Scottie
07-09-2004, 15:51
Nou, ik ben geen deelgemeente, maar ik ben het met B & W eens. Die moskeeen zijn te hoog en te dominant aanwezig. Want om hoeveel moslims gaat het nu precies? En welke?
Moskeeen zijn de ruines van de toekomst. Ruines? Ja, want de "moskee" loopt leeg. Het bezoekersaantal loopt terug. Die kerken staan straks, zeker als al die mannen een baan hebben voornamelijk leeg. Wie betaalt dan het onderhoud? Of worden er dan appartementen in gebouwd of tot disco vertimmerd?
Als al die mensen het voorbeeld van de Middeleeuwen volgen en iedereen z'n eigen moskee wil bouwen op grond van de verschillende stromingen en opvattingen binnen de islam ziet Nederland er straks vanuit de lucht uit als een speldenkussen. Met allemaal wezensvreemde zoetige kleurtjes die helemaal geen rekening houden met ons leisteengrijs, grasgroen en baksteenrood. Die moskeeen, althans die pre-fab bouwpakketten die men nu neerzet zijn dodelijk voor het Nederlands stadsbeeld.
Daarnaast getuigen de moskeebouwers van een gebrek aan vernieuwingsdrang. Ze bouwen moskeeen die letterlijk zijn nagemaakt. Van voorbeelden zoals die gebouwd zijn in de middeleeuwen. Als de Hollands moskee staat voor de vernieuwingsgezindheid van moslims, nou, dan zijn we hier zo weer terug in die middeleeuwen.
Erger is nog dat er jonge ontwerpers zijn, van geloof moslim, die mooie en eigentijdse moskee-ontwerpen hebben geleverd. Die werden door die imams, die waarschijnlijk niet eens een bouwtekening kunnen lezen, als ze al kunnen lezen zo van tafel geveegd. En zo wordt het Hollands stadsbeeld vervuild met die suikertaartarchictuur die zo uit Disney-land lijkt te komen.
Blijft natuurlijk de vraag waarvan moslims die moskeekerken betalen?
Synagogen, die zijn in hun bouw wel met de tijd en de Hollandse bouwtradities meegegaan. Zo'n kerk voegt iets toe aan de eeuwenlange Hollandse tradities.
Lees hier hoe meneer Pastors, die zijn naam eer aandoet denkt die bouwdrift te beteugelen.
'College zet debat islam op scherp'
Deelgemeenten ageren tegen moskeenota Rotterdam
Nog voor de eerste bijeenkomst in het debat over de rol van de islam in de samenleving is gehouden, heeft het Rotterdams college van b en w er al een bom onder gelegd: met de Nota ruimtelijk moskeebeleid 2004. Dit vinden de verenigde Rotterdamse deelgemeenten, die in een brief aan de gemeenteraad sterk ageren tegen de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van gebedshuizen.
Rotterdam - Wethouder Marco Pastors presenteerde eind juni een nota waarin onder meer is opgenomen dat nieuwe moskeeën niet meer automatisch 35 meter hoog mogen worden, maar qua bouw overeen moeten komen met gebouwen elders in de wijk. Ook wil de wethouder de grond onder de gebedshuizen alleen nog in erfpacht uitgeven. De koran schrijft voor dat moskeeën op eigen grond moeten staan en dat huur uit den boze is. De erfpachtconstructie wil de wethouder gebruiken als pressiemiddel om ervoor te zorgen dat er voorzieningen als kinderopvang of een vergaderruimte voor de wijk wordt opgenomen in de bouwplannen.
De nota veroorzaakte veel beroering. De islamitische gemeenschap in Rotterdam en de oppositiepartijen in de gemeenteraad uitten na de presentatie scherpe kritiek op de moskeenota. Ook de deelgemeenten, grotendeels verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid, mengen zich nu in de discussie en uiten forse kritiek op de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van Rotterdamse moskeeën.
Een debat over de rol en positie van de islam in de Rotterdamse samenleving is zeker op zijn plaats, menen de deelgemeenten. Daarin zijn de deelgemeenten het eens met het college van burgemeesters en wethouders. Dat liet een tijdje geleden weten dat het, na de verhitte publieke discussies over moskeeën, minaretten en scheiding van kerk en staat, een breed maatschappelijk debat wilde over de islam.
