Bekijk volle/desktop versie : OM eist 18 jaar voor moord op Andrea Luten



07-12-2010, 14:40
Assen, 7 dec. Tegen de 41-jarige Henk F. uit Hoogeveen is vandaag voor de rechtbank in Assen achttien jaar celstraf geëist wegens doodslag op en vrijheidsberoving, aanranding en verkrachting van de 15-jarige Andrea Luten in mei 1993. Een lange gevangenisstraf is volgens de officier van justitie passend gezien het niet te beschrijven leed” dat de ouders van Andrea is aangedaan.

De verdachte heeft ,,puur uit eigen lust” gehandeld, meende de aanklager.

Zeventien jaar lang hield de verdachte de moord geheim. ,,Maar ik ben er constant mee bezig geweest”, zei hij vanmorgen voor de rechtbank. Hij liep bij toeval tegen de lamp, toen hij DNA moest afstaan wegens een veroordeling voor huiselijk geweld in december 2009. Dit leverde in maart dit jaar een match op met het DNA-profiel van het schaamhaar die indertijd was aangetroffen op de trui van Andrea. Henk F. werd in mei dit jaar aangehouden en bekende dat hij Andrea om het leven had gebracht. F. zei dat hij opgelucht was dat hij gearresteerd was. ,,Ik ben jaren bang en in paniek geweest.”

F. fietste op 10 mei 1993 wat rond in de omgeving van het Drentse Gijsselte. Hij verveelde zich, zat in de ziektewet. Onderweg kwam hij Andrea tegen. In een opwelling keerde hij om en fietste haar achterna, dwong haar tot stoppen en zei dat ze mee moest het bos in. Daar dwong hij haar tot orale seks.

Vanmorgen verklaarde hij dat hij destijd in paniek raakte toen er op zo’n 50 meter een auto stopte en een man uitstapte om te plassen. Toen zette hij zijn handen om de hals van het slachtoffer en wurgde haar. ,,Ik was puur in paniek, een soort verstandsverbijstering.” Volgens F. was Andrea al die tijd rustig gebleven. “Had ze maar geschreeuwd of gegild, dan had ik haar laten gaan.”

,,Het zal wel lust zijn geweest. Ik zal wel iets van plan zijn geweest.” Maar zijn herinneringen en nachtmerries lopen door elkaar heen, verklaarde hij. De Officier van justitie meende dat F. Andrea heeft gedood om zijn strafbare feiten te verbergen.

Advocaat Van der Meer zei dat geen sprake was van een vooropgezet plan, maar van een impuls. Hij pleitte voor een gevangenisstraf van tien tot twaalf jaar, omdat voorbedachte rade niet aan de orde is. Een deskundigenrapport van het Pieter Baan centrum wees uit dat F. volledig toerekeningsvatbaar is en niet lijdt aan een persoonlijkheidsstoornis.

Tijdens de zitting las Andrea’s moeder Lammi Luten een verklaring voor waarin ze zei hoe ze de eerste jaren na de dood van haar dochter ,,Vreselijke gedachten had over wraakacties” ten aanzien van de dader. “Ik wilde het liefste dood, om maar bij mijn dochter te zijn.” Jarenlang piekerde ze zich suf over de vraag wie Andrea vermoord had. Na tien jaar heeft ze zich bij de dood van haar kind kunnen neerleggen.,,Ik ben gebroken en getekend, maar gelukkig weer hersteld. Samen met Roelof (haar man red.) kunnen we de zon weer zien schijnen.”

De uitspraak is op 21 december.

http://www.nrc.nl/binnenland/article2647447.ece/OM_eist_18_jaar_voor_moord_op_Andrea_Luten