Bekijk volle/desktop versie : Belangrijk wie heeft a hadith voor me



10-12-2010, 11:04
Salaam wa3alikoum allemaal,

Wie kent er een a hadit die positief motiverend werkt. Ik wil deze a hadit sturen naar een ziek persoon.

Barakallahufeekoem.

Gaarne jullie reactie plaatsen.

10-12-2010, 11:38


wa alaykum assalaam,


Citaat:
“Allah de Almachtige zegt: “O Zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zonder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat (de aarde).”

Deze hadith qudsi is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Tirmidhi en is sahih.

Citaat:
“De Boodschapper van Allah en ik kwamen uit de moskee en zagen een man bij de poort van de moskee. Hij zei tegen de Boodschapper van Allah: “Wanneer zal het Uur plaatsvinden?” De Boodschapper van Allah zei: “Wat heb je ervoor voorbereid?” De man werd stil en zei daarna: “Ik heb er niet veel gebeden of vasten of aalmoezen voor voorbereid, maar ik houd van Allah en Zijn Boodschapper.” Daarop zei de Profeet: “Je zal zijn met degenen van wie je houdt.”

Deze hadith is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Bukharie en Muslim.

Citaat:
“Denkt u dat wanneer ik de voorgeschreven gebeden verricht, de (maand) Ramadan vast, mijzelf de Halaal (zaken) toesta en de Haraam (zaken) ontzeg en verder niets meer doe, ik dan het Paradijs binnentreed?” Hij (de Profeet) zei: “Ja.”

Jabir ibn Abdellah (moge Allah tevreden met hem zijn) leverde over dat een man de bovenstaande vraag aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) stelde en dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bevestigend antwoordde. De overlevering staat in Muslim.

Citaat:
“Er zal een stem aankondigen: “Jullie zullen gezond blijven en nooit meer ziek worden, jullie zullen voor eeuwig leven en nooit sterven, jullie zullen hier jong blijven en nooit oud worden en jullie zullen hier gunsten krijgen en de gunsten zullen jullie nooit ontnomen worden.” En dit zijn de woorden van Allah:

En tot hen wordt geroepen: “Dit is het Paradijs dat jullie hebben geërfd wegens wat jullie plachten te doen.”

De hadith staat vermeld in Sahih Muslim en is van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Said Al-Khudri en Abu Huraira (moge Allah tevreden met hen beiden zijn). Het Koranvers wat door de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) werd aangehaald staat vermeld in Surah Al-A’raf (7:43).

Citaat:
“Allah heeft het Hellevuur verboden verklaard voor degenen die zeggen: “Niets of niemand heeft het recht om aanbeden te worden, behalve Allah, daarmee het Aangezicht van Allah wensend.”

Deze hadith is overgeleverd door Itban ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Bukharie en Muslim.

Citaat:
“En weet dat er veel goeds verscholen ligt achter zaken die je niet graag hebt en dat de overwinning met geduld komt en de oplossing na het probleem en dat gemak na moeilijkheden komt.”

Deze hadith staat vermeld in Ibn Radjab die het hasan heeft verklaard. Het is overgeleverd door Ibn Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Citaat:
“Wanneer iemand getroffen wordt door een rampspoed, dan dient hij zich de rampspoed van mijn dood te herinneren, want het is de grootste rampspoed.”

Deze hadith is overgeleverd door Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en laat zien dat de dood van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) de grootste beproeving is die de mensheid overkomen zal. De hadith staat vermeld in Sahih al-Jaami.

Citaat:
Ibn Masud heeft gezegd: “Ik kwam binnen bij de Boodschapper van Allah terwijl hij koorts had. Ik raakte hem aan met mijn hand, waarop ik zei: “O Boodschapper van Allah, jij lijdt aan hoge koorts”, waarop hij antwoordde:

“Inderdaad, ik lijd aan koorts die gelijk is aan de koorts van twee mensen zoals jullie.”

Ik zei hem: “Is dit dan omdat jij de beloning van twee mensen zal krijgen?” Waarop hij bevestigend antwoordde. Daarna stond hij recht en zei:

“Er is niets kwaads dat een moslim treft, zoals ziekte of andere zaken, of Allah laat hiermee zijn zonden neervallen, net zoals een boom zijn bladeren van zich neer laat vallen.”

Deze hadith over de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Abdullah ibn Masud (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Bukharie en Muslim.

