Al-Amaanah
27-11-2010, 20:29
Ibn Taymiyyah (rahimahoellaah) heeft gezegd:
“…En het zou duidelijk moeten zijn dat de Tevredenheid van Allaah en Zijn Liefde niet gefundeerd is, of voortkomt uit het martelen van jezelf en het blootstellen van jezelf aan moeilijkheden, dermate dat iets goed is op basis van de moeilijkheidsgraad. Vele onwetende mensen suggereren dat de beloning voortvloeit uit de moeilijkheden die hierbij (met de daad) gepaard gaan. Nee! Eerder gaat de daad gepaard met het profijt dat het met zich meebrengt en de mate waarin het de gehoorzaamheid aan Allaah en Zijn Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) manifesteert.
Dus, des te meer profijtelijk een daad is en des te meer gehoorzaam de pleger is (van deze daad), des te deugdzamer de daad. Daden zijn niet deugdzaam op basis van hun kwantiteit. Eerder zijn ze deugdzaam op grond van het effect dat zij op het hart hebben.
Dit is waarom de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) heeft gezegd, nadat de zus van ‘Uqbah bin ‘Amir een belofte had gemaakt om de Hajj lopend te verrichten: ,,Welzeker, Allaah is er niet behoeftig aan dat jouw zus zichzelf martelt. Laat haar de Hajj al rijdend afmaken.” Het is overgeleverd dat hij haar een dier had laten slachten, ook is het overgeleverd dat hij haar had laten vasten. Hetzelfde is evenredig voor de hadieth van Juwayriyah, toen zij tasbih (verheerlijking) deed voor de middag en hier steentjes voor gebruikte en de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) ‘s avonds terugkwam en haar al zittend vond, in dezelfde positie waarin hij haar verliet. Hierop zei hij tegen haar: ,,Ik heb vier woorden drie keer gezegd die opwegen in gewicht (beloning) tegen al datgene dat jij vandaag hebt gezegd.”
Het punt is om te weten dat Allaah ons niks heeft opgedragen dan datgene dat profijtelijk is voor ons, en Hij verbood ons niks, behalve datgeen dat schadelijk is voor ons. Dit is waarom Allaah vrome daden prijst en vroomheid en profijt aanmoedigt. En daartegenover corruptie en datgene dat schadelijk is ontmoedigt.
Allaah verbood ons weerzinwekkende en vieze daden vanwege de schade en corruptie die het met zich meebrengt en Hij droeg ons op om vrome en goede daden te verrichten vanwege het profijt dat het met zich meebrengt. Het kan het geval zijn dat dergelijke daden gepaard gaan met moeilijkheden, zoals Jihad, aansporen tot het goede en weerhouden van het slechte, het zoeken naar kennis, et cetera. Dit alles gaat gepaard met moeilijkheden, voordat men het verkrijgt en men krijgt een beloning ervoor op basis van het profijt waarin het uiteindelijk resulteert. Dit is soortgelijks als wat de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) tegen ‘Aisha (radiya Allaahu ‘anha) heeft gezegd toen ze de ‘Umrah verrichte van at-Tan’im in het jaar van de afscheids Hajj: ,,Jouw beloning is overeenkomstig jouw inspanningen.”
Hoe dan ook, als het profijt van de daad niet opweegt tegen de moeilijkheid dat het met zich meebrengt, dan is dit een vorm van vernietiging en corruptie en Allaah houdt niet van corruptie.
Een voorbeeld hiervan is in wereldlijke profijt. Het ondergaan van moeilijkheden om grote winst te maken (niet per se in geld) of om een grote rivaal terug te drijven (te verslaan), dit is prijzenswaardig. Wat degene betreft die veel inspanningen verricht om een onbeduidend bedrag aan geld te verdienen of een zwakke schade toe te berokkenen, hij is als de persoon die duizend dirhams inruilt voor honderd dirhams. Of hij is als degene die de hele dag de aan het lopen is, op zoek naar een maaltijd, terwijl hij een betere maaltijd had kunnen krijgen in de stad waar hij woont.
Dus, de legale en aangeraden manier om daden te verrichten is allemaal gefundeerd op rechtvaardigheid, (de juiste) balans en moderatie – wat de beste en meest lovenswaardige zaak is – net zoals al-Firdaws zowel de hoogste rang is in het Paradijs als de middelste rang (d.w.z. het beste). Degene die op deze manier handelt, dit zal dan zijn bestemming zijn, met Allaah’s Wil.”
['Majmu' al-Fatawa'; 25/126-127]
Bron.
