Bekijk volle/desktop versie : gebed(handen op borst)



Pagina's : [1] 2

23-11-2010, 22:03
salaam o 3alaikom
ik heb een vraagje als je naar roekoe stand gaat om soub7ana rabbil3adiem te zeggen en je gaat weer terug om sami3a LAH oliman7amida te zeggen moet je je handen dan weer op je borst leggen en dan rabana walakalhamd zeggen.. zo zie ik het in een filmpje over gebed maar ik zie niemand dat doen.. hoe moet het dan precies??

bij 6 min 12
http://www.youtube.com/watch?v=_1XTy...eature=related

23-11-2010, 22:10


ik deed het eerst ook nooit, maar sinds de zomervakantie in marokko ben ik er mee begonnen. onbewust eigenlijk, omdat ik nog in marokko was met ramadan ging ik elke dag naar de moskee en zag ik alle vrouwen het doen waardoor ik het automatisch ook ging doen.

maar zou niet weten of het verplicht is of niet.

23-11-2010, 22:19

Citaat door Marmita86:
ik deed het eerst ook nooit, maar sinds de zomervakantie in marokko ben ik er mee begonnen. onbewust eigenlijk, omdat ik nog in marokko was met ramadan ging ik elke dag naar de moskee en zag ik alle vrouwen het doen waardoor ik het automatisch ook ging doen.

maar zou niet weten of het verplicht is of niet.


okee ja ik weet ook niet of het verplicht is ALLAH O A3LAm

23-11-2010, 22:36
Inderdaad, zo doe ik het ook. Ik kan het filmpje niet zien.. Maar ik zet dan ook mijn handen weer op de borst. En dan Allaho a'Akbar.

23-11-2010, 22:41


Ik laat mijn handen gewoon hangen, ik heb mijn gebed geleerd vanuit de hadith's sahih Buchari en muslim. Voor zover ik het kan herinneren staat het er zo in. Allahoe ahlem

23-11-2010, 22:42
ik zal het even voor je opzoeken

23-11-2010, 22:48
Titel van deze hadith : De handen over elkaar plaatsen tijdens het gebed

Overgeleverd van Waaíl Ibn Hudjr is dat de profeet (sallalahoe alaihim wa salam) zijn handen zag opheffen toen hij het gebed begon. Hij sprak de takbier uit (en hamaam, de overleveraar, omschreef dit als: ter hoogte van zijn oren) vervolgens hulde hij zich in zijn gewaad en daarna plaatste hij zijn rechterhand over zijn linkerhand. Toen hij wilde buigen, haalde hij zijn handen uit zijn gewaad en hief ze op. Hij sprak daarna de takbier uit en boog. Toen hij "Sami allaahu liman hamidah"zei, hief hij zijn handen op. Toen hij knielde, knielde hij (met zijn hoofd) tussen zijn twee handpalmen.

Deze hadith komt uit Sahih Muslim

23-11-2010, 22:52
Daar staat niets in.. Ik denk dat het niet persé hoeft Allahuállem.

23-11-2010, 22:53

Citaat door flipflippster:
Inderdaad, zo doe ik het ook. Ik kan het filmpje niet zien.. Maar ik zet dan ook mijn handen weer op de borst. En dan Allaho a'Akbar.


oke
en las ook ergens anders dat daar meningsverschil over is wa ALLAH o a3lam

23-11-2010, 22:56

Citaat door HappyMom84:
Ik laat mijn handen gewoon hangen, ik heb mijn gebed geleerd vanuit de hadith's sahih Buchari en muslim. Voor zover ik het kan herinneren staat het er zo in. Allahoe ahlem


oke ALLAH o 3llam
ik denk dat het beide mag of meningsverschil

23-11-2010, 22:57

Citaat door HappyMom84:
Titel van deze hadith : De handen over elkaar plaatsen tijdens het gebed

Overgeleverd van Waaíl Ibn Hudjr is dat de profeet (sallalahoe alaihim wa salam) zijn handen zag opheffen toen hij het gebed begon. Hij sprak de takbier uit (en hamaam, de overleveraar, omschreef dit als: ter hoogte van zijn oren) vervolgens hulde hij zich in zijn gewaad en daarna plaatste hij zijn rechterhand over zijn linkerhand. Toen hij wilde buigen, haalde hij zijn handen uit zijn gewaad en hief ze op. Hij sprak daarna de takbier uit en boog. Toen hij "Sami allaahu liman hamidah"zei, hief hij zijn handen op. Toen hij knielde, knielde hij (met zijn hoofd) tussen zijn twee handpalmen.

Deze hadith komt uit Sahih Muslim


chokran

23-11-2010, 23:05

Citaat door flipflippster:
Daar staat niets in.. Ik denk dat het niet persé hoeft Allahuállem.


nee precies dus hierdoor nam ik aan dat het niet hoeft, omdat ik het gebed graag zo doe zoals onze profeet ( sallalahoe alaihim wa salam) dat deed. En uit deze tekst die gaat over het handen op elkaar leggen en bij dat stukje wat de topicstarter bedoeld, wordt er niks gezegd over het op de borst leggen dus vandaar dat ik mijn handen naar beneden laat en als ik naar bededen ga om te knielen hef ik weer eerst mijn handen op.
Ik heb het ook wel is ergens anders gelezen maar heb daar nu geen dalil voor.

