Bekijk volle/desktop versie : Klokkenluider Israël mag prijs niet ophalen



10-12-2010, 16:16
BERLIJN (ANP) - Israël staat niet toe dat Mordechai Vanunu, die een lange celstraf heeft uitgezeten wegens onthulling van het Israëlische kernprogramma, een prijs gaat ophalen in Duitsland. De organisatoren van de Carl von Ossietzkyprijs hebben dat vrijdag gemeld.
Vanunu zou de prijs zondag in Berlijn krijgen voor zijn werk voor ontwapening. De organisatoren hebben nu besloten de uitreiking te annuleren. In plaats daarvan houden ze een betoging voor de 56-jarige kerngeleerde.

Vanunu onthulde in 1986 de bouwtekeningen van de kerncentrale Dimona. Na achttien jaar celstraf is hij in 2004 vrijgelaten, maar hij moet steeds toestemming vragen voor buitenlandse reizen en contact met buitenlanders.
Vrijdag kon ook de Chinese winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede zijn prijs niet ophalen. De Chinese overheid gaf hem en zijn familieleden geen toestemming naar Oslo te reizen.
Bron

10-12-2010, 16:18


De enigste democratie in M.O.

10-12-2010, 16:22
Het onthullen van staatsgeheimen is dan ook wat anders dan een politiek activist.

10-12-2010, 16:43

Citaat door timioto:
Het onthullen van staatsgeheimen is dan ook wat anders dan een politiek activist.
Precies, dit was een grote misdaad volgens het Israelische recht. Als iemand in de islamitische landen dat zou hebben gedaan zou hij direct zijn doodgeschoten.

10-12-2010, 16:54



Citaat door Fries:
Precies, dit was een grote misdaad volgens het Israelische recht. Als iemand in de islamitische landen dat zou hebben gedaan zou hij direct zijn doodgeschoten.

Grappig en heel erg doorzichtig dat continue wijzen naar een ander!!!

Israel pretendeert een democratie te zijn en bij mijn weten is het zo dat als men in een democratie de straf uit hebt gezeten niet opnieuw gestraft mag worden.

Of vergis ik me???