Bekijk volle/desktop versie : Kolven/ borstvoeding



18-12-2010, 21:55
Dames,

Ik heb een baby van 5 weken oud en geef borstvoeding.
Ik vind het echt een zware opgave, de kleine is een uur bezig aan mijn borst. Kost me veel tijd en energie.
Vandaag en gisteren heb ik gekolfd, en dan geef ik het in een flesje.
Hij drinkt het flesje in een kwartier leeg. Kolven ben ik 20 min mee bezig, dus scheelt mij tijd op deze manier.

Alleen is de vraag, krijg ik met kolven alle melk uit de borst en loopt op deze manier mijn melkproductie niet af???

Dames helpppp...

18-12-2010, 22:17


je krijgt niet alle melk uit je borst door te kolven, en je melkproductie gaat ook niet afnemen, alleen is het beter als je zelf borstvoeding geeft omdat je baby naar zijn eigen behoefte drinkt. waardoor je precies de hoeveelheid aanmaakt die je baby nodig heeft.

18-12-2010, 22:21
je kan ook 10min per borst geven om de 2 of 3uur. zodat je baby
een eigen ritme krijgt.

18-12-2010, 22:25
Misschien moet je kleintje nog wennen?

Als je gaat kolven, kan het zijn dat je melkproduktie terugloopt (al neemt het de eerste periode waarschijnlijk wel toe). Als je regelmatig blijft kolven, dan hoeft dat niet te gebeuren maar als je er een beetje laks in wordt en niet meer op behoefte kolft zoals je op behoefte zou voeden, dan neemt het waarschijnlijk af en kan het zelfs helemaal stoppen.

Als je enkel kolft, dan kan het ook zijn dat je na een periode geen toeschietreflex meer hebt waardoor de produktie ook weer terug loopt of helemaal kan stoppen.

Als het je echt heel zwaar valt, overweeg dan om alleen voor de nacht af te kolven en hem overdag te laten drinken aan de borst. Is dat geen idee? Ik zou je dan wel aanraden om in de nacht dan nog wel één of twee keer af te kolven want je bent pas 5 weken bezig en als je nu al de nachten overslaat, dan kan het zijn dat je produktie erg terugloopt.

Sommige kinderen drinken gewoon langzamer dan andere kinderen en sommige kinderen blijven sabbelen als ze al klaar zijn met drinken. Als je voelt dat hij niet drinkt, dan kan het zijn dat hij dat ook echt niet doet maar enkel zijn zuigbehoefte probeert te bevredigen. Je kunt hem dan van de borst af halen en een speentje geven bijvoorbeeld maar je moet dan wel extra goed letten op zijn luiers en of hij wel echt 6 tot 8 natte luiers op een dag heeft. Jij kent jouw kindje het beste maar vraag dit allemaal sowieso even na bij het CB.

Probeer wel vol te houden, als het even kan want zoals je weet hebben onze kinderen recht op borstvoeding voor een periode van ongeveer 2 jaren en borstvoeding beschermt je kind voor de rest van zijn leven tegen vele infecties omdat het zijn natuurlijk weerstand heel erg verhoogt. In shaa´ Allaah komt alles goed.

Zet de andere dingen, zoals het huishouden, gewoon even op een laag pitje totdat jullie alletwee jullie draai hebben gevonden.


Citaat door Sweetyy:
Dames,

Ik heb een baby van 5 weken oud en geef borstvoeding.
Ik vind het echt een zware opgave, de kleine is een uur bezig aan mijn borst. Kost me veel tijd en energie.
Vandaag en gisteren heb ik gekolfd, en dan geef ik het in een flesje.
Hij drinkt het flesje in een kwartier leeg. Kolven ben ik 20 min mee bezig, dus scheelt mij tijd op deze manier.

Alleen is de vraag, krijg ik met kolven alle melk uit de borst en loopt op deze manier mijn melkproductie niet af???

Dames helpppp...

18-12-2010, 22:25


welcome to my world. ik word zo onzeker van dat borstvoeding geven.

je kan toch je borsten leegkolven. dus tot het alleen maar druppelt.

kolven werkt bij mij niet. Zit ik net aan de kolfapparaat dan begintn hij te huilen en moet ik weer stoppen.

18-12-2010, 22:26

Citaat door moemina:
je kan ook 10min per borst geven om de 2 of 3uur. zodat je baby
een eigen ritme krijgt.



Als ik na ongeveer n kwartier stop en de andere borst geef, ook n kwartier, dan heeft hij niet genoeg lijkt het. Hij opent zn mondje en wil zuigen ;-)
Vervolgens ben ik dan n uur bezig!!

18-12-2010, 22:28
Kun je hem niet gewoon aanleggen? Dan hoef je ook niet te kolven..


Citaat door fatna:
welcome to my world. ik word zo onzeker van dat borstvoeding geven.

je kan toch je borsten leegkolven. dus tot het alleen maar druppelt.

kolven werkt bij mij niet. Zit ik net aan de kolfapparaat dan begintn hij te huilen en moet ik weer stoppen.

18-12-2010, 22:59

Citaat door Sweetyy:
Als ik na ongeveer n kwartier stop en de andere borst geef, ook n kwartier, dan heeft hij niet genoeg lijkt het. Hij opent zn mondje en wil zuigen ;-)
Vervolgens ben ik dan n uur bezig!!

dan heeft je baby waarschijnelijk een zuigbehoefte misschien kan je hem beter een speen aanleren. en dan na 2uur als hij honger heeft echt krachtiger gaat zuigen waar door hij sneller drinkt en snel vol zit.
je baby is nog klein en borstvoeding heeft ook tijd nodig.

21-12-2010, 02:17
Hier zit ik dan midden in de nacht, terwijl de kleine lekker ligt te slapen, moet kolven omdat mijn borsten pijn doen, zitten vol.
Ik overweeg nu echt om te stoppen met bv. helppp