Bekijk volle/desktop versie : Kan ik de volgende koop ontbinden??



05-12-2010, 15:07
Ik heb 3 maanden geleden een laptop gekocht bij de Media Markt. Vorige weekend ( op de zondag ) kreeg ik opeens een zwart scherm te zien na het Toshiba startscherm. Ik ben meteen op de maandag met de kassabon naar de Media Markt gegaan en heb hem daar afgegeven. Zij zouden onderzoeken of er een fout in de hardware of in de software zat. Dit zou ongeveer drie a vier dagen duren en dan zouden zij contact met mij opnemen over de fout die in de laptop zat. Nadat na 4 vier dagen niet had gehoord ben ik teruggegaan, daar kreeg ik te horen dat hij zou worden opgestuurd en dat het ongeveer 3 tot 5 weken zou duren voordat ik hem gerepareerd terug zou krijgen. De normale regeling is 20 dagen na ontvangst van het apparaat. Als je dit berekend vanaf de 29e van november zou je op de 18e uitkomen in december. Maar toch had de servicemedewerker een smoes dat de feestdagen er tussen zouden komen en dat er slecht weer zou komen.

Daar had ik wel begrip voor, maar ik heb mijn laptop voor mijn studie nodig. En heb daarom gevraagd mij op de wachtlijst te zetten, dat heeft de medewerker gedaan. Maar die vertelde mij daarbij dat er een kleine kans was dat ik binnen 5 weken een leenlaptop zou krijgen van hun!

Daarom wil ik graag weten of ik deze koop kan ontbinden? Daarnaast moet ik jullie ook vertellen dat ik opnames heb gemaakt van het gesprek, dat doe ik altijd omdat ik dan altijd bewijs heb wanneer dat nodig is. Dit klinkt een beetje raar maar het heeft mij een aantal keer geholpen. In dit gesprek krijg ik dus te horen dat ik binnen 3 tot 5 weken mijn laptop kan terug verwachten inclusief de redenen.

Er is hier sprake van ''ernstige overlast'', omdat ik de laptop voor 85% van mijn studie nodig heb. Hier zal mijn studie dus onder lijden. Daarom nogmaals kan iemand mij vertellen of ik deze koop kan ontbinden??

Alvast bedankt!

05-12-2010, 15:25


In de eerste plaats is het zo dat je de verkoper de gelegenheid dient te geven om jou laptop te herstellen. Indien dit niet binnen hun verwachtte periode kan gebeuren, dan moet dit aan jou verteld worden. Tot zover is dit ook gebeurd. Als ik het goed begrijp zou jij deze laptop niet kopen als hij niet direct naar behoren functioneert. Ik denk dat, doordat jij hebt aangegeven dat het voor school is, het wel zwaar weegt.

Je kunt dus wel zeggen dat je de koop wilt ontbinden. Maar denk erom dat zij daar niet in mee hoeven te gaan, zij staan ook in hun recht omdat je bij aankoop niet hebt verteld dat het voor je studie is.

Er is over en weer wel wat te vertellen.. als zij niet akkoord gaan voor ontbinding, dan zal dit bij de geschillencommissie of in extreme zin bij de rechter ter sprake komen.

Je kunt het proberen, maar daarin doorzetten zal moeilijk worden..

Succes!
Beslama

05-12-2010, 16:57
Ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. Jij kunt de koopovereenkomst niet meer ontbinden na 7 werkdagen.

Waar je wel recht op hebt is een vervangend product omdat de laptop niet functioneert zoals hij dat wel behoorde te doen. In dit geval hebben ze aangeboden de laptop te repareren dus dat is ook goed. Als ze dit niet willen of kunnen zou je kunnen proberen ze schriftelijk op de hoogte te brengen van het feit dat je de ovk wil ontbinden. Mediamarkt kennende zullen ze de laptop gewoon repareren (je hebt overigens geen recht op een leenlaptop want het lijkt een fout ban de fabrikant) En als je gaat ontbinden krijg je geen geld terug maar een tegoedbon. Thats it! daar moet je het mee doen.

Zoals iemand al zei kun jeje wel melden tot de geschillencie.

Ik heb al veel negatieve dingen gehoord over de kwaliteit van de producten van mediamarkt en koop dan ook geen (dure) producten meer daar.