Al-Amaanah
20-12-2010, 22:05
Ibn H'azm (rahimahoellaah):
"Eenieder die intensief studeert en zijn ziel disciplineert om niet te rusten totdat de waarheid is gevonden, al is het pijnlijk (en moeilijk) in het begin, dezen zullen meer plezier ondervinden in kritiek dan in lofprijzingen. Welzeker, als hij hoort dat mensen hem prijzen, al is het geheel terecht, dan zal trots zijn hart binnensluipen en zal zijn deugdzaamheid worden gecorrumpeerd. Als hij zou horen dat mensen hem prezen, ondanks het feit dat hun prijzen onterecht is, dan zal hij ten onrechte tevreden zijn en dit is een ernstig grote fout. Aan de andere kant, als hij hoort dat mensen hem terecht bekritiseren, dan zal dit hem (kunnen) leiden naar correctie van het gedrag dat hem ertoe heeft geleidt (te doen wat hij heeft gedaan). Deze kritiek zou een beduidend stuk goed geluk zijn, dat enkel een dwaas zou negeren. Als iemand onterecht bekritiseerd wordt en hij bedwingt zichzelf, dan zal hij verdiensten verwerven vanwege zijn lijdzaamheid en geduld. Verder zullen al de goede werken die door zijn criticus verricht zijn, aan hem worden gegeven en dit zal hem van nut zijn op de Dag des Oordeels, waar zij hem goed van pas zullen komen, wanneer hij het nodig heeft, al zijn het niet de resultaten van zijn eigen inspanningen. En dit is het allergrootste geluk dat men kan verkrijgen, het zou dol zijn als men dit zou minachten. Als hij het prijzen van de mensen niet zou horen, wat ze wel of niet zeggen maakt voor hem dan geen verschil uit. Maar het is een andere kwestie wanneer het hun kritiek betreft, hij zal in beide gevallen winnen, of hij de kritiek wel of niet hoort."
[Al-Akhlaq wa 'l Siyar, Ibn H'azm]
_____________________________[/SIZE]
- Eenieder die zich trots voelt vanwege zijn moed, die hij meer bezit dan anderen, laat hem begrijpen dat de tijger, leeuw, wolf en de olifant moediger zijn dan hij.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn mentale kracht, laat hem weten dat de muilezel, de os en de olifant mentaal sterker zijn dan hij.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn bekwaamheid om zware gewichten te tillen, laat hem weten dat de ezel zwaardere gewichten kan dragen.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn bekwaamheid om hard te lopen, laat hem weten dat de hond en de haas sneller kunnen rennen dan hij.
- Eenieder die zich superieur voelt vanwege het geluid van zijn stem, laat hem weten dat velen vogels fijnere stemmen hebben dan hij en dat het geluid van hun gefluit verfijnder en charmanter is dan het geluid van zijn stem.
Hoe kan iemand zich trots of voldaan voelen met deze kwaliteiten waar dieren superieur in zijn?
Maar een man wiens intellect sterker is, wiens kennis overvloedig is en wiens daden goed zijn, hij zou zich moeten verheugen, want enkel de Engelen en de beste der mensen zijn meer superieur in deze kwesties dan hij.
Allaah (Subhanahoe wa Ta'ala) zegt:
Deze woorden omvatten alle deugden, namelijk: je ziel onthouden van begeerten, betekent in feite dat men zich afwendt van diens natuurlijke neiging ten opzichte van woede en lust. Zaken die beiden vallen onder hartstocht en begeerten. Dan is al datgene dat overblijft voor de ziel om te gebruiken, het intellect dat Allaah ons gegeven heeft, het goede verstand dat ons onderscheidt van de dieren, insecten of ongedierte en van tijgers.
