Bekijk volle/desktop versie : Lezende kinderen komen beter terecht



Pagina's : [1] 2 3 4 5

07-12-2010, 15:22

Citaat:
Lezende kinderen komen beter terecht

LEIDEN - Kinderen en jongeren die in hun vrije tijd veel lezen, belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Dat blijkt uit een literatuurstudie van pedagoog Suzanne Mol. Zij promoveerde dinsdag aan de Universiteit Leiden.


Mol bestudeerde 146 internationale wetenschappelijke onderzoeken. Daaraan werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Zij concludeert dat kinderen die veel lezen, niet alleen hoger scoren op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie.

Voorgelezen

Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, te beginnen met prentenboeken, een grotere woordenschat hebben als zij naar school gaan. Ook kennen zij al meer klanken en namen van letters dan leeftijdgenootjes die niet worden voorgelezen.

Citaat:
Universiteit Leiden
Lezende kinderen doen het maatschappelijk beter

Kinderen en jongeren die veel lezen belanden hoger op de maatschappelijke ladder. Deze conclusie trekt promovenda Suzanne Mol op basis van 146 internationale, wetenschappelijke studies. Hierin werkten meer dan 10.000 kinderen en studenten van 2 tot 22 jaar mee. Mol promoveerde dinsdag 7 december aan de Universiteit Leiden.

Positieve spiraal

Het maakt een groot verschil of kinderen en studenten jeugdliteratuur lezen of niet. Voorgelezen worden en zelf lezen brengen een positieve spiraal op gang. Basisschoolleerlingen, middelbare scholieren en studenten die in hun vrije tijd lezen, lezen steeds beter in vergelijking tot hun minder vaak lezende leeftijdgenoten.

Meta-analyse

Een meta-analyse van alle tot nu toe verrichte onderzoek van de vroege kindertijd tot de jongvolwassenheid wijst uit dat lezers niet alleen hoger scoren op taal- en leesvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Uit de meta-analyse blijkt ook dat het effect van lezen met elk schooljaar sterker wordt â een resultaat dat duidt op een âreciproqueâ relatie tussen lezen en cognitie: er is sprake van wederzijdse beïnvloeding. Bij de lezers neemt de woordenschat verder toe en ze scoren op leessnelheid, spellingvaardigheid en tekstbegrip beter dan hun niet hun niet in de vrije tijd lezende leeftijdgenoten. Verder laat de meta-analyse zien dat bij zwakkere lezers het lezen van boeken essentieel is voor de ontwikkeling van hun basisvaardigheden.

Vragen stellen

Door prentenboeken maken jonge kinderen kennis met de wereld van verhalen en geschreven tekst. Uit het dissertatieonderzoek van Mol blijkt dat peuters en kleuters die van jongs af aan zijn voorgelezen niet alleen meer betekenissen van woorden kennen dan leeftijdsgenoten die zonder veel voorleeservaringen op school komen, maar ook al meer namen en klanken van letters kennen. De studie bevestigt ook de theorie dat kinderen meer woorden en letters bijleren als ouders en leerkrachten vragen stellen tijdens het voorlezen en als ze gebeurtenissen in het verhaal koppelen aan ervaringen uit het dagelijkse leven.

Nuancering

Mol brengt echter ook een nuancering aan in de heersende mening dat het wenselijk is interactief voor te lezen: niet alle kinderen profiteren gelijkelijk van âinteractief voorlezenâ. Interactief voorlezen blijkt het minst effectief waar de interventie het meest nodig is: in gezinnen waar weinig ervaring is met boeken en in peuterspeelzalen en in kleuterklassen waar vooral kinderen met een verhoogd risico op taal- en leesachterstanden worden voorgelezen door de eigen leerkracht. Het is dus belangrijk om juist in die groepen in kinderen meer te investeren.
Dat vind ik nu eens een waardevol onderzoek. Met lezen kun je er natuurlijk ook niet vroeg genoeg bij zijn en ik ben een J.K. Rowling nog altijd dankbaar dat ze een hele generatie weer met de neus in leesboeken kreeg.

