Bekijk volle/desktop versie : Cursussen Arabisch voor beginners, gevorderden en ver-gevord



Pagina's : [1] 2

13-12-2010, 11:06

Bij Bayt al-Hikma worden verschillende cursussen Arabisch aangeboden door professionele docenten. Een mooie kans dus om deze mooie taal onder de knie te krijgen. Bayt Al-Hikma is gevestigd in Rotterdam. Alle bijeenkomsten vinden plaats bij de School Ibn Ghaldoen, Schere 47 3085 DT Rotterdam



Cursussen Arabisch, Islam en Qur’ān 2010-2011


Het instituut Bayt al Hikma biedt de volgende cursussen aan:

Arabisch leren lezen in 3 dagen:

Kent u het Arabische alfabet niet? Heeft u weinig tijd en wilt u toch Arabische teksten kunnen lezen en de
leestechnieken beheersen? Dit kunt u allemaal in slechts drie bijeenkomsten (12 uur) bereiken. in de eerste
bijeenkomst begint u met het alfabet en in de derde bijeenkomst bent u in staat de Arabische teksten te
lezen. Deze cursus wordt één keer in de maand aangeboden en vindt plaats op de eerste drie vrijdagen van
elke maand met uitzondering van december en mei. De eerste cursus zal op vrijdag 5 november 2010 van
start gaan. De cursustijden zijn op vrijdagen van 17.45 t/m 21.45 uur.
De totale cursus“Arabische leren lezen in 3 dagen” kost € 50,- inclusief lesmateriaal en cd’s.


Cursus Arabisch op 8 niveau’s:


Wilt u leren lezen, schrijven en gesprekken voeren in het Arabisch? Of bent u juist wel in staat om het
Arabisch geschrift te lezen maar begrijpt u de betekenis niet van wat u leest? Of wilt u zich meer
verdiepen in de Arabische grammatica, morfologie en Retoriek? Dit alles kunt u bereiken door deel te
nemen aan de cursus Arabisch op 8 niveaus. Aan de hand van een niveautoets wordt bepaald in welk
niveau u kunt starten.

Tijdens de lessen wordt aandacht geschonken aan de lees, spreek en schrijfvaardigheid, dictee, grammatica,
morfologie, poëzie en het analyseren en opstellen van literaire teksten.
Elke bijeenkomst duurt 3,5 uur van 10.00 t/m 13.30 uur of van 14.00 t/m 17.30 uur. Ieder niveau duurt 12
weken (één keer per week) en omvat 40 lesuren. De totale cursus kost € 170,- per niveau inclusief
lesmateriaal en cd’s.

Startdata cursus Arabisch op 8 niveau’s:
- zaterdag 9 oktober 2010 of zondag 10 oktober 2010
- zaterdag 22 januari 2011 of zondag 23 januari 2011
- zaterdag 16 april 2011 of zondag 17 april 2011


Cursussen grammatica, morfologie en retoriek:


Wanneer u zich wilt verdiepen in de Islamitische wetenschappen en de Qur’ān of een hoog niveau in spreeken
schrijfvaardigheid wilt ontwikkelen, is het noodzakelijk dat u brede kennis van grammatica, morfologie en
retoriek dient te hebben. In deze cursussen worden klassieke Arabische boeken behandeld zoals het Boek “

al-Ājurrūmiyya”, “Qaṭr al- Nadā” en “Alfiyat Ibn Mālik” in grammatica; “Lāmiyat al-Af‘āl” en “Shaḏā al‘urf fī
Fann al-Ṣarf” in morfologie; “al-Ǧawhar al-Maknūn” en “Al Balāġa al-Wāḍiḥa” in Arabische retoriek.

