Bekijk volle/desktop versie : Moskee-bouw aan banden.



07-09-2004, 15:51
Nou, ik ben geen deelgemeente, maar ik ben het met B & W eens. Die moskeeen zijn te hoog en te dominant aanwezig. Want om hoeveel moslims gaat het nu precies? En welke?

Moskeeen zijn de ruines van de toekomst. Ruines? Ja, want de "moskee" loopt leeg. Het bezoekersaantal loopt terug. Die kerken staan straks, zeker als al die mannen een baan hebben voornamelijk leeg. Wie betaalt dan het onderhoud? Of worden er dan appartementen in gebouwd of tot disco vertimmerd?

Als al die mensen het voorbeeld van de Middeleeuwen volgen en iedereen z'n eigen moskee wil bouwen op grond van de verschillende stromingen en opvattingen binnen de islam ziet Nederland er straks vanuit de lucht uit als een speldenkussen. Met allemaal wezensvreemde zoetige kleurtjes die helemaal geen rekening houden met ons leisteengrijs, grasgroen en baksteenrood. Die moskeeen, althans die pre-fab bouwpakketten die men nu neerzet zijn dodelijk voor het Nederlands stadsbeeld.

Daarnaast getuigen de moskeebouwers van een gebrek aan vernieuwingsdrang. Ze bouwen moskeeen die letterlijk zijn nagemaakt. Van voorbeelden zoals die gebouwd zijn in de middeleeuwen. Als de Hollands moskee staat voor de vernieuwingsgezindheid van moslims, nou, dan zijn we hier zo weer terug in die middeleeuwen.

Erger is nog dat er jonge ontwerpers zijn, van geloof moslim, die mooie en eigentijdse moskee-ontwerpen hebben geleverd. Die werden door die imams, die waarschijnlijk niet eens een bouwtekening kunnen lezen, als ze al kunnen lezen zo van tafel geveegd. En zo wordt het Hollands stadsbeeld vervuild met die suikertaartarchictuur die zo uit Disney-land lijkt te komen.

Blijft natuurlijk de vraag waarvan moslims die moskeekerken betalen?

Synagogen, die zijn in hun bouw wel met de tijd en de Hollandse bouwtradities meegegaan. Zo'n kerk voegt iets toe aan de eeuwenlange Hollandse tradities.

Lees hier hoe meneer Pastors, die zijn naam eer aandoet denkt die bouwdrift te beteugelen.

'College zet debat islam op scherp'

Deelgemeenten ageren tegen moskeenota Rotterdam

Nog voor de eerste bijeenkomst in het debat over de rol van de islam in de samenleving is gehouden, heeft het Rotterdams college van b en w er al een bom onder gelegd: met de Nota ruimtelijk moskeebeleid 2004. Dit vinden de verenigde Rotterdamse deelgemeenten, die in een brief aan de gemeenteraad sterk ageren tegen de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van gebedshuizen.

Rotterdam - Wethouder Marco Pastors presenteerde eind juni een nota waarin onder meer is opgenomen dat nieuwe moskeeën niet meer automatisch 35 meter hoog mogen worden, maar qua bouw overeen moeten komen met gebouwen elders in de wijk. Ook wil de wethouder de grond onder de gebedshuizen alleen nog in erfpacht uitgeven. De koran schrijft voor dat moskeeën op eigen grond moeten staan en dat huur uit den boze is. De erfpachtconstructie wil de wethouder gebruiken als pressiemiddel om ervoor te zorgen dat er voorzieningen als kinderopvang of een vergaderruimte voor de wijk wordt opgenomen in de bouwplannen.

De nota veroorzaakte veel beroering. De islamitische gemeenschap in Rotterdam en de oppositiepartijen in de gemeenteraad uitten na de presentatie scherpe kritiek op de moskeenota. Ook de deelgemeenten, grotendeels verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid, mengen zich nu in de discussie en uiten forse kritiek op de nieuwe collegekoers voor de bouw en verbouw van Rotterdamse moskeeën.

