Raven
07-12-2010, 15:22
Citaat:
Lezende kinderen komen beter terecht
LEIDEN - Kinderen en jongeren die in hun vrije tijd veel lezen, belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Dat blijkt uit een literatuurstudie van pedagoog Suzanne Mol. Zij promoveerde dinsdag aan de Universiteit Leiden.
Mol bestudeerde 146 internationale wetenschappelijke onderzoeken. Daaraan werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Zij concludeert dat kinderen die veel lezen, niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie.
Voorgelezen
Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, te beginnen met prentenboeken, een grotere woordenschat hebben als zij naar school gaan. Ook kennen zij al meer klanken en namen van letters dan leeftijdgenootjes die niet worden voorgelezen.
LEIDEN - Kinderen en jongeren die in hun vrije tijd veel lezen, belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Dat blijkt uit een literatuurstudie van pedagoog Suzanne Mol. Zij promoveerde dinsdag aan de Universiteit Leiden.
Mol bestudeerde 146 internationale wetenschappelijke onderzoeken. Daaraan werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Zij concludeert dat kinderen die veel lezen, niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie.
Voorgelezen
Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, te beginnen met prentenboeken, een grotere woordenschat hebben als zij naar school gaan. Ook kennen zij al meer klanken en namen van letters dan leeftijdgenootjes die niet worden voorgelezen.
Citaat:
Universiteit Leiden
Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter
Kinderen en jongeren die veel lezen belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Deze conclusie trekt promovenda Suzanne Mol op basis van 146 internationale, wetenschappelijke studies. Hierin werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Mol promoveerde dinsdag 7 december aan de Universiteit Leiden.
Positieve spiraal
Het maakt een groot verschil of kinderen en studenten jeugdliteratuur lezen of niet. Voorgelezen worden en zelf lezen brengen een positieve spiraal op gang. Basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en studenten die in hun vrije tijd lezen, lezen steeds beter in vergelijking tot hun minder vaak lezende leeftijdgenoten.
Meta-analyse
Een meta-analyse van alle tot nu toe verrichte onderzoek van de vroege kindertijd tot de jongvolwassenheid wijst uit dat lezers niet alleen hoger scoren op taal- en leesvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Uit de meta-analyse blijkt ook dat het effect van lezen met elk schooljaar sterker wordt â een resultaat dat duidt op een âreciproqueâ relatie tussen lezen en cognitie: er is sprake van wederzijdse beïnvloeding. Bij de lezers neemt de woordenschat verder toe en ze scoren op leessnelheid, spellingvaardigheid en tekstbegrip beter dan hun niet hun niet in de vrije tijd lezende leeftijdgenoten. Verder laat de meta-analyse zien dat bij zwakkere lezers het lezen van boeken essentieel is voor de ontwikkeling van hun basisvaardigheden.
Vragen stellen
Door prentenboeken maken jonge kinderen kennis met de wereld van verhalen en geschreven tekst. Uit het dissertatieonderzoek van Mol blijkt dat peuters en kleuters die van jongs af aan zijn voorgelezen niet alleen meer betekenissen van woorden kennen dan leeftijdsgenoten die zonder veel voorleeservaringen op school komen, maar ook al meer namen en klanken van letters kennen. De studie bevestigt ook de theorie dat kinderen meer woorden en letters bijleren als ouders en leerkrachten vragen stellen tijdens het voorlezen en als ze gebeurtenissen in het verhaal koppelen aan ervaringen uit het dagelijkse leven.
Nuancering
Mol brengt echter ook een nuancering aan in de heersende mening dat het wenselijk is interactief voor te lezen: niet alle kinderen profiteren gelijkelijk van âinteractief voorlezenâ. Interactief voorlezen blijkt het minst effectief waar de interventie het meest nodig is: in gezinnen waar weinig ervaring is met boeken en in peuterspeelzalen en in kleuterklassen waar vooral kinderen met een verhoogd risico op taal- en leesachterstanden worden voorgelezen door de eigen leerkracht. Het is dus belangrijk om juist in die groepen in kinderen meer te investeren.
Dat vind ik nu eens een waardevol onderzoek. Met lezen kun je er natuurlijk ook niet vroeg genoeg bij zijn en ik ben een J.K. Rowling nog altijd dankbaar dat ze een hele generatie weer met de neus in leesboeken kreeg.Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter
Kinderen en jongeren die veel lezen belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Deze conclusie trekt promovenda Suzanne Mol op basis van 146 internationale, wetenschappelijke studies. Hierin werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Mol promoveerde dinsdag 7 december aan de Universiteit Leiden.
Positieve spiraal
Het maakt een groot verschil of kinderen en studenten jeugdliteratuur lezen of niet. Voorgelezen worden en zelf lezen brengen een positieve spiraal op gang. Basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en studenten die in hun vrije tijd lezen, lezen steeds beter in vergelijking tot hun minder vaak lezende leeftijdgenoten.
Meta-analyse
Een meta-analyse van alle tot nu toe verrichte onderzoek van de vroege kindertijd tot de jongvolwassenheid wijst uit dat lezers niet alleen hoger scoren op taal- en leesvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Uit de meta-analyse blijkt ook dat het effect van lezen met elk schooljaar sterker wordt â een resultaat dat duidt op een âreciproqueâ relatie tussen lezen en cognitie: er is sprake van wederzijdse beïnvloeding. Bij de lezers neemt de woordenschat verder toe en ze scoren op leessnelheid, spellingvaardigheid en tekstbegrip beter dan hun niet hun niet in de vrije tijd lezende leeftijdgenoten. Verder laat de meta-analyse zien dat bij zwakkere lezers het lezen van boeken essentieel is voor de ontwikkeling van hun basisvaardigheden.
Vragen stellen
Door prentenboeken maken jonge kinderen kennis met de wereld van verhalen en geschreven tekst. Uit het dissertatieonderzoek van Mol blijkt dat peuters en kleuters die van jongs af aan zijn voorgelezen niet alleen meer betekenissen van woorden kennen dan leeftijdsgenoten die zonder veel voorleeservaringen op school komen, maar ook al meer namen en klanken van letters kennen. De studie bevestigt ook de theorie dat kinderen meer woorden en letters bijleren als ouders en leerkrachten vragen stellen tijdens het voorlezen en als ze gebeurtenissen in het verhaal koppelen aan ervaringen uit het dagelijkse leven.
Nuancering
Mol brengt echter ook een nuancering aan in de heersende mening dat het wenselijk is interactief voor te lezen: niet alle kinderen profiteren gelijkelijk van âinteractief voorlezenâ. Interactief voorlezen blijkt het minst effectief waar de interventie het meest nodig is: in gezinnen waar weinig ervaring is met boeken en in peuterspeelzalen en in kleuterklassen waar vooral kinderen met een verhoogd risico op taal- en leesachterstanden worden voorgelezen door de eigen leerkracht. Het is dus belangrijk om juist in die groepen in kinderen meer te investeren.