Hieronder treft u de cursuskosten aan:

Het behandelde boek De totale cursus inclusief lesmateriaal
al-Ājurrūmiyya € 50,-
Qaṭr al- Nadā € 80,-
Alfiyat Ibn Mālik € 200,-
Lāmiyat al-Af‘āl € 50,-
Shaḏā al‘urf fī Fann al-Ṣarf € 80,-
al-Ǧawhar al-Maknūn € 100,-
Al Balāġa al-Wāḍiḥa € 100,-
De startdatum van deze cursussen hangt van het aantal aanmeldingen af. De dagen en de tijden kunnen in
overleg met de cursisten vast gesteld worden.


http://www.baytalhikma.nl/


13-12-2010, 11:41


Hoeveel leerlingen in een groep/klas?

13-12-2010, 11:44
Ik denk dat dat niet van te voren te zeggen is hoeveel leerlingen er in de klas komen,dat hangt van het aantal aanmeldingen af. Als je het maximaal aantal leerlingen wilt weten zou je ze even kunnen bellen ?

13-12-2010, 12:14
Heeft er iemand al les gekregen bij deze organisatie en er veel van opgestoken? Ik bedoel het is best duur.. T zou fijn zijn als iemand zijn ervaringen deelt..

13-12-2010, 12:34


q
Citaat door TranQuility:
Heeft er iemand al les gekregen bij deze organisatie en er veel van opgestoken? Ik bedoel het is best duur.. T zou fijn zijn als iemand zijn ervaringen deelt..



Ik heb er zelf nooit les gevolgd maar op hun site staat het volgende vermeld over hun docenten:



Citaat:
Het instituut “Bayt AL Hikma” kent drie hoofddocenten, namelijk:

docent gepromoveerd in Arabische Letterkunde;

docent afgestudeerd in Islamitische Shari’ah;

docent afgestudeerd in Islamitische wetenschappen.

Achtergrondinformatie docenten:

Een van de docenten uit onze team is gepromoveerd in Arabische Letterkunde. Hij heeft jarenlang Arabische Wetenschappen, zoals Grammatica, Morfologie, Arabische Retoriek en Geschiedenis van de Klassieke Arabische Literatuur gedoceerd.

Daarnaast hebben we een docent welke is afgestudeerd in Islamitische Shari’ah. Hij heeft tevens 5 jaar gestudeerd bij Shoyoukh volgens de traditionele wijze van onderwijs in Syrië en Marokko. Hij heeft Islamitische en Arabische Wetenschappen vanuit de klassieke en historische bronnen geleerd. Hij heeft jarenlang Arabische grammatica, morfologie, retoriek, moetoen (teksten) en verschillende islamitische wetenschappen verzorgd.

De coördinerende rol is weggelegd bij een docent welke is afgestudeerd in Islamitische wetenschappen en Arabische taal. Hij heeft jarenlang Arabisch onderwezen.

Naast de vaste docenten doet het instituut der Islamitische wetenshappen en Oriëntaalse talen “Bayt AL Hikma” bij bepaalde cursussen ook een beroep op gastdocenten welke worden ingezet op basis van hun deskundigheid op een bepaald vakgebied.
Ook de prijzen liggen volgens mij lager dan andere soortgelijke instituten zoals Dar al Ilm, Islamtische universiteit van Rotterdam.

Dar el Ilm vraagt bijvoorbeeld voor in 4 dagen Quraan leren lezen 125 euro terwijl bayt al hikma 50 euro vraagt.

13-12-2010, 12:37
Word er ook iets soortgelijks aangeboden in Amsterdam?
TS weet jij dit misschien ?

13-12-2010, 12:45
Hmmm.. ik ben best geintresseerd.. vind het niet eens zo duur eigenlijk

13-12-2010, 13:02

Citaat door At-Work:
Belangrijkste is de NAMEN van die docenten heb al verscheidene lessen gehad maar er waren maar een paar bij die echt goed les gaven.