Een debat over de rol en positie van de islam in de Rotterdamse samenleving is zeker op zijn plaats, menen de deelgemeenten. Daarin zijn de deelgemeenten het eens met het college van burgemeesters en wethouders. Dat liet een tijdje geleden weten dat het, na de verhitte publieke discussies over moskeeën, minaretten en scheiding van kerk en staat, een breed maatschappelijk debat wilde over de islam.

Maar de moskeenota die recent werd gepresenteerd door wethouder Marco Pastors (bouwen en wonen) is volgens de deelgemeenten een slechte start voor het debat. De discussie is met de presentatie van het nieuwe moskeebeleid, meteen op scherp gezet. ,,Er is sprake van het creëren van een door ons ongewenste uitzonderingspositie vol beperkingen voor Rotterdammers die de islam aanhangen. Uitsluiting verhindert juist integratie,'' schrijven de verenigde deelgemeenten. Die verder concluderen dat 'de uitkomst voor het college blijkbaar al vast lijkt te staan'.

In de brief aan de gemeenteraad zetten de deelgemeenten ook vraagtekens bij de aanleiding tot de notitie. Als reden noemt het college de toenemende weerstand tegen de bouw van moskeeën. Maar volgens de deelgemeenten wordt nergens goed onderbouwd. ,,De discussie over de moskee in Feijenoord werd voor een groot deel ingegeven door het verlies van openbare ruimte. De grote aandacht voor de vormgeving is ook maar beperkt een punt van discussie geweest, in de meeste deelgemeenten is er zelfs nog nooit over gesproken. De eventuele weerstand en onrust zou bespreekbaar gemaakt moeten worden in de dialoog met de moslimgemeenschap, maar dat is iets heel anders dan de vermeende weerstand als overheid over te nemen en zelfs tot beleid te verheffen,'' aldus de deelgemeenten.

De deelgemeenten stellen dat het college bewust de ogen sluit voor de maatschappelijke werkelijkheid dat in verschillende wijken/ deelgemeenten de islam de grootste godsdienst is. ,,De werkelijkheid waarop het college in de moskeenota doelt is misschien de samenleving van Bergschenhoek, het Molenlaankwartier of Tytjerksteradiel, maar zeker niet die van Bospolder, Oude Noorden of Hillesluis. Het staat niet-moslims vrij dat vervelend te vinden maar het is de maatschappelijke werkelijkheid,'' aldus de deelgemeenten.

De deelgemeenten roepen de leden van de gemeenteraad op om de moskeenota niet tot gemeentelijk beleid te verheffen. Vandaag, als de raadscommissie fysieke infrastructuur vergadert over de moskeenota, zal duidelijk worden of daar gehoor aan wordt gegeven.

07-09-2004, 16:53


Voor het bouwen van moskeeën geldt de regelgeving van de ruimtelijke ordening die zijn weerslag vindt in het bestemmingsplan. Je moet dus bij de gemeente zijn.

Mocht je daar dan brieven aan willen schrijven wijs ik er op dat alleen argumenten de ruimtelijke ordening betreffende op ontvankelijkheid kunnen rekenen. De angst voor en weerzin tegen de Islam is dus voor het <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=college&v=56">college</a> van B&W geen reden om een bezwaarschrift ontvankelijk te verklaren. Misschien betuigen ze hun deelneming.

Het bouwen van gebedshuizen is, behalve beperkingen in het bestemmingsplan, dus vrij op grond van de vrijheid van godsdienst. Als je dit beleid wilt veranderen moet je een lange adem hebben: het vergt een wijziging van de Grondwet die alleen mogelijk is als je in twee lezingen tweederde van de volksvertegenwoordiging achter je kunt krijgen. Gelukkig is daar niet veel kans op.

