MerCi
07-09-2004, 16:50
Woede is één van de kwade influisteringen van de Shaytaan die tot vele kwaden en tragedies leidt waarvan alleen Allah de volledige omvang kent. Om deze reden heeft de islam veel te zeggen over deze slechte eigenschap en de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) omschreef genezingen voor deze “ziekte” en manieren om de effecten ervan te beperken, waaronder de volgende:
1. Toevlucht zoeken tot Allah tegen de Shaytaan:
Sulayman ibn Sard heeft gezegd: “Ik zat bij de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) en twee mannen waren elkaar aan het lasteren. Eén van hen was rood in het gezicht en de aders in zijn nek zwollen op. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei, ‘Ik ken een woord waarmee hetgeen hij voelt weggaat als hij het zou uitspreken. Als hij “Ik zoek toevlucht tot Allah tegen de Shaytaan,” zou zeggen, zou hetgeen hij voelt (zijn woede) weggaan.’” (Overgeleverd door al-Bukhaari, al Fath 6/377)
De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ” Als een man boos wordt en ‘Ik zoek toevlucht tot Allah’ zegt, zal zijn woede weggaan.” (Sahih al Jaami’ al-Saghir nr. 695)
2. Zwijgen:
De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen.” (Overgeleverd door Imam Ahmad, al-Musnad 1/329; zie ook Sahih al-Jaami’ 639,4027)
Dit is omdat in de meeste gevallen de boze persoon zijn zelfbeheersing verliest en woorden van kufr zou kunnen uiten, of vloeken, of de woorden van scheiding (talaaq) die zijn gezin zouden verwoesten, of woorden van laster wat hem de vijandschap en haat van anderen op zou leveren. Dus in het kort: zwijgen is de oplossing die iemand helpt om dat alles te vermijden.
3. Niet bewegen:
De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie boos wordt en hij staat, laat hem dan gaan zitten zodat zijn woede weg zal gaan. Als het niet weggaat, laat hem dan gaan liggen.”
De overleveraar van deze hadith is Abu Dharr (salla Allahu alaihi wa salaam) en er is een verhaal aan verbonden: hij bracht zijn kamelen om te drinken naar een trog die hij bezat toen er een paar andere mensen langskwamen en (tegen elkaar) zeiden: “Wie kan concurreren met Abu Dharr (in dieren te drinken brengen) en zijn haar overeind laten staan?” Een man zei: “Ik kan dat”,” dus bracht hij zijn dieren en concurreerde met Abu Dharr met als resultaat dat de trog brak. Abu Dharr stond, dus ging hij zitten en daarna ging hij liggen. Sommigen vroegen aan hem: “O Abu Dharr, waarom ging je zitten en daarna liggen?” Hij zei: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ....” en hij citeerde de hadith. (De hadith en dit verhaal zijn te vinden in Musnad Ahmad 5/152; zie ook Sahih al-Jaami’ nr. 694)
Volgens een andere overlevering was Abu Dharr zijn dieren water aan het geven bij de trog toen een andere man hem kwaad maakte, dus ging hij zitten... (Fayd al-Qadir, al-Manaawi 1/408)
Onder de voordelen van dit advies van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) is het feit dat het de boze persoon verhindert om zijn zelfbeheersing te verliezen, want hij zou uit kunnen halen en iemand kunnen verwonden of zelfs vermoorden (zoals we straks zullen zien) of hij zou eigendommen kunnen vernietigen enzovoorts. Gaan zitten maakt het onwaarschijnlijker dat hij te opgewonden raakt en gaan liggen maakt het nog minder waarschijnlijk dat hij iets geks of schadelijks doet. Al-‘Allaamah al-Khattaabi (rahimu Allah) heeft in zijn toelichting op Abu Dawud gezegd: “Iemand die staat, is in een positie om te slaan en te verwoesten terwijl het minder waarschijnlijk is dat degene die zit dat doet en degene die ligt kan geen van beide doen. Het is mogelijk dat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) tegen de boze persoon gezegd heeft om te gaan zitten of te gaan liggen zodat hij niets zou doen waar hij later spijt van zou krijgen. En Allah weet het het beste.” (Sunan Abi Dawud met Ma’aalim al-Sinan, 5/141)