Citaat:
Ibn Abbas zei: “Zal ik een vrouw laten zien die tot de bewoners van het Paradijs behoort?” Ik (de overleveraar) zei: “Ja.” Hij zei: “Deze zwarte vrouw kwam bij de Profeet en zei: “Ik krijg epileptische aanvallen en mijn lichaam raakt dan onbedekt. Alstublieft, roep Allah voor mij aan.” De Profeet zei: “Als je wenst, blijf geduldig en je zal het Paradijs binnengaan. En als je wenst, zal ik Allah aanroepen om je te genezen.” Zij zei: “Ik zal geduldig blijven,” en voegde daar aan toe, “maar ik raak onbedekt, dus alstublieft roep Allah voor mij aan dat ik niet onbedekt raak.” Dus riep hij Allah voor haar aan.”

Deze hadith is overgeleverd van Ata ibn Abi Rabah (moge Allah tevreden met hem zijn) van Ibn Abbas (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Sahih Bukharie.

Citaat:
“De grootste beloning komt van de grootste beproeving. Wanneer Allah van mensen houdt, test Hij hen en eenieder die het accepteert, verwerft de tevredenheid van Allah en eenieder die klaagt, verdient Zijn Woede.”

Deze hadith van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Tirmidhi en door Ibn Maadjah en is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaanie.

Citaat:
“Hoe wonderlijk is de zaak van de gelovige. Er is iets goeds voor hem in alles en dit is enkel voor de gelovige. Wanneer het goede hem treft, dan uit hij zijn dankbaarheid tegenover Allah en dit is goed voor hem. Wanneer tegenslag hem treft, dan is hij geduldig en dit is goed voor hem.”

In Muslim staat deze sahih overlevering vermeld die overgeleverd is door Suhayb (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

Citaat:
“Het kan zijn dat iemand een verheven rang heeft bij Allah en dat hij daar niet komt door middel van zijn daden, waarop Allah hem beproeft met zaken die hij niet graag heeft, zodat Hij Zijn dienaar (hiermee) deze rang laat bereiken.”

Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft deze woorden overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Het staat vermeld in Abu Dawud en het is sahih.

10-12-2010, 14:57
baraak allahufeek

10-12-2010, 20:05
Klik op mijn ondertekening, het gelukkige einde, daar zitten heel veel motiverende ahadeeth in.

10-12-2010, 21:00


Prachtige hadiths!

10-12-2010, 21:43
Er is overgeleverd, dat de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Waarlijk een gelovige moet niet bang voor ziekte zijn want als hij wist wat voor goeds er van het ziek zijn komt, dan zou hij ziek willen zijn, tot hij stierf." Deze hadith is door az-Zar overgeleverd.

De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "De mensen die het meeste lijden zijn de profeten van Allah en dan de awliya en dan de salihin. Een man wordt getroffen in overeenstemming met de liefde voor zijn geloof. De kwelling verdwijnt niet voor de awliya zolang zij op deze aarde rondlopen tot zijn van elke slechte daad gereinigd zijn." Deze hadith is door at-Tirmidhi overgeleverd, en het is een betrouwbare en goede hadith.

De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Er is geen ziekte of pijn, die een gelovige ervaart die geen reiniging voor zijn slechte daden is, of dit nu een doorn is die hem prikt of een ramp wat hem overkomt." Al-Boechari heeft deze hadith overgeleverd.

De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Geen moslim ervaart leed zonder dat Allah slechte daden voor hem wegstreept, zoals een boom zijn bladeren af laat vallen." Er zijn veel hadith die hierop lijken, overgeleverd.

De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als er niets anders voor de Stam van Adam zou zijn geweest dan veiligheid en gezondheid, dan zou dit genoeg moeten zijn." Deze hadith is door Aboe Dawoed overgeleverd.

Al-Harith al-Majasi zei: "Kwelling is een straf voor ruziezoekers; en een reiniging voor degenen die zich berouwvol tot Allah richten, en een teken van eer voor de reinen van hart."

"En als ik ziek ben, dan geneest Hij mij." (26:80)


'Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn), zei: "Ik heb niemand meer pijn zien lijden, dan de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam)." Al-Boechari heeft deze hadith over geleverd.

10-12-2010, 22:10

Citaat door Sainoet:
De Profeet VZMH heeft gezegd: "Geen moslim lijdt aan iets, een prik van een doorn of erger, of God wist daardoor zonden van hem uit, en zijn zonden vallen van hem af zoals de bladeren van de bomen vallen". (Bukhari en Muslim)

deze vind ik prachtig.. Altijd als ik pijn heb dan herinner ik mezelf aan deze hadith.

10-12-2010, 22:12
djazak allahoe gairan