Bekijk volle/desktop versie : Mannen wantrouwen in de kinderopvang is de verkeerde reactie



Pagina's : [1] 2 3

15-12-2010, 17:37
Kinderopvang lijkt in Nederland goed geregeld, dankzij tal van regels en criteria waar crèches en hun personeel aan moeten voldoen, terwijl de gemeenten via de GGD toezicht houden, op enige afstand. Er werken 80.000 mensen in de kinderopvang, die in teams hun werk doen, waarbij zij elkaar controleren. Op papier leek alles in orde. Tot de 27-jarige man werd aangehouden die mogelijk meer dan vijftig kinderen heeft misbruikt in twee kinderdagverblijven.

Hoe kan zoiets gebeuren? En valt het te voorkomen? Nu de discussie daarover losbarst, is het nodig om het hoofd koel te houden en de zaak te blijven zien voor wat zij is: een vreselijk exces. De Amsterdamse burgemeester Van der Laan heeft ouders al geprezen om hun beheerste, constructieve reactie. Eerst moet duidelijk worden wat er precies is gebeurd, en vooral: hoe het kon gebeuren. Hopelijk verloopt ook de discussie zo constructief.

Lastig is wel, dat die discussie zich in eerste instantie toespitst op één aspect: het personeel, met name de mannen. Er zijn voorstellen gedaan om alle personeel extra te testen, om juist de mannen te screenen, om mannen niet meer toe te staan alleen te zijn met een kind, of om camera’s op te hangen. Het veronderstelt dat kindermisbruik kan worden voorkomen door aan de poort maar kritischer te zijn. Terwijl de verdachte mogelijk met gemak door een screening was gekomen.

Mannen die nu al in de opvang werken, doen dat met evenveel vakmanschap als vrouwen, en zullen vanuit dat vakmanschap accepteren dat ze soms extra kritisch bekeken worden. Maar het lost niets op om het mannelijk personeel als het probleem te zien.

Veel belangrijker is dat de leiding van kinderdagverblijven alert reageert op signalen dat personeel niet goed functioneert. Juist daaraan lijkt het, af te gaan op de eerste berichten, te hebben ontbroken in deze zaak. De verdachte werkte op een snel groeiend particulier kinderdagverblijf, waarvan de directeur-eigenaar geen speciale ervaring had, maar wel zakelijke belangen.

Door de snelle groei van de kinderopvang, het vrijgeven van de markt ervan in 2005 en het feit dat het toezicht op afstand is gebleven, is de kinderopvang kwetsbaarder voor fouten dan voorheen. Misschien is het daarom beter om eerst te kijken hoe de gemeenten steviger toezicht kunnen gaan houden, dan om de mannen te gaan weren.

http://www.trouw.nl/opinie/commentaar/article3339032.ece/Mannen_wantrouwen__in_de_kinderopvang_is__de_verke erde_reactie_.html

__________________________________________________ ______

Mannen en de kinderopvang: een beladen combinatie

AMSTERDAM - Het misbruik van tientallen kinderen op twee Amsterdamse crèches door Robert M. dreigt voornemens te dwarsbomen over meer mannen in de kinderopvang. De roep om strengere screening van personeel klinkt nu luider dan het pleidooi om de deuren voor mannen wijder open te zetten.

Het is een nachtmerrie voor ouders: je kinderen toevertrouwen aan de verkeerde. 'Net als een wiegendood heeft dit maandenlang zijn weerslag op ouders en het kinderopvangteam', zegt onderzoeker Josette Hoex van het Nederlands Jeugd Instituut. 'Maar juist omdat je zo graag wilt dat het niet gebeurt, dreigt het gevaar dat signalen onvoldoende worden onderkend.'

Beladen combinatie
Mannen in de kinderopvang is een beladen combinatie. Voor sommige ouders zijn ze bij voorbaat verdacht, zegt Hoex. 'Onlangs hoorde ik van een stel dat niet wilde dat hun baby-tje door een mannelijke medewerker werd verschoond. Hoewel ze de man nog nooit hadden ontmoet. Collega's bekeken hem toch met andere ogen, ook al wilden ze dat niet. Uiteindelijk is de man zelf vertrokken.'

Momenteel is slechts 1,5 tot 2 procent van het crèchepersoneel man. Nederland heeft nog een slag te maken: in 2020 moet volgens Brussel 20 procent van het personeel in de kinderopvang man zijn.
'Ik ben bezig met subsidieaanvragen en campagnes, maar daar treed ik nu maar even niet mee naar buiten', zegt Louis Tavecchio, hoogleraar Kinderopvangstudies aan de UvA. Hij stelt al jaren het gebrek aan mannelijke rolmodellen voor jonge kinderen aan de orde. 'Jongens hebben veel voorbeelden nodig om te begrijpen wat het betekent om een volwassen man te zijn. Nu zien ze tot hun 12de bijna alleen vrouwen.'

