Bekijk volle/desktop versie : Mode & Uiterlijk H&M en Zara, boycotten of niet?



24-11-2010, 21:54
Dit artikel kwam ik tegen en wilde het met jullie delen. Wel belangrijk om te weten, aangezien we niet zonder Zara/H&M kunnen tegenwoordig


H&M en Zara, boycotten of niet?

--------------------------------------------------------------------------------

Felle zon op mijn gezicht en het geluid van de golven van de rivier. Wat een geweldig begin van de dag! Een busje voert mij langs drukke markten en over hobbelige straten naar een dorpje in de buurt van Phnom Penh. Ik ben op weg naar Ron Kem die met geweld bedreigd is door mensen van een kledingfabriek. Margo vervolgt haar weblog uit Cambodja

Na een warm onthaal van een grote groep fabrieksarbeiders loop ik achter de man aan in de richting van de rivier. Ik ga tegenover hem zitten in kleermakerszit, op een bodem van palmbladeren. De omgeving om ons heen is adembenemend mooi. Naast mij hoor ik een stel lachende kinderen. Ron Kem is vakbondsleider in zijn fabriek. Afgelopen september heeft hij deelgenomen aan de stakingen voor een beter loon.

Ontslagen of geschorst na staking
Na deze stakingen is hij ontslagen. Dat betekent dat hij geen inkomsten meer heeft om voor zijn vrouw en drie kinderen te zorgen. ‘Na afloop van de stakingen ben ik achtervolgd door mannen van de fabriek. Ik weet zeker dat zij door de fabriek gestuurd waren omdat een vriend van mij ze herkende. Zij dreigden mij in elkaar te slaan als ik niet zou stoppen met mijn vakbondsacties.’

Geraakt door zijn heftige verhaal loop ik naar zijn huis. De fabrieksmedewerkers zitten dicht bij elkaar en delen hun verhalen. Al deze fabrieksmedewerkers zijn ontslagen of geschorst na de stakingen. Hoe meer het het gesprek vordert, des te persoonlijker en heftiger de verhalen. De complete groep van 15 mensen knikt als een jonge vrouw van 19 vertelt dat zij zeven dagen per week moet werken.

‘Ik werk 12 uur per dag voor drie dollar. Tijdens het werken heb ik een pauze van een half uur. Wanneer ik een dag niet kan werken of ziek ben, wordt er zes dollar ingehouden van mijn loon.’ Haar naam is So Thearin (wat betekent ‘gelukkig resultaat van een goede oogst&rsquo. Haar verhaal intrigeert me en geboeid ga ik een 1 op 1 interview met haar aan. Omringd door de rest van jonge vrouwen probeer ik haar vertrouwen te winnen, zodat ik me beter kan inleven in haar uitzichtloze situatie.

Blij met de kleren die ik voor mensen maak
Tranen vullen mijn ogen wanneer ik zie hoe diep deze gevoelens bij haar liggen. Ze kijkt op dit moment recht in de ogen van iemand die mogelijk de door haar gemaakte kleren draagt, elders ter wereld. Op de vraag wat zij er nou eigenlijk van vindt, dat de kleren die zij produceert aan de andere kant van de wereld verkocht worden, antwoordt zij: ‘Ik vind het leuk dat ik de mensen daar blij kan maken met de kleren die ik maak. Ik vind wel dat wij hier meer zouden mogen verdienen omdat de kleren voor veel meer geld verkocht worden.’

Na afloop van het interview loop ik op haar af en geef haar een omhelzing. Ze barst in tranen uit en drukt zich dicht tegen mij aan. Om ons heen zijn ieders ogen rood en waterig. Het is een van de meest indrukwekkende momenten van mijn leven.

De kledingfabriek waar zij werken produceert kleding voor twee grote winkelketens die wereldwijd verkopen. Ik zal nooit meer een H&M of ZARA inlopen zonder aan So Thearin te denken. Maar deze winkels helemaal mijden doe ik niet: een boycot helpt deze jonge vrouwen niet. Wat ik wel zal proberen is zoveel mogelijk mensen bewust maken van de problemen in de kledingindustrie, waardoor bedrijven zoals H&M en ZARA zich realiseren dat het zo niet langer kan.

25-11-2010, 01:38


Wat erg.

25-11-2010, 01:49
Jeetje, wat erg. Daar moet iemand verandering in brengen!!!