Zo begrijp ik het dan tenminste allahoe ahlem.

23-11-2010, 23:25


Maar zeggen jullie dan wel Allahoe Akbar wanneer jullie de soedjoed doen? Dan moet je namelijk wel je handen weer opheffen.. Als ik in de moskee ben doen bijna alle zusters weer op hun borst. Vanuit daar heb ik het automatisch aangenomen.. Ik denk dat het verkeerd is Allahoe'Allem..

23-11-2010, 23:46

Citaat door flipflippster:
Maar zeggen jullie dan wel Allahoe Akbar wanneer jullie de soedjoed doen? Dan moet je namelijk wel je handen weer opheffen.. Als ik in de moskee ben doen bijna alle zusters weer op hun borst. Vanuit daar heb ik het automatisch aangenomen.. Ik denk dat het verkeerd is Allahoe'Allem..


snap niet precies wat je bedoelt

24-11-2010, 23:15

Citaat door _Ought_Aicha_:
Vraag: Ik heb in een boek over de manier van het gebed van de profeet gelezen dat het plaatsen van de handen over de borst, na het opkomen uit de Roekoe’, een innovatie en een dwaling is; wat is de correcte dan wel, moge Allah jullie met het goede belonen voor het leiden van ons en alle moslims?

Antwoord:

Sheikh Mohammed Ibn Saalih Al-'Oetaymin heeft gezegd:

Ten eerste: ik vermijd het zeggen dat iemand die tegen de Soennah indruist in een kwestie waarin het toegestaan is Idjtiehaad uit te oefenen, een vernieuwer ( Moebtadi’ ) is. Degenen die hun handen op hun borst plaatsen na het omhoogkomen uit de Roekoe’, baseren deze mening van hun enkel op bewijs uit de Soennah.

Het bestempelen van iemand als innovatie-invoerder (moebtadi&rsquo omdat zijn mening indruist tegen onze Idjtiehaad is erg hard voor een persoon en het past niet om het woord innovatie op kwesties als deze toe te passen. Dit zal namelijk leiden naar een situatie waarin mensen elkaar tot moebtadi’ah uitmaken in kwesties van Idjtiehaad waarin de waarheid deze of de andere opinie zou kunnen zijn. Tevens zal het verdeeldheid en onenigheid zaaien tot een niveau waarover enkel Allah kennis heeft.

Derhalve zeg ik dat het tot moebtadi’ bestempelen van iemand die zijn handen na het buigen op zijn borst plaats, en het zeggen dat zijn daad een innovatie is, een zware beschuldigen is en het past niet dat men zijn broeder op deze manier beschrijft.

De correcte opinie, is dat het plaatsen van de rechterhand over de linker na het opkomen uit de Roekoe’ de juiste Soennah is. Het bewijs hiervoor is de h’adieth welke in Sah’ieh’ Al-Boekhaarie vermeld is, overgeleverd door Sahl ibn Sa’d http://app.al-islaam.com/data/plugin/islamicicon/ra.gif die zei: “De mensen werden opdracht gegeven dat een man tijdens het gebed zijn rechterhand over zijn linkervoorarm dient te plaatsen.” [1]

Het bewijskundige aspect van de h’adieth is afgeleidt van het onderzoeken en bestuderen ervan. Als we gevraagd worden over de positie van de handen tijdens de soedjoed? Het antwoord hierop is: op de grond. En we zeggen: waar worden ze tijdens de Roekoe’ geplaatst? Het antwoord hierop is: op de knieën. En we zeggen: waar worden de handen tijdens het zitten geplaatst? Het antwoord hierop is: op de bovenbenen. En zo is de situatie wanneer men staat, zowel voor als na de Roekoe’, inbegrepen in de woorden van Sahl http://app.al-islaam.com/data/plugin/islamicicon/ra.gif: “De mensen werden opdracht gegeven dat een man tijdens het gebed zijn rechterhand over zijn linkervoorarm dient te plaatsen.” Derhalve toont de h’adieth aan dat tijdens het staan, zowel voor alsook na de Roekoe’, de rechterhand over de linkerhand geplaatst wordt, en dit is de waarheid die met de Soennah van de profeet Smiley bewezen is. Het antwoord op deze vraag bestaat dus uit twee delen:

1. Dat het ons niet past om achteloos te zijn wat betreft het toepassen van het woord innovatie op een daad waarin ruimte is voor Idjtiehaad.

2. De correcte opinie is dat het plaatsen van de rechterhand over de linkerhand na het omhoogkomen uit de Roekoe’ een Soennah en geen innovatie is, zoals met de eerder vermelde h’adieth – de h’adieth van Sahl Ibn Sa’d http://app.al-islaam.com/data/plugin/islamicicon/ra.gif – is bewezen, omdat deze toepasbaar is. De Roekoe’, soedjoed en het zitten zijn hier echter van uitgesloten, omdat de Soennah een specifieke plaats voor de handen in deze posities heeft vastgesteld.

[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Adzaan, in het Hoofdstuk: Het plaatsen van de rechterhand over de linker (740).


chokran

Pagina's : [1] 2