Bekijk volle/desktop versie : Bekeren..besnijden verplicht??



Pagina's : [1] 2

07-12-2010, 16:03
Saalaam mensen,

Ik vroeg mij af of het verplicht is voor een man om zich te laten besnijden als hij zich wil bekeren.
Op google kom ik steeds andere antwoorden tegen.
Beetje verwarrend. Wie weet hoe het nou echt zit??
Of zeggen verschillende imaams weer wat anders??

Alvast bedankt

07-12-2010, 16:52


Citaat door ippi20:
Saalaam mensen,

Ik vroeg mij af of het verplicht is voor een man om zich te laten besnijden als hij zich wil bekeren.
Op google kom ik steeds andere antwoorden tegen.
Beetje verwarrend. Wie weet hoe het nou echt zit??
Of zeggen verschillende imaams weer wat anders??

Alvast bedankt


Ik zou het niet weten.. Stel je vraag op Al-yaqeen.com daar kunnen ze je vast antwoord geven. Succes

07-12-2010, 21:41
ja, het is voor een man verplicht!
dat is heel duidelijk en valt niet over te onderhandelen

07-12-2010, 22:35
Ik heb ooit ergens gelezen dat besnijden wel verplicht is, maar indien de hoge kosten van een besnijdenis een belemmering zijn voor het bekeren, je dan wel eerst mag bekeren en later pas besnijden, wanneer je financiéle middelen tot je beschikking hebt.

Wa Allah u a3lam.

08-12-2010, 10:31


Citaat door sher:
Ik zou het niet weten.. Stel je vraag op Al-yaqeen.com daar kunnen ze je vast antwoord geven. Succes


Thanx

08-12-2010, 11:04

Citaat door mouniaae:
ja, het is voor een man verplicht!
dat is heel duidelijk en valt niet over te onderhandelen



LEES DE KORAN GOED HET IS NIET VERPLICHT HET IS HYGIENIS

09-12-2010, 03:40

Citaat door Youssefi:
LEES DE KORAN GOED HET IS NIET VERPLICHT HET IS HYGIENIS


Woow iemand die geen ezel is respect bro.
Mensen kennen het verschil tussen verplicht 'hygiëne' en aangeraden niet eens.
Alleen maar horen en zeggen as always.
Zo laat wie zegt dat hetgeen verplicht is dit maar even bewijzen.

10-12-2010, 02:48
Het word wel sterk aangeraden. Het is beter voor hem en zeker voor zijn vrouw!!! Maar Allah swt weet dit het best.

10-12-2010, 19:03

Citaat door Rotterdam88:
het is niet verplicht voor een bekeerling maar is aangeraden ik heb mezelf wel laten besnijden toen ik me bekeerdde is wel raar gevoel hoor


Oh dus voor een terugkeerling 'terugkeren'
hetgeen wat een ieder die dat wilt ooit hoort/mot doen.
Voor hun, gelden er dus andere regels dan voor de
zogenaamde opgevoede cultuur boven geloof muslims?
Aangezien gij zei het is niet verplicht voor een bekeerling waarom voor anderen dan wel??

Salut,

10-12-2010, 21:53

Citaat door washi:
Oh dus voor een terugkeerling 'terugkeren'
hetgeen wat een ieder die dat wilt ooit hoort/mot doen.
Voor hun, gelden er dus andere regels dan voor de
zogenaamde opgevoede cultuur boven geloof muslims?
Aangezien gij zei het is niet verplicht voor een bekeerling waarom voor anderen dan wel??

Salut,


Woow iemand die geen ezel is respect bro.
Mensen kennen het verschil tussen verplicht 'hygiëne' en aangeraden niet eens.
Alleen maar horen en zeggen as always.
Zo laat wie zegt dat hetgeen verplicht is dit maar even bewijzen.


dat zeg jij net dat het niet verplicht is en nu zeg je het tegenovergestelde huh

12-12-2010, 02:24

Citaat door Rotterdam88:
hoezo beter voor de vrouw?


Salam,

Het is goed voor de vrouw omdat zo de vrouw minder kans heeft om ziektes te krijgen. Er kan in de voorhuid van de man vuiligheid tussen gaan. Maar door de besnijdenis verminder je de kans.

12-12-2010, 02:33
Waarom praat iedereen zonder bewijzen?

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:" Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens: het verwijderen van het schaamhaar, de besnijdenis, het bijknippen van de snor, het ontharen van de oksels en het knippen van de nagels. Overgeleverd door Boekharie, Moesliem, Tiermiedie en Abou Dawoed.

Vraag:

Is de besnijdenis een voorwaarde om je te bekeren tot de Islam?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

De besnijdenis behoort tot de kenmerken van de natuurlijke aanleg (soenan ul-fitrah). Het is wenselijk dat de uitnodigers tot Allah dit onderwerp vermijden wanneer zij de niet-moslims uitnodigen tot de Islam indien dit hen af zou houden van het binnentreden van de Islam. Dit omdat iemands bekering en daden van aanbidding correct worden bevonden ook van een niet besneden persoon. Wanneer dan de Islam sterk verankert in zijn hart, zal hij zelf het belang hiervan inzien.

En Allah weet het beter.

Permanente commissie voor het geven van Fataawaa
Fataawaa Oelamaa’il balad il-Haram, blz. 608

12-12-2010, 02:37

Een besnijdenis geeft een 5 maal hogere kans op plasbuisontsteking, 3 maal vaker een blaasontsteking, en er zijn navenante risico's aan de besnijdenis zelf.