25-11-2010, 01:53
Ja gewoon boycotten kom op man kleren zijn het niet waard.

25-11-2010, 01:59


Als mensen gaan boycotten dan komen vele zonder werk te zitten dus dat is ook geen oplossing. Een oplossing zou zijn als een mensenrechtenorganisatie of iets in die trant zou opkomen voor de arbeidsomstandigheden in deze bedrijven.

25-11-2010, 02:06
Ik heb dit altijd geweten wallah. Heb zelf bij de Zara en Mango gewerkt. En Mango die laten heeeeeeeel veeeeeel in Marokko maken. Ik ken mensen in marokko, die in zulke fabrieken werken. Als ze een dag niet komen opdagen, al is het met een goede reden wordt er gelijk geld ingehouden van hun salaris. En als het vaker voorkomt worden ze gewoon ontslagen en soms zelfs niet uitbetaald. Dat soort mensen werken 6 tot 7 dagen per week vanaf 6 uur in de ochtend tot laat in de avond.
Eigenlijk vind ik wel dat we stappen moeten ondernemen. We dragen die kleding wel leuk en aardig, maar een ander lijdt eronder.
Boycotten zorgt ervoor dat ze geen werk meer hebben. Echt lastig!!! Allah ykoen f3awnoem oe sahl 3lihoem.

25-11-2010, 02:11

Citaat door Fashion-:
Ik heb dit altijd geweten wallah. Heb zelf bij de Zara en Mango gewerkt. En Mango die laten heeeeeeeel veeeeeel in Marokko maken. Ik ken mensen in marokko, die in zulke fabrieken werken. Als ze een dag niet komen opdagen, al is het met een goede reden wordt er gelijk geld ingehouden van hun salaris. En als het vaker voorkomt worden ze gewoon ontslagen en soms zelfs niet uitbetaald. Dat soort mensen werken 6 tot 7 dagen per week vanaf 6 uur in de ochtend tot laat in de avond.
Eigenlijk vind ik wel dat we stappen moeten ondernemen. We dragen die kleding wel leuk en aardig, maar een ander lijdt eronder.
Boycotten zorgt ervoor dat ze geen werk meer hebben. Echt lastig!!! Allah ykoen f3awnoem oe sahl 3lihoem.



Ja, klopt. Echt heel zielig... het is moeilijk. Wat moet je doen als individu?

Laten we een organisatie tegen die bedrijven oprichten. Dan laten we ze zien wie de baas is.

25-11-2010, 02:12

Citaat door miss-taza:
Ja, klopt. Echt heel zielig...

Laten we een organisatie tegen die bedrijven oprichten. Dan laten we ze zien wie de baas is.



Haha ben je serieus?? Ik doe mee dan, no doubt!!

25-11-2010, 03:19

Citaat door Fashion-:
Haha ben je serieus?? Ik doe mee dan, no doubt!!



hahah als het kon. Zou ik het zo doen...

We kunnen een documentaire over maken.

25-11-2010, 10:00
Veel van de kleding word ook in Marokko, Tanger gemaakt. Daar verdienen ze 7,50 dirham, omgerekend zo een 60 ct per uur. Zorg met zo een salaris maar voor je vier kinderen.
Boycotten heeft geen zin. Ligt echt aan de mensen zelf, ze moeten hun bek durven open trekken. En aan de organisaties zij moeten onaangekondigd langskomen en niet weken van tevoren laten weten wanneer ze komen dat ze even de boel komen controleren, dan word natuurlijk alles gesaboteerd. In Tanger was er vier jaar geleden volgens mij ook al een organisatie langsgekomen, de jonge meisjes en vrouwen die echt heel weinig betaald kregen mochten die dag niet komen werken. En degene die wel mochten werken die dag moesten op alle vragen positief antwoorden anders zouden ze ontslagen worden. Mijn nicht kreeg bijv. vragen als; komt er eens in het jaar een dokter langs? Krijgen jullie melk in de middag?
Ze heeft nog nooit in de tien jaar dat ze daar werkt een dokter gezien en lunch moeten ze gewoon zelf meenemen, ze krijgt niks.
Fabriek waarin ze werkt maakt o.a kleren voor Zara en Mango.

25-11-2010, 12:58
erg man wel zielig voor ze!! ze moeten samen actie voeren wij kunnen weinig voor ze doen!!!