqman wie hij precies was. Of eventueel een website plaatsen waar ik dit terug kan lezen.

Shukran, djazakom allaho gairan.

22-12-2010, 20:19



Citaat:
De salaf (vrome voorgangers) verschilden van mening over de identiteit van Luqman. Er zijn twee meningen: was hij een profeet of gewoon een rechtvaardige dienaar van Allah zonder profeetschap. De meerderheid kiest voor de laatstgenoemde, dat hij een rechtvaardige dienaar van Allah was zonder profeetschap.

Sufyan Ath-Thawri zei, overgeleverd van Al-Ash'ath, van 'Ikrimah, van Ibn 'Abbas: "Luqman was een Ethiopische slaaf die een timmerman was."

'Abdullah bin Az-Zubayr zei: Ik zei tegen Jabir bin 'Abdullah: "Wat heb je gehoord betreffende Luqman." Hij zei: "Hij was een kleine man met een platte neus, en hij kwam van Nubia."

Yahya bin Sa'id Al-Ansari overleverde van Sa'id bin Al-Musayyib: "Luqman was van de zwarte mensen van (het zuiden) van Egypte, en hij had dikke lippen. Allah gaf hem hikmah (wijsheid) maar geen profeetschap."

Al-'Awza'i zei: Abdur-Rahman bin Harmalah vertelde mij: "Een zwarte man kwam naar Sa'id bin Al-Musayyib om hem een vraag te stellen, en Sa'id bin Al-Musayyib zei tegen hem: "Wees niet verstoord doordat je zwart ben, want onder de beste mensen waren er drie zwart: Bilal, Mahja' de vrijgelaten slaaf van 'Umar bin Al-Khattab, en Luqman de wijze, die een zwarte Nubian was met dikke lippen."

Ibn Jarir registreerde dat Khalid Ar-Raba'i zei: Luqman was een Ethiopische slaaf die een timmerman was, zijn meester zei tegen hem: "Slacht dit schaap voor ons." Hij slachtte het schaap. Zijn meester zei: "Breng me de beste twee delen van het schaap." Hij bracht de tong en het hart (van het schaap). Toen na een tijdje, zei zijn meester: "Slacht dit schaap voor ons." Hij slachtte het schaap. Zijn meester zei: "Breng me de slechtste delen van het schaap." Hij bracht de tong en het hart van het schaap. Zijn meester zei tegen hem: "Ik vroeg jou om de twee beste delen, toen bracht je deze (de tong en het hart), toen vroeg ik jou om de twee slechtste delen, en je bracht deze (de tong en het hart)!" Luqman zei: "Er is niets beter dan deze als ze goed zijn, en er is niets slechter dan deze als ze slecht zijn."

Shu'bah overleverde van Al-Hakam van Mujahid: "Luqman was een rechtvaardige dienaar, maar hij was geen profeet."

Tafsier ibn kathir
Dit is het enige wat ik voor je kon vinden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ghair inshAllah!

27-12-2010, 17:17

Citaat door Bnisnassia-:
Dit is het enige wat ik voor je kon vinden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ghair inshAllah!
Bedankt voor het reageren meid djazaka allaho gairan.
Ik ga het even lezen

Heb je misschien een bron? waar je bovenstaande tekst vandaan hebt?