[Al-Akhlaq wa 'l Siyar, Ibn H'azm]
http://www.wasielah.wordpress.com
"Eenieder die intensief studeert en zijn ziel disciplineert om niet te rusten totdat de waarheid is gevonden, al is het pijnlijk (en moeilijk) in het begin, dezen zullen meer plezier ondervinden in kritiek dan in lofprijzingen. Welzeker, als hij hoort dat mensen hem prijzen, al is het geheel terecht, dan zal trots zijn hart binnensluipen en zal zijn deugdzaamheid worden gecorrumpeerd. Als hij zou horen dat mensen hem prezen, ondanks het feit dat hun prijzen onterecht is, dan zal hij ten onrechte tevreden zijn en dit is een ernstig grote fout. Aan de andere kant, als hij hoort dat mensen hem terecht bekritiseren, dan zal dit hem (kunnen) leiden naar correctie van het gedrag dat hem ertoe heeft geleidt (te doen wat hij heeft gedaan). Deze kritiek zou een beduidend stuk goed geluk zijn, dat enkel een dwaas zou negeren. Als iemand onterecht bekritiseerd wordt en hij bedwingt zichzelf, dan zal hij verdiensten verwerven vanwege zijn lijdzaamheid en geduld. Verder zullen al de goede werken die door zijn criticus verricht zijn, aan hem worden gegeven en dit zal hem van nut zijn op de Dag des Oordeels, waar zij hem goed van pas zullen komen, wanneer hij het nodig heeft, al zijn het niet de resultaten van zijn eigen inspanningen. En dit is het allergrootste geluk dat men kan verkrijgen, het zou dol zijn als men dit zou minachten. Als hij het prijzen van de mensen niet zou horen, wat ze wel of niet zeggen maakt voor hem dan geen verschil uit. Maar het is een andere kwestie wanneer het hun kritiek betreft, hij zal in beide gevallen winnen, of hij de kritiek wel of niet hoort."
[Al-Akhlaq wa 'l Siyar, Ibn H'azm]
_____________________________[/SIZE]
- Eenieder die zich trots voelt vanwege zijn moed, die hij meer bezit dan anderen, laat hem begrijpen dat de tijger, leeuw, wolf en de olifant moediger zijn dan hij.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn mentale kracht, laat hem weten dat de muilezel, de os en de olifant mentaal sterker zijn dan hij.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn bekwaamheid om zware gewichten te tillen, laat hem weten dat de ezel zwaardere gewichten kan dragen.
- Eenieder die zich groots voelt vanwege zijn bekwaamheid om hard te lopen, laat hem weten dat de hond en de haas sneller kunnen rennen dan hij.
- Eenieder die zich superieur voelt vanwege het geluid van zijn stem, laat hem weten dat velen vogels fijnere stemmen hebben dan hij en dat het geluid van hun gefluit verfijnder en charmanter is dan het geluid van zijn stem.
Hoe kan iemand zich trots of voldaan voelen met deze kwaliteiten waar dieren superieur in zijn?
Maar een man wiens intellect sterker is, wiens kennis overvloedig is en wiens daden goed zijn, hij zou zich moeten verheugen, want enkel de Engelen en de beste der mensen zijn meer superieur in deze kwesties dan hij.
Allaah (Subhanahoe wa Ta'ala) zegt:
[SIZE="4"]وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِىَ الْمَأْوَى
{"Doch voor hem die vreesde voor zijn Heer te staan, en die zijn ziel van begeerten onthield, zal het Paradijs zeker zijn verblijfplaats zijn."}
(Surah an-Naz'iaat; aya 40-41)
Deze woorden omvatten alle deugden, namelijk: je ziel onthouden van begeerten, betekent in feite dat men zich afwendt van diens natuurlijke neiging ten opzichte van woede en lust. Zaken die beiden vallen onder hartstocht en begeerten. Dan is al datgene dat overblijft voor de ziel om te gebruiken, het intellect dat Allaah ons gegeven heeft, het goede verstand dat ons onderscheidt van de dieren, insecten of ongedierte en van tijgers.
[Al-Akhlaq wa 'l Siyar, Ibn H'azm]
http://www.wasielah.wordpress.com