1. Toevlucht zoeken tot Allah tegen de Shaytaan:
Sulayman ibn Sard heeft gezegd: “Ik zat bij de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) en twee mannen waren elkaar aan het lasteren. Eén van hen was rood in het gezicht en de aders in zijn nek zwollen op. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) zei, ‘Ik ken een woord waarmee hetgeen hij voelt weggaat als hij het zou uitspreken. Als hij “Ik zoek toevlucht tot Allah tegen de Shaytaan,” zou zeggen, zou hetgeen hij voelt (zijn woede) weggaan.’” (Overgeleverd door al-Bukhaari, al Fath 6/377)
De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ” Als een man boos wordt en ‘Ik zoek toevlucht tot Allah’ zegt, zal zijn woede weggaan.” (Sahih al Jaami’ al-Saghir nr. 695)
2. Zwijgen:
De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen.” (Overgeleverd door Imam Ahmad, al-Musnad 1/329; zie ook Sahih al-Jaami’ 639,4027)
Dit is omdat in de meeste gevallen de boze persoon zijn zelfbeheersing verliest en woorden van kufr zou kunnen uiten, of vloeken, of de woorden van scheiding (talaaq) die zijn gezin zouden verwoesten, of woorden van laster wat hem de vijandschap en haat van anderen op zou leveren. Dus in het kort: zwijgen is de oplossing die iemand helpt om dat alles te vermijden.
3. Niet bewegen:
De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Als iemand van jullie boos wordt en hij staat, laat hem dan gaan zitten zodat zijn woede weg zal gaan. Als het niet weggaat, laat hem dan gaan liggen.”
De overleveraar van deze hadith is Abu Dharr (salla Allahu alaihi wa salaam) en er is een verhaal aan verbonden: hij bracht zijn kamelen om te drinken naar een trog die hij bezat toen er een paar andere mensen langskwamen en (tegen elkaar) zeiden: “Wie kan concurreren met Abu Dharr (in dieren te drinken brengen) en zijn haar overeind laten staan?” Een man zei: “Ik kan dat”,” dus bracht hij zijn dieren en concurreerde met Abu Dharr met als resultaat dat de trog brak. Abu Dharr stond, dus ging hij zitten en daarna ging hij liggen. Sommigen vroegen aan hem: “O Abu Dharr, waarom ging je zitten en daarna liggen?” Hij zei: “De Boodschapper van Allah (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: ....” en hij citeerde de hadith. (De hadith en dit verhaal zijn te vinden in Musnad Ahmad 5/152; zie ook Sahih al-Jaami’ nr. 694)
Volgens een andere overlevering was Abu Dharr zijn dieren water aan het geven bij de trog toen een andere man hem kwaad maakte, dus ging hij zitten... (Fayd al-Qadir, al-Manaawi 1/408)
Onder de voordelen van dit advies van de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) is het feit dat het de boze persoon verhindert om zijn zelfbeheersing te verliezen, want hij zou uit kunnen halen en iemand kunnen verwonden of zelfs vermoorden (zoals we straks zullen zien) of hij zou eigendommen kunnen vernietigen enzovoorts. Gaan zitten maakt het onwaarschijnlijker dat hij te opgewonden raakt en gaan liggen maakt het nog minder waarschijnlijk dat hij iets geks of schadelijks doet. Al-‘Allaamah al-Khattaabi (rahimu Allah) heeft in zijn toelichting op Abu Dawud gezegd: “Iemand die staat, is in een positie om te slaan en te verwoesten terwijl het minder waarschijnlijk is dat degene die zit dat doet en degene die ligt kan geen van beide doen. Het is mogelijk dat de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) tegen de boze persoon gezegd heeft om te gaan zitten of te gaan liggen zodat hij niets zou doen waar hij later spijt van zou krijgen. En Allah weet het het beste.” (Sunan Abi Dawud met Ma’aalim al-Sinan, 5/141)