Hoe dit beter is ontgaat me. Hygienisch is een reden, mits je je een maal in de 3 dagen of minder vaak wast. Dan zou ik het ook doen. Ik ben dus niet besneden.

12-12-2010, 02:42

Citaat door xerxes:
Een besnijdenis geeft een 5 maal hogere kans op plasbuisontsteking, 3 maal vaker een blaasontsteking, en er zijn navenante risico's aan de besnijdenis zelf.

Hoe dit beter is ontgaat me. Hygienisch is een reden, mits je je een maal in de 3 dagen of minder vaak wast. Dan zou ik het ook doen. Ik ben dus niet besneden.


ja hoor, besnijdenis is weer natuurlijk niet goed volgens xerxes hogere kansen op dit en dat en dit en dat en dit en dan een dat


maar het is wel degelijk verplicht:


Bismillah Ar Rahmaan Ar raheem:

Allah Subhana wa ta ala zegt in de Quran:

30:30

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke God de mensen heeft geschapen. -

We moeten als moslims terug naar de fitra (natuurlijke aanleg) maar wat is dit?

Volgens Aboe Shaamah is de letterlijke betekenis van 'fitrah': de oorspronkelijke schepping. In de Qur'aan is één van de namen van Allahu Ta`ala: Faatiru's samaawaatu wa'l `ard ( de Schepper van de hemelen en de aarde).

In de hadieth: "kullu mawloedin yoeladyu `ala'l fitrah": alle geboren (kinderen) worden volgens de fitrah geboren, m.a.w. ze worden volgens de natuurlijke aanleg geboren zoals Allahu Ta`ala ze oorspronkelijk heeft geschapen. …

'Fitratu'llaahi'l latie fitra'n naasa `alayhaa' (Qur'aan Roem 30): … naar de aanleg zoals Allaah in de mensen heeft geschapen, m.a.w. als de mens na de geboorte op zich zelf zou worden gelaten zonder inmenging van anderen, zou hij volgens zijn natuurlijke aanleg handelen en het Ware godsdienst (Islaam) accepteren

de profeet (vrede zij met hem) zei:
"Vijf zaken behoren tot de natuurlijke aanleg van de mens: het verwijderen van het schaamhaar, de besnijdenis, het bijknippen van de snor, het ontharen van de oksels en het knippen van de nagels.

Overgeleverd door Boekharie, Moesliem, Tiermiedie en Abou Dawoed.

dus wij moeten als moslims terug naar de fitra van Allah, en de profeet geeft aan dat deze 5 tot de fitra behoren.

er zijn verschillende gedachtegangen als het gaat om in hoeverre het een verplichting is om te besnijden:

Besnijdenis is volgens sommige geleerden waadjib en volgens anderen zelfs fard (verplicht). Imaam Shaf`i heeft gezegd: "Het is een waadjib voor de ouders het kind te besnijden voor het bereiken van de adolescentie leeftijd".

Usaym bin Kulayb heeft van zijn vader overgeleverd en die weer van zijn vader: Toen ik moslim werd ging ik naar de Profeet (sas) en zei: Ik ben moslim geworden. Rasoelullah (sas) zei tegen mij: "Verwijder het haar van ongeloof (hoofd haar, haren onder de oksels en rond het geslacht orgaan) en laat je vervolgens besnijden." (Aboe Daawoed K. Tahaarah 128 /H.1,98,356).

In een hadieth die door Bayhaqie is opgetekend wordt aan Rasoelullah (sas) gevraagd: "Kan iemand die niet besneden is de ommegang (tawaaf) rond de Ka'abah verrichten?. Hij (sas) zei: neen, hij mag de tawaaf niet verrichten voordat hij besneden is". (Sunnah Kubra8/324)


Imaam Ibnu'l Qayyiem vermeldt in zijn boek 'at Tuhfah': "Zelfs al wordt men op zeer hoge leeftijd muslim dan moet men zich laten besnijden".

Dus als iemand de Islaam accepteert dan moet hij ongeacht zijn leeftijd zich laten besnijden.

MAAAAAAAAR als men uit ANGST voor Gezondheid zich niet wil laten besnijden, dan is er volgens de Ulama een 'way out'. edoch, gezien het feit dat we hier in een land leven waar alles mooi schoon is en de wetenschap ook zo ver is dat je niet van complicaties uit hoeft te gaan, vervalt deze uitweg eerlijk gezegd een beetje.

ook zeggen de ulamah dat als iemands imaan niet sterk genoeg is, je niet direct over de Khitaan moet gaan praten maar moet wachten totdat het geloof nog dieper in zijn systeem verankerd is. Anders zou je m misschien wegjagen of zou de persoon uit ontwetendheid geloof kunnen verliezen.

samenvattend: behoor je je als moslim man te besnijden: JA heb je als je bekeerd een beetje speling qua tijd JA heb je kinderen: dan is het JOUW verantwoording dat de kinderen besneden worden, en loopt je gezondheid gevaar is de besnijdenis GEEN verplichting.

En zoals altijd met dit soort zaken:

En God weet het beste!

12-12-2010, 02:45
ja hoor, besnijdenis is weer natuurlijk niet goed volgens xerxes hogere kansen op dit en dat en dit en dat en dit en dan een dat

Wetenschappelijk bewezen feiten.

Pagina's : [1] 2