Vaktijdschrift
Hoezeer die opvatting in de branche weerklank vindt, blijkt uit het januarinummer van vaktijdschrift Kinderopvang: 'Special: mannen in de kinderopvang', prijkt op het omslag. Hoofdredacteur Marike Vroom heeft nog snel de inleiding aanpast. 'In de kinderopvang is 99,9 procent van de mannen van goede wil. Het is niet eerlijk om hen af te rekenen op wat deze gestoorde man heeft gedaan.'

De argwaan tegen mannen op de crèche kan misschien worden beteugeld door strengere screening of cameratoezicht. In sommige Amerikaanse staten gaan ze daar ver mee, zegt Tavecchio. 'Maar de sfeer wordt dan toch: loeren op misstanden.' Ook elders in de branche bestaan twijfels over een strenger regime. 'Geert Wilders slaagt er al niet in zijn Kamerleden goed te screenen, laat staan dat we 80 duizend medewerkers in de kinderopvang volledig kunnen doorlichten', zegt voorzitter Gjalt Jellesma van ouderbelangenvereniging Boink.

Crèchemedewerkers moeten een verklaring omtrent het gedrag (vog) overleggen. 'Misschien moeten daar in de toekomst strengere eisen aan worden gesteld', zegt Pico Kuiper, vicevoorzitter van de branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang. 'Maar we moeten van de kinderopvang geen politiestaat maken.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1072603/2010/12/14/Mannen-in-de-kinderopvang-een-beladen-combinatie.dhtml

15-12-2010, 17:43


Jammer van deze verschrikkelijke zaak, maar ik hoop toch dat er meer mannen in de kinderopvang willen werken, rolmodellen zijn erg belangrijk voor kinderen.

Dan maar een enorme screening, met psychologische tests, gesprekken met psychiaters en therapeuten, een huisbezoek... ook voor vrouwen, die nauwelijks sexueel misbruiken maar soms op andere manieren slecht met kinderen omgaan.

15-12-2010, 17:47

Citaat door hork:
Jammer van deze verschrikkelijke zaak, maar ik hoop toch dat er meer mannen in de kinderopvang willen werken, rolmodellen zijn erg belangrijk voor kinderen.

Dan maar een enorme screening, met psychologische tests, gesprekken met psychiaters en therapeuten, een huisbezoek... ook voor vrouwen, die nauwelijks sexueel misbruiken maar soms op andere manieren slecht met kinderen omgaan.




15-12-2010, 17:48
Het is een emotionele manier van denken. Haal de mannen weg.
Maar het is onbegonnen werk. Want weer ze dan ook op de kleuterschool en de eerste jaren van de basisschool, weer de mannelijke badmeesters etc. Daarnaast is het niet eerlijk.

15-12-2010, 17:50



Citaat door hork:
Jammer van deze verschrikkelijke zaak, maar ik hoop toch dat er meer mannen in de kinderopvang willen werken, rolmodellen zijn erg belangrijk voor kinderen.

Dan maar een enorme screening, met psychologische tests, gesprekken met psychiaters en therapeuten, een huisbezoek... ook voor vrouwen, die nauwelijks sexueel misbruiken maar soms op andere manieren slecht met kinderen omgaan.

juist, maar aangezien dat er toch niet van zal komen zal ik mijn kindjes door geen enkele man laten oppassen, behalve zijn vader of familie.

15-12-2010, 17:54

Citaat door JuztMe:
juist, maar aangezien dat er toch niet van zal komen zal ik mijn kindjes door geen enkele man laten oppassen, behalve zijn vader of familie.


Meeste misbruik vind plaats in familiekring. Maar ik begrijp je wel.

15-12-2010, 17:56

Citaat door timioto:
Meeste misbruik vind plaats in familiekring. Maar ik begrijp je wel.

misschien kom jij uit zo'n zieke familie maar niemand zal beter voor je kind zorgen dan je familie. voor de anderen is het slechts hun baan. daarnaast nemen kdv's teveel stagiaires aan die daar alleen maar zitten om hun tijd te doden. kinderen laten rondrennen in stront luiers de hele dag. thnx but no thnx.

