Bekijk volle/desktop versie : Is Nederland te klein voor joden en moslims?



Pagina's : [1] 2

17-12-2010, 11:12
'Nederlandse joden kunnen maar beter emigreren naar Israel of Amerika', stelt islamcriticus Frits Bolkestein.

De antisemitische dreiging door Marokkaanse moslims is groot en zal volgens hem alleen maar toenemen. Maar het geweld tegen joden is de afgelopen vijf jaar juist sterk gedaald.

Het is een doordeweekse zomermiddag in een Amsterdamse migrantenwijk. Een rabbijn passeert een groepje Marokkaanse pubers. Als de man het groepje voorbij is, schreeuwt een van de jongens 'Jood!' en brengt de Hitlergroet. Een verborgen camera legt het incident vast en een rel is geboren.

Koffers pakken
De Marokkaanse politicus Ahmed Marcouch stelt voor dat de politie 'lokjoden' inzet om antisemieten in de kraag te vatten. Nog geen half jaar later heeft Frits Bolkestein de hoop al opgegeven en adviseert hij praktiserende joden hun koffers te pakken en naar Israel te gaan.

Moeten joden in Nederland inderdaad vrezen voor hun veiligheid? Willem Wagenaar van de Anne Frank Stichting onderzoekt al 15 jaar racistisch geweld in Nederland. Hij ziet een groot verschil tussen de ophef en de feiten.

'Als je ziet dat publiek herkenbare joden worden opgeroepen te vertrekken uit Nederland en dat men lokjoden wil inzetten om antisemitisch geweld te keren. En als je dan vervolgens kijkt naar om hoeveel incidenten het gaat en wat die incidenten nu feitelijk inhouden, dan zou je nooit tot dit soort uitspraken komen', constateert Wagenaar.
'Sterker nog, je zou je sterk kunnen afvragen of oproepen tot emigreren op basis van de cijfers niet meer angst oproept, dan dat het iets oplost.'

Daling incidenten
Uit het onderzoek van Wagenaar, dat deze week is gepubliceerd, blijkt dat de afgelopen jaren geweld tegen joden en joodse instellingen sterk daalt. Dat er toch zoveel commotie is, kan ondermeer worden verklaard door de gevoeligheid voor antisemitisme in de Nederlandse samenleving. Nederland heeft iets goed te maken: tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn veel Nederlandse joden gestorven.

Door deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis zijn Nederlandse media opmerkzaam en politici actiebereid als het gaat om de bescherming van joodse burgers. Als gevolg van het recente debat in de media besloot Amsterdam de beveiliging van Joodse instellingen met 135.000 euro te subsidieren.

Bron: Martijn van Tol
Lees hier verder

17-12-2010, 11:14


Kaffiers pakken?

17-12-2010, 11:29
wat een jankerd is die frits

17-12-2010, 11:31
Als er toch een groep afgevoerd moet worden .....ik zou het wel weten.

17-12-2010, 12:42


als een vrouw met hoofddoek door a'dam zuid loopt dan wordt er ook van alles naar toe geroepen.
bij een man durven ze dat dan weer niet,want dan wordt hij meteen van ze bakkebaarden de grond ingetrokken.
dus het mes snijdt echt van twee kanten!

17-12-2010, 12:44
bestond deze topic niet al? of is het een ander artikel?

17-12-2010, 13:02
Vanmorgen op RTL nieuws gehoord dat geweld tegen Moslims sterk is verminderd, maar geweld tegen Joden juist weer is toegenomen!

Dat klopt dan weer niet met dit verhaal.

17-12-2010, 13:07
Bolkestein de Populist...Hij speelt handig in op de angsten die leven onder bepaalde tokkie gebroed....

17-12-2010, 13:22
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3593363

17-12-2010, 13:23

Citaat door Achrafe97:
als een vrouw met hoofddoek door a'dam zuid loopt dan wordt er ook van alles naar toe geroepen.
bij een man durven ze dat dan weer niet,want dan wordt hij meteen van ze bakkebaarden de grond ingetrokken.dus het mes snijdt echt van twee kanten!


Ik zie dan ook weinig mannen met hoofddoeken op in Zuid

17-12-2010, 13:31

Citaat door gewoon rachid:
helemaal niet. Ik woon in zuid en heb dat nog nooit gezien.
m'n zus werkt in Zuid en heeft het mij vaak genoeg kunnen vertellen ook over anderen.

17-12-2010, 13:33

Citaat door JuztMe:
bestond deze topic niet al? of is het een ander artikel?



topic bestond al ..

17-12-2010, 13:54



Citaat door Gewoon_Rachid:
helemaal niet. Ik woon in zuid en heb dat nog nooit gezien.


Men ziet enkel wat hij/zij zien wil. Jij bent daar een goed voorbeeld van. Sterker nog, als je het zou zien..zou je nog meedoen ook.

17-12-2010, 13:59

Citaat door SamSim:
Ik zie dan ook weinig mannen met hoofddoeken op in Zuid


17-12-2010, 20:32
@ Achrafe97

Ik woon zelf in A'dam Zuid, en dan in een wijk waar het grootste gedeelte orthodoxe jood is.
We wonen er al jaren en we hebben nog nooit problemen ondervonden met het joodse gemeenschap dat hier woont, ondanks dat ik een hijaab draag en je hier dames met ghimaar hebt rondlopen. We passeren elkaar dagelijks, soms groeten ze je vriendelijk, soms krijg je een vieze blik. Maar h

Pagina's : [1] 2