Maar de moskeenota die recent werd gepresenteerd door wethouder Marco Pastors (bouwen en wonen) is volgens de deelgemeenten een slechte start voor het debat. De discussie is met de presentatie van het nieuwe moskeebeleid, meteen op scherp gezet. ,,Er is sprake van het creëren van een door ons ongewenste uitzonderingspositie vol beperkingen voor Rotterdammers die de islam aanhangen. Uitsluiting verhindert juist integratie,'' schrijven de verenigde deelgemeenten. Die verder concluderen dat 'de uitkomst voor het college blijkbaar al vast lijkt te staan'.
In de brief aan de gemeenteraad zetten de deelgemeenten ook vraagtekens bij de aanleiding tot de notitie. Als reden noemt het college de toenemende weerstand tegen de bouw van moskeeën. Maar volgens de deelgemeenten wordt nergens goed onderbouwd. ,,De discussie over de moskee in Feijenoord werd voor een groot deel ingegeven door het verlies van openbare ruimte. De grote aandacht voor de vormgeving is ook maar beperkt een punt van discussie geweest, in de meeste deelgemeenten is er zelfs nog nooit over gesproken. De eventuele weerstand en onrust zou bespreekbaar gemaakt moeten worden in de dialoog met de moslimgemeenschap, maar dat is iets heel anders dan de vermeende weerstand als overheid over te nemen en zelfs tot beleid te verheffen,'' aldus de deelgemeenten.
De deelgemeenten stellen dat het college bewust de ogen sluit voor de maatschappelijke werkelijkheid dat in verschillende wijken/ deelgemeenten de islam de grootste godsdienst is. ,,De werkelijkheid waarop het college in de moskeenota doelt is misschien de samenleving van Bergschenhoek, het Molenlaankwartier of Tytjerksteradiel, maar zeker niet die van Bospolder, Oude Noorden of Hillesluis. Het staat niet-moslims vrij dat vervelend te vinden maar het is de maatschappelijke werkelijkheid,'' aldus de deelgemeenten.
De deelgemeenten roepen de leden van de gemeenteraad op om de moskeenota niet tot gemeentelijk beleid te verheffen. Vandaag, als de raadscommissie fysieke infrastructuur vergadert over de moskeenota, zal duidelijk worden of daar gehoor aan wordt gegeven.
Moskeeen zijn de ruines van de toekomst. Ruines? Ja, want de "moskee" loopt leeg. Het bezoekersaantal loopt terug. Die kerken staan straks, zeker als al die mannen een baan hebben voornamelijk leeg. Wie betaalt dan het onderhoud? Of worden er dan appartementen in gebouwd of tot disco vertimmerd?
Als al die mensen het voorbeeld van de Middeleeuwen volgen en iedereen z'n eigen moskee wil bouwen op grond van de verschillende stromingen en opvattingen binnen de islam ziet Nederland er straks vanuit de lucht uit als een speldenkussen. Met allemaal wezensvreemde zoetige kleurtjes die helemaal geen rekening houden met ons leisteengrijs, grasgroen en baksteenrood. Die moskeeen, althans die pre-fab bouwpakketten die men nu neerzet zijn dodelijk voor het Nederlands stadsbeeld.
Daarnaast getuigen de moskeebouwers van een gebrek aan vernieuwingsdrang. Ze bouwen moskeeen die letterlijk zijn nagemaakt. Van voorbeelden zoals die gebouwd zijn in de middeleeuwen. Als de Hollands moskee staat voor de vernieuwingsgezindheid van moslims, nou, dan zijn we hier zo weer terug in die middeleeuwen.
Erger is nog dat er jonge ontwerpers zijn, van geloof moslim, die mooie en eigentijdse moskee-ontwerpen hebben geleverd. Die werden door die imams, die waarschijnlijk niet eens een bouwtekening kunnen lezen, als ze al kunnen lezen zo van tafel geveegd. En zo wordt het Hollands stadsbeeld vervuild met die suikertaartarchictuur die zo uit Disney-land lijkt te komen.
Blijft natuurlijk de vraag waarvan moslims die moskeekerken betalen?
Synagogen, die zijn in hun bouw wel met de tijd en de Hollandse bouwtradities meegegaan. Zo'n kerk voegt iets toe aan de eeuwenlange Hollandse tradities.