Conclusie: Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.
“…En het zou duidelijk moeten zijn dat de Tevredenheid van Allaah en Zijn Liefde niet gefundeerd is, of voortkomt uit het martelen van jezelf en het blootstellen van jezelf aan moeilijkheden, dermate dat iets goed is op basis van de moeilijkheidsgraad. Vele onwetende mensen suggereren dat de beloning voortvloeit uit de moeilijkheden die hierbij (met de daad) gepaard gaan. Nee! Eerder gaat de daad gepaard met het profijt dat het met zich meebrengt en de mate waarin het de gehoorzaamheid aan Allaah en Zijn Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) manifesteert.
Dus, des te meer profijtelijk een daad is en des te meer gehoorzaam de pleger is (van deze daad), des te deugdzamer de daad. Daden zijn niet deugdzaam op basis van hun kwantiteit. Eerder zijn ze deugdzaam op grond van het effect dat zij op het hart hebben.
Dit is waarom de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) heeft gezegd, nadat de zus van ‘Uqbah bin ‘Amir een belofte had gemaakt om de Hajj lopend te verrichten: ,,Welzeker, Allaah is er niet behoeftig aan dat jouw zus zichzelf martelt. Laat haar de Hajj al rijdend afmaken.” Het is overgeleverd dat hij haar een dier had laten slachten, ook is het overgeleverd dat hij haar had laten vasten. Hetzelfde is evenredig voor de hadieth van Juwayriyah, toen zij tasbih (verheerlijking) deed voor de middag en hier steentjes voor gebruikte en de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) ‘s avonds terugkwam en haar al zittend vond, in dezelfde positie waarin hij haar verliet. Hierop zei hij tegen haar: ,,Ik heb vier woorden drie keer gezegd die opwegen in gewicht (beloning) tegen al datgene dat jij vandaag hebt gezegd.”
Het punt is om te weten dat Allaah ons niks heeft opgedragen dan datgene dat profijtelijk is voor ons, en Hij verbood ons niks, behalve datgeen dat schadelijk is voor ons. Dit is waarom Allaah vrome daden prijst en vroomheid en profijt aanmoedigt. En daartegenover corruptie en datgene dat schadelijk is ontmoedigt.
Allaah verbood ons weerzinwekkende en vieze daden vanwege de schade en corruptie die het met zich meebrengt en Hij droeg ons op om vrome en goede daden te verrichten vanwege het profijt dat het met zich meebrengt. Het kan het geval zijn dat dergelijke daden gepaard gaan met moeilijkheden, zoals Jihad, aansporen tot het goede en weerhouden van het slechte, het zoeken naar kennis, et cetera. Dit alles gaat gepaard met moeilijkheden, voordat men het verkrijgt en men krijgt een beloning ervoor op basis van het profijt waarin het uiteindelijk resulteert. Dit is soortgelijks als wat de Profeet (sallAllaahu ‘alayhi wa-Sallam) tegen ‘Aisha (radiya Allaahu ‘anha) heeft gezegd toen ze de ‘Umrah verrichte van at-Tan’im in het jaar van de afscheids Hajj: ,,Jouw beloning is overeenkomstig jouw inspanningen.”
Hoe dan ook, als het profijt van de daad niet opweegt tegen de moeilijkheid dat het met zich meebrengt, dan is dit een vorm van vernietiging en corruptie en Allaah houdt niet van corruptie.
Een voorbeeld hiervan is in wereldlijke profijt. Het ondergaan van moeilijkheden om grote winst te maken (niet per se in geld) of om een grote rivaal terug te drijven (te verslaan), dit is prijzenswaardig. Wat degene betreft die veel inspanningen verricht om een onbeduidend bedrag aan geld te verdienen of een zwakke schade toe te berokkenen, hij is als de persoon die duizend dirhams inruilt voor honderd dirhams. Of hij is als degene die de hele dag de aan het lopen is, op zoek naar een maaltijd, terwijl hij een betere maaltijd had kunnen krijgen in de stad waar hij woont.
Dus, de legale en aangeraden manier om daden te verrichten is allemaal gefundeerd op rechtvaardigheid, (de juiste) balans en moderatie – wat de beste en meest lovenswaardige zaak is – net zoals al-Firdaws zowel de hoogste rang is in het Paradijs als de middelste rang (d.w.z. het beste). Degene die op deze manier handelt, dit zal dan zijn bestemming zijn, met Allaah’s Wil.”
['Majmu' al-Fatawa'; 25/126-127]
Bron.
Conclusie: Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.