Bekijk volle/desktop versie : CBS: Allochtone mbo'ers studeren vaker door dan autochtonen



Pagina's : [1] 2

20-12-2010, 15:29

Citaat:
De helft van de mbo'ers gaat na het behalen van het diploma niet aan het werk, maar leert verder. Vrijwel altijd stromen de studenten door naar een hoger niveau op het middelbaar beroepsonderwijs. De niet-westers allochtone scholieren deden dit meer dan de autochtone. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. Het gaat om mbo'ers die in 2008/2009 hun diploma hebben behaald.

Veertig procent van de mbo'ers die op het hoogste niveau hun diploma behaalden (niveau 4), stroomde door naar het hoger beroepsonderwijs. Het aantal niet-westerse allochtonen dat doorleerde was met zestig procent duidelijk groter dan bij autochtone studenten. Van deze laatste groep studeerde minder dan de helft na niveau 1 of 2 nog door in het mbo.

Crisis
Volgens Jan van Zijl, voorzitter van de MBO Raad, stijgt het aantal doorlerende mbo'ers al langer en hij denkt dat de de crisis een reden kan zijn. "De jongeren studeren liever door, dan nu met een uitkering te zitten als ze geen baan krijgen", zegt Van Zijl. "Daarnaast maken mbo-scholen het makkelijker om verder te leren, door de lespakketten aan te passen." De mbo-scholen proberen het volgens Van Zijl ook aantrekkelijker te maken om via het mbo naar het hbo te gaan, in plaats van de havo naar het hbo. "Dat doen ze door de opleidingen te verkorten, zodat ze met een diploma naar de hogere opleiding kunnen gaan."

Iets meer dan de helft van de studenten van de assistentopleiding of de basisberoepsopleiding, niveau 1 en 2, gingen verder leren. Daarbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen. Ook vanuit de hogere niveaus 3 en 4 studeerde meer dan de helft van de niet-westerse allochtonen met een diploma door. Het merendeel gaat na niveau 4 naar het hbo, duidelijk meer dan bij de autochtone deelnemers. Hier is wel een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: mannen studeerden namelijk vaker door dan vrouwen. Ongeveer een derde van de vrouwelijke scholieren studeerde verder na niveau 3, en 42 procent na niveau 4. Bij de mannen ging het om 41 en 47 procent.
Iedereen weet hoe dat komt, en deze meneer slaat de spijker op zijn kop met zijn reactie:


Citaat:
Geplaatst op maandag 20 december 2010 13:37CiteerBekijk
WillemS
Een andere verklaring kan zijn dat niet-westerse allochtonen vaak onder hun niveau geplaatst worden en eventueel presteren op de middelbare school en daardoor onder hun niveau terecht komen in het vervolg onderwijs. We zien dat percentueel gezien meer niet-westerse allochtonen naar het VMBO gaan ten opzichte van HAVO/VWO, dan autochtonen, terwijl onderzoek ook laat zien dat er a priori geen niveau/intelligentieverschillen zijn tussen de groepen. Dit laat dus zien dat het als niet-westerse autochtoon lastiger is om het niveau te bereiken dat je zou kunnen halen, dit kan zijn vanwege leerachterstanden (voornamelijk taal), biases/vertekeningen in de selectieprocedure (zie onderzoeken CITO etc.) of culturele verschillen.

Puur de hypothese dat het doorstuderen komt door de inrichting van MBO gaat niet op, omdat er dus groepsverschillen naar voren komen tussen niet-westerse allochtonen en autochtonen. Aangezien die in dezelfde MBO-setting studeren, moeten er dus andere factoren zijn die deze differentiatie veroorzaken.
Accepting dualism is giving up - Daniel C. Dennett
BRON:
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22866

20-12-2010, 15:43


Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat allochtone kinderen onder hun niveau schooladvies hebben gekregen...De frustraties bij zowel de ouders als kinderen is groot...
Als ik niet beter wist zou ik denken dat de basisscholen zulke kinderen expres dom willen houden...HOe komt dit zo..?

20-12-2010, 15:47

Citaat door Jokerina:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat allochtone kinderen onder hun niveau schooladvies hebben gekregen...De frustraties bij zowel de ouders als kinderen is groot...
Als ik niet beter wist zou ik denken dat de basisscholen zulke kinderen expres dom willen houden...HOe komt dit zo..?

het is volgens mij een combinatie van factoren.....met een van de belangrijkste factoren: Hollandse arrogante bekrompen betweterige denkwijze.