Lees hier hoe meneer Pastors, die zijn naam eer aandoet denkt die bouwdrift te beteugelen.
'College zet debat islam op scherp'
Deelgemeenten ageren tegen moskeenota Rotterdam
Nog voor de eerste bijeenkomst in het debat over de rol van de islam in de samenleving is gehouden, heeft het Rotterdams college van b en w er al een bom onder gelegd: met de Nota ruimtelijk moskeebeleid 2004. Dit vinden de verenigde Rotterdamse deelgemeenten, die in een brief aan de gemeenteraad sterk ageren tegen de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van gebedshuizen.
Rotterdam - Wethouder Marco Pastors presenteerde eind juni een nota waarin onder meer is opgenomen dat nieuwe moskeeën niet meer automatisch 35 meter hoog mogen worden, maar qua bouw overeen moeten komen met gebouwen elders in de wijk. Ook wil de wethouder de grond onder de gebedshuizen alleen nog in erfpacht uitgeven. De koran schrijft voor dat moskeeën op eigen grond moeten staan en dat huur uit den boze is. De erfpachtconstructie wil de wethouder gebruiken als pressiemiddel om ervoor te zorgen dat er voorzieningen als kinderopvang of een vergaderruimte voor de wijk wordt opgenomen in de bouwplannen.
De nota veroorzaakte veel beroering. De islamitische gemeenschap in Rotterdam en de oppositiepartijen in de gemeenteraad uitten na de presentatie scherpe kritiek op de moskeenota. Ook de deelgemeenten, grotendeels verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid, mengen zich nu in de discussie en uiten forse kritiek op de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van Rotterdamse moskeeën.
Een debat over de rol en positie van de islam in de Rotterdamse samenleving is zeker op zijn plaats, menen de deelgemeenten. Daarin zijn de deelgemeenten het eens met het college van burgemeesters en wethouders. Dat liet een tijdje geleden weten dat het, na de verhitte publieke discussies over moskeeën, minaretten en scheiding van kerk en staat, een breed maatschappelijk debat wilde over de islam.
Maar de moskeenota die recent werd gepresenteerd door wethouder Marco Pastors (bouwen en wonen) is volgens de deelgemeenten een slechte start voor het debat. De discussie is met de presentatie van het nieuwe moskeebeleid, meteen op scherp gezet. ,,Er is sprake van het creëren van een door ons ongewenste uitzonderingspositie vol beperkingen voor Rotterdammers die de islam aanhangen. Uitsluiting verhindert juist integratie,'' schrijven de verenigde deelgemeenten. Die verder concluderen dat 'de uitkomst voor het college blijkbaar al vast lijkt te staan'.
In de brief aan de gemeenteraad zetten de deelgemeenten ook vraagtekens bij de aanleiding tot de notitie. Als reden noemt het college de toenemende weerstand tegen de bouw van moskeeën. Maar volgens de deelgemeenten wordt nergens goed onderbouwd. ,,De discussie over de moskee in Feijenoord werd voor een groot deel ingegeven door het verlies van openbare ruimte. De grote aandacht voor de vormgeving is ook maar beperkt een punt van discussie geweest, in de meeste deelgemeenten is er zelfs nog nooit over gesproken. De eventuele weerstand en onrust zou bespreekbaar gemaakt moeten worden in de dialoog met de moslimgemeenschap, maar dat is iets heel anders dan de vermeende weerstand als overheid over te nemen en zelfs tot beleid te verheffen,'' aldus de deelgemeenten.
De deelgemeenten stellen dat het college bewust de ogen sluit voor de maatschappelijke werkelijkheid dat in verschillende wijken/ deelgemeenten de islam de grootste godsdienst is. ,,De werkelijkheid waarop het college in de moskeenota doelt is misschien de samenleving van Bergschenhoek, het Molenlaankwartier of Tytjerksteradiel, maar zeker niet die van Bospolder, Oude Noorden of Hillesluis. Het staat niet-moslims vrij dat vervelend te vinden maar het is de maatschappelijke werkelijkheid,'' aldus de deelgemeenten.
De deelgemeenten roepen de leden van de gemeenteraad op om de moskeenota niet tot gemeentelijk beleid te verheffen. Vandaag, als de raadscommissie fysieke infrastructuur vergadert over de moskeenota, zal duidelijk worden of daar gehoor aan wordt gegeven.