enter5
20-12-2010, 15:29
Citaat:
De helft van de mbo'ers gaat na het behalen van het diploma niet aan het werk, maar leert verder. Vrijwel altijd stromen de studenten door naar een hoger niveau op het middelbaar beroepsonderwijs. De niet-westers allochtone scholieren deden dit meer dan de autochtone. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. Het gaat om mbo'ers die in 2008/2009 hun diploma hebben behaald.
Veertig procent van de mbo'ers die op het hoogste niveau hun diploma behaalden (niveau 4), stroomde door naar het hoger beroepsonderwijs. Het aantal niet-westerse allochtonen dat doorleerde was met zestig procent duidelijk groter dan bij autochtone studenten. Van deze laatste groep studeerde minder dan de helft na niveau 1 of 2 nog door in het mbo.
Crisis
Volgens Jan van Zijl, voorzitter van de MBO Raad, stijgt het aantal doorlerende mbo'ers al langer en hij denkt dat de de crisis een reden kan zijn. "De jongeren studeren liever door, dan nu met een uitkering te zitten als ze geen baan krijgen", zegt Van Zijl. "Daarnaast maken mbo-scholen het makkelijker om verder te leren, door de lespakketten aan te passen." De mbo-scholen proberen het volgens Van Zijl ook aantrekkelijker te maken om via het mbo naar het hbo te gaan, in plaats van de havo naar het hbo. "Dat doen ze door de opleidingen te verkorten, zodat ze met een diploma naar de hogere opleiding kunnen gaan."
Iets meer dan de helft van de studenten van de assistentopleiding of de basisberoepsopleiding, niveau 1 en 2, gingen verder leren. Daarbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen. Ook vanuit de hogere niveaus 3 en 4 studeerde meer dan de helft van de niet-westerse allochtonen met een diploma door. Het merendeel gaat na niveau 4 naar het hbo, duidelijk meer dan bij de autochtone deelnemers. Hier is wel een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: mannen studeerden namelijk vaker door dan vrouwen. Ongeveer een derde van de vrouwelijke scholieren studeerde verder na niveau 3, en 42 procent na niveau 4. Bij de mannen ging het om 41 en 47 procent.
Iedereen weet hoe dat komt, en deze meneer slaat de spijker op zijn kop met zijn reactie:Veertig procent van de mbo'ers die op het hoogste niveau hun diploma behaalden (niveau 4), stroomde door naar het hoger beroepsonderwijs. Het aantal niet-westerse allochtonen dat doorleerde was met zestig procent duidelijk groter dan bij autochtone studenten. Van deze laatste groep studeerde minder dan de helft na niveau 1 of 2 nog door in het mbo.
Crisis
Volgens Jan van Zijl, voorzitter van de MBO Raad, stijgt het aantal doorlerende mbo'ers al langer en hij denkt dat de de crisis een reden kan zijn. "De jongeren studeren liever door, dan nu met een uitkering te zitten als ze geen baan krijgen", zegt Van Zijl. "Daarnaast maken mbo-scholen het makkelijker om verder te leren, door de lespakketten aan te passen." De mbo-scholen proberen het volgens Van Zijl ook aantrekkelijker te maken om via het mbo naar het hbo te gaan, in plaats van de havo naar het hbo. "Dat doen ze door de opleidingen te verkorten, zodat ze met een diploma naar de hogere opleiding kunnen gaan."
Iets meer dan de helft van de studenten van de assistentopleiding of de basisberoepsopleiding, niveau 1 en 2, gingen verder leren. Daarbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen. Ook vanuit de hogere niveaus 3 en 4 studeerde meer dan de helft van de niet-westerse allochtonen met een diploma door. Het merendeel gaat na niveau 4 naar het hbo, duidelijk meer dan bij de autochtone deelnemers. Hier is wel een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: mannen studeerden namelijk vaker door dan vrouwen. Ongeveer een derde van de vrouwelijke scholieren studeerde verder na niveau 3, en 42 procent na niveau 4. Bij de mannen ging het om 41 en 47 procent.
Citaat:
Geplaatst op maandag 20 december 2010 13:37CiteerBekijk
WillemS
Een andere verklaring kan zijn dat niet-westerse allochtonen vaak onder hun niveau geplaatst worden en eventueel presteren op de middelbare school en daardoor onder hun niveau terecht komen in het vervolg onderwijs. We zien dat percentueel gezien meer niet-westerse allochtonen naar het VMBO gaan ten opzichte van HAVO/VWO, dan autochtonen, terwijl onderzoek ook laat zien dat er a priori geen niveau/intelligentieverschillen zijn tussen de groepen. Dit laat dus zien dat het als niet-westerse autochtoon lastiger is om het niveau te bereiken dat je zou kunnen halen, dit kan zijn vanwege leerachterstanden (voornamelijk taal), biases/vertekeningen in de selectieprocedure (zie onderzoeken CITO etc.) of culturele verschillen.
Puur de hypothese dat het doorstuderen komt door de inrichting van MBO gaat niet op, omdat er dus groepsverschillen naar voren komen tussen niet-westerse allochtonen en autochtonen. Aangezien die in dezelfde MBO-setting studeren, moeten er dus andere factoren zijn die deze differentiatie veroorzaken.
Accepting dualism is giving up - Daniel C. Dennett
BRON:WillemS
Een andere verklaring kan zijn dat niet-westerse allochtonen vaak onder hun niveau geplaatst worden en eventueel presteren op de middelbare school en daardoor onder hun niveau terecht komen in het vervolg onderwijs. We zien dat percentueel gezien meer niet-westerse allochtonen naar het VMBO gaan ten opzichte van HAVO/VWO, dan autochtonen, terwijl onderzoek ook laat zien dat er a priori geen niveau/intelligentieverschillen zijn tussen de groepen. Dit laat dus zien dat het als niet-westerse autochtoon lastiger is om het niveau te bereiken dat je zou kunnen halen, dit kan zijn vanwege leerachterstanden (voornamelijk taal), biases/vertekeningen in de selectieprocedure (zie onderzoeken CITO etc.) of culturele verschillen.
Puur de hypothese dat het doorstuderen komt door de inrichting van MBO gaat niet op, omdat er dus groepsverschillen naar voren komen tussen niet-westerse allochtonen en autochtonen. Aangezien die in dezelfde MBO-setting studeren, moeten er dus andere factoren zijn die deze differentiatie veroorzaken.
Accepting dualism is giving up - Daniel C. Dennett
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22866