Bekijk volle/desktop versie : Wijnsteenzuur, Wie kan mij daar meer over vertellen?



27-11-2010, 15:18
Asalaamoe Alaykoem broeders en zusters,

Wijnsteenzuur wordt verwerkt in diverse voedingswaren, cosmetica etc..betreft voeding vraag ik mijn af wat we hier als moslims mee moeten doen..is het toegestaan of niet om iets te eten waar dit in verwerkt wordt.

Allahoe a3lem.

PS: Ga geen dingen zeggen omdat je dat vindt of denkt, maar kom met bewijzen uit islamitische bronnen.

Baraka Allahoe Feekoem.

27-11-2010, 16:38


een vriendin had mij deze document gestuurd over gelatine en wijnazijn
-------------------------------------------------------------------------------------
Het halaal zijn van gelatine, mono -en dygliceriden e.d.
(Volledig overgenomen van een les gegeven door Sheikh Muhammad Bazmool.
Fatwa gegeven door Sheikh al-Albaani)

Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goede voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.

Voorbeeld:
Laten we zeggen dat iemand het vet van een dode dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Deze vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.

Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,

"De regeling (regels) omtrent een object zijn naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels)."

Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie.

Bewijs/Voorbeeld 1:
De metgezellen (moge Allaah tevreden met hen zijn) aten een kaas dat kwam van het land van de ongelovigen. In deze kaas zat een deel van het kalf welke was geslacht door de ongelovigen op een manier zoals dat niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook het het verbod gold voor het kalf, wat direct komt van het kalf, en wat ook een deel van het kalf genoemd kan worden; de regeling (de regels) is niet omtrent hetgeen je niet kunt identificeren als onderdeel van het kalf noch wordt het langer dit-en-dat deel van het kalf genoemd. Dit word istihala genoemd.

Bewijs/Voorbeeld 2:
Een andere bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is.

Waarom?

De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat het wijn een bedwelmende middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.
Bewijs/Voorbeeld 3:

Allaah zegt in de Qur'aan:

"En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [An-Nahl 16:66]

Allaah brengt voor ons een voorbeeld naar voren, over hoe iets wat rein is kan voortkomen uit iets wat onrein is.

En we kunnen ook als bewijs gebruiken waar we het eerder over hebben gehad. De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd dat wanneer de huid van maitah (het kadaver) wordt gelooid, dat het dan taahir is. Hij (sallallahu 'alayhi wa sallam) gaf ons een methode om iets te reinigen welke eerst onrein was.

Laten we de zaken onderzoeken waarmee we vertrouwd zijn: mono -en diglyceriden, wei (whey), emulgatoren, gelatine, en wat er ook op de internationale haraam lijst staat. Deze bij-produkten komen soms van dieren, en zelfs van varkens, waarbij de regeling (de regels) omtrent de begin substanties is dat deze haraam zijn. Maar de begin substanties (dus vet, (been)merg, kraakbeen, enzovoorts) ondergaan een chemische verandering waardoor je niet eens langer kunt spreken van "varkensvet" of "dierenbot" of "huid" of "kraakbeen", etc., omdat het dat niet meer is, dus is het taahir, en is het halaal.

Wat is gelatine? Zoals de Oxford woordenboek van wetenschap dit definieert:
"Een kleurloze of bleek gele, water-oplosbare proteine verkregen door het koken van callogeen met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en het lost op in heet water wat vervolgens een oplossing te vormt, wat verandert in een gel bij het koelen." (pagina 290)

Is dit een chemische verandering of is het geen chemische verandering?
Is het nog een proteine? Nee, dat is het niet.

Je gelooft het nog niet dus vraag je, "Maar hoe kan het halaal zijn als het is gekomen van iets wat haraam is?"

Vanwege de bewijzen die hierboven zijn genoemd, de regeling (de regels) is niet gebasseerd op wat het was, de regeling is gebasseerd op wat het is. Een Hanafi geleerde, Ibn Abedin gaf het voorbeeld: "een zwijn wat verdrinkt in een zouten meer en ontbindt en zelf zout wordt, is nu halaal."