15-12-2010, 18:01

Citaat door JuztMe:
misschien kom jij uit zo'n zieke familie maar niemand zal beter voor je kind zorgen dan je familie. voor de anderen is het slechts hun baan. daarnaast nemen kdv's teveel stagiaires aan die daar alleen maar zitten om hun tijd te doden. kinderen laten rondrennen in stront luiers de hele dag. thnx but no thnx.


Zit echt een steekje bij je los. Ik heb het toch niet over jouw familie?!. Dat vetgedrukte is dus niet waar als je de feiten erbij pakt. Het is ook wel logisch aangezien familieleden de meeste kans krijgen

15-12-2010, 18:04

Citaat door hork:
Jammer van deze verschrikkelijke zaak, maar ik hoop toch dat er meer mannen in de kinderopvang willen werken, rolmodellen zijn erg belangrijk voor kinderen.

Dan maar een enorme screening, met psychologische tests, gesprekken met psychiaters en therapeuten, een huisbezoek... ook voor vrouwen, die nauwelijks sexueel misbruiken maar soms op andere manieren slecht met kinderen omgaan.



Ik zou m'n kind zeker niet naar de opvang sturen, als er een man aan het roer staat..! Welke gek laat z'n kind nou bij een onbetrouwbaar sujet achter..?

15-12-2010, 18:20
Ik vind het ook echt niet kunnen.. mannen in een kinderdagverblijf!!

15-12-2010, 18:29

Citaat door Al-Maroc:
Mensen moeten een keer hun eigen kinderen opvoeden en niet als stel allebei 40 uur werken en gaan voor een "carrière"...
Slachtoffers worden namelijk daders en dé manier om dit soort problemen te vermijden is een duidelijke rolverdeling binnen het gezin.
De een haalt het brood binnen en de ander bakt en verdeelt het brood tussen de gezinsleden.

Maar nee,

Ze hebben liever dat hun kinderen worden opgevoed door vreemden die het eigenlijk niet menen met hun kindertjes dan een deel van hun eigen leven op te "offeren"....

De meeste Nederlanders leven al een hele tijd niet meer volgens zo'n klassieke rolverdeling. Vrouwen willen ook werken en zichzelf ontwikkelen.

En wat is er mis met een kinderdagverblijf? Een kind leert daar ook met andere kinderen omgaan en het leert de buitenwereld kennen.

15-12-2010, 18:35

Citaat door Al-Maroc:
Mensen moeten een keer hun eigen kinderen opvoeden en niet als stel allebei 40 uur werken en gaan voor een "carrière"...
Slachtoffers worden namelijk daders en dé manier om dit soort problemen te vermijden is een duidelijke rolverdeling binnen het gezin.
De een haalt het brood binnen en de ander bakt en verdeelt het brood tussen de gezinsleden.

Maar nee,

Ze hebben liever dat hun kinderen worden opgevoed door vreemden die het eigenlijk niet menen met hun kindertjes dan een deel van hun eigen leven op te "offeren"....



Soms is het niet anders...Soms hebben mensen te weinig aan één inkomen...
In deze dure tijden is het zelfs met een modaal inkomen moeilijk het hoofd boven water te houden...

15-12-2010, 18:54



Citaat door Jokerina:
Soms is het niet anders...Soms hebben mensen te weinig aan één inkomen...
In deze dure tijden is het zelfs met een modaal inkomen moeilijk het hoofd boven water te houden...

Je hebt nog 6 maanden en 2 dagen om een rijkere vent te scoren...

15-12-2010, 19:05

Citaat door led_zeppelin:
Je hebt nog 6 maanden en 2 dagen om een rijkere vent te scoren...



Grapjas..

Ik verdien hamdoelilah goed genoeg...

15-12-2010, 19:05

Citaat door led_zeppelin:
De meeste Nederlanders leven al een hele tijd niet meer volgens zo'n klassieke rolverdeling. Vrouwen willen ook werken en zichzelf ontwikkelen.

En wat is er mis met een kinderdagverblijf? Een kind leert daar ook met andere kinderen omgaan en het leert de buitenwereld kennen.

het gaat niet eens om de klassieke rolverdeling, het is egoistisch om een kind te nemen en dan allebei een carriere achterna jagen. dan moet je gewoon geen kinderen nemen als je die toch laat opvoeden door een ander. een kind heeft tenminste 1 van zijn ouders nodig. dat hoeft niet per se de vrouw te zijn.

Citaat door Jokerina:
Ik zou m'n kind zeker niet naar de opvang sturen, als er een man aan het roer staat..! Welke gek laat z'n kind nou bij een onbetrouwbaar sujet achter..?

dus dat.

Pagina's : [1] 2 3