07-12-2010, 15:40



Citaat door Raven:
Dat vind ik nu eens een waardevol onderzoek. Met lezen kun je er natuurlijk ook niet vroeg genoeg bij zijn en ik ben een J.K. Rowling nog altijd dankbaar dat ze een hele generatie weer met de neus in leesboeken kreeg.


Citaat:
Uit het dissertatieonderzoek van Mol blijkt dat peuters en kleuters die van jongs af aan zijn voorgelezen niet alleen meer betekenissen van woorden kennen dan leeftijdsgenoten die zonder veel voorleeservaringen op school komen, maar ook al meer namen en klanken van letters kennen.
In de VS heb je al sinds een tijdje dat er in utero voorleesklasjes worden gehouden... met het idee de kinders een voorsprong te geven, zou het dan toch?

07-12-2010, 15:47

Citaat door eyecandy:
In de VS heb je al sinds een tijdje dat er in utero voorleesklasjes worden gehouden... met het idee de kinders een voorsprong te geven, zou het dan toch?


Is dat met prentenboeken niet een tikkeltje lastig?

07-12-2010, 15:50

Citaat door Raven:
Is dat met prentenboeken niet een tikkeltje lastig?

Ehm... tsja, deze laat ik even liggen.

07-12-2010, 15:50


Ik ben een echte boekenwurm.
Mijn zusje leest helemaal niet en ik was toen op haar leeftijd veel verder ontwikkeld dan zij nu en haalde (haal) goede schoolresultaten.

Lezen is de sleutel naar de top.

07-12-2010, 15:53

Citaat door moi:
Ik ben een echte boekenwurm.
Mijn zusje leest helemaal niet en ik was toen op haar leeftijd veel verder ontwikkeld dan zij nu en haalde (haalt) goede schoolresultaten.

Lezen is de sleutel naar de top.


07-12-2010, 16:44
heb een pleurishekel aan lezen.
maar ik vind het wel belangrijk

07-12-2010, 17:00
lezen ontwikkeld ook je empathisch vermogen ..

07-12-2010, 17:11

Citaat door pseu:
lezen ontwikkeld ook je empathisch vermogen ..


Yep, en je fantasie, je algemene ontwikkeling en je woordenschat en gevoel voor taal.

Enfin, ik ga nog even een stukkie lezen.

07-12-2010, 18:32
Fijn dat het ook eens met feiten onderbouwd is dat lezen superbelangrijk is - 't lijkt mij zo vanzelfsprekend...
Het maakt volgens mij niet zoveel uit wát je leest maar dát je leest...

07-12-2010, 19:00

Citaat door boterbroekje:
heb een pleurishekel aan lezen.
maar ik vind het wel belangrijk

ik vind het juist leuk, als het een interessant verhaal is dan kan ik 12 uur achter elkaar lezen totdat ik staar krijg en dan moet ik wel stoppen

Citaat door pseu:
lezen ontwikkeld ook je empathisch vermogen ..

yeps,, al voordat een kind kan praten moet je ze al voorlezen

hellow

07-12-2010, 19:03

Citaat door JuztMe:
ik vind het juist leuk, als het een interessant verhaal is dan kan ik 12 uur achter elkaar lezen totdat ik staar krijg en dan moet ik wel stoppen

Een boekenwurm is vaak lelijk, ben jij lelijk ?

07-12-2010, 19:03



Citaat door Raven:
Is dat met prentenboeken niet een tikkeltje lastig?



Waar een wil is ....

Bouwlampje doet wonderen


07-12-2010, 19:07

Citaat door Hanane_B:
Een boekenwurm is vaak lelijk, ben jij lelijk ?


Nou hanane, ik vind het beslist geen lelijk gezicht als een kind helemaal wegdroomt in een spannend verhaal.

07-12-2010, 19:10

Citaat door phaqual:
Nou hanane, ik vind het beslist geen lelijk gezicht als een kind helemaal wegdroomt in een spannend verhaal.
Ik was maar aan het grappen en bovendien had ik het niet tegen jou.

Pagina's : [1] 2 3 4 5