En andere Hanafi geleerden zeggen: "zout is iets anders dan vlees en botten. Wanneer deze zout worden, dan is het zout."

Om het voorbeeld van zout aan te houden: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl), wanneer deze samen zijn dan staat het bekend als het halaal voedsel zout. Wanneer dit wordt gescheiden (natrium en chloride) dan zijn dit twee giftige substanties welke haraam zijn om te consumeren.

Er zijn vele voorbeelden en gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man een kaafir en ging richting de Hel, vandaag is hij een Moslim, dus wat is de regeling (regels) omtrent deze persoon? Het is gebasseerd op wat hij vandaag is.

We moeten voorzichtig zijn wanneer we zaken haraam noemen, want het is een vorm van dhulm (onderdrukking). Geleerden hebben gezegd dat het erger is om iets halaal te maken wat haraam is dan iets haraam te maken wat halaal is. Deze dien heeft Allaah yusr (makkelijk) gemaakt, laten we het niet 'usr (moeilijk) maken. Wa Allaahoe a3lam.

27-11-2010, 21:23
Baraka Allaahoe feeki zuster.

27-11-2010, 21:28

Citaat door noor-al-haya:
een vriendin had mij deze document gestuurd over gelatine en wijnazijn
-------------------------------------------------------------------------------------
Het halaal zijn van gelatine, mono -en dygliceriden e.d.
(Volledig overgenomen van een les gegeven door Sheikh Muhammad Bazmool.
Fatwa gegeven door Sheikh al-Albaani)

Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goede voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.

Voorbeeld:
Laten we zeggen dat iemand het vet van een dode dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Deze vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.

Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,

"De regeling (regels) omtrent een object zijn naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels)."

Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie.

Bewijs/Voorbeeld 1:
De metgezellen (moge Allaah tevreden met hen zijn) aten een kaas dat kwam van het land van de ongelovigen. In deze kaas zat een deel van het kalf welke was geslacht door de ongelovigen op een manier zoals dat niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook het het verbod gold voor het kalf, wat direct komt van het kalf, en wat ook een deel van het kalf genoemd kan worden; de regeling (de regels) is niet omtrent hetgeen je niet kunt identificeren als onderdeel van het kalf noch wordt het langer dit-en-dat deel van het kalf genoemd. Dit word istihala genoemd.

Bewijs/Voorbeeld 2:
Een andere bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is.

Waarom?

De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat het wijn een bedwelmende middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.
Bewijs/Voorbeeld 3:

Allaah zegt in de Qur'aan:

"En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [An-Nahl 16:66]

Allaah brengt voor ons een voorbeeld naar voren, over hoe iets wat rein is kan voortkomen uit iets wat onrein is.

En we kunnen ook als bewijs gebruiken waar we het eerder over hebben gehad. De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd dat wanneer de huid van maitah (het kadaver) wordt gelooid, dat het dan taahir is. Hij (sallallahu 'alayhi wa sallam) gaf ons een methode om iets te reinigen welke eerst onrein was.

Laten we de zaken onderzoeken waarmee we vertrouwd zijn: mono -en diglyceriden, wei (whey), emulgatoren, gelatine, en wat er ook op de internationale haraam lijst staat. Deze bij-produkten komen soms van dieren, en zelfs van varkens, waarbij de regeling (de regels) omtrent de begin substanties is dat deze haraam zijn. Maar de begin substanties (dus vet, (been)merg, kraakbeen, enzovoorts) ondergaan een chemische verandering waardoor je niet eens langer kunt spreken van "varkensvet" of "dierenbot" of "huid" of "kraakbeen", etc., omdat het dat niet meer is, dus is het taahir, en is het halaal.

Wat is gelatine? Zoals de Oxford woordenboek van wetenschap dit definieert:
"Een kleurloze of bleek gele, water-oplosbare proteine verkregen door het koken van callogeen met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en het lost op in heet water wat vervolgens een oplossing te vormt, wat verandert in een gel bij het koelen." (pagina 290)

Is dit een chemische verandering of is het geen chemische verandering?
Is het nog een proteine? Nee, dat is het niet.

Je gelooft het nog niet dus vraag je, "Maar hoe kan het halaal zijn als het is gekomen van iets wat haraam is?"