Ik vind het overigens een erg plezierig feit dat in Nederland veel, inderdaad prachtige, moskeeën worden gebouwd en ik beschouw het wel een gegeven dat kaaskoppen en andere ongelovigen hebben te accepteren. Jouw pleidooi komt er in de kern op neer dat we de godsdienstvrijheid van een grote groep Nederlanders moeten inperken. Dat acht ik onverstandig omdat we dan een groot probleem creëren om een kleiner probleem op te lossen. Ik wijs bovendien op het feitelijk gegeven dat het vooralsnog in deze rechtsstaat ook niet kan omdat we daartoe een grondwetwijziging nodig hebben.

Iedereen wordt geacht ervan bewust te zijn dat dat de realiteit is waar we niet onderuit kunnen en zullen komen, dat Masgottie zo z'n best doet om de heren en dames op dit forum te laten voelen hoe hij zich als onderdaan voelt in dit geheel (waar de kaasburger gewoon weg buiten spel staat in zijn / haar mening)vind ik toch wel moedig, maar ik denk dat onze Opperfag Scottie zelf wel begrijpt dat het heel wat meer zal kosten dan een betoog om een kentering door te kunnen voeren!

Een Democratische staat, de kaaskop merkt daar maar bar weinig van. Gelukkig!

Orgo....de fundi-muis!

07-09-2004, 16:56






Noenas..

07-09-2004, 17:12
Nou, wat een ingewikkelde ambtenarentekst. Oroglio gorgelt woorden zoals zijn naam klinkt. Maar dit terzijde, ik bevuil me niet aan beledigingen en discriminerende uitspraken zoals hij/zij. In het land van afkomst zou deze persoon allang in de vroege ochtend van zijn/haar brits zijn gelicht.

Maar zal ik hem/haar helpen: ik ben niet tegen vrijheid van godsdienst, integendeel. En als er getalsmatig reden is om een geloofsgebouw te bouwen ben ik daar voor. Maar zoveel actieve gelovigen zijn er niet meer, sterker, het moskeebezoek loopt terug.

Tegen ben ik tegen die lelijke moskeegebouwen waarvan er nu zoveel zijn dat iedere erkende moslim er een voor zichzelf heeft. Als alle moslims nog eens tegelijk in hun moskeeen zouden gaan bidden zou blijken dat 84 procent van die gebouwen leegstaat.

Een moskee, prima, maar wel een mooie. En geen imitatie-Disneyland cloon. Een moskee, maar dan wel een volle. Een moskee, mooi, maar de eerste moet nog een prijs winnen voor architecturale winst.

Maar ja, het is pre-fab, üit de grond gestampt". Het moet goedkoop en snel. Dat is een voordeel ze kunnen zo weer worden afgebroken. Minaretten in stukken gezaagd en gebruikt als diepriool in nieuwbouwwijken. Ieder nadeel heb z'n voordeel ...

Scottie.

07-09-2004, 17:36



Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, wat een ingewikkelde ambtenarentekst. Oroglio gorgelt woorden zoals zijn naam klinkt. Maar dit terzijde, ik bevuil me niet aan beledigingen en discriminerende uitspraken zoals hij/zij. In het land van afkomst zou deze persoon allang in de vroege ochtend van zijn/haar brits zijn gelicht.

Maar zal ik hem/haar helpen: ik ben niet tegen vrijheid van godsdienst, integendeel. En als er getalsmatig reden is om een geloofsgebouw te bouwen ben ik daar voor. Maar zoveel actieve gelovigen zijn er niet meer, sterker, het moskeebezoek loopt terug.

Tegen ben ik tegen die lelijke moskeegebouwen waarvan er nu zoveel zijn dat iedere erkende moslim er een voor zichzelf heeft. Als alle moslims nog eens tegelijk in hun moskeeen zouden gaan bidden zou blijken dat 84 procent van die gebouwen leegstaan.

Een moskee, prima, maar wel een mooie. En geen imitatie-Disneyland cloon. Een moskee, maar dan wel een volle. Een moskee, mooi, maar de eerste moet nog een prijs winnen voor architecturale winst.