20-12-2010, 15:54

Citaat door enter5:
het is volgens mij een combinatie van factoren.....met een van de belangrijkste factoren: Hollandse arrogante bekrompen betweterige denkwijze.



het is wel arrogantie met gevolgen..Als een jongen met een VWO denkniveau op VMBO geplaatst wordt, dan gaat de frustrtaie er uiteindelijk voor zorgen dat hij ontspoort...
men moet eens kijken naar de gevolgen van zulke domme ''keuzes''...

20-12-2010, 15:56



Citaat door Jokerina:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat allochtone kinderen onder hun niveau schooladvies hebben gekregen...De frustraties bij zowel de ouders als kinderen is groot...
Als ik niet beter wist zou ik denken dat de basisscholen zulke kinderen expres dom willen houden...HOe komt dit zo..?

omdat hollanders bevooroordeeld zijn en discrimineren. ze sturen allochtonen heel vaak standaard naar het vmbo en daar begint het al. zo'n allochtoon kind krijgt blijkbaar dus gewoon niet de aandacht van de leraar om eens serieus te kijken wat het kind kan. ze denken: allochtoon = vmbo dus we hoeven niet eens meer op te letten wat de kwaliteiten van zo'n kind is.

expres dom houden dus, vanuit hun eigen discriminatoire aard.

20-12-2010, 16:05

Citaat door JuztMe:
omdat hollanders bevooroordeeld zijn en discrimineren. ze sturen allochtonen heel vaak standaard naar het vmbo en daar begint het al. zo'n allochtoon kind krijgt blijkbaar dus gewoon niet de aandacht van de leraar om eens serieus te kijken wat het kind kan. ze denken: allochtoon = vmbo dus we hoeven niet eens meer op te letten wat de kwaliteiten van zo'n kind is.

expres dom houden dus, vanuit hun eigen discriminatoire aard.



Ik heb een jaar geleden een brandbrief gestuurd naar de school van het kind van kennisen van me...Zij en ik waren het niet eens met het schooladvies...Het was zeer vaag onderbouwd en klopte niet met de ontwikkeling die het kind doormaakte...Helaas had de school geen oren naar hetgeen de ouders hiervan dachten...Kind ging naar het VMBO...Een jaar later kon het kind alsnog naar het VWO gaan, met één jaar studievertraging..

Dit soort zinloze discriminatie moet ophouden..!!

20-12-2010, 16:06

Citaat door Jokerina:
het is wel arrogantie met gevolgen..Als een jongen met een VWO denkniveau op VMBO geplaatst wordt, dan gaat de frustrtaie er uiteindelijk voor zorgen dat hij ontspoort...
men moet eens kijken naar de gevolgen van zulke domme ''keuzes''...
zal hun een worst wezen, zolang ze maar het gevoel hebben dat ze gelijk ''hebben''.

Ikzelf heb op basischool een vmbo advies gekregen.......en nu studeer ik doodleuk aan uni

20-12-2010, 16:11

Citaat door Jokerina:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat allochtone kinderen onder hun niveau schooladvies hebben gekregen...De frustraties bij zowel de ouders als kinderen is groot...
Als ik niet beter wist zou ik denken dat de basisscholen zulke kinderen expres dom willen houden...HOe komt dit zo..?


ik ben 1 van die gevallen
ik kreeg mavo havo advies van leraar, en op cito bleek vwo.....

20-12-2010, 16:14

Citaat door Jokerina:
Ik heb een jaar geleden een brandbrief gestuurd naar de school van het kind van kennisen van me...Zij en ik waren het niet eens met het schooladvies...Het was zeer vaag onderbouwd en klopte niet met de ontwikkeling die het kind doormaakte...Helaas had de school geen oren naar hetgeen de ouders hiervan dachten...Kind ging naar het VMBO...Een jaar later kon het kind alsnog naar het VWO gaan, met één jaar studievertraging..

Dit soort zinloze discriminatie moet ophouden..!!

daarom, je moet deze hollanders gewoon niet vertrouwen. het gebeurt zo vaak dat allochtonen van het vmbo naar het vwo gaan. het is pure discriminatie om allochtonen zo af te leveren aan het vmbo. ouders moeten hier ook bewust op gemaakt worden. allochtone ouders die hebben een ander soort respect voor leraren dan nederlanders, bij allochtone ouders is alles wat de leraar zegt goed, enigste antwoord dat ze hebben is ja en amen. terwijl nederlanders gaan helemaal in discussie met leraren.

beter te hoog dan te laag sturen.

20-12-2010, 16:18

Citaat door Jokerina:
Ik heb een jaar geleden een brandbrief gestuurd naar de school van het kind van kennisen van me...Zij en ik waren het niet eens met het schooladvies...Het was zeer vaag onderbouwd en klopte niet met de ontwikkeling die het kind doormaakte...Helaas had de school geen oren naar hetgeen de ouders hiervan dachten...Kind ging naar het VMBO...Een jaar later kon het kind alsnog naar het VWO gaan, met één jaar studievertraging..

