Bekijk volle/desktop versie : kerst en nieuwjaar, haraam???



28-11-2010, 21:28
Hallo,

Graag had ik geweten of nieuwjaar vieren met diner en familie, kadootjes haraam is of niet.
Is het plaatsen van een kerstboom en verlichting in december ook haraam?
Ik weet het echt niet. Men doet dit toch niet om Jezus te herdenken ofzo. Nieuwjaar geldt toch voor iedereen zowel moslims, christenen, joden enz... het is toch 2011 voor iedereen.
Graag met bewijzen aub!

Liefs Sanae

28-11-2010, 21:36


"Wie een volk imiteert behoort tot hen." (Overgeleverd door Imaam Ah'med)

Kerst en nieuwjaar zijn geen islamitische feesten. Nieuwjaar weet ik niet zeker overigens, islamitische jaartelling enzo. Maar voor zover ik weet hoort het niet bij de islam. Allahou alem.

28-11-2010, 21:49
Ibn al-Qayyim (moge Allah genadig met hem zijn) zei: “Het is de moslims niet toegestaan de feesten van de mushrikeen bij te wonen volgens de concensus van de respectabele geleerden. De Fuqaha (rechtsgeleerden) die de 4 wetscholen (madhab) volgen, hebben dit duidelijk in hun boeken vermeld…Al-Bayhaqi leverde over met een sahih isnaad (betrouwbare keten van overleveraars) van ‘Umar ibn al-Khattab dat deze zei: “Ga niet naar de mushrikeen in hun kerken op de dagen van hun feesten, want de Goddelijke Toorn daalt over hen neer.” En ‘Umar zei ook: “Vermijdt de vijanden van Allah op hun feesten.”Al-Bayhaqi leverde met een jayyid isnaad over van AbdAllah ibn ‘Amr dat deze zei: “”Wie zich vestigt in een land van niet-Arabieren en hun nieuw jaar en feesten viert en hen imiteert en in deze staat sterft, zal met hen verzameld worden op de Dag der Opstanding.” (ahkaam ahl al-dhimma , 1/723-724)

De ongelovigen feliciteren met Kerstmis of andere van hun feestdagen is haraam, volgens alle geleerden. Ibn al-Qayyim (moge Allah genadig met hem zijn) zei in ahkaam al-dhimma: “De kuffaar feliciteren met rituelen die alleen bij hen horen is haraam, net als hen feliciteren met hun feesten en vasten door te zeggen: ‘prettige feestdagen’ of ‘veel plezier met je feest’of iets dergelijks. Als degene die dit zegt gered is van kufr (dus moslim is) is dit nog steeds verboden. Het is als iemand feliciteren met het buigen voor het kruis of erger dan dat. Het is een net zo grote zonde als het feliciteren van iemand die wijn drinkt, of vermoord heeft of onwettige sexuele relaties heeft enz. Velen van degene die geen respect voor hun religie hebben, vallen in deze valkuil; zij realiseren zich het beledigende van deze handelingen niet. Wie iemand feliciteert met zijn ongehoorzaam of bid’ah (toevoegingen) of kufr (ongeloof) stelt zichzelf bloot aan de Toorn en Woede van Allah.”
Het feliciteren van de kuffaar op hun feestdagen is haraam in de mate zoals ibn al-Qayyim beschrijft, omdat het impliceert dat iemand deze handelingen van kufr accepteert of goedkeurt, zelfs als men deze handelingen niet accepteert voor zichzelf. De moslim zou geen daden van kufr moeten accepteren of goedkeuren, want Allah zal niets van dit accepteren, zoals Hij zegt (interpretatie van de betekenis): “Als jullie niet geloven; voorwaar Allah heeft jullie niet nodig. En de ondankbaarheid van Zijn dienaren behaagt Hem niet; maar wanneer jullie dankbaar zijn dan heeft Hij behagen in jullie.” (39:7)
“Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islam voor jullie als godsdienst gekozen.” (5:3)

28-11-2010, 21:51
Dus hen feliciteren is verboden ook al zijn het je collega’s (of familie). Als zij ons groeten (feliciteren) op de dag van hun feesten, zouden we niet moeten reageren, want het zijn niet onze feesten en het zijn geen geaccepteerde feesten door Allah. Deze feesten zijn vernieuwingen in hun religies en zelfs die feesten die vroeger voorgeschreven zijn, zijn opgeheven door de religie van islam gezonden aan Mohammed (vrede zij met hem) voor de hele wereld. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “En wie er een andere godsdienst dan de islam zoekt; het al niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers.” (3:85) Het is verboden (haraam) om uitnodigingen op deze dagen te aanvaarden omdat dit erger is dan hen feliciteren omdat je aktief deelneemt aan deze dagen. Moslims zijn verboden de kuffaar te imiteren door zelf feestjes op deze dagen te organiseren of cadeaus te geven of snoep of eten te geven of vrij van hun werk te nemen, omdat de profeet (vrede zij met hem) zei: “degene die een volk imiteert, is een van hen.” Sheick al-Islaam ibn Taymiyyah zegt in zijn boek: “hen imiteren in sommige van hun feesten impliceert dat men tevreden is met hun valse geloof en handelingen en geeft hen de hoop dat ze de gelegenheid zullen hebben om de zwakkeren te vernederen en te misleiden.” Degene die iets van het voorgaande doet, begaat een zonde, of hij het nu doet uit beleefdheid of om vriendelijk te zijn, of omdat hij te verlegen is om te weigeren of wat voor reden dan ook want dit is hypocrisie in islam en omdat het de ongelovigen trots op hun religie maakt.

28-11-2010, 21:51


http://forums.xxxxxx.nl/vraag-antwoord/35813-het-feliciteren-van-de-feesten-van-de-ongelovigen.html

28-11-2010, 21:52
Oh op de sterretjes moet a nsaar staan.

28-11-2010, 21:53
Riffia, je bent me voor!
Ik zal effe het vervolg plaatsen:

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen."
Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

28-11-2010, 21:54

Citaat door Zonnetje_78:
Riffia, je bent me voor!
Ik zal effe het vervolg plaatsen:

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten x Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen."
Al A'raf:3

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"

Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

En Allah weet het het beste.

Hahaha dank je wel nu ben jij me voor

28-11-2010, 21:56
Felicitaties met nieuwjaar - Shaykh Fawzaan

http://www.youtube.com/watch?v=yQupPhuSgoo

28-11-2010, 22:18
ik dacht altijd dat ik dom was maar 2011 is toch de jaartelling vd geboorte van christus? hoewel jezus een profeet bij ons was, tellen wij niet vanaf da tjaar... dat is toch niet iets islamitisch? dus wrm zou het islamitisch verantwoord zijn?

een kerstboom in mn huis zet ik niet... maar lekker eten met de familie is altijd wel gezellig gezien het feit we met kerst vrij zijn is dat ideaal...