Maar ja, het is pre-fab, üit de grond gestampt". Het moet goedkoop en snel. Dat is een voordeel ze kunnen zo weer worden afgebroken. Minaretten in stukken gezaagd en gebruikt als diepriool in nieuwbouwwijken. Ieder nadeel heb z'n voordeel ...

Scottie.
Nee, jij beledigd niet maar BENT een belediging......voor NL. Dit niet terzijde omdat ik nog veel te melden heb!

Een belediging is het wanneer EEN belediging van mening(geen feitelijke) is, dat Gods Wil niet succesvol uitpakt. Leegloop van islamitische gebedshuizen. Je moet echt blind zijn wil je dit zelf geloven, ya Masgottie!

Waar het mij om gaat: hetgene jij op hoopt. is een hoop stront, wettelijk onhaalbaar!......Ahahahaha, wat moet dat toch pijn doen, zo pijnlijk dat Oppernicht Scottie zijn onderbuikgevoelens de vrije loop geeft......SCOTTIE VINDT MOSKEEEN LELIJK!

Alsof de eerste de beste Marokkaan daarvan z'n ballen moet krabben, ga heen joh!

Orgo......een rasechte kruikenzeiker!

07-09-2004, 18:16
From darkness To light.....



Wat is hier zo middeleeuws aan, Masgottie? Ik vind het juist een prachtig stukje Retro-architectuur!

Blijven kijken tot die fag-oogjes eruit vallen!

Orgo......jong belegen!

07-09-2004, 19:10
Ik vond de wigwams ook veel mooier dan de onnatuurlijke hoge gebouwen in Amerika.

07-09-2004, 19:44

Citaat:
Origineel gepost door 0rgoglio
From darkness To light.....



Wat is hier zo middeleeuws aan, Masgottie? Ik vind het juist een prachtig stukje Retro-architectuur!

Blijven kijken tot die fag-oogjes eruit vallen!

Orgo......jong belegen!

07-09-2004, 20:47
Nou, het is weer typisch minderhedengedrag: als je geen argumenten hebt, ga je gewoon beledigen en kwetsen. Mij niet, een belediging van iemand met een naam die in het Nederlands uitgesproken je gebit doet uitvallen is voor mij, een rasechte Nederlander van deels Corsicaanse achtergrond een compliment.

Gorgoglio, ga door ...

Zo.

Moskeeen zijn mooi, in Istanboel en Rawalpindi, hier zien die zotte gebouwen er even zot uit. Daarnaast, een moslim mag een moskee helemaal niet mooi vinden of lelijk. Iets mooi vinden dat God moet dienen is een goddeloos standpunt en lijkt verdacht veel op het aanbidden van het gouden kalf. Het is een belediging van de god die in die kerk aanbeden wordt.

Als een moskee bedoeld was om mooi te zijn, dan hingen er wel schilderijen in en stonden er beelden en zou op de vieringtoren het een beeld van de Profeet staan. Niets van dat alles. Bloemmotieven, tot in het oneindige uitgewerkt, als de makers stoned waren. Geen menselijk gezicht, geen afbeelding van een dier of beest, niets, net zo leeg als een kerk na de Reformatie geschilderd door Saenredam. God ontkend.

Een moskee volgens Marokkaans beginsel is een gebedshuis, niet een gebouw dat mooi moet zijn. Nou ja, behalve die megalomane maar indrukwekkende moskee in Casablanca (?).

Gebouwd door de overleden koning Hassan, God hebbe zijn ziel. Al brandt die zondige ziel in Zijn handen. Die kerk is zo groot en zo mooi dat daar zeker 29 jaar belastinggeld in is gaan zitten. Gebouwd voor zijn god om zijn schuldig schuldgevoel af te kopen.

Bouwde Hollandse kooplieden hofjes voor arme weduwen, ongehuwde vrouwen en alleenstaande mannen, gescheiden hofjes, om hun weelde vrij te pleiten van anti-sociaal gedrag, zo lijkt die kerk ook een verontschuldiging aan Allah: ik heb gedood, onderdrukt en laten martelen, nu wil ik dat goedmaken met deze kerk, niet gewijd aan mijn slachtoffers, maar aan U, oh God.