De namen van de docenten ken ik helaas niet, je zou ze kunnen bellen of een email sturen om het te vragen:

Contact
Correspondentieadres : Dahliastraat 71 A
3073 BB Rotterdam

Telefoonnummer : +31(0)651022539

E-mail : info@baytalhikma.nl
baytalhikma@live.nl




Maar omdat die docenten een goede achtergrond hebben twijfel ik eigenlijk niet aan de capaciteiten van de docenten om goed les te geven. Ze zijn allemaal afgestuurd aan hun desbetreffende vak, de leraar Arabische aan Arabische letterkunde en heeft jarenlange ervaringen in het onderwijzen van het Arabisch.

Mag ik vragen waar jij lessen hebt gevolgd en wat je er van vond?

13-12-2010, 20:59
Mmm, behoorlijk interessant...

Ik kan redelijk lezen en schrijven (of nou ja, het schrijven kan ik maar beter achterwege laten) Alleen het lezen gaat verschrikkelijk sloom (en met tekens)

Mijn prioriteit ligt eerlijk gezegd niet bij het lezen, de koran lukt me vooralsnog wel, wat traagjes weliswaar, mesha mohiem ik kan het lezen.. Waar het mij om gaat is het spreken en begrijpen van arabisch, daar wordt dus ook veel aandacht aan gegeven?

Het arabische alfabet, ken ik al, die wil ik dus niet leren... (dat was mijn vorige ervaring toen ik op een cursus ging, alles werd zoooo traag uitgelegd en ze deden alleen al heel lang over het alfabet.. Ik heb het opgegeven, in verband met werk en studie, zoveel tijd kon ik niet kwijt aan het leren van het alfabet alleen al)

13-12-2010, 21:13

Citaat door Auolas_:
Mmm, behoorlijk interessant...

Ik kan redelijk lezen en schrijven (of nou ja, het schrijven kan ik maar beter achterwege laten) Alleen het lezen gaat verschrikkelijk sloom (en met tekens)

Mijn prioriteit ligt eerlijk gezegd niet bij het lezen, de koran lukt me vooralsnog wel, wat traagjes weliswaar, mesha mohiem ik kan het lezen.. Waar het mij om gaat is het spreken en begrijpen van arabisch, daar wordt dus ook veel aandacht aan gegeven?

Het arabische alfabet, ken ik al, die wil ik dus niet leren... (dat was mijn vorige ervaring toen ik op een cursus ging, alles werd zoooo traag uitgelegd en ze deden alleen al heel lang over het alfabet.. Ik heb het opgegeven, in verband met werk en studie, zoveel tijd kon ik niet kwijt aan het leren van het alfabet alleen al)



Ze doen een niv. toets dus als het goed is wordt je dan niet in een klas geplaatst die het alfabet nog moet leren lijkt me. Volgens mij als je alle 8 niv. af hebt gerond kun je Arabisch spreken en begrijpen.

Mag ik vragen waar jij op cursus hebt gezeten?

13-12-2010, 21:18
Hmm.. dus je komt telkens hogerop? Ik heb ze een mailtje gestuurd, ik vind het wel heel erg intressant haha

13-12-2010, 21:55

Citaat door NadOrable:
Hmm.. dus je komt telkens hogerop? Ik heb ze een mailtje gestuurd, ik vind het wel heel erg intressant haha



Precies, succes

13-12-2010, 22:25


Ben geinterresseerd in Tajweed, maar hoe wordt het gegeven. Mannen en vrouwen apart...en is het alleen in Rotterdam?

13-12-2010, 23:09

Citaat door innoe:
Ben geinterresseerd in Tajweed, maar hoe wordt het gegeven. Mannen en vrouwen apart...en is het alleen in Rotterdam?



Ik weet niet of bayt al hikma op korte termijn gaat starten met Tajweed lessen. Bij de Islamitische Universiteit in Rotterdam kun je wel terecht voor Tajweed les:

http://www.iur.nl/nl/onderwijs/cursussen-van-instituten/qoran-instituut/cursus-qoran-recitatie.html

14-12-2010, 10:38
Even over de startdata, op de site staat dat het elke eerste week van de maand ingaat...?

Pagina's : [1] 2