Vanwege de bewijzen die hierboven zijn genoemd, de regeling (de regels) is niet gebasseerd op wat het was, de regeling is gebasseerd op wat het is. Een Hanafi geleerde, Ibn Abedin gaf het voorbeeld: "een zwijn wat verdrinkt in een zouten meer en ontbindt en zelf zout wordt, is nu halaal."

En andere Hanafi geleerden zeggen: "zout is iets anders dan vlees en botten. Wanneer deze zout worden, dan is het zout."

Om het voorbeeld van zout aan te houden: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl), wanneer deze samen zijn dan staat het bekend als het halaal voedsel zout. Wanneer dit wordt gescheiden (natrium en chloride) dan zijn dit twee giftige substanties welke haraam zijn om te consumeren.

Er zijn vele voorbeelden en gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man een kaafir en ging richting de Hel, vandaag is hij een Moslim, dus wat is de regeling (regels) omtrent deze persoon? Het is gebasseerd op wat hij vandaag is.

We moeten voorzichtig zijn wanneer we zaken haraam noemen, want het is een vorm van dhulm (onderdrukking). Geleerden hebben gezegd dat het erger is om iets halaal te maken wat haraam is dan iets haraam te maken wat halaal is. Deze dien heeft Allaah yusr (makkelijk) gemaakt, laten we het niet 'usr (moeilijk) maken. Wa Allaahoe a3lam.

enige wat de profeet heeft gezegd is dat hij azijn lekker vond. het gaat over iets dat uit zichzelf een verandering heeft gehad zonder gemengd te worden met chemicaliën etc. grotendeels van de geleerden geven aan dat het niet toegestaan is. met duidelijke bewijzen.


Ruling on vinegar made from wine
Are wine and spirit vinegar halal? Considering all vinegar is made from oxidising a form of alcohol and that normal vinegar is supposed to be halal?

Praise be to Allaah.

Vinegar is a well known basic foodstuff, made from wine of which the composition has changed so that it is no longer sweet but is acidic or sour.

Jaabir (may Allaah be pleased with him) reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “What a good food is vinegar.” (Reported by Muslim, 3/1623)

When wine turns to vinegar by itself, without any deliberate treatment needed for it to be changed, it is permissible to eat, drink and handle it, according to the consensus of the scholars, because of the hadeeth quoted above.

But if the wine has become vinegar because of deliberate treatment, by adding vinegar, onions, salt etc., or by any other process, in this case the scholars (may Allaah have mercy on them) differ as to whether it is permissible.

The Shafi’is, Hanbalis and some of the Maalikis say that it is not permissible to deliberately change wine to vinegar because then it is not pure. The evidence (daleel) for this is the hadeeth of Anas ibn Maalik (may Allaah be pleased with him) who said: “The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) was asked whether wine could be changed to be used as vinegar. He said, ‘No.’” (Reported by Muslim).

Abu Talhah (may Allaah be pleased with him) reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was asked about some orphans who had inherited some wine. He said, “Pour it away.” He was asked, “Could they not make it into vinegar?” He said, “No.” (Reported by Muslim).

The reason for this is:

Allaah, may He be glorified and exalted, has commanded us to avoid wine. Keeping it and treating it until it turns into vinegar means handling it and being involved with it by storing it and benefitting from it, and this is not permitted.

It is permitted for a Muslim to buy vinegar from someone who is selling it, unless he realizes or comes to know that it was produced by means of a deliberate process. ‘Umar (may Allaah be pleased with him) said: “… There is nothing wrong with a man buying vinegar from the people of the Book, if they sell it, so long as he knows that they did not deliberately process it from wine.” (Al-Mughni, 8/330)

And Allaah knows best.

(Bidaayat al-Mujtahid li Ibn Rushd, 1/461; Kashshaaf al-Qinaa’ li’l-Bahwati, 1/187; Fath al-Qadeer li Ibn al-Hammaam, 8/166; al-Majmoo’ li’l-Nawawi, 1/225; al-Mughni li Ibn Qudaamah, 8/319).