Allah kijkt er wel eens op neer, maar veel vreugde kan Hij niet beleven aan dat met bloedgeld opgetrokken paleis. Gebouwd meer ter ere van een koning dan van Hem, de Koning. Hij overweegt dat gebied te treffen met een aardschudding.

Scottie, kerks.

07-09-2004, 21:06
Beste Scottie

Ik geef je in dat laatste betoog helemaal gelijk. Dit geldt ook voor de kerken, als je dat even vergeten was.
Dus vraag me erg af waarom er wel een kerk maar geen moskee in Nederland mag staan.
Aangezien in Oujda (plaats in Marokko waar ik veel kom) een zeer mooie kerk staat waarvan de grote toren met klokken boven een klein moskeetje ernaast uitsteekt.

07-09-2004, 23:22

Citaat:
Origineel gepost door zinna77
Beste Scottie

Ik geef je in dat laatste betoog helemaal gelijk. Dit geldt ook voor de kerken, als je dat even vergeten was.
Dus vraag me erg af waarom er wel een kerk maar geen moskee in Nederland mag staan.
Aangezien in Oujda (plaats in Marokko waar ik veel kom) een zeer mooie kerk staat waarvan de grote toren met klokken boven een klein moskeetje ernaast uitsteekt.
Kijk uit Zinna77 hij wil nog het argument gebruiken dat zij ook geen kerken mogen bouwen in Arabische landen

08-09-2004, 00:08
Op een punt ben ik het met je eens:

Nou, ik ben geen deelgemeente, maar ik ben het met B & W eens. Die moskeeen zijn te hoog en te dominant aanwezig.

Mensen met jouw seksuele voorkeur zijn vaak ook TE dominant aanwezig...van die hoge torens afgooien mischien?

08-09-2004, 01:30


Nou, ik ben verzekerd tegen de gevolgen van het moslimitisch homogooien. Dus daar pak je mij niet op. En Agis ook niet.

Ik ben tegen het bouwen van gebouwen die geen funktie hebben. Anders dan het vullen van zakken en het vullen van gaten: emotioneel en/of religieus. Moslims moeten eens aan het werk gaan om de samenleving waarin ze willen wonen verder op te bouwen.

Mijn standpunt is: wil je en gebedshuis voor je god, vraag je medegelovigen geld, tegen elk bod. Maar laat een ander er buiten. Vraagt een gereformeerde en katholiek geld aan moslims voor hun gebedshuis?

Niet dat ik weet.

Schelden op homo's is zo makkelijk, maar draai het maar eens om. Marokkanen plegen geweld tegen iedereen die anders is, anders moet zijn, Tegen joden, tegen christenene, tegen mensen.

Er zijn meer geregistreerde homo's dan er Marokkanen zijn, die uit lafhartigheid twee paspoorten willen houden: een voor Allah en een voor het Bureau Werk en Inkomen.

Lazer op met je gezeur, ga terug naar je eigen deur. Als je het hier niet naar je zin hebt, ga terug naar een land waar het beter is, ik ga niet weg, dit is mijn land, mijn cultuur en leef ik voor de waarden en normen hier. Ik betaal belasting, net als mijn mede homo-genoten voor jullie kinderbijslslag. En voor allerlei ingrepen die wij barbaars vinden, maar jullie gewoon, ook al heeft niemand God kunnen vragen of het juist is.

Zo.

Scottie.
Scottie, intact.

08-09-2004, 01:52
Nou, geen Marokkaan, net een Nederlands paspoot of met en inmiddels ongeldig dubbelhartig paspoort wordt met rust gelaten. Als je rust wilt zit je in Holland niet goed: wij Nederlanders willen graag weten of onze medeburgers betrouwbare Nederlanders willen zijn.

Net als in Marokko. Maar dan andersom.

Scottie, visa versa.