Dit soort zinloze discriminatie moet ophouden..!!

helpt maar 1 ding, voor de rechter slepen die honden en schadevergoeding eisen. 1 jaar vertraging is 1 jaarsalaris minder.

20-12-2010, 16:28
Spijker op zijn kop?
Volgens mij verschillen de meningen daar over, lees dit ff jonge:



Het Amadeus Lyceum in Utrecht.   (Foto Evelyne Jacq)
Schooladvies voor allochtonen te laag
Gepubliceerd: 21 februari 2007 08:05 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 18:08
Rotterdam, 21 febr. Allochtone basisscholieren in Amsterdam krijgen vaker dan autochtone kinderen een lager schooladvies dan hun score op de Citotoets rechtvaardigt. Dit verschil tussen de adviezen aan allochtone en autochtone leerlingen doet zich vooral voor bij achtstegroepers met een havo- of vwo-score op de toets.
Dat blijkt uit het onderzoeksverslag Basisschooladviezen en etniciteit van de gemeente Amsterdam.

Van alle autochtone kinderen in Amsterdam met een havo- of vwo-score op de Citotoets – 534 punten of meer – krijgt 28 procent een lager advies van de basisschool: vmbo Onder leerlingen van Surinaamse afkomst is dit percentage 34. Scholieren van Marokkaanse en Turkse afkomst met een havo- of vwo-score zijn gemiddeld het slechtst af: van hen krijgt respectievelijk 41 en 44 procent een lager advies dan de toets rechtvaardigt.

Mariëtte Hamer, onderwijswoordvoerster voor de PvdA in de Tweede Kamer, pleit voor een onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs naar de oorzaken van de geconstateerde verschillen. Volgens Hamer zouden leraren zich bewuster moeten worden van het advies dat ze geven.

Volgens onderwijssocioloog en voormalig Tweede Kamerlid voor GroenLinks Paul Jungbluth, is de „feminisering” van het personeel in het basisonderwijs een mogelijke oorzaak voor de onderadvisering van allochtone kinderen.

20-12-2010, 16:31
feminisering als reden voor onderadvies van allochtone kindjes op basisschool????

20-12-2010, 16:35



Citaat door soemit:
Spijker op zijn kop?
Volgens mij verschillen de meningen daar over, lees dit ff jonge:



Het Amadeus Lyceum in Utrecht.   (Foto Evelyne Jacq)
Schooladvies voor allochtonen te laag
Gepubliceerd: 21 februari 2007 08:05 | Gewijzigd: 22 augustus 2008 18:08
Rotterdam, 21 febr. Allochtone basisscholieren in Amsterdam krijgen vaker dan autochtone kinderen een lager schooladvies dan hun score op de Citotoets rechtvaardigt. Dit verschil tussen de adviezen aan allochtone en autochtone leerlingen doet zich vooral voor bij achtstegroepers met een havo- of vwo-score op de toets.
Dat blijkt uit het onderzoeksverslag Basisschooladviezen en etniciteit van de gemeente Amsterdam.

Van alle autochtone kinderen in Amsterdam met een havo- of vwo-score op de Citotoets – 534 punten of meer – krijgt 28 procent een lager advies van de basisschool: vmbo Onder leerlingen van Surinaamse afkomst is dit percentage 34. Scholieren van Marokkaanse en Turkse afkomst met een havo- of vwo-score zijn gemiddeld het slechtst af: van hen krijgt respectievelijk 41 en 44 procent een lager advies dan de toets rechtvaardigt.

Mariëtte Hamer, onderwijswoordvoerster voor de PvdA in de Tweede Kamer, pleit voor een onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs naar de oorzaken van de geconstateerde verschillen. Volgens Hamer zouden leraren zich bewuster moeten worden van het advies dat ze geven.

Volgens onderwijssocioloog en voormalig Tweede Kamerlid voor GroenLinks Paul Jungbluth, is de „feminisering” van het personeel in het basisonderwijs een mogelijke oorzaak voor de onderadvisering van allochtone kinderen.



welke mening? dat allochtonen onder hun niveau worden geplaatst? dat zeg ik toch ook? of die meneer die ik heb gequote.

20-12-2010, 16:35

Citaat door Kushi:
Jij bent er weer snel bij.

ik heb nog een andere account,, je weet zelluf...........

20-12-2010, 17:13
Een mbo diploma is tegenwoordig waardeloos mits je niet de juiste ervaring hebt.

Pagina's : [1] 2