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

http://www.islamqa.com/en/ref/2283/vinegar

27-11-2010, 21:37



Citaat door noor-al-haya:
een vriendin had mij deze document gestuurd over gelatine en wijnazijn
-------------------------------------------------------------------------------------

Foods produced in the West, such as gelatin
For a great time now my community and I have been concerned with the issue of foods such as Gelatin, mono and dyglycerides, pepsin and rennetAll these thing are in our foods today and yet we do not know what we can eat and the reason for each. PLease give me a very detailed response that could end this trouble.

Praise be to Allaah.

Allaah has blessed His slaves by creating for them all kinds of provision on earth, and He has permitted them to eat from that which is halaal (permissible) and good; this includes very many things, it is not limited. Allaah says (interpretation of the meaning):

“O mankind! Eat of that which is lawful and good on the earth, and follow not the footsteps of Shaytaan (Satan). Verily, he is to you an open enemy.” [al-Baqarah 2:168]

Allaah forbids a limited number of foods, as He says (interpretation of the meaning):

“Say (O Muhammad): “I find not in that which has been revealed to me anything forbidden to be eaten by one who wishes to eat it, unless it be Maitah (a dead animal) or blood poured forth (by slaughtering or the like), or the flesh of swine (pork); for that surely, is impure or impious (unlawful) meat (of an animal) which is slaughtered as a sacrifice for others than Allaah (or has been slaughtered for idols, or on which Allaah’s Name has not been mentioned while slaughtering).” [al-An’aam 6:145]

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade the eating of every carnivorous animal that has fangs, and every bird which has talons. (Narrated by Muslim, 6/60)

And he forbade the flesh of (domestic) donkeys (narrated by al-Mukhari in al-Fath, no. 4215).

Of the foods which are to be found nowadays, some of them are clearly haraam, such as dead meat [from an animal which has died naturally as opposed to being slaughtered properly] and pork. Some foods may contain ingredients and derivatives which come from haraam sources, so we have to find out where they come from so that we may know what the ruling is concerning them. The gelatin which was mentioned in the question may originate from the skin, muscles and bones of haraam animals such as pigs. Hence gelatin which is derived from collagen which comes from pigs is haraam, because it is as if the pig had been turned into salt. The most correct view is that it is haraam even if it has been changed, so long as it originally came from a pig, which is haraam.

The fats which are used in foods come either from vegetable sources or animal sources.

If they come from vegetable sources they are halaal, so long as they have not been mixed with anything that is impure (najjis) or anything that could contaminate them. If they come from animal sources, they are either from animals that we are permitted to eat or animals that we are not permitted to eat.

If they come from an animal that we are permitted to eat, then they come under the same ruling as the meat of that animal.

If they come from an animal which it is haraam for us to eat – such as pigs – then we look at whether they are used in foods or for other purposes.

If they are used for non-food purposes, e.g. many fats are used in making soap, then there is a difference of scholarly opinion, but the most correct view is that they are haraam.

If they are used in foods, e.g., pig fat (lard) is used in making sweets and other foods, this is haraam.

With regard to cheese: if it is made from the milk of an animal which we are not permitted to eat, then according to scholarly consensus it is not permissible to eat it. If it is made from the milk of an animal which we are permitted to eat, and it is known that it is made with rennet that has been derived from an animal slaughtered according to sharee’ah and it has not been mixed with any najaasah (impurity), then it may be eaten.

If it was made with rennet derived from dead meat, there is a difference of scholarly opinion as to whether we may eat it, but the most correct view is that it is haraam.

If it was made with rennet from a source which is inherently naajis (impure), such as rennet derived from pigs, then it should not be eaten.

See Ahkaam al-At’imah fi’l-Sharee’ah al-Islamiyyah by al-Tareeqi, p. 482

In many cases these matters are unclear to the Muslim (he does not know the source of food ingredients). In this case, it is better to fear Allaah and be cautious. Avoiding doubtful things may be preferable to using them in these circumstances, as stated in the hadeeth narrated by al-Nu’maan ibn Basheer (may Allaah be pleased with him) who said: I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say – and al-Nu’maan pointed to his ears – “That which is lawful is plain and that which is unlawful is plain, and between the two of them there are doubtful matters about which not many people know. Thus he who avoids doubtful matters clears himself in regard to his religion and his honour, but he who falls into doubtful matters falls into that which is unlawful, like the shepherd who pastures around a sanctuary, all but grazing therein. Truly every king has a sanctuary, and truly Allaah’s sanctuary is His prohibitions. Truly in the body there is a morsel of flesh which, if it is sound, all the body is sound and which, if it is corrupt, all of it will be corrupt. Truly it is the heart.”

(Narrated by Muslim, 1599).

From the above we learn that the basic principle concerning food is that it is halaal, apart from those things for which there is clear evidence (daleel) that they are haraam, such as dead meat, blood, animals sacrificed to other than Allaah and meat over which the name of Allaah was not pronounced at the time of slaughter. Concerning the foods mentioned in the question: if it is proven that they contain ingredients derived from haraam sources, it is necessary to avoid them, otherwise they need not be avoided. If you are not sure whether they contain anything haraam or not – without being paranoid or succumbing to the waswaas (insinuating whispers of the Shaytaan) – then it is preferable to avoid them as a precaution out of fear of Allaah.

And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

http://www.islamqa.com/en/ref/210/gelatine

27-11-2010, 21:38
Wat moeten we dan bij wijnsteenzuur zetten..want dit lees ik vaker op sommige verpakkingen.

27-11-2010, 21:43

Citaat door Sanae_Tamazight:
Wat moeten we dan bij wijnsteenzuur zetten..want dit lees ik vaker op sommige verpakkingen.

heeft het een verandering gehad door mengsels van chemicaliën, dan is het niet toegestaan. heeft het een verandering gehad zonder dat er gemengd is met andere stoffen of dat er men zelf verandering aan heeft gebracht waardoor het door nature deze verandering heeft ondergaan, dan is het wel toegestaan. zie mijn citaat op noor-al-haya.

27-11-2010, 23:10

Citaat door ghalil:
heeft het een verandering gehad door mengsels van chemicaliën, dan is het niet toegestaan. heeft het een verandering gehad zonder dat er gemengd is met andere stoffen of dat er men zelf verandering aan heeft gebracht waardoor het door nature deze verandering heeft ondergaan, dan is het wel toegestaan. zie mijn citaat op noor-al-haya.



En hoe kom je daar achter, wat voor verandering heeft plaats gevonden, dus met of zonder chemicalien.

28-11-2010, 08:25

Citaat door Sanae_Tamazight:
En hoe kom je daar achter, wat voor verandering heeft plaats gevonden, dus met of zonder chemicalien.

door te kijken waar product vandaan komt

28-11-2010, 14:28

Citaat door ghalil:
door te kijken waar product vandaan komt





Wijn in dit geval.

28-11-2010, 14:36

Citaat door Sanae_Tamazight:
Wijn in dit geval.

en dan ga je kijken of product (in dit geval wijn) uit zichzelf een verandering heeft gehad of dat er meerdere chemicaliën gebruikt zijn. dit zie je ook op verpakking. als wijn niet uit zichzelf een verandering heeft gehad, dan weet je dat het niet toegestaan is.

wat jij ermee gaat doen moet je zelf weten.

28-11-2010, 15:29

Citaat door ghalil:
en dan ga je kijken of product (in dit geval wijn) uit zichzelf een verandering heeft gehad of dat er meerdere chemicaliën gebruikt zijn. dit zie je ook op verpakking. als wijn niet uit zichzelf een verandering heeft gehad, dan weet je dat het niet toegestaan is.

wat jij ermee gaat doen moet je zelf weten.




Ja dat klopt, wat ik er mee ga doen?..Tja, niets..bij twijfel gewoon laten voor wat het is..zo denk ik er over..neem liever geen risico als ik het niet 100% weet.

Bedankt voor je reactie.

28-11-2010, 15:32



Citaat door Sanae_Tamazight:
Ja dat klopt, wat ik er mee ga doen?..Tja, niets..bij twijfel gewoon laten voor wat het is..zo denk ik er over..neem liever geen risico als ik het niet 100% weet.

Bedankt voor je reactie.

graag gedaan