Bekijk volle/desktop versie : alles ahadiet's zijn hier welkom!!



Pagina's : [1] 2

09-09-2004, 12:34
Assalaam aleikoem warahmatoelah wa barakatoe

Alle ahdiet's kunnen jullie hier plaatsen zodat we insch'allah van elkaar kunnen leren.
Ik zal inscha'allah met de eerste beginnen.

'Wie van jullie iets ziet wat niet toegestaan is , moet het met zijn hand veranderen. En als hij daartoe niet in staat is, dan met zijn tong. En als hij daartoe niet in staat is, dan met zij hart. Dit laatste is echter de zwakste vorm van geloof'.

09-09-2004, 12:37


'het hoort tot iemands goede islam, dat hij zich niet bemoeit met datgene wat hem niet aangaat'.

Een goede hadis, op deze wijze door Tirmidzi en anderen overgeleverd.

09-09-2004, 12:39
'Laat hij die in Allah en de laatse dag gelooft het goed zeggen of zwijgen. Laat hij die in Allah en Laatste Dag gelooft zijn buren respekteren. En laat hij die in Allah en de Laatste Dag gelooft zijn gasten eren'.

Overgeleverd door Bochari en Moslim

09-09-2004, 17:45
Mag ik ook idiote ahadith plaatsen, of mag je alleen maar mooie ahadith plaatsen?

10-09-2004, 13:15


Salaam aleikoem warahmatoelah wa barakatoe

Broeder,

IK wete niet wat het verschil tussen mooie en idiote hadiets's?? Want de woorden van onze profeet, zijn allemaal mooie woorden, en van zijn woorden lern wij, kan ik van jou niet zeggen!!
Ten tweede Taki rabbek want deze ahadiets waar jij het toevallig overhebt, zijn wel kalaam van de rasoel sala allahoe 3aleihi wasalam
en als ik jou was zou ik me diep schamen.

Allah ie hdiek wa lah isemhak

was salaam aleikoem warahmatoelah wa barakatoe

10-09-2004, 16:46
Kritiek:

De boodschapper van Allah bekritiseerde nooit voedsel; als hij trek had, at hij het, als hij het niet lustte, liet hij het staan. (Boekharie en Moesliem)


Voornemen om te vasten:

De profeet (vzmh) zei: 'Er is geen sayyam (vasten) voor de persoon die het zich de nacht ervoor niet heeft voorgenomen.' (Aboe Dawoed)


Neerkijken op iemand:

O Moslimvrouwen! Kijk er niet op neer je buurvrouw vriendelijkheid te betonen al is het maar het schenken van een geitepoot. (Boekhari en Moeslim)


De waarheid vertellen:

Overgeleverd door Aboe dhar: De profeet (vzmh) zei tegen mij: Zeg de waarheid ook al is die hard. (Ibn h'ibbaan)


De slechteheid van Jaloezie:

De profeet (vzmh) zei: 'Hoed jullie voor jaloersheid, want jaloersheid verteert goede werken zoals vuur brandstof verteert' (Aboe Dawoed)


Het verlaten van de verbodene:

De profeet (vzmh) zei: 'De beste moehaajirin zijn degene die datgene verlaten (hajara) wat Allah verboden heeft.' (Sah’ihâ€&trade
Haast:

Overgeleverd door Sahl bin Sa’d dat De profeet (vzmh) zei: Haast (haastige spoed) komt van shaitaan. (Tirmidi)

Smeekbede:

1)Overgeleverd door Anas dat De profeet (vzmh) zei: Een gebed (smeekbede) tussen de Adhan en de iqama word niet afgewezen. (An-nasaa-ie)


2)Overgeleverd door Aboe hourayra dat De profeet (vzmh) zei: Niets is meer eervol voor Allah dan smeekbede. (Tirmidi)


3) Overgeleverd door Annuman bin Bashir dat De profeet (vzmh) zei: Waarlijk smeekbede is aanbidding. (Tirmidi)


4) Overgeleverd door Anas dat De profeet (vzmh) zei: Smeekbede is het (ruggen) merg van aanbidding. (Tirmidi)


De beste voorziening:

De profeet (vzmh) zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.'(Moesliem)


Vergiffenis voor de vastende:

De profeet Ah’med heeft gezegd: 'De engelen vragen vergiffenis bij Allah voor de vastende totdat zij hen vasten verbreken.' (Sah’ihâ€&trade


Goede manieren:

1)De profeet (vzmh) zei: 'Er is geen goedheid in een persoon die niet vriendelijk of aardig is' (Sah’ihâ€&trade


2)Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sah'ih' Moeslim)


3)De profeet Ah’med zei: 'Doe geen kwaad en vergeld geen kwaad met kwaad' (Overgeleverd door Ibn Madja en Addaraqotni)


4)Overgeleverd door Aboe hoeraira: De profeet (vzmh) zei: Geef datgene wat aan jou toevertrouwd is terug aan degene die jou heeft vertrouwd, en bedrieg niet degene die jou heeft bedrogen. (Tirmidi en Aboe Daawoed)


5)De profeet zei: De zegeningen dalen over het midden van het voedsel neer, eet dus van de kanten van de schaal en eet niet uit het midden.


6)Kijk niet neer op de minste van het goede werken al is het maar glimlachen naar je broeder wanneer je hem tegenkomt. (Sah'ih' Moeslim)


7)Overgeleverd door Aboe hourayra dat De profeet (vzmh) zei: Geeft elkaar presentjes (cadeautjes) en jullie zullen van elkaar houden. (Boekharie)


8) De boodschapper van Allah(vzmh) heeft gezegd:" Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad volgen op een slechte daad om deze uit te wissen, en gedraag je goed ten opzichte van de mensen"

(Tiermiedie)



De vredesgroet:

Een man vroeg de Profeet (vzmh): 'Wat is het beste om te doen in de Islam?' Hij antwoordde: 'mensen voeden, en iedereen met de vredesgroet groeten of je ze nu kent of niet.' (Boekhari)


Vermijd kwade vermoedens:

Overgeleverd door Aboe hourayra dat De profeet (vzmh) zei: Vermijd kwade vermoedens (O mensen), daar kwade vermoedens de meeste leugenachtige vorm van spreken is. (Boekharie en Moesliem)


Gezondheid en vrij tijd:

De profeet Ah’med zei: veel mensen verliezen op het gebied van twee gunsten: gezondheid en vrije tijd. (Boekharie)



Allah kijkt naar de harten:

1)De profeet (vzmh) zei: 'Allah kijkt niet naar jullie lichamen en uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten.' (Moesliem)


2)Handelingen zijn gebaseerd op intenties en voor iedereen is dat wat met zijn intentie samenhangt.' (Sah’ih’ Boekharie)


Vermijd twijfelachtige zaken:

De boodschapper van Allah zei: 'geef dat op wat je doet twijfelen voor dat wat je niet doet twijfelen' (Tirmidie)


Kennis:

1)Overgeleverd door mu’awiya dat De profeet (vzmh) zei: Als Allah iets goeds wil van iemand, heeft Hij hem kennis van het geloof. (Boekharie en Moesliem)


2)De profeet (vzmh) zei: 'Voor hem die een pad volgt en daarop kennis zoekt , wordt door Allah een pad naar het paradijs makkelijk gemaakt' (Moesliem)


Vrienden:

Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen. Een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij bevriend. (Aboe Dawoud)


Het bedwingen van woede:

1)Overgeleverd door Anas dat De profeet (vzmh) zei: Wie zijn woede bedwingt, Allah zal zijn bestraffing van hem afhouden (Tirmidi)


2)De sterke man is niet degene die worstelt maar (het is) degene die controle over zichzelf heeft tijdens een aanval van woede. (Sah'ih' Moeslim)


3) Overgeleverd door Anas dat De profeet (vzmh) zei: Wie zijn woede bedwingt, Allah zal zijn bestraffing van hem afhouden (Tirmidi)


4)Hadith:Moe’aadz ibn Anas verhaalt dat de boodschapper van Allah zei: “Iemand die ondanks zijn vermogen uiting te geven aan zijn boosheid die onderdrukt, zal door Allah de Glorierijke en Verhevene gekozen worden en op de Dag der Opstanding mogen kiezen uit de mooiste vrouwelijke schepselen met prachtige ogen.”(Aboe Dawoed en Tirmidzie.


5) Hadith:Aboe Hoerayrah verhaalt: “Een man zei tegen de profeet: “Geef mij advies.” Hij zei: “Word niet kwaad.” De man herhaalde (zijn vraag) verschillende malen. Hij (de profeet zei: “Word niet kwaad.” (Boekharie)


De beëindiger van de geneugten:

Aboe Hourayra verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei: 'Herinner jullie vaak de beëindiger van de geneugten' Aboe Hourayra zei: 'Hij bedoelde de dood.' (Timirdhi)


Het goede aangeven:

De profeet (vzmh) zei: 'degene die de weg aangeeft naar goede daden, is als degene die ze doet.' (Sah’ihâ€&trade


Iedereen is een hoeder:

De Profeet (vzmh) zei: Jullie zijn allen hoeders en jullie zijn verantwoordelijk voor wat jullie hoeden.


Medelijden:

Wie geen medelijden heeft met het lot van anderen, zal zien, dat hijzelf de goddelijke barmhartigheid moet ontberen. (Moesliem)


Vasten voor de overledene:

De profeet (vzmh) zei: 'Als iemand sterft, terwijl hij nog (verplichte) vasten moet doen, moeten zijn erfgenamen voor hem vasten.' (Boekhariee & Moesliem)


Zakaat van het lichaam:

De profeet Ah’med heeft gezegd: 'Ieder heeft een zakaat (te betalen), en de zakaat van het lichaam is het vasten.' (Ibn maadjah)

Het vasten:

1)De profeet (vzmh) zei: 'Wie zich vergist en tijdens het vasten eet of drinkt, dient zijn vasten niet te verbreken, Allah heeft hem gevoed.


2) Degene die een vastende voed bij het verbreken van de vasten, zijn beloning is evenveel als die van degene die vast….' (Ah’med, Sah’ihâ€&trade


3) De profeet (vzmh) zei 'Niet een van jullie behoort op vrijdag te vasten, tenzij hij op de daaraan voorgaande, of de daarop volgende dag vast' (Boekhariee & Moesliem)


Echte broederschap:

1)Niemand van jullie gelooft (echt), totdat je voor je broeder wenst wat je voor jezelf wenst... (Boekhari & Moeslim)


2)Een moslim is de broeder van een moslim. Hij behoort hem niet te bedriegen of een leugen te vertellen of hem te vernederen. Godsvrees is een innerlijke eigenschap. (Tirmidhi)


3)Hij die de eer van zijn broeder verdedigt zal op de Dag Des Oordeels zijn gezicht door Allah tegen het vuur beschermd worden. (Tirmidi)


4)Er zijn geen twee moslims, die elkaar ontmoeten en de hand geven, of Allah vergeeft hen hun fouten voordat zij zelfs uit elkaar gaan. (aboe dawoed)


5)Als een man van zijn broeder houdt, laat hij hem dan ervan op de hoogte brengen dat hij van hem houdt (omwille van Allah). (Aboe Dawoud)


6) De profeet(vzmh) zei: "Allah zal op de Dag der Opstanding zeggen: "Waar zijn degenen, die elkaar liefhebben dankzij Mijn glorie? Vandaag zal Ik heb schaduw in Mijn schaduw geven, het zal een dag zijn waar geen schaduw dan Mijn schaduw is" (Bukhaari en Malik).


7) "De Profeet( Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Wie ook maar liefheeft en verafschuwt voor Allah, geeft of weigert te geven vanwege Hem, heeft de top van het geloof bereikt."(Aboe Daawoed).


Reciteren van de koran:

De profeet (vzmh) zei: 'Hij die de Koran niet op een mooie wijze leest, is niet van ons.' (Aboe Dawoed: isnaad Djaiyid)


De leefstijl van de moslim:

1)Abdellah ibn Omar zei: De profeet (vzmh) pakte me bij mijn schouders en zei: Leef in de wereld alsof je een vreemdeling of een reiziger bent.


2)De wereld is een gevangenis voor de gelovige, en een paradijs voor de ongelovige. (Sah'ih' Moeslim)


De beste daden:

De profeet (vzmh) zei: 'De meest geliefde daad bij Allah is een daad die aanhoudend is, ook al is het maar weinig.' (Sah’ihâ€&trade


Verzoek van de profeet:

Iedere profeet had een verzoek geformuleerd, waaraan is voldaan. ik heb het mijne bewaard voor de dag des oordeels ten gunste van mijn volk (Boekharie)


De goede moslim:

1)De profeet (vzmh) heeft gezegd: 'Een moslim is degene voor wiens tong en de handen de moslims veilig zijn.' (Boekharie)


2)De Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "De gelovige is vriendelijk en open. Wie het niet is, heeft niet het goede voor!" (Ahmed, Thabaraani en Al-H'aakiem).


Schuld:

De profeet (vzmh) zei: 'Allah vergeeft een martelaar alle zonden behalve de schuld.' (Moesliem)


Schaamte:

Overgeleverd door ibn Omar dat De profeet (vzmh) zei: Schaamte is een gedeelte van het geloof. (Boekharie en Moesliem)


. (Boekharie en Moesliem)

10-09-2004, 16:47
De leider van de gelovigen, Aboe Hafsah cOmar bnoe al-Khattaab overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah zeggen: ,,Voorwaar! De daden worden beoordeeld op basis van de intentie en ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn intentie samenhangt. Dus als iemand emigreert omwille van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem), dan is dat een (ware) emigratie omwille van Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). En als iemand emigreert omwille van een wereldse zaak of om een vrouw te trouwen, dan is zijn emigratie voor datgene waarvoor hij emigreert.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

Deze overlevering is van groot belang als het gaat om de daden van het hart. Omdat de intentie tot deze daden behoort. De geleerden zeggen over deze overlevering dat het de helft van de aanbidding is. Het is de maatstaf voor de innerlijke daden. En de overlevering van cAa’ieshah waarin zij zegt: “Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal van hem niet geaccepteerd worden.” (al-Boechari en Moeslim) dient als de andere helft. Deze overlevering is de maatstaf voor de uiterlijke daden. Wij kunnen uit deze uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) opmaken dat elke daad vooraf wordt gegaan door een intentie. Dit omdat elk weldenkende mens geen daad kan verrichten zonder intentie. Sommige geleerden zeggen zelfs dat als Allah ons had verplicht om een daad te verrichten zonder intentie, dan zou dit het vermogen van de mens te boven gaan.

Bovengenoemde kan dienen als antwoord op degenen die een bepaalde daad herhaaldelijk verrichten, omdat de shaitan hen steeds influistert dat zij deze daad zonder intentie hebben verricht. Wij zeggen tegen deze mensen dat het niet mogelijk is om een daad zonder intentie te verrichten. Maak het dus gemakkelijk voor jullie zelf en schenk geen aandacht aan deze influisteringen.

Wat leert deze overlevering ons

- Men wordt afgerekend op zijn intentie.

- Een leraar dient duidelijke voorbeelden te geven om zaken inzichtelijk te maken. Zo heeft de Profeet (vrede zij met hem) het voorbeeld gegeven van een emigratie. De intentie achter deze daad kan van persoon tot persoon verschillen. Voor de één kan het een reden tot beloning zijn en voor een ander zal de beloning uitblijven.

- Deze overlevering is van toepassing op verschillende hoofdstukken van fiqh (jurisprudentie), waaronder aanbiddingen, onderlinge omgang (van mensen), huwelijken enz.

10-09-2004, 16:48
Aboe Hamzah Anas bnoe Maalik, de bediende van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Niemand van jullie gelooft (waarlijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg
‘Niemand van jullie gelooft’ betekent hier dat niemand volmaakte geloof bezit, totdat hij voor zijn moslimbroeder wenst wat hij zichzelf toewenst qua religieuze en wereldse zaken.

Wat leert deze overlevering ons?
- Imaan fluctueert, zo bestaat er Imaan die volmaakt is maar ook bestaat er een Imaan die onvolmaakt is. Het is dan ook de overtuiging van Ahloe-Soennah wal Djamaacah dat de imaan toeneemt en afneemt.

- De moslims moeten elkaar het goede toewensen.

- Een moslim mag een ander niet toewensen wat hij zichzelf niet toewenst. Als hij zich niet hieraan houdt, neemt zijn imaan af. De Profeet (vrede zij met hem) heeft zelfs verklaard dat deze persoon geen imaan bezit.

- Het aanhalen en versterken van de relaties van de moslims onderling.

- Het zich houden aan deze overlevering zorgt ervoor dat een moslim zijn broeder niet benadeelt in zijn bezit, eerbaarheid en familie. Hij zou het namelijk ook niet willen dat een ander dit hem zou aandoen.

- De moslimgemeenschap moet als één geheel optreden waarbij zij elkaar ondersteunen.

Moslims dienen elkaar op een zachtmoedige wijze aan te spreken.

10-09-2004, 16:49
Aboe cAbd Allah an-Noecmaan ibnoe Bashir overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zeggen: ,,Waarlijk, al-Halaal (datgene wat Allah toegestaan heeft) is duidelijk en waarlijk, al-Haraam (datgene wat Allah verboden heeft) is (ook) duidelijk; daartussen bestaan twijfelachtige zaken die voor vele mensen niet duidelijk zijn. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene die echter in aanraking komt met twijfelachtige zaken, valt in al-Haraam, net als de herder die zijn kudde in de buurt van andermans weide laat grazen, waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen grens heeft en dat de grenzen van Allah Zijn verboden zaken zijn? En waarlijk, in het lichaam bevindt zich een Moedghah (vleesklonter), als deze goed is, dan is het hele lichaam goed en als deze verdorven is, dan is het hele lichaam verdorven en dit nu is het hart.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

De Profeet heeft zaken in drie categorieën gesplitst:

1 Duidelijke toegestane zaken, waar men geen twijfels over heeft. Al-Halaal zijn zaken die toegestaan zijn. Door het verrichten van al-Halaal behoort men niet tot de zondaars. Een voorbeeld van deze categorie is het toegestaan zijn (van het eten) van vee.

2 Duidelijke verboden zaken, waarover geen twijfel bestaat. Iemand zal tot de zondaars behoren als hij al-Haraam, zaken die verboden zijn, begaat. Een voorbeeld van deze categorie is het verbod op het drinken van bedwelmende drank. Beide categorieën zijn dus duidelijk.

3 Zaken waarover twijfels bestaat betreffende het Islamitische oordeel hierover; of deze zaken nu toegestaan zijn danwel verboden? Het oordeel over de twijfelachtige zaken vinden veel mensen niet duidelijk, terwijl anderen dit wel duidelijk vinden, daarom heeft de Profeet (vrede zij met hem) gezegd dat het van de voorzichtigheid is om twijfelachtige zaken te laten, zodat men hiermee niet in aanraking komt, hij zei:

“Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft.”

- Vervolgens stelt de Profeet (vrede zij met hem) iemand die twijfelachtige zaken begaat gelijk aan een herder die in de buurt van andermans weide graast. Met andere woorden in de buurt van een door iemand beschermd stuk grond, waar geen vee graast en dat groen is, omdat hier niet gegraasd wordt. Dit stuk grond is aantrekkelijker voor de kudde die dan ook langzaam richting dit grond zal afdwalen om daar te grazen:

“...Net als de herder die zijn kudde in de buurt van een andermans weide laat grazen waardoor hij grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. ”

Verder zegt de Profeet (vrede zij met hem):

“Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allah’s domein de door Hem verboden zaken zijn.”

Elke koning heeft zijn eigen territorium en Allah’s territorium zijn Zijn verboden zaken. Vervolgens maakt de Profeet (vrede zij met hem) ons duidelijk dat er zich in het lichaam een ‘moedghah’ (vleesklonter) bevindt en als dit goed is, is het gehele lichaam goed. Dit op basis van zijn uitspraak:

“en dit nu is het hart.”

Dit wijst erop dat men rekening moet houden met zijn eigen begeerten, die ernaar toe leiden dat men in al-Haraam en twijfelachtige zaken valt.

- De toegestane en de verboden zaken van de Islamitische wetgeving zijn duidelijk en de twijfelachtige zaken ervan worden herkend door slechts een gering aantal mensen.

- Als men aan bepaalde zaken twijfelt, óf deze toegestaan zijn danwel verboden, in dat geval moet hij deze echter vermijden totdat het voor hem duidelijk wordt of deze zaken toegestaan zijn.

- Als men in aanraking komt met twijfelachtige zaken, is de kans groter dat hij daarna in aanraking zal komen met zaken die heel duidelijk verboden zijn. Als hij constant twijfelachtige zaken blijft verrichten, dan zal zijn ziel hem stimuleren om de duidelijke verboden zaken te verrichten, waardoor hij uiteindelijk te gronde zal gaan.

- Het is toegestaan om een gelijkenis te stellen om zo een abstracte zaak, door middel van het geven van een concreet voorbeeld, duidelijk te maken.

- De verheven wijze van het geven van onderwijs door de Profeet (vrede zij met hem) aan zijn metgezellen door middel van het geven van duidelijke voorbeelden.

- Het hart bepaalt of een persoon zuiver danwel onzuiver is. Op grond hiervan moet men altijd waken over zijn hart zodat hij standvastig zal zijn, zoals vereist.

- Het verderven van het uiterlijk duidt op het verderven van het innerlijk, volgens de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Als dat goed is, dan is het hele lichaam goed en als dat bedorven is, dan is het hele lichaam bedorven.”

10-09-2004, 16:50
Ibn Mascoed, moge Allah tevreden met hem zijn overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Het is niet toegestaan om het bloed van een moslim te vergieten, behalve in één van de volgende drie gevallen:

De gehuwde die overspel pleegt.
Een leven voor een leven (in geval van vergelding inzake doodslag of moord), en
De afvallige die zijn geloof en de gemeenschap verlaat.” (al-Boechari en Moeslim)
Uitleg

In deze overlevering maakt de Profeet (vrede zij met hem) duidelijk dat het bloed van de moslims een ernstige zaak is, en dat het vergieten daarvan verboden is, behalve in de volgende drie gevallen:

“De gehuwde die overspel pleegt.”

- Nadat Allah hem heeft gezegend met het huwelijk pleegt hij de zonde van overspel. Het is toegestaan om zijn bloed te vergieten, want de islamitische wetgeving schrijft voor dat de bestraffing (al-Hadd) steniging tot de dood is.

“Een leven voor een leven.”

- Een leven voor een leven in geval van vergelding voor moord of doodslag, volgens de uitspraak van Allah:

“O jullie die geloven, de Qisaas (vergelding) betreffende doodslag is jullie verplicht.” (Soerat al-Baqarah: 178)

“De afvallige die zijn geloof en de gemeenschap verlaat.”

- Hiermee wordt degene bedoeld die opstandig is tegen de leider. In dit geval is het toegestaan om hem te bestrijden totdat hij berouw heeft en zich terugkeert tot Allah. Er zijn een aantal zaken niet vernoemd in deze overlevering, betreffende het vergieten van het bloed van de moslim, maar deze worden in andere uitspraken van de Profeet genoemd en dienen als aanvulling op elkaar.

Wat leert deze overlevering ons?

- Het met respect behandelen van de moslim, zijn leven is immers onschendbaar, dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

“Het is niet toegestaan om het bloed van een moslim te vergieten, behalve in één van de volgende drie gevallen.”

- Het is toegestaan om het bloed van de moslim te vergieten in de volgende gevallen:

“De gehuwde die overspel pleegt.”

Deze is dus iemand die overspel pleegt nadat Allah hem heeft voorzien van een vrouw met wie hij toegestane gemeenschap heeft en waarna hij nog overspel pleegt, dan wordt hij gestenigd tot zijn dood.
“Een leven voor een leven.”

Dit houdt in dat wanneer iemand wordt gedood en de voorwaarden van de Qisaas plaats hebben gevonden, dan vindt er vergelding plaats, dit op basis van de volgende uitspraken van Allah, de Verhevene (interpretatie van de betekenis):
“O jullie die geloven, de Qisaas (vergelding) betreffende doodslag is jullie verplicht.” (Soerat al-Baqarah: 178)

“En Wij hebben daarin voor hen voorgeschreven; een leven voor een leven.” (Soerat al-Maa’iedah: 45)

“De afvallige die zijn geloof en de gemeenschap verlaat.”

Het bloed van de afvallige mag vergoten worden, omdat zijn leven niet meer beschermd wordt.
- De verplichting om degene die overspel pleegt te stenigen, dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “De gehuwde die overspel pleegt.”

- Het is toegestaan om moord of doodslag te vergelden, maar men heeft een keuze. Iemand die recht heeft op Qisaas mag kiezen tussen het vergelden of het ‘gedeeltelijk’ vergeven door Diyyah (bloedgeld) te vragen of het vergeven zonder daar iets voor te vragen.

- De verplichting om de afvallige te doden als hij geen berouw toont en terugkeert tot Allah.

10-09-2004, 16:51
Aboe Hoerayrah overlevert dat een man tegen de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Geef mij raad!” Hij (vrede zij met hem) antwoordde: “Wordt niet boos.” En hij herhaalde meerdere malen, (zeggende): “Wordt niet boos.” (al-Boechari)

Uitleg

Deze man vroeg de Profeet (vrede zij met hem) om hem raad te geven, waarop hij hem antwoordde: “Wordt niet boos.” De Profeet (vrede zij met hem) vermeed het om deze persoon te adviseren godsvrees (Taqwah) te hebben, datgene wat Allah deze gemeenschap en degenen die het Boek voor ons hebben gekregen heeft geadviseerd, want hij wist, en Allah weet het beter, dat deze persoon snel en vaak boos werd. Dit wil echter niet zeggen dat boos worden niet toegestaan is, aangezien dit tot de natuur van de mens hoort, maar wat hiermee bedoeld wordt is dat iemand zijn woede moet onderdrukken en niet hieraan moet toegeven. Woede is als een hete steenkool die de shaytan in de harten van de mens werpt en als gevolg hiervan zie je vaak dat iemand’s ogen rood worden en hij zijn controle verliest vanwege zijn boosheid en de gevolgen hiervan zijn vaak niet te overzien. Dit is dan ook de reden waarom de Profeet (vrede zij met hem) dit advies aan deze persoon gaf. Dit advies geldt voor eenieder die net als deze man te leiden heeft onder dit probleem.

Wat leert deze overlevering ons?

- De leraar dient altijd rekening te houden met de omstandigheden van elke leerling en hem toe te spreken op een wijze die bij zijn geval past.

- Boos worden omwille van Allah is toegestaan. Zo werd de Profeet (vrede zij met hem) nooit boos, behalve als de rechten van Allah werden geschonden. Ook zegt Allah over Moesa wat als volgt te vertalen valt:

“En Moesa keerde woedend terug naar zijn volk.” (Soerat Taa Haa: 86)

10-09-2004, 16:52
Ibn cAbbas overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: "Waarlijk, Allah neemt mijn gemeenschap de vergissing, de vergeetachtigheid en datgene waartoe zij gedwongen worden, niet kwalijk." (Ibn Maadjah)

Uitleg

De drie zaken die in deze overlevering worden genoemd en ons door Allah vergeven worden, vinden wij terug in de volgende verzen:

"Onze Heer, bestraf ons niet als wij vergeten of als wij ons vergissen." (Soerat al-Baqarah: 286)

"En er wordt jullie niets kwalijk genomen in datgene waarin jullie je vergissen, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen." (Soerat al-Ahzaab: 5)

"Wie niet in Alllah gelooft na geloofd te hebben, behalve degene die gedwongen is terwijl zijn hart in het geloof berusting heeft gevonden, maar wie zijn hart voor het ongeloof openstelt: hem komt de Woede van Allah toe en voor hem is er een enorme bestraffing." (Soerat an-Nahl: 106)

Wat leert deze overlevering ons?

- De grootsheid van de genade van Allah, de Almachtige, de Verhevene. Zijn Genade heeft Zijn Woede overwonnen.

- Als een persoon iets per ongeluk doet, dan wordt dit hem niet aangerekend.

- Als een persoon tot een daad of een uitspraak wordt gedwongen, wordt dit hem niet aangerekend, maar wanneer iemand echter gedwongen wordt een ander te doden, dan wordt dit zowel hem als degene die hem tot deze daad heeft aangezet, aangerekend. Het is immers niet toegestaan om onder dwang een ander te doden om zodoende je eigen leven te redden.

10-09-2004, 16:52


Aboe Mohammed al-Hassan bin cAli ibn Abi Talib de kleinzoon en de oogappel van de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Ik heb van de Boodschapper van Allah het volgende onthouden; verlaat datgene waar je over twijfelt voor datgene waar je niet over twijfelt.” (Tirmidhi)
Uitleg

Aboe Mohammed al-Hassan ibn cAli is de zoon van de dochter van de Profeet (vrede zij met hem) en is de beste van de twee kleinzonen van de Profeet (vrede zij met hem). De Profeet (vrede zij met hem) prees hem door te zeggen: “Waarlijk deze zoon van mij is een heer, en Allah zal het middels hem goed maken tussen twee groepen moslims.”

Allah U heeft hem het goed laten maken tussen twee ruziënde groepen moslims door de kalifaatschap over te laten aan Moecawiyyah bin Aboe Soefyaan. Dit bewijst zijn grootsheid.

Deze overlevering lijkt op de volgende overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “En ertussen zijn twijfelachtige zaken waarvan veel mensen niet op de hoogte zijn. Wie zich behoedt voor deze twijfelachtige zaken heeft zichzelf gevrijwaard wat betreft zijn geloof en eer.”

Datgene wat men aan het twijfelen brengt, of het nu gaat om wereldse zaken of zaken over het hiernamaals, kan beter vermeden worden opdat het geweten zuiver blijft.

Wat leert deze overlevering ons?

- Men kan twijfelachtige zaken beter laten voor datgene waar hij zeker van is.

- Men is verplicht om zaken die het geweten onrustig maken te vermijden.

10-09-2004, 16:53
Aboe Hoerayrah verhaalt dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet zijn buurman op een goede wijze behandelen. En wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet zijn gast op een goede wijze behandelen.” (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg

Deze overlevering leert ons de verplichte Islamitische etiquette:

Het op een goede wijze behandelen van de buurman, want de buurman heeft bepaalde rechten. De geleerden hebben gezegd: “Als de buurman een moslim én een familielid van je is, dan heeft hij drie rechten ten opzichte van jou, namelijk:

- Het recht van de nabuurschap

- Zijn recht als moslimzijnde

- Het recht met betrekking tot de verwantschap

Als de buurman daarentegen moslim is maar geen familielid, dan heeft hij twee rechten ten opzichte van jou. Als hij ongelovig én geen familielid is van jou, dan heeft hij slechts één recht, namelijk het recht van de nabuurschap.”

Wat betreft de gast, dit is degene die jou bezoekt in je eigen land en als reiziger bij jou langskomt. Het is dus een vreemde en een behoeftige persoon.

Wat betreft het spreken, dit behoort tot de gevaarlijkste zaken voor de mens. Vandaar dat men voorzichtig moet zijn met datgene wat hij zegt. Hij moet het goede zeggen of zwijgen.

Wat leert deze overlevering ons?
- De verplichting om de buurman te respecteren. Dat houdt in dat je hem geen last moet bezorgen en hem goed moet behandelen. Wie zijn buurman last bezorgt, is geen gelovige, dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Bij Allah, hij gelooft niet! Bij Allah, die gelooft niet! Bij Allah, die gelooft niet! Zij (de metgezellen) vroegen: "Wie, O Boodschapper van Allah? Hij zei: "Wiens buurman niet veilig is voor zijn kwaad."



- De verplichting om de gast op een goede wijze te behandelen, dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet zijn gast op een goede wijze behandelen.

Tot het goed behandelen van de gast hoort het goed ontvangen van hem. De verplichte tijdsduur voor het ontvangen van een gast is één dag en één nacht. Alles wat daarna komt gebeurt op basis van vrijwilligheid.

Het is niet gewenst dat de gast langer bij zijn gastheer blijft dan nodig is. Als hij meer dan drie dagen verblijft, dient hij toestemming te vragen van zijn gastheer, zodat hij hem niet overbelast.



- De zorg van de Islam wat betreft de nabuurschap en de gastvrijheid. Dit duidt op de compleetheid van de Islam, die het nakomen van de rechten van Allah en de rechten van de mensen omvat.



- Het is toegestaan om te zeggen dat Imaan (het geloof) niet aanwezig is wanneer deze incompleet is, dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft...”



- De ontkenning van de Imaan kent twee categoriën:

1. Volledige ontkennig (Nafyoen Moetlaq)

Men wordt ongelovig en treedt daardoor buiten de Islam.



2. Onvolledige ontkenning (Moetlaqoen Nafiy):



Men pleegt ongeloof wat betreft de verboden daad die wordt verricht. In dit geval behoudt men nog wel het fundament van de Imaan. Hier zijn Ahl-us Soennah wal Djamaacah het unaniem over eens. Men bezit zowel de eigenschappen van de Imaan als de eigenschappen van Koefr (ongeloof).

10-09-2004, 16:55
Overleveringen van de de heilige Profeet Muhammad (sallallahoe aleihi wa sallam)
Overgeleverd door Anas dat de boodschapper van Allah ( vzmh ) heeft gezegd: “ toen ik werd opgenomen naar de hemelen ( de miraadj) kwam ik voorbij sommige mensen die nagels van koper hadden waarmee zij hun gezichten en borsten krabden. Ik zei: wie zijn deze mensen, O Djibriel ? Hij zei; dezen zijn degenen die het vlees van de mensen aten en hun eer lasterden.” (Aboe Dawoed)